Auto Review Volkswagen Up! I
Begrijpelijke bestseller
De Volkswagen up! is als occasion echt een bestseller, eigenlijk net zoals dat geldt voor de nieuw-verkoop. De Up! heeft veel te bieden als het gaat om rijcomfort, zeker als we in aanmerking nemen hoe compact de auto is. En ja, het is een Vólkswagen, dat zegt ook wat.
- Pluspunten
- Uitstekende naam, reputatie
- Zeer comfortabel voor dit formaat
- Vrijwel tijdloos model
- Minpunten
- Door grote vraag relatief gezien duur als occasion
Wat vindt de Wegenwacht?
Voor de up! zijn bij de Wegenwacht verschillende euvels bekend. De 1,0 liter motoren hebben nog wel eens last van een defecte gasklep. Helaas kan de Wegenwacht hier ter plekke niets mee, de auto moet gewoon op transport naar een garage. Een elektrische koelvin die blijft draaien, ook als de auto gewoon geparkeerd staat, trekt de accu leeg. In principe moet de module van die koelvin worden vervangen, maar om die lege accu te voorkomen treft de Wegenwacht een noodmaatregel. De individuele PEN-bobines kunnen er zomaar mee ophouden. In geval van de up! loopt de motor dan op nog slechts twee cilinders. Niet mee doorrijden, als er snel aan zo’n bobine is te komen, heeft de Wegenwacht dit zo gefikst. Het kan wel nog twee keer terugkomen. Een up! die veel korte stukjes rijdt en dan ineens een flinke rit krijgt te verwerken, kan stilvallen door een vervuilde nokkenassensor. Heel vervelend, maar het is geen ramp, de Wegenwacht maakt die sensor schoon en de motor loopt weer gewoon. Het komt ook voor dat up!-rijders bellen in verband met een brandend lampje op het dashboard, waarvan de betekenis niet duidelijk is. Meestal gaat het dan om het lampje van het Emergency City Braking-systeem. Daarmee kan gewoon worden doorgereden, naar de garage, bijvoorbeeld. Geen pech, maar er komen wel vragen over: het bandenspanningscontrolelampje gaat alleen uit via de schakelaar die vlak voor de versnellingspook verdekt opgesteld zit.
Waar praten we over?
De up! is de basis van het Volkswagen-programma. Het meest verkochte merk in Nederland is bij ons gewoon ijzersterk en de Up! heeft in al die jaren dat hij al meeloopt een belangrijke bijdrage geleverd aan het grote succes van het merk. De meeste autokopers weten wel dat de Up! twee zusjes heeft, de Seat Mii en de Skoda Citigo. Die zijn vrijwel identiek aan de up! en toch blijven de Seat en Skoda in de schaduw van de Volkswagen, óók als het gaat om de verkochte aantallen. De enige logische verklaring hiervoor is dus het imago van het merk Volkswagen.
Uitvoeringen en varianten
De up! is er als drie- en vijfdeurs, in beide gevallen in vrijwel alle uitvoeringen. Veruit de twee belangrijkste motorvarianten zijn de 1,0 liter driecilinder benzinemotoren met 44 kW/60 pk en 55 kW/75 pk. In 2012 verschenen van beide motoren varianten met ‘BlueMotion Technologies’. Die leveren hetzelfde vermogen, maar zijn door enkele slimme ingrepen in elk geval in theorie zuiniger dan de eerdere versies. Sinds 2013 is er ook een variant op aardgas met 50 kW/68 pk. Rond dezelfde tijd kwam ook de cross-up!, met een wat stoerder uiterlijk, uitsluitend met de 55 kW-motor en alleen als vijfdeurs. De normale uitvoeringen heten take-up! (alleen 44 kW), easy-up!, move-up!, cheer-up!, high-up! en groove-up! In 2014 is er een tijdelijke uitvoering geweest, die Edition heet. In combinatie met alle twee de benzinemotoren bestaan varianten met een halfautomatische transmissie met vijf versnellingen, maar niet in alle uitvoeringen.
De Volkswagen up! als occasion
Er staat een enorm aanbod gebruikte exemplaren van de Up! in het land. het is opvallend, zeker voor een zo compacte auto, dat er volop exemplaren te koop staan met aanzienlijke kilometerstanden. Dat pleit alleen maar voor het gebruiksgemak van de Up!, kennelijk zijn er mensen die er vele tienduizenden kilometers per jaar mee hebben gereden. Nou zeggen làge kilometerstanden juist bij dit soort ‘stads’-auto’s niet veel. Als de auto echt alleen in de stad is gebruikt, heeft die toch een zwaar leven gehad, maar nog steeds weinig kilometers. Probeer uitte vinden door wie en hoe de auto is gebruikt, dat kan belangrijke informatie zijn. De vijfdeursversies zijn nieuw het meest verkocht (pakweg 75%) en worden ook gebruikt het meest gevraagd. Heb je die achterportieren toevallig niet nodig, kijk dan eens naar driedeurs-exemplaren, vaak zijn die net wat vriendelijker geprijsd. natuurlijk kunnen we stellen dat een gebruikte Up! altijd relatief duur is, vanwege z’n populariteit, maar dat werkt ook omgekeerd: over enkele jaren brengt een nette gebruikte Up! nog steeds een aardige restwaarde op. Juist omdat de variatie in types en motoren niet groot is en het aanbod wèl, heeft het geen zin ver te reizen voor de ideale up!. Vind je precies wat je zoekt, sla dan wel snel toe, want er zijn altijd kapers op de kust.
De proefrit
Steeds weer, als je hernieuwd kennismaakt met een up!, ben je aangenaam verrast. Volkswagens kleinste rijdt verbazend goed voor een auto van dit kleine formaat. Stadsauto? OK, hij is compact en wendbaar, maar ook op de snelweg gedraagt hij zich uitstekend. Daarbij valt onder meer, op kruissnelheid, het zeer lage geluidsniveau op. Met de goede voorstoelen en de uitstekende balans in vering en schokdemping is een up! onverwacht comfortabel. Wat ook opvalt, is dat de 55 kW-motor vrijwel niets toevoegt aan de 44 kW-versie. OK, als je alleen snelweg rijdt, is iets meer vermogen aardig en misschien valt de sterkere versie dan een haartje zuiniger uit, omdat die er ‘minder hard voor hoeft te werken’. De werkelijke verbruikscijfers variëren sterk, afhankelijk van de wijze van gebruik. Gemiddeld 1 op 16 á 17 is normaal, waarbij ook opvalt dat de boordcomputer vaak te optimistisch is. Het is logisch dat de ruimte achterin feitelijk te krap is voor de gemiddelde volwassene. Naar verhouding is de bagageruimte (251 liter) juist royaal.
Conclusie
De Volkswagen up! is een tòpauto, juist in deze tijd. Voor een bescheiden (nieuw)prijs biedt hij veel comfort, rijplezier en lage rijkosten. De occasionprijzen liggen steeds ook relatief hoog, waardoor je de grootste kostenpost –waardevermindering- in de hand kunt houden. Wie minder om imago geeft, moet toch ook eens aan een Seat of Skoda denken.
Concurrenten
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
