Auto Review Mazda 2 II (DE)
Compact alternatief, óók op autogas (LPG)
Mazda - 2
- Pluspunten
- Gemakkelijk rijdende auto
- Zeer betrouwbaar
- Minpunten
- Niet erg comfortabel
- Vormgeving niet ieders smaak
Wat vindt de Wegenwacht?
Echt vaker voorkomende euvels kennen we bij de Mazda 2 niet. Wat we wel eens als ‘klacht’ te horen krijgen betreft krakende geluiden uit het onderstel en bijgeluiden uit de remmen. Dat klinkt niet fijn, maar kan in de regel geen kwaad. De Mazda 2 heeft gauw last van ‘cuppende’ achterbanden, wat onnodig veel lawaai veroorzaakt. Dit is te voorkomen door regelmatig de voor- en achterbanden om te wisselen. Daardoor slijten de banden ook veel gelijkmatiger. De Mazda 2 is relatief duur in onderhoud, met name ook vanwege de hoge onderdeelprijzen. Dat is geen ramp, want je hebt ook maar heel weinig onderdelen nodig. Bij de Bi-Fuel-uitvoering verloopt de klepspeling na verloop van tijd. Het is nogal een operatie om die met vulplaatjes te corrigeren, dat kost pakweg € 350. Bij sommige exemplaren komt dit voor om de 40.000 kilometer en als het voor de derde keer nodig, dan is het tijd voor een totale koprevisie en dat kost zo maar een paar duizend euro. Dit gaat nogal hard ten koste van het voordeel van de lage brandstofprijs.Waar praten we over?
Deze generatie Mazda 2 onderscheidt zich ook op een andere manier van zijn concurrenten. Dit model is een flink stuk lichter dan zijn voorganger en ook lichter dan zijn tegenhangers. Pas jaren na de komst van deze Mazda doen ook andere fabrikanten aan dit soort ‘afslankkuren’ en doen dan alsof ze zojuist opnieuw het wiel hebben uitgevonden. Helaas krijgt Mazda niet veel waardering voor deze en andere stappen, want echt populair is de 2 niet geworden. Dat is niet terecht, de auto had beter verdiend.Uitvoeringen en varianten
De 2 is er als drie en vijfdeurs. Er zijn drie benzinemotoren beschikbaar. De 1,3 liter is er met 55 kW/75 pk en met 62 kW/84 pk, een vrijwel te verwaarlozen verschil. De 1,5 levert 75 kW/101 pk. In oktober 2011 kwam de sterkste 1,3 er ook als ‘bi-fuel’, precies een jaar later volgde zo’n versie ook op de minst krachtige 1,3. Die naam ‘bi-fuel’ staat voor ‘twee brandstoffen’, wat in de praktijk betekent autogas en benzine. In principe is dit een benzinemotor die is aangepast voor gebruik op autogas. Het fiscale voordeel op basis van de betere milieu-eigenschappen compenseert bij aanschaf de kosten van de gasinstallatie. In de praktijk schuilt het voordeel vooral in een veel lagere literprijs voor autogas en bovendien was de 2 ‘bi-fuel’ tot begin 2014 vrij van Houderschapsbelasting. De uitvoeringen van de 2 heten aanvankelijk Exclusive, Touring, Executive en GT-M. Vanaf medio 2010 worden de aanduidingen respectievelijk S, TS, TS+, XS en opnieuw GT-M. De Kuro, Olympia Sports en Cool zijn tijdelijke, langer lopende actiemodellen.De Mazda 2 als occasion
De Mazda 2 is minder populair dan Polo, Yaris, 206 of Corsa, maar dat neemt niet weg dat hij veel goede eigenschappen heeft. Dat is om te beginnen de uitstekende kwaliteit en daaruit voortvloeiende betrouwbaarheid die heel Mazda kenmerkt. Occasionkopers lijken dat meer te waarderen dan de nieuw-kopers. Er is een flink aanbod gebruikte exemplaren te vinden. Dit is typisch een auto die ook nieuw particulier wordt gekocht. Dat verklaart ten dele waarom er genoeg zijn te vinden met naar verhouding heel lage kilometerstanden. Of dat een voordeel is, hangt er vooral vanaf hoe de auto is bereden. De vijfdeurs-versies lijken flink in de meerderheid te zijn. De bi-fuel is ook hier een verhaal apart. Die is eveneens veel verkocht aan particulieren die weinig rijden en denken zo voordelig uit te zijn. Niettemin vind je ze ook al met aanzienlijke kilometrages. Zie de column van de wegenwacht voor de opmerking over kleppen stellen en koprevisie, dat is wel een aspect om voor aankoop goed in de gaten te houden. Wie om welke reden ook erg veel kilometers rijdt, kan meteen 2 bi-fuel voordelig uit zijn, dat is een kwestie van een flinke rekensom.De proefrit
De Mazda 2 is een heel gemakkelijk rijdende auto, de bediening kent geen verrassingen. De vijfbak, met de pook op een soort sokkel, schakelt bijzonder nauwkeurig. De 2 stuurt ook prettig. De afstemming van het onderstel is nogal stevig, waarbij de achterzijde heel hard is gedempt. Zeker in een exemplaar met grotere lichtmetalen wielen en lage banden voel je echt elk ribbeltje in het wegdek, wat het comfort nogal naar beneden haalt. Het geluidsniveau in de 2 wordt beheerst door bandenlawaai, met name ook afkomstig van de achterbanden. De voorstoelen zijn ook vrij vlak en kort, wat met name voor personen met lange benen minder prettig is. De ruimte achterin is voor volwassenen eigenlijk te beperkt, de bagageruimte is met 250 liter inhoud ook beperkt. De 1,3-motoren zijn in het algemeen krachtig genoeg, maar niet uitzonderlijk zuinig. Reken op een praktijkgemiddelde rond 1 op 13 á 14.Conclusie
De Mazda 2 is een alternatief voor wie niet in de obligate modellen in deze klasse wil rijden. Het is misschien niet de fijnste in zijn soort, maar kwalitatief wel een uitstekende auto, die je niet snel in de steek zal laten. Naast het prettige gevoel van die zekerheid houdt de betrouwbaarheid ook de rijkosten mede in de hand.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
