Auto Review Toyota Landcruiser Light Duty V (J250)
Visueel sterk
Toyota Land Cruiser Professional
- Pluspunten
- Onverzettelijke metgezel
- Nu ook begerenswaardig om te zien
- Rijdt beter dan ooit
- Minpunten
- Zitpositie kan beter
- Hybride laat op zich wachten
- Nederlandse belastingen maken 'm peperduur
Onverwoestbaar was de Toyota Land Cruiser al. Daar voegt de fabrikant nu een flinke scheut sexappeal aan toe, door voor de nieuwste generatie terug te grijpen naar het rijke verleden van de terreinwagen.
Conclusie
Bij een retro model denk je wellicht eerder aan een stadsauto, maar de nieuwe Toyota Land Cruiser bewijst dat het succes van een dergelijke lijnvoering niet beperkt wordt door buitenmaten. Omdat de ontwerpers teruggrijpen naar het verleden, is de terreinreus inmiddels een bescheiden verkoophit.
De Land Cruiser zal zijn aaibare looks nog hard nodig hebben, wanneer de 4x4 met ingang van 2025 een stuk duurder wordt. Daar kan Toyota niets aan doen: het valt te wijten aan het Nederlandse belastingklimaat. De Japanners hebben met de nieuwste Land Cruiser in ieder geval hun meest beschaafde volbloed terreinwagen afgeleverd, die net zo goed zijn mannetje staat in de Marokkaanse woestenij als tijdens het naar school brengen van de kinderen.
Type auto en prijs
De Land Cruiser behoeft geen introductie. De terreinwagen draait al langer mee dan welke andere Toyota ook; het oermodel verscheen in 1951 op de markt. Het betrof toen nog een doorontwikkeling van de Willy’s Jeep, die de fabrikant in opdracht van de Amerikanen maakte ten behoeve van de Korea Oorlog.
Sindsdien zijn er ruim 10 miljoen exemplaren van de 4x4 gemaakt. Hoeveel generaties dat er precies zijn, is onduidelijk: de typenaam ‘Land Cruiser’ is door de jaren heen voor verschillende modellen gebruikt, al dan niet met de toevoeging ‘Prado’.
Elektronische stuurbekrachtiging
Wat we zeker weten, is dat Toyota zes jaar heeft gedaan over de ontwikkeling van deze nieuwste Land Cruiser. Het ladderchassis werd verstevigd, voortaan passen de Japanners elektronische stuurbekrachtiging toe en de Land Cruiser profiteert van een nieuwe automatische versnellingsbak.
Maar de grootste vondst is het teruggrijpen op het rijke verleden van de terreinwagen. Het silhouet, de voorzijde en het separaat te openen achterruitje knipogen naar Land Cruisers van weleer. Het legt de Nederlandse importeur geen windeieren. Tot voor kort was 95 procent van de Land Cruiser bezitters in ons land een zakelijke klant. Sinds de orderboeken voor deze nieuwe versie zijn geopend, ligt dat aantal op 80 procent. Dat betekent, dat de Land Cruiser op geel kenteken terrein wint!
Vanaf 2025 bijna zes mille duurder
Geen eenvoudige opgave, want met een vanafprijs van € 180.995 is de Toyota bepaald geen koopje. Da’s de prijs die eind 2024 geldt; vanaf 2025 voert de Nederlandse overheid nieuwe belastingregels door, waarmee de Land Cruiser € 5.800 duurder wordt. Wie zeven mensen wil vervoeren, betaalt nog eens vijf mille extra: de Toyota beschikt standaard over vijf zitplaatsen.
Het Nederlandse belastingklimaat maakt, dat dit reguliere prijzen zijn voor een volbloed terreinwagen. De Ford Bronco en Mercedes-G-Klasse gaan voor soortgelijke bedragen van de hand; alleen de Land Rover Defender rijd je onder een ton. Dat komt, omdat de Britse terreinwagen leverbaar is met drie portieren en een semi-elektrische aandrijflijn. Dat geldt in beide gevallen niet voor de Land Cruiser.
