Auto Review Lancia Ypsilon IV
Voortaan met vijf deuren
Lancia - Ypsilon
Conclusie
Lancia heeft met de Ypsilon veel succes in Italië, maar in de rest van Europa wilde het nog steeds niet echt lukken. Het nieuwe model moet daar verandering in gaan brengen. De nieuwe Ypsilon is ruimer en praktischer. Nieuw is ook de Twin Air motor die fijn rijdt, de Ypsilon zuinig maakt en 'm aan een aantal belangrijke belastingvoordelen en dus een aantrekkelijke prijs helpt. Het fraaie uiterlijk en het luxe interieur zijn ook belangrijke pluspunten.Type auto en prijs
Lancia is het luxemerk van de Fiat-groep en de Ypsilon is het kleinste model in de Lancia-reeks. Vanaf juni staat er een nieuwe Ypsilon in de showroom. Een compleet nieuw model. Een tikje groter dan zijn voorganger. Maar ook met vijf deuren in plaats van drie, en daardoor een stuk praktischer in het dagelijks gebruik. Ondanks de twee extra deuren oogt de Ypsilon heel elegant. Vooral in de bi-colore versie met twee verschillende lakkleuren is het een opvallende verschijning. De Ypsilon is met 0,9 liter Twin Air motor te koop vanaf € 15.000.Hoe rijdt de Lancia Ypsilon
Zo'n Twin Air motor heeft maar twee cilinders. Maar dankzij de turbo is hij toch fel en levert hij een vermogen van 85 pk. De kleine cilinderinhoud van nog geen liter levert, in combinatie met een start-stopsysteem een laag brandstofverbruik (gemiddeld 4,2 liter per 100 km) en een uitstoot van 99 gram CO2 per kilometer op. Behalve de tweecilinder is er ook een 1,2 liter viercilinder motor. Die komt er (vanaf augustus 2011) ook in een Bi-fuel versie waarmee je zowel op benzine als lpg kunt rijden. Daarnaast is de Ypsilon er ook als 1,3 liter diesel, maar die komt niet naar Nederland. Bij een eerste proefrit in het drukke verkeer van Turijn ontpopt de Ypsilon zich als een makkelijk handelbare stadsauto. Hij stuurt licht en makkelijk, en de tweecilinder heeft voldoende pit, als je hem tenminste flink wat toeren laat maken. Waarbij het verbruik overigens wel wat hoger uit zal vallen dan de specificaties aangeven. Het motortje laat zich dan goed horen, maar het motorgeluid is niet onplezierig. Het start-stopsysteem is eventjes wennen maar functioneert overigens prima. Wegligging en veercomfort van de Ypsilon zijn prima voor elkaar. En standaard is de Ypsilon voorzien van ESP en van een 'hill holder' die het wegrijden op hellingen vergemakkelijkt. Tegen meerprijs is een semi-automatisch parkeersysteem verkrijgbaar. Je prikt de Ypsilon daarmee in een gaatje van 4,60 meter zonder zelf het stuurwiel aan te hoeven raken.De Lancia Ypsilon van binnen
Het interieur van de Ypsilon ziet er heel fraai uit: mooie bekledingsstoffen en een prachtig dashboard met smaakvolle ronde klokjes. Alle knoppen en schakelaars zitten goed onder handbereik en de versnellingspook is hoog op de middenconsole geplaatst en daardoor makkelijk te bedienen. De Ypsilon biedt genoeg binnenruimte voor zijn klasse, ook achterin. De kofferruimte is zelfs heel behoorlijk. Wie dat wil kan zijn of haar Ypsilon verder nog aankleden met een hele reeks aantrekkelijke opties. Zoals een panoramisch schuifdak, een prachtig geluidssysteem met acht speakers en 500 Watt vermogen, en een navigatiesysteem dat speciaal voor de Ypsilon is ontwikkeld door TomTom.De Lancia Ypsilon en het milieu
De Twin Air is vrijgesteld van BPM en wegenbelasting en kent een bijtelling van veertien procent, zakelijk gereden. Voor de 1.2 in Bi-fuel-versie (op benzine en lpg) geldt hetzelfde.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
