Auto Review Audi Q5 II (FY)
Onmiskenbaar Audi
De Audi Q5 is als occasion niet de meest gewilde Audi, maar dat heeft ook te maken met de grootteklasse waarin deze SUV valt. Dit zijn in aanschaf en gebruik auto’s die voor het gros van de occasionkoers boven het budget vallen. Maar… dat geldt voor andere merken ook!
- Pluspunten
- Kwalitatief beter dan voorgangers
- Prettige rijeigenschappen
- Indrukwekkend uiterlijk
- Minpunten
- Interieurruimte niet overmatig groot
- Gewild, dus relatief duur in aanschaf
Wat vindt de Wegenwacht?
Bij deze generatie van de Q5 zijn nog weinig specifieke problemen bekend. Zoals bij veel moderne auto’s komt het voor dat de sleutel niet wordt herkend, waardoor starten onmogelijk lijkt. Oorzaak is bijvoorbeeld een lege batterij in de sleutel/zender of een storing in de afstandsbediening. De Wegenwacht is graag bereid de auto toch te starten, maar deze truc kan iedereen uitvoeren: automaat in de P, rempedaal intrappen, leg de sleutel op de daarvoor bestemde plek op de middenconsole (zie eventueel instructieboekje) en druk binnen tien seconden op de startknop, dan zal de motor in elk geval eenmalig weer starten. Dat is genoeg om bijvoorbeeld naar de garage te rijden om te laten bekijken wat het werkelijke probleem is.
Waar praten we over?
Zoals gesteld, bepaalt de klasse waarin de Q5 valt, dat het geen enorm populair model kàn zijn. In dit geval hebben we het over de Q5 die begin 2017 verscheen. Zoals blijkt in het volgende tekstblok is er aanvankelijk een breed scala uitvoeringen, maar in 2019/20 is dat leveringsprogramma sterk teruggebracht. Dat zegt niet alles over de Q5 op zich, wel over de ontwikkelingen op de automarkt, waarvan dit model strek de gevolgen heeft ondervonden.
Uitvoeringen en varianten
Er bestaat feitelijk maar één benzinevariant op de Q5, maar liefst vier diesels. Die benzinemotor is een bekende Audi-krachtbron, de 2,0 TFSi met 185 kW/252 pk. Zo werd die in eerste instantie ook aangeduid, maar uitgesmeerd over enige tijd heeft Audi alle typeaanduidingen vervangen, waardoor een en ander niet duidelijker werd. Vanaf begin 2019 kennen we deze versies als 45 TFSi.
De lijn met diesels begon met de 2,0 TDI met 110 kW/150pk. Dezelfde 2,0 diesel is er ook met 120 kW/163 pk. In het najaar van 2018 verdween de minst sterke versie uit het programma en de 120 kW-versie ging verder als 35 TDI door het leven. Er is ook een 140 kW/190 pk sterke 2,0 TDI, aanvankelijk zo aangeduid, maar eind 2018 werd dat de 40 TDI.
Er is ook een 3,0 liter V6 TDI met 210 kW/286 pk, die vanaf het voorjaar van 2019 is aangeduid als 50 TDI.
In het najaar van 2019 verscheen de plug-in hybride versie van de Q5, die wordt aangeduid als Q5 50 TFSI E. Deze is voorzien van de 185 kW/252 pk benzinemotor, maar samen met de elektromotor komt die tot een ‘systeemvermogen’ van 220 kW/300 pk. Vanaf die introductie zijn alle overige Q5-uitvoeringen successievelijk uit het leveringsprogramma gehaald.
De 2,0 TDI (110 kW) en de latere 35 TDI zijn de enige varianten in de hele reeks die zijn geleverd met uitsluitend voorwielaandrijving. Alle verdere technische varianten hebben allemaal quattro vierwielaandrijving, voor de 35 TDI was dat ook een optie. De genoemde 2,0 TDI 110 kW is ook de enige met een handgeschakelde transmissie (zes versnellingen), alle andere versie hebben standaard een automatische transmissie, in bijna alle gevallen is dat een zeventraps met twee koppelingen (’S-Tronic’), de 3,0 liter V6-TDI’s hebben een achttraps automaat.
Aanvankelijk was er per motorisering een naamloze basisversie, gevolgd door de uitvoeringen sport en design. Medio 2019 zijn die vervangen door de uitvoeringen Pro Line en S Edition. Van de TFSI E bestaat geen basisversie.
De Audi Q5 als occasion
De transitie in het leveringsprogramma werkt natuurlijk sterk vertraagd door in het occasionaanbod. Ondanks de opbouw van het leveringsprogramma zijn de diesels flink in de minderheid. De normale benzineversies komen twee keer zoveel voor als diesels, ondanks de veel kleinere variatie. De hybrides lijken aan te slaan, want die zijn als occasion zelfs relatief kort na de introductie al volop als occasion te vinden, terwijl het overgrote deel daarvan zal zijn ingezet op een leasecontract. Zodra die contracten beginnen af te lopen, wordt het relatieve aandeel van de hybrides in het aanbod een stuk groter. Dit complexe programma betekent dat wie op zoek is naar een gebruikte Q5 van deze generatie niet alleen eerst moet weten welke variant het beste bij de wensen en eisen past, maar ook moet kijken of en waar die is te vinden. Dat lijkt logisch en dat is het ook, maar per versie is het nogal verschillend hoe gemakkelijk men het zichzelf hiermee maakt. Wie kiest voor een 2,0 TFSI heeft het naar verhouding het gemakkelijkst. Een voor de hand liggende ‘vindplaats’ voor een mooie Q5 is uiteraard de officiële Audi-dealer. Audi hanteert via de dealers voor fraaie en goede occasions het label ‘:plus occasions’. Wat dat inhoudt is snel te vinden via www.audi.nl en daarop staat ook de actuele occasionsvoorraad per model, per versie, per dealer. Zo is het toch nog relatief gemakkelijk de gewenste Q5 te vinden, al zal precies die auto niet in alle gevallen vrijwel om de hoek staan. Op termijn kunnen nette Q5’s ook opduiken in de outlets van de grote leasemaatschappijen.
De proefrit
De Q5 is in zijn hele voorkomen een typische Audi. Dat gaat van het knap gestileerde uiterlijk, met zeer weinig niet-functionele opsmuk, tot het dito interieur. Van binnen hangt er een wat zakelijke sfeer in de Q5. De afwerking en bouwkwaliteit zijn overtuigend en netjes, maar ook hier ontbreekt niet-noodzakelijke versiering. De Q5 is wel een heel moderne auto, met alle voorzieningen, plus nog wat aardige details. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een instrumentarium in de vorm van een beeldscherm, waarvan de indeling naar smaak is te wijzigen, een navigatiesysteem dat desgewenst op Google Earth werkt of een zwart vlakje, waarop met de vingers de bestemming van de navigatie is te schrijven. Móóie details, maar wel functioneel. Gek genoeg is het interieur van de Q5 ondanks zijn ruime maatvoering niet eens zó royaal. Er is wel wat ruimte voor flexibiliteit, bijvoorbeeld door de achterbank te verschuiven. De rugleuningdelen van die bank zijn ook om te klappen als men achter de auto staat. De minimale inhoudsmaat van de bagageruimte (550 liter) is royaal, maar komt overeen met de voornaamste concurrenten.
Op de weg is de Q5 aangenaam stil. Hij stuurt erg prettig en voor een auto van dit formaat mooi nauwkeurig. Dat zijn belangrijke bijdragen aan het rijcomfort, evenals de zeer fijne voorstoelen. Minpuntje, wel typisch Audi, is de erg harde afstemming van het onderstel, waardoor ook kleine oneffenheden in het wegdek relatief hard aan de inzittenden worden doorgegeven.
Conclusie
De klasse met de grotere SUV’s waarin Audi de Q5 biedt staat wat onder druk, mede door de opkomst van elektrische auto’s in dit segment. Dat neemt niet weg dat wie een gebruikte SUV van dit formaat zoekt, bij Audi zeer goed terecht kan voor dit fraaie en goedgebouwde model.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