Toyota biedt op al diens modellen tien jaar of 200.000 kilometer garantie, mits je de auto al die tijd netjes bij de merkdealer laat onderhouden. De Land Cruiser vormt op die regel geen uitzondering. De garantie is overdraagbaar en geldt ook voor importauto’s. Wie een paar jaar geduld kan betrachten, kan op die manier vele tienduizenden euro’s op zak houden.
Hoe rijdt de Land Cruiser
Ook de nieuwste Land Cruiser is nog van het oude stempel. De 4x4 staat op een ladderchassis, dat op ruim tachtig punten is verstevigd. De Toyota gaat er beter door rijden, maar weegt wel het nodige: 2.310 kilogram om precies te zijn. En dat voel je!
Je moet de Land Cruiser door een rotonde sleuren en in een snel genomen bocht drukt de Toyota zichzelf naar buiten. Hoewel de stoelen meervoudig verstelbaar zijn, kun je de zitting niet kantelen. Hierdoor moet jij je onderweg geregeld schrap zetten.
Verfijnde terreinreus
Desondanks is dit de meest verfijnde terreinreus die Toyota ooit heeft afgeleverd. Het is geen hobbelpaard -dat wil zeggen dat de vering onder alledaagse omstandigheden op orde is- en je hoort de 2.8-liter dieselmotor weliswaar wel, maar dat geluid is niet storend.
Belangrijker nog: je ‘voelt’ de krachtbron niet langer! Vorige generaties van de Land Cruiser stonden nog te ‘dreunen’ bij het verkeerslicht. De viercilinder zelfontbrander is een doorontwikkeling van de krachtbron uit de voorgaande generatie, tegenwoordig goed voor 205 pk en 500 Nm. Het trekgewicht bedraagt 3.500 kilogram.
Overal geluidwerend materiaal
Meer isolatie bleek het recept om van de Land Cruiser een beschaafde jongen te maken. Onder de vloer, in de wielkasten, achter het dashboard: overal is geluidwerend materiaal toegepast. Met dank aan een nieuwe achttraps automaat is de Toyota bovendien kwieker bij het optrekken en stiller op kruissnelheid.
Dat je onder alledaagse omstandigheden niet langer concessies doet aan de indrukwekkende terreinvaardigheden van de Land Cruiser, is een grote pré. Maar de Toyota blijft gemaakt voor moeilijke omstandigheden. Of het nu gaat om de inzet door de hulpdiensten in eigen land, of het beklimmen van een vervaarlijke rotpartij in het Atlasgebergte, waar wij uitgebreid kennis konden maken met de geweldenaar.
Langer contact met de grond
Toyota’s nieuwste wapenfeit aan gebruiksmogelijkheden buiten de gebaande paden is een stabilisatorstang die je kunt loskoppelen. Dat onderdeel houdt jouw auto normaal gesproken waterpas, wat er bij toepassing in het terrein toe kan leiden dat de Land Cruiser een wiel optilt. Door de stang te ontkoppelen, houdt de 4x4 langer contact met de grond. Dat resulteert in meer grip en een hoger comfort voor de inzittenden. Boven de 30 kilometer per uur klikt de stang automatisch weer vast.
De overige terreinfuncties van de Land Cruiser zijn gangbaar in dit deel van de markt. De mogelijkheid om de gasrespons, remkracht en besturing af te stemmen op de ondergrond waarover je onderweg bent bijvoorbeeld, of een systeem dat helpt de Toyota gecontroleerd van een steile helling te laten rijden.
Prinsheerlijk naar buiten kijken
De raamlijnen zijn laag en de motorkap is zo getekend, dat je de Land Cruiser goed kunt overzien. Zowel in het terrein als op de openbare weg; kinderen kunnen prinsheerlijk naar buiten kijken. Mocht je alsnog iets over het hoofd dreigen te zien, dan beschikt de Toyota over een vernuftige 360 graden camera, waarmee je als het ware ‘door’ de terreinwagen heen kunt kijken.
Dat brengt ons bij de veiligheidsuitrusting van de Land Cruiser. Die doet niet onder voor die van andere Toyota-modellen. Omdat dit de eerste modelgeneratie is, die is voorzien van elektronische stuurbekrachtiging, kan de Land Cruiser je helpen binnen jouw rijstrook te blijven. Hij waakt zelfs over de belijning, wanneer je onverwachts moet uitwijken voor een fietser of voetganger.
