Auto Review Ford Mustang Mach-E I
Nieuw paard met een oude naam
De Mustang Mach-E is inmiddels ruim vier jaar op de markt en dus ook als occasion te koop. In 2023 is er een facelift geweest.
- Pluspunten
- Actieradius
- Prestaties
- Minpunten
- Ruimte op de achterbank
- Tot bouwjaar 2023 hard geveerd
- Beperkt trekgewicht (750 kg)
Wat vindt de Wegenwacht?
De Mustang Mach-E is een vrij probleemloze auto. Dit is wat de Wegenwacht geregeld tegenkomt:
- De contactor van het hoog-voltage pakket gaat weleens defect. Hierdoor geeft de auto een storing en zal in "noodloop" gaan of helemaal niet meer rijden. De contactor zal vervangen moeten worden bij de garage.
- Vroege versies kampen nog wel eens met software-problemen na het downloaden van een over-the-air-update.
- Je kunt sommige versies van de Mach-E openen met behulp van een app, maar meer dan eens werkt die digitale sleutel niet.
- De laadstekker wil soms niet los komen of sluit soms juist niet goed aan. Vaak is dit op te lossen door de auto opnieuw te sluiten en te openen. Mocht dit niet lukken is er ook een noodontgrendeling die je kunt gebruiken.
Waar praten we over?
Voor hun eerste volledig elektrisch aangedreven productieauto die in 2021 het levenslicht zag, gebruikte Ford een klinkende naam uit het verleden: Mustang. De toevoeging Mach-E maakt duidelijk dat het echter niet langer om een brute sportwagen gaat maar om een elektrisch aangedreven sportieve, coupéachtige SUV.
Door de naam Mustang te gebruiken hoopten de Amerikanen dat de perceptie van deze EV een positieve zou zijn. Dat hadden zij goed ingeschat want de Mach E is goed ontvangen en redelijk veel verkocht in ons land. Sterk punt: ook naar de maatstaven van 2025 is actieradius van de Mustang Mach E nog steeds goed. Minimaal 470 (WLTP) voor de Mach E met 74 kWh baterijpakket en liefst 610 km (WLTP) voor de 98 kWh batterij.
Uitvoeringen en prijzen
- De Mustang Mach-E is er met naar keuze een 75 kWh of 98 kWh batterijpakket.
- Beide versies zijn er naar keuze met tweewiel- of vierwielaandrijving.
- De 75 kWh is standaard uitvoering en als rijker uitgeruste Premium.
- De 98 kWh is er als Premium, First Edition, GT en Rally. De laatste is er vanaf 2024 en dus sowieso het gefacelifte model
- Prijzen begonnen destijds, in 2021, bij 52 mille en liepen op tot € 69.000.
De Ford Mustang Mach E als occasion
Er staan best veel Mustang Mach-E’s te koop. De occasionprijzen beginnen bij erkende universele aanbieders bij zo’n € 20.000 voor exemplaren uit 2021 met ongeveer 140.000 km op de teller. Bij de dealer ben je een paar duizend euro duurder uit maar is de auto vaak ook omkleed met meer zekerheden (extra garantie etc.).
In 2023 kwam er een facelift van de Mach-E waarbij technische verfijningen zijn doorgevoerd, met name aan de afstemming van het onderstel. Prijzen van die gefacelifte exemplaren starten bij zo’n € 36.000. Er valt veel te zeggen voor zo’n gefacelift exemplaar omdat de modellen van voor die tijd een onrustig weggedrag hebben en behoorlijk stug zijn geveerd. Maar goed, ze zijn als tweedehands exemplaar ook een stuk duurder.
De proefrit
Welke Mustang Mach-E je ook kiest, je hebt sowieso de beschikking over meer dan genoeg motorvermogen. De 75 kWh versie met achterwielaandrijving heeft een elektromotor die 269 pk en 580 Nm koppel opwekt. Dat is tevens de versie die wij leenden van Ford dealer Dekkerautogroep uit Zaandam. De 75 kWh RWD is een zeer veel verkochte versie.
De vierwielaangedreven 75 kWh-versie komt tot 315 pk. Vind je dat toch nog behelpen (wat we ons nauwelijks kunnen voorstellen) dan biedt de 98 kWh versie als achterwielaandrijver 294 pk en als all wheel drive 351 pk. Liefhebbers kunnen dan ook nog hun hart ophalen aan de dikke 487 pk van de Mach-E GT AWD en de Mach-E Rally. Dat zijn overigens uitsluitend vierwielaandrijvers. De Ford Mustang Mach-E mag maximaal 750 kg aan de trekhaak hebben.
Opladen van een batterij van 20 procent leeg naar 80 procent vol duurt aan een snellader 38 minuten bij de 75 kWh-versie. Die laadt dan met maximaal 115 kW. Na de facelift van 2023 duurt dat 29 minuten en is de laadsnelheid toegenomen tot 150 kW. Aan een publieke paal duurt laden maximaal 4,5 uur. Voor de 98 kWh-versie geldt een laadsnelheid van 150 kW en 38 minuten laadtijd van 20 naar 80 procent vol. Aan een publieke laadpaal (11 kW) duurt laden naar maximaal 6 uur.
Tijdens de hernieuwde kennismaking viel vooral op dat de voorstoelen wat weinig zijdelingse steun bieden en dat je door de coupé-daklijn achterin niet veel hoofdruimte hebt. Het infotainmentsysteem bestaat uit een enorm scherm à la Tesla model 3 met zeer veel functies. Daar moet je echt even je weg in leren vinden. De navigatie werkt opvallend snel.
Wat weggedrag betreft merk je duidelijk dat de exemplaren van voor 2023 stug veren. Maak vooral een proefrit om te kijken of dat bij jou past.
Conclusie
De Ford Mustang Mach-E is als occasion een prima EV. De actieradius is ook naar huiodige maatstaven prima, ongeacht de grootte van het batterijpakket. At weggedrag betreft verdient de gefacelifte versie van 2023 en later de voorkeur. Die is significant comfortabeler dan de eerste generatie Mustang Mach-E.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Ford Mustang Mach-E.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
