Auto Review Mercedes Gla-Klasse I (X156)
Welkome aanvulling
Mercedes - GLA 200 CDI
Conclusie
De Mercedes GLA is weliswaar een laatkomer in het luxe kleine SUV-segment, maar hij maakt het zijn concurrenten alsnog lastig. Voor een scherpe prijs zet ‘Das Haus’ een hele complete auto neer, die uitblinkt door zijn smakelijke design en uitgebreide veiligheidsuitrusting.Type auto en prijs
Met de GLA heeft Mercedes eindelijk een antwoord klaar op modellen als de BMW X1 en Audi Q3. Dat heeft eventjes geduurd: de X1 is al vanaf 2009 op de markt en de Q3 sinds 2011. De semi-terreinwagen van Mercedes is wel de goedkoopste van de drie: instappen kan vanaf € 35.995. Als jouw GLA er niet alleen uit moet zien als een terreinwagen, maar ook echt de modder in moet kunnen, heeft de Nederlandse importeur van bijna iedere motorisering ook een vierwielaangedreven uitvoering in de aanbieding. In dat geval kost de voordeligste GLA een kleine 46 mille. Uniek maakt dat de Benz niet: ook de concurrentie is leverbaar met 4WD.Hoe rijdt de Mercedes GLA 200 CDI
De GLA is een bijzonder ding om te zien. Rijd je er achter, dan lijkt het net een terreinauto. Maar van opzij is het toch vooral een personenwagen. De GLA is dan ook maar 6 centimeter hoger dan de A-Klasse waarvan hij is afgeleid. Voor een hoge zit hoef je deze SUV dus niet te kopen. De 2.0-liter dieselmotor waarmee wij reden, brengt een rauw geluid voort. Hij rijdt ook wat stug: onder de 1.500 toeren geeft de 136 pk sterke krachtbron niet thuis. Toch vreemd, voor een zelfontbrander. Ons testverbruik kwam met 1 op 21,7 aangenaam dicht in de buurt van het beloofde fabrieksverbruik (1 op 23,3), zonder dat we rare fratsen hoefden uit te halen. Zolang je de motor op toeren houdt, is het plezierig reizen met de Benz. Hij stuurt aangenaam zwaar en de stoelen zitten prettig. Eenmaal op snelheid hoor je de dieselmotor nauwelijks, maar de GLA produceert wel een boel windgeruis. Zoals bij veel moderne Mercedessen is het zicht rondom bedenkelijk. De A-, B- én D-stijl zijn fors. Het helpt ook niet mee dat de GLA op de achterbank geïntegreerde hoofdsteunen heeft, zodat je ook in je binnenspiegel weinig ziet. Gelukkig staat er een achteruitrijcamera in de accessoirefolder. De semi-terreinwagen is standaard voorzien van Collision Prevention Assist Plus; de Mercedes houdt niet alleen in de gaten of je te dicht op je voorganger rijdt, maar kan zo nodig ook zelfstandig remmen. Bovendien controleert de GLA of je wel fit genoeg bent om aan het verkeer deel te nemen. Adaptieve cruisecontrol en een dode hoek assistent vind je op de optielijst.De Mercedes GLA 200 CDI van binnen
De standaarduitrusting van de GLA is compleet te noemen. Airconditioning, elektrische ramen rondom, sierdelen in carbonlook, een middenarmsteun en een multifunctioneel stuurwiel; het zit er allemaal op en aan. Alleen cruise-control is voorbehouden aan een duurdere uitvoering. Het interieur kent een tweetal grappige details. Zo hebben de uit de A-Klasse overgenomen luchtroosters in de GLA een motiefje en doet de ruitjesbekleding ons denken aan de iconische G-Klasse terreinwagen. De hoofdruimte op de achterbank is prima, de beenruimte voldoende. Met zijn bagageruimte van minimaal 421- en maximaal 1.235 liter loopt de Mercedes keurig in de pas met zijn concurrenten.De Mercedes GLA 200 CDI en het milieu
Wie in de markt is voor een GLA, heeft de keuze uit 5 diesel- en 4 benzinemotoren. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 109- tot 360 pk. Dat laatste, spectaculaire getal is voorbehouden aan de AMG-uitvoering die Mercedes van de GLA bouwt. Alleen de instapdiesel - de GLA 180 CDI - komt in aanmerking voor 20 procent bijtelling. Alle GLA’s zijn standaard voorzien van een start/stop-systeem.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