Die kunnen er op hun beurt op rekenen, dat de Toyota niet zomaar toelaat dat zijn inzittenden de deur openzwaaien. Een rijhulpsysteem uitschakelen gaat niet ‘blind’; daarvoor moet je diep in de boordcomputer zijn, waar de verschillende rijhulpsystemen enkel door middel van afkortingen worden weergegeven. Dat is aan het begin best even gokken!
De Land Cruiser van binnen
Van buiten roept de Land Cruiser herinneringen op aan het verleden, maar aan boord is het duidelijk een auto van nu. Achter het stuur -waarop lekker retro de volledige merknaam van Toyota staat uitgeschreven- kijk je uit over twee digitale schermen. Dat zijn weliswaar aanraakschermen, maar de Land Cruiser heeft desalniettemin heel wat traditionele knoppen om de terreinwagen mee te bedienen. Het idee is, dat je dit op de tast kunt doen: op die manier hoef je jouw ogen niet van de weg te halen.
Toyota heeft de delen van het interieur waar je met je lichaam tegenaan zou kunnen komen, bekleed met zachte kussentjes. Je kunt je dus niet bezeren onderweg. Dat geldt ook in figuurlijke zin: de Land Cruiser is zo geconstrueerd, dat een aantal carrosseriedelen eenvoudig kunnen worden vervangen. Loopt de voorbumper een kras op, dan hoeft niet meteen het complete front er af.
Vieze broekspijpen
Het is raadzaam om voor belangrijke afspraken een extra set kleding mee te brengen. Bij het uitstappen kom je onherroepelijk langs de treeplank, met vieze broekspijpen tot gevolg. De Toyota is 4,92 meter lang, 1,98 meter breed en 1,93 meter hoog. Al die ruimte komt niet specifiek ten goede aan de inzittenden. De zitting van de achterbank biedt weinig steun aan je benen en met je hielen kom je al gauw tegen het stoelmechaniek aan. De achterbank klap je namelijk niet neer, maar op.
Hoofd- en knieruimte is er echter genoeg, ook voor de middelste inzittende. Die moet zijn voeten dan wel kwijt op de hard plastic middentunnel. Daar voel je niks van, maar je gaat het natuurlijk wel zién. De passagiers achterin beschikken over een verstelbare rugleuning, eigen ventilatieroosters en stroompunten. Dat laatste geldt ook voor de passagiers helemaal achterin, wanneer je tenminste hebt gekozen voor een optionele derde zitrij.
Dat vraagt een investering, zowel wat het de verschuldigde meerprijs aan gaat als de aderlating qua bagageruimte. Als zevenzitter past er nog maar 130 liter aan spullen in de kofferbak. Houd je het bij vijf plekken, dan kun je met alle rugleuningen overeind 742 liter bagage kwijt. Hoeveel er in de laadruimte past met alle banken plat, is niet duidelijk. Maar je kunt wel zien dat er dan geen vlakke laadvloer ontstaat.
De Land Cruiser en het milieu
Toyota redeneert dat je met een Land Cruiser de woestenij in, maar ook weer uit moet kunnen komen. Vandaar dat dit een van de weinige modellen is die de fabrikant nog met een traditionele verbrandingsmotor aanbiedt.
Diesels hebben een hoger trekgewicht dan een benzinemotor, springen zuiniger met brandstof om en zijn minder onderhoudsgevoelig. Vanaf eind 2025 wordt de huidige zelfontbrander vervangen door een exemplaar met mild hybride techniek. Daarnaast horen we geluiden dat de Japanners werken aan een Land Cruiser op waterstof.
De herziene dieselmotor zou in combinatie met de nieuwe automaat moeten bijdragen aan een gunstiger verbruiksscore, maar dat blijkt in de praktijk tegen te vallen. We hebben de grote Toyota behalve in Marokko ook in eigen land kunnen beproeven en kwamen toen tot een score van 1 op 11,6.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
