logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Up! I

Begrijpelijke bestseller

De Volkswagen up! is als occasion echt een bestseller, eigenlijk net zoals dat gold voor de nieuw-verkoop. De Up! heeft veel te bieden als het gaat om rijcomfort, zeker als we in aanmerking nemen hoe compact de auto is.

Pluspunten
  • Zeer comfortabel voor dit formaat
  • Vrijwel tijdloos model
Minpunten
  • Populair dus relatief duur

Wat vindt de Wegenwacht?

Van de Up! zijn bij de Wegenwacht verschillende euvels bekend.

  • De 1,0 liter motoren hebben nog wel eens last van een defecte gasklep.
  • Een elektrische koelvin die blijft draaien, ook als de auto gewoon geparkeerd staat, trekt de accu leeg. In principe moet de module van die koelvin worden vervangen.
  • De individuele PEN-bobines kunnen er zomaar mee ophouden. In geval van de Up! loopt de motor dan op nog slechts twee cilinders. Niet mee doorrijden
  • Een Up! die veel korte stukjes rijdt en dan ineens een flinke rit krijgt te verwerken, kan stilvallen door een vervuilde nokkenassensor. Heel vervelend, maar het is geen ramp.

Waar praten we over?

De Up! was de basis van het Volkswagen-programma. De meeste autokopers weten wel dat de Up! twee zusjes heeft, de Seat Mii en de Skoda Citigo. Die zijn vrijwel identiek aan de Up! en toch blijven de Seat en Skoda in de schaduw van de Volkswagen, óók als het gaat om de verkochte aantallen.

Uitvoeringen en varianten

De Up! is er als drie- en vijfdeurs, in beide gevallen in vrijwel alle uitvoeringen.

  • Veruit de twee belangrijkste motorvarianten zijn de 1,0 liter driecilinder benzinemotoren met 44 kW/60 pk en 55 kW/75 pk.
  • In 2012 verschenen van beide motoren varianten met ‘BlueMotion Technologies’. Die leveren hetzelfde vermogen, maar zijn door enkele slimme ingrepen in elk geval in theorie zuiniger dan de eerdere versies.
  • Sinds 2013 is er ook een variant op aardgas met 50 kW/68 pk.
  • Rond dezelfde tijd kwam ook de cross-up!, met een wat stoerder uiterlijk, uitsluitend met de 55 kW-motor en alleen als vijfdeurs.
  • De normale uitvoeringen heten take-up! (alleen 44 kW), easy-up!, move-up!, cheer-up!, high-up! en groove-up! In 2014 is er een tijdelijke uitvoering geweest, die Edition heet.
  • In combinatie met alle twee de benzinemotoren bestaan varianten met een halfautomatische transmissie met vijf versnellingen, maar niet in alle uitvoeringen.

De Volkswagen Up! als occasion

Er is redelijk wat aanbod aan gebruikte exemplaren van de VW Up!, waarvan sommige met aanzienlijke kilometerstanden. Nou zeggen làge kilometerstanden juist bij dit soort ‘stads’-auto’s niet veel; als de auto echt alleen in de stad is gebruikt, heeft hij een zwaar leven gehad omdat er veel korte stukken zijn gerede. Probeer dus uit te vinden door wie en hoe de auto is gebruikt, dat kan belangrijke informatie zijn.

De vijfdeursversies zijn nieuw het meest verkocht (pakweg 75%) en worden ook gebruikt het meest gevraagd. Heb je die achterportieren toevallig niet nodig, kijk dan eens naar driedeurs-exemplaren, vaak zijn die net wat vriendelijker geprijsd. Een gebruikte Up! is relatief duur vanwege z’n populariteit.

De proefrit

Volkswagens kleinste rijdt verbazend goed voor een auto van dit kleine formaat.Hij is compact en wendbaar, maar ook op de snelweg gedraagt hij zich uitstekend. Daarbij valt onder meer, op kruissnelheid, het zeer lage geluidsniveau op.

Met de goede voorstoelen en de uitstekende balans in vering en schokdemping is een up! onverwacht comfortabel. Wat ook opvalt, is dat de 55 kW-motor vrijwel niets toevoegt aan de 44 kW-versie. Oké, als je alleen snelweg rijdt, is iets meer vermogen aardig en misschien valt de sterkere versie dan een haartje zuiniger uit, omdat die er ‘minder hard voor hoeft te werken’.

De werkelijke verbruikscijfers variëren sterk, afhankelijk van de wijze van gebruik. Gemiddeld 1 op 16 á 17 is normaal, waarbij ook opvalt dat de boordcomputer vaak te optimistisch is. Het is logisch dat de ruimte achterin feitelijk te krap is voor de gemiddelde volwassene. Naar verhouding is de bagageruimte (251 liter) juist royaal.

Conclusie

De Volkswagen up! is een tòpauto, juist in deze tijd. Voor een bescheiden (nieuw)prijs biedt hij veel comfort, rijplezier en lage rijkosten. De occasionprijzen liggen steeds ook relatief hoog, waardoor je de grootste kostenpost –waardevermindering- in de hand kunt houden. Wie minder om imago geeft, moet toch ook eens aan een Seat of Skoda denken.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de VW Up!.

Concurrenten

Kia Picanto (2011 / 2017)

Seat Mii (2012 / heden)

Skoda Citigo (2012 / 2016)

Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Occasion Center, Barneveld

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.