Auto Review MINI Countryman II (F60)
Mini +
Mini Countryman (2017 / heden)
- Pluspunten
- Onderscheidend model
- Sportieve rijeigenschappen
- Uitstekende prestaties
- Relatief ruim
- Minpunten
- Zeer gewild en daardoor relatief duur
Wat vindt de Wegenwacht?
Bij de 1.5-liter driecilinder- én de 2.0-liter viercilinder benzinemotor komt het voor dat de trillingdemper in de krukaspoelie kapot gaat. Hierdoor draait de poelie niet mee met de krukas, met als gevolg dat zowel de dynamo als de waterpomp niet worden aangedreven. De bestuurder ziet in eerste instantie alleen het laadstroomlampje. Helaas valt dit euvel niet ter plekke te verhelpen: de Countryman moet voor reparatie op transport naar de garage.
De Mini Countryman is als occasion zeer gewild. Daarbij scheelt het dat ’t model nauwelijks concurrentie kent. Behalve dan misschien van andere Mini’s!
Waar praten we over
De claim dat Mini’s knap groot zijn geworden, geldt uitdrukkelijk voor deze Countryman. De SUV is sterk onderscheidend - onmiskenbaar een MINI - maar je kunt het met de beste wil van de wereld geen kleine auto meer noemen. Deze generatie, geïntroduceerd in 2017, is bijvoorbeeld nog eens twintig centimeter langer en een paar centimeter breder dan zijn voorganger. Desondanks heeft de semi-terreinwagen alle charme van het merk behouden.
Uitvoeringen en varianten
De Countryman is leverbaar met een keuze uit vier benzinemotoren en drie diesels, plus een plug-in-hybride variant. De eenvoudigste krachtbron is een 1.5-liter, driecilinder benzinemotor met turbo. Die levert 75 kW/102 pk in de ‘One’, of 100 kW/136 pk in de Cooper. De Cooper S heeft een 2.0-liter viercilinder met 141 kW/192 pk. Uit deze 2.0-liter haalt de speciale ‘John Cooper Works’-versie 225 kW/306 pk.De dieselserie start eveneens met een 1.5-liter driepitter, met 85 kW/116 pk. De Cooper D heeft een 2.0-liter viercilinder met 110 kW/150 pk, de Cooper SD haalt uit datzelfde blok 140 kW/190 pk. De plug-in hybride wordt aangeduid als Cooper SE en heeft een gecombineerd vermogen van 165 kW/224 pk, opgewekt door de 1.5-liter benzinemotor van de Cooper, plus een elektromotor. Louter op stroom heeft de SE een actieradius van 41 kilometer.Naast de normale voorwielaandrijvers kennen we ook de ‘ALL 4’ en zoals de naam al doet vermoeden, drijft die uitvoering alle vier de wielen aan. De techniek is beschikbaar voor de Cooper, Cooper S, Cooper D en Cooper SD. De John Cooper Works heeft standaard vierwielaandrijving. Dit geldt ook voor de plug-in hybride-versie. Op twee uitvoeringen na zijn alle versies er met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De Cooper SD en de plug-in hybrides zijn er uitsluitend met automatische transmissie, respectievelijk een acht- en een zestraps exemplaar. De One, Cooper, Cooper S, One D zijn optioneel met een 7-traps DCT-automaat verkrijgbaar, bij de Cooper D en Cooper SD heeft de automaat nog een verzet extra.Naast de normale uitrustingsniveau’s bestaan er ook verschillende tijdelijke varianten, zoals de ‘Dutch Made Edition’ (2018/19), Business Edition (vanaf 2019), White Silver Edition (vanaf 2020) en Hammersmith Edition (vanaf 2020).Mini biedt bij aankoop van een nieuw exemplaar volop mogelijkheden om de auto helemaal naar eigen smaak aan te kleden. Je zult dus niet gauw twee identieke exemplaren tegen komen.
De MINI Countryman als occasion
Er staat in ons land een aardig aanbod gebruikte Countrymans te koop. Vanwege de genoemde personalisatiemogelijkheden en het brede modelprogramma wordt het nog lastig zoeken! Diesels zijn vrijwel niet te vinden, bijna tien procent van het aanbod betreft de plug-in hybride. Voor wie veel korte afstanden rijdt én een oplaadmogelijkheid heeft, is dat een ideale keuze. De normale benzineversies hebben de overhand, met pakweg 90% van het aanbod.
De proefrit
Deze Countryman is geen kleine auto meer. Mede door het vlakke dak en de vrijwel verticale flanken is het daarmee ook een hele ruime auto. De kofferbak biedt meer dan 400 liter bagageruimte. De Countryman biedt verder alle typische eigenschappen die we van MINI kennen. Hij stuurt lekker scherp en toont daarbij ook een uitstekende wegligging. Die wordt mede veroorzaakt door de keiharde afstemming van het onderstel. Als je rijcomfort zoekt, kun je beter geen MINI kopen (ook geen Countryman!). Waar je als MINI-adept ook van moet houden, is het dashboard, dat anders gestileerd is dan bij andere auto’s. De bediening wijkt ook af. De instrumenten achter het stuur bewegen mee met de hoogteverstelling van het stuurwiel, waardoor het zicht optimaal blijft. Het centrale deel van het dashboard is een verkenning waard: hierin zijn tal van functies terug te vinden. Hoeveel vermogen je denkt nodig te hebben, is gemakkelijk in te vullen, met de stapsgewijze opbouw van het leveringsprogramma. Een Cooper of Cooper S is in de juiste handen al een heel rappe auto.
Conclusie
De Countryman biedt alles wat MINI als automerk zo sterk en onderscheidend maakt. Je krijgt er nog een hoeveelheid ruimte bij ook. De vraag is alleen… welke wil je dan precies?
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
