logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Audi Q5 I (8R) 1e facelift

De SUV van Audi in de gróte middenklasse

De Audi Q5 is als occasion wat minder gewild dan de kleinere SUV’s van het merk met de vier ringen. Dat is logisch, je praat hier over een auto in een duidelijk hogere klasse en bij concurrerende merken zien we precies hetzelfde. Het is wel een échte Audi!

Pluspunten
  • Goede rijeigenschappen
  • Voldoende binnenruimte
  • Indrukwekkend uiterlijk
Minpunten
  • Minder gewild dan de compactere modellen
  • Diverse euveltjes bekend

Wat vindt de Wegenwacht?

Typisch voor een Q5 is een kapotte stuurslotmodule. Dit veroorzaakt dat de auto niet kan worden gestart, niet van het stuurslot gaat en een deel van het dashboard functioneert niet. De storing is mogelijk wel te wissen door de Wegenwacht via het systeem van de startonderbreking, maar deze zal ongetwijfeld opnieuw optreden. Vervanging van de hele module is de enige juiste oplossing.

Een bekend probleempje bij een Q5 is een startmotor die niet draait en op het dashboard komt een melding van kapotte remlichten. Oorzaak is een defect relais van de ontsteking.

Onregelmatig stationair lopen in combinatie met een af en toe knipperend oliedruklampje wordt veroorzaakt door een defecte carterontluchting. Dit ontregelt de oliedruk. De Wegenwacht kent een tijdelijke oplossing, maar het is wel zaak direct naar de garage te rijden.

Een Q5 2.0 TFSi die op drie cilinders loopt, kan worden veroorzaakt door een losgeschoten lagertje in de bediening van de wervelklep. Dit is ter plekke weer vast te zetten. Bij dit motortype komt het ook voor dat de motor onregelmatig stationair loopt en het motorstoringslampje brandt. Oorzaak is een defect in de carterontluchting. Er is een noodgreep bekend, maar direct bezoek aan de garage is zeer aan te raden.

Een diesel waarmee gewoon is doorgereden ondanks waarschuwingen op het dashboard dat AdBlue moet worden bijgevuld, start dan op een gegeven moment niet meer. De Wegenwacht vult minimaal tien liter AdBlue bij, na dertig seconden op contact zal de motor in principe weer starten. Zo niet, dan kan in het systeem van de auto de storingscode worden gewist. Als de motor dan weer start maar de melding blijft, kan er (maximaal vijftig kilometer) mee naar een garage worden gereden. Zet de motor tijdens die rit niet uit, want dan zal die weer niet starten.

Een Q5 met de 3,0 TDI-motor slaat soms niet aan en daarbij knippert op het dashboard het controlelampje van de gloeispiraal. Het euvel is dan een kapotte sensor die het drukverschil in het roetfilter meet. Door de stekker los te maken, is het probleem voor het moment opgelost en kan naar de garage worden gereden.

Een controlelampje in de vorm van een sleutel met een X er doorheen, in combinatie met een contactsleutel die steeds uit het slot valt, zit ‘m inderdaad in het contactslot zelf. Een noodoplossing is wel te bedenken, maar er moet gewoon een nieuw contactslot in.

Bij de S-Tronic automaat komt het voor dat de automaathandle is geblokkeerd en tegelijk blijven de remlichten werken. Dit zit puur in de ontgrendeling van de automaat, te bereiken door de asbak te demonteren. Lastig, maar geen grote pech.

Bij een Q5 hybride zit de 12 Volt accu onbereikbaar ver weg gebouwd, in de bagageruimte, onder de koelinstallatie van de hybridetechniek. Als deze accu leeg is, kan starthulp wel worden gegeven via het starthulppunt (plus en min) onder de motorkap.

Waar praten we over?

De Q5 is als gezegd ‘een echte Audi’, dit is zo’n auto waarvan je de keuze nooit hoeft uit te leggen. Het merk past bij je smaak, je imago, zo’n Q5 straalt wel wat uit. In dit geval hebben we het over de versie ná de facelift van het eerste model. In 2017 verscheen de opvolger.

Uitvoeringen en varianten

De Q5 kent een gigantisch leveringsprogramma, met ruim over de honderd uitvoeringen. De basisbenzineversie is de 2,0 TFSi met 132 kW/180 pk. Hetzelfde motorblok is er ook met 166 kW/225 pk, per 2015 werd dat 170 kW/230 pk. De 3,0 liter V6 heeft (200 kW/272 pk), maar die is in 2015 uit het programma geschrapt. Op basis van de 2,0 TFSI is er ook een hybrideversie, met een ‘systeemvermogen’ van 180 kW/245 pk. Medio 2015 is die uit het programma verdwenen.

De 2,0 TDI ‘basisdiesel’ leverde eerst 105 kW/143 pk, al in 2013 steeg het vermogen tot 110 kW/150 pk. De 2,0 TDI is er ook steeds in een krachtiger versie. Dat was eerst 130 kW/177 pk, in 2014 steeg dit naar 140 kW/190 pk. Naast de 2,0 is er ook een 3,0 V6-TDI met 180 kW/245 pk, vanaf medio 2015 is dat gestegen tot 190 kW/258 pk. Begin 2017 is deze motor geheel uit het programma verdwenen. Hetzelfde geldt voor de nog sterkere SQ5, waarin de 3,0 liter V6 TDI 240 kW/326 pk levert.

De V6-en hebben in alle gevallen automatische transmissie, net als uiteraard de hybrides. De basis-dieselmotoren zijn er uitsluitend handgeschakeld, op alle overige motoren is automatische transmissie als optie geleverd. De 2,0 TDI’s hebben in de basis voorwielaandrijving. Bij deze motoren is quattro-vierwielaandrijving als optie geleverd, alle andere versies zijn er uitsluitend met vierwielaandrijving.

Naast een naamloze basisversie zien we altijd de Pro Line en Pro Line S, vanaf 2014 ook de Pro Line+, in 2014/6 kennen we de Sport Edition en in 2016/17 de tijdelijke ‘Adrenalin’-uitvoering.

De Audi Q5 als occasion

Ondanks de enorme breedte van het leveringsprogramma, is het occasionaanbod toch sterk geconcentreerd op een veel kleiner aantal uitvoeringen. Handgeschakelde Q5’s zijn er bijna niet, dat is nog geen 10% van het totale aanbod. De verdeling naar brandstoftypes is vrijwel exact fifty-fifty benzine-diesel, de hybride-versie is vrijwel niet te vinden. Dit betekent dat wie een specifieke versie zoekt die niet behoort tot de veelgevraagde versies, erg goed moet zoeken. Zo lang het gaat om de wat jongere bouwjaren zijn de courante versies nog goed te vinden bij de officiële Audi-dealers. Hun occasionvoorraad is heel snel te vinden en nauwkeurig te selecteren via www.audi.nl. Daar staan ook alle voordelen en voorwaarden van het occasionlabel Audi :plus-occasion. Veel Q5’s zijn nieuw ingezet als zakenauto, waardoor ze bijvoorbeeld ook kunnen opduiken in de outlets van grote leasemaatschappijen en uiteraard kan het voorkomen dat een nette, gebruikte Q5 wordt aangeboden door een dealer van een ander merk, of een universele occasionaanbieder.

Voor een normale benzineversie met automatische transmissie is het beslist niet nodig het halve land af te reizen, maar wie iets speciaals wil, tja, die staat natuurlijk zelden net om de hoek!

De proefrit

De Q5 is ook van binnen en in weggedrag een typische Audi. In het interieur hangt een wat formele sfeer. Audi doet in dashboards en verdere aankleding niet aan versiering en opsmuk: het is koel, zakelijk, maar wel praktisch en doordacht. Een slim detail is het aparte opbergplekje in het dashboardkastje voor de reservesleutel. Dat kan handig zijn, als de batterij van de afstandsbediening het laat afweten. Ondanks zijn ruime maatvoering is de Q5 vooral achterin niet eens zó ruim. De bagageruimte meet minimaal 540 liter en dat is vergelijkbaar met de concurrerende modellen. Handig: de rugleuningdelen van de achterbank zijn ook om te klappen als je achter de auto staat. De combinatie van de 2,0 TFSi-motor met de automatische transmissie is bijzonder geslaagd. Een automaat hoort gewoon bij zo’n auto en blijkbaar onderschrijft het gros van de kopers dat ook. Het is heel gemakkelijk om de Q5 met deze motor/bak-combinatie mooi vloeiende en soepel te rijden, op kruissnelheid is hij ook nog eens mooi stil. Eenmaal op weg vallen ook de erg fijne voorstoelen op. Typisch Audi is wel de tamelijk harde afstemming van het onderstel, waardoor ook kleine oneffenheden nogal sterk aan het interieur worden doorgegeven. Het maximaal toegelaten aanhangwagengewicht verschilt nogal per motorisering, van 1.700 tot 2.400 kg.

Conclusie

Al komt het model intussen wat op leeftijd, blijft de Q5 een indrukwekkende en overtuigende SUV in de grotere klasse. Wie in deze klasse ‘winkelt’ kan niet om de Q5 heen, de auto verdient het op z’n minst op serieus te worden genomen. Of het imago van Audi past…? Tja, dat is een persoonlijke overweging.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Dealer Barneveld

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.