Auto Review Seat Ateca I
Goede basis
Seat - Ateca
Conclusie
De Seat Ateca is een ruime, prettig rijdende SUV. Als gezinsauto voldoet hij prima, mede dankzij een fikse achterbak en genoeg ruimte op de achterbank. De 1.4 benzinemotor is keurig zuinig. Wil je vlot doorrijden dan moet je hem wel op toeren houden en dus schakelen. De vanafprijs van de Ateca is met 26 mille scherp, maar zodra je de auto een beetje op smaak gaat brengen schiet die prijs al snel omhoog. Het zicht schuin naar achteren is niet best door de grote raamstijlen.Type auto en prijs
De Seat Ateca is een typische crossover. Een kruising tussen een SUV en een stationwagon. Hij staat hoop op zijn pootjes en heeft dus ook een prettig hoge instap. Hij mag dan een beetje het uiterlijk van een terreinauto hebben – zoals alle SUV’s en crossovers – maar dat is slechts uiterlijke schijn. De Ateca is gewoon een voorwielaangedreven auto en dus bedoeld voor op het asfalt. Er is trouwens wel een vierwielaangedreven versie beschikbaar waarmee je het terrein (enigszins) in kunt, maar die kost flink wat extra geld. De Ateca deelt zijn bodemsectie met de VW Tiguan. Niettemin is hij van buiten dertien centimeter korter dan de VW. Over geld gesproken, prijzen beginnen bij € 26.600, maar die prijs loopt al snel op als je de auto gaat aankleden en bijvoorbeeld een automatische versnellingsbak wilt. De testauto is een 1.4 EcoTSI Xcellence en die kost in de basis € 34.300. Door enkele extra’s is de uiteindelijke prijs van de testauto zelfs € 39.120. De Ateca is verkrijgbaar met twee benzinemotoren en twee diesels. De benzinemotoren zijn een 1,0 liter driecilinder turbo (115 pk) en een 1.4 TSI viercilinder (150 pk). Bij de diesels is er keuze uit een 1,6 liter TDI (115 pk) en een 2.0 TDI (150 pk). Verder kun je kiezen voor een DSG-automaat en voor vierwielaandrijving, al is dat laatste alleen beschikbaar op de duurste dieselversie.Hoe rijdt de Seat Ateca
Uitermate prettig. Je merkt dat alles is afgestemd op een comfortabele rit. Schoonheidsfoutjes zijn banden- en windgeruis bij 100 km/h en het feit dat kleine hobbels niet helemaal mooi worden weggefilterd, wat een onrustig overkomt. De besturing is rond de middenstand wat vaag en aan de lichte kant. Het zicht rondom is matig. Vanachter het stuur is niet te zien waar de neus ophoudt en vooral de achterste raamstijlen zijn erg breed en leveren een grote dode hoek op. De testauto is uitgerust met een 1,4 liter benzinemotor. Het is een viercilinder maar als je rustig met het gaspedaal omspringt probeert de motor zoveel mogelijk om twee van de vier cilinders uit te schakelen. Hij rijdt dan dus op twee cilinders (!) en dat heeft uiteraard een positieve invloed op het brandstofverbruik. Wij haalden gemiddeld 6,3 liter per 100 km , oftewel 1 op 15,8. De prestaties van de krachtbron zijn in orde, maar als je wilt opschieten moet je af en toe welhandmatig de DSG-automaat een tandje terugschakelen. De 1.4 TSI mag trouwens maximaal 1800 kilogram trekken en weet dus prima raad met een fikse caravan. De 1.0 driecilinder mag 1.300 kilogram trekken. Het aantal veiligheidssystemen dat standaard op de Ateca zit is beperkt, maar in de optielijst staan zaken als verkeersbordherkenning, adaptieve cruise control en dode hoek signalering. Standaard is een noodremsysteem gemonteerd dat tevens voetgangers ‘ziet’.De Seat Ateca van binnen
Hoewel de Ateca dertien centimeter korter is dan de VW Tiguan is dat aan de binnenzijde nauwelijks te merken. De achterbak is met 500 liter gewoon fors. En op de achterbank is verrassend veel ruimte voor hoofd en benen. Voorin is er meer dan genoeg ruimte. Het dashboard lijkt sterk op dat van de Seat Leon, wat een compliment is. Het zit ergonomisch goed in elkaar, er zijn mooie materialen gebruikt en de afwerking is onberispelijk. Het infotainmentsysteem laat zich eenvoudig bedienen. Het bestaat uit een aanraakscherm en acht knoppen voor de belangrijkste functies. Met een druk-draaiknop stel je onder meer de navigatie in. Je kunt het infotainmentsysteem voor € 1.990 laten opwaarderen waarbij je dan DAB-radio, 3D-navigatie, spraaksturing en bluetooth telefoonintegratie krijgt. In datzelfde pakket zit ook nog een achterklep met voetbediening. Standaard op de 1.4 TSI Xcellence is achteruitrijcamera met parkeersensoren. De testauto heeft ook nog een automatisch inparkeersysteem. Dat werkt feilloos.De Seat Ateca en het milieu
Zowel de driecilinder als de viercilinder benzinemotor zijn keurig schoon en springen netjes met brandstof om. Seat claimt een gemiddeld verbruik van 1 op 19,2 voor de driecilinder . De vierpitter zal twee cilinders uitschakelen zodra de omstandigheden het toelaten en zo brandstof sparen. Seat zegt dat gemiddeld 1 op 18,9 mogelