logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Citroen Ds3 I

Ook als occasion stoer en eigenwijs

De Citroën DS3 is als occasion ook zeer geliefd. Deze sportieve en lekker eigenzinnige driedeurs is sportief en onderscheidend. Daarbij biedt de DS3 veel mogelijkheden om de auto naar eigen smaak aan te kleden. Zoeken naar de juiste occasion is dus ook een smaakkwestie!

Pluspunten
  • Eindeloos veel combinaties in uiterlijk
  • Lekker sportief rijgedrag
  • Eigenzinnig, onderscheidend uiterlijk
  • Best betrouwbaar
Minpunten
  • Diverse technische euvels bekend
  • Zéér populair, dus relatief duur

Wat vindt de Wegenwacht?

De DS3 is technisch in hoge mate identiek aan de C3 van dezelfde generatie. Daardoor komen dezelfde euvels van de C3 ook voor bij de DS3. Specifieke DS3-klachten zijn niet bekend. De voorkomende euvels zijn vooralsnog bescheiden en vooral elektronisch van aard. Het komt voor dat de auto niet start, omdat de sleutel niet wordt herkend. In de sleutel is dan de transponderchip defect of niet (meer) aanwezig. De reservesleutel brengt uitkomst en het is verstandig via de dealer z.s.m. een vervangende sleutel te bestellen. Een verbrande stekker op de zekeringkast kan leiden tot allerhande, onlogisch lijkende storingen. Als er snel aan zo’n vervangende stekker is te komen, kan de Wegenwacht dit zó oplossen. Vocht in dezelfde stekker kan dezelfde gevolgen hebben, kwestie van droogmaken. Het komt ook voor dat er een defect zit in het contactslot of in de elektronica van de halfautomatische versnellingsbak, indien aanwezig. In het eerste geval lukt het de Wegenwacht in de regel wel de auto via een omweg aan de praat te krijgen, desnoods eenmalig. Een storing in de remlichtschakelaar kan veroorzaken dat de motor niet meer op het gaspedaal reageert. De remlichten branden dan constant. Door de schakelaar los te halen kan de auto weer rijden, maar dan wel heel voorzichtig, zonder remlichten, dus de schakelaar moet direct worden vernieuwd. De waarschuwing ‘motor te heet’ op het dashboard is niet altijd juist. Dit kan worden veroorzaakt door een kapotte sensor in het themostaathuis. De Wegenwacht neemt de stekker van die sensor los, plaatst eventueel een nieuwe zekering en de auto rijdt weer. Een nieuwe sensor is wel noodzakelijk. De 1,6 liter motor kan oververhit raken, doordat de elektrische aansturing van de waterpomp niet meer werkt. Deze THP-motor kan ook last krijgen van een oprekkende distributieketting waardoor de motor steeds slechter gaat lopen en uiteindelijk draait dat uit op een heel kostbare reparatie. Deze motoren kennen ook individuele bobines die kunnen ‘doorslaan’ en moeten worden vervangen. Diezelfde klacht kan vier keer terug komen, één keer per cilinder. Inwendige vervuiling van deze motoren kan ook tot uiteenlopende klachten leiden.

Een 1,4 liter die niet op toeren wil komen, heeft wellicht een kapotte elektromotor op de timing van de distributie. Aan allebei die euvels is ter plekke weinig te doen, de auto moet dan op transport naar de garage. Wanneer steeds meer componenten niet werken en het acculampje knippert, is dit in feite geen pech, maar het accuspanningscontrolesysteem doet dan zijn werk. De oplossing is simpel: starten en rijden, dan laadt de accu weer bij. In exemplaren met een trekhaak komt het vaak voor dat vocht in de contactdoos sluiting veroorzaakt, waardoor er steeds zekeringen kapotgaan. Droogmaken en een nieuwe zekering plaatsen is de oplossing.

Over de Citroën DS3

Met de DS3 richtte Citroën zich op kopers die prijs stellen op onderscheid ten opzichte van de massa. Naast het sportief/dynamische uiterlijk was dit vooral een auto die je bij aankoop in hoge mate zelf kon samenstellen. Het aantal combinaties van kleuren voor de carrosserie en het dak is enorm en dat is nog lang niet alles. Dat idee werkte heel goed bij de concurrerende Mini Cooper en nu dus ook bij de DS3. In 2016 is besloten DS voortaan neer te zetten als een zelfstandig automerk. De DS3 was daarbij het eerste model.

Uitvoeringen en varianten

De DS3 is er alleen als driedeurs, vanaf begin 2013 is er ook een beperkt aantal versies als Cabrio, waarbij de zijruiten met omlijsting altijd intact blijven. In de jaren dat het model te koop is, zijn er aardig wat wijzigingen geweest in het motorenaanbod. De 1,4 (72 kW/98 pk) viercilinder is als basismotor medio 2012 vervangen door de 1,2 liter driecilinder (60 kW/82 pk). De 1,6 met 88 kW/120 pk is geleverd tot medio 2014. Deze is toen vervangen door de 81 kW/110 pk sterke versie van de 1,2 liter driecilinder, in dit geval voorzien van een turbo. De 1,6 liter turbomotor (THP, 114 kW/155 pk) is eind 2014 vervangen door de 120 kW/163 pk sterke versie van dezelfde motor. De nog veel snellere turbo THP 200 (alleen in de uitvoering ‘Racing’: 152 kW/206 pk) is medio 2014 uit het programma gehaald. De 1,4 HDiF (50 kW/68 pk) is alleen in 2010 geleverd. De 1,6 HDi (66 kW/90 pk) is ook al in het najaar van 2010 vervangen door de e-HDi 90 (68 kW/92 pk, met stop/start-systeem). De sterkere 1,6 HDi 110 (82 kW/112 pk) hield het wat langer vol, maar maakte eind 2011 ruimte voor de e-HDi met hetzelfde vermogen. Medio 2014 was er ook bij de diesels weer het nodige aan motorische wijzigingen, waarbij alle bestaande versies zijn vervallen. De e-HDI was er nu ook weer met 50 kW/68 pk. Tegelijk verscheen de BlueHDi 100 met 75 kW/102 pk en tot het voorjaar van 2015 was er ook een topversie van de BlueHDI met 88 kW/120 pk.

De normale uitvoeringen van de DS3 heetten aanvankelijk Chic, So Chic en Sport Chic. Tijdelijke versies waren bijvoorbeeld de Business (2013/5), Ultra Prestige (2012/4), So Red (2015) en So Irrésistible (2014/5).

De Citroën DS3 als occasion

Een voordeel kan tegelijk ook een nadeel zijn. Er is een groot aanbod jonge, gebruikte DS3’s. De omvang van het mogelijke, persoonlijke aanbod loopt hard terug als je heel specifieke wensen hebt in kleuren, kleurcombinaties en uitvoeringen. Voeg dan nog eens wensen toe zoals de gewenste motor en het beschikbare budget en het aanbod is ineens heel overzichtelijk. Overigens is het opmerkelijk dat de echt lekker gekke combinaties als zachtgeel met paars of lichtblauw met rose in ons land weinig voorkomen. Het is toch vooral wit, zwart en donkergrijs wat de klok slaat. Het is dus zaak precies de gewenste DS3 te zoeken en die kan dan best eens wat verder van huis blijken te staan. Heb je ‘de ideale DS3’ te pakken, aarzel dan niet te lang, want het model is heel gewild en er zijn wellicht kapers op de kust. Al wil je ‘m nog zo graag hebben, ga eerst een serieuze, objectieve proefrit maken, om jezelf ervoor te behoeden dat je straks toch niet precies hebt wat je wilt. Van het totale aanbod is ruim één derde een diesel, dat is naar verhouding heel veel.

De proefrit

De DS3 is technisch sterk overeenkomstig met de C3, maar vooral de afstemming van het onderstel is een stukje sportiever. Toch is ook de DS3 niet keihard geveerd, er is in dagelijks gebruik prima mee te leven. De elektrische stuurbekrachtiging voelt een tikkeltje doods aan. Achterin is voor volwassenen nauwelijks te zitten. Door de breed uitlopende middelste deurstijl is het uitzicht voor de achterpassagiers ook niet ideaal. De bagageruimte is aan de krappe kant (285 liter). Het dashboard is een beetje druk, maar opvallend netjes afgewerkt. Bijzonder is de ‘parfumeur’ waarin op verzoek van de klant een geurpatroon kan worden geplaatst, een soort deodorant voor de auto. De 1,4 liter benzinemotor zal voor veel kopers op zich al voldoen. De moderne 1,2 liter driecilinders passen ook prima bij de DS3. De minst krachtige is wat te tam voor het soort auto, maar met de 110- en 130 pk-versies kan de DS3-rijder (m en vooral v!) prima uit de voeten. Die hebben nog een voordeel: het verbruik! De oude 1,4 en 1,6 liter motoren komen tot een verbruik rond 1 op 13 á 14. Met de sterkste driecilinder hebben we een praktijkverbruik van 1 op 17 gereden. Of een diesel interessant is, dat is een hele rekensom. Het gros van de DS3-kopers zal uitkomen op een benzineversie.

Conclusie

De DS3 is niet zo maar een auto. De vormgeving is uitgesproken stoer en sportief. In combinatie met de vele kleurmogelijkheden spreekt deze Citroën een grote, relatief jonge doelgroep aan. Die zijn dan vaak helemaal ‘weg’ van de stijl van de auto en er zijn geen dringende redenen waarom we de keuze voor de DS3 niet zouden aanbevelen!

Deze auto is beschikbaar gesteld door De Jong’s Autobedrijven, Hoofddorp, Katwijk, Leiderdorp, Zoetermeer tel. 071-4028554

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.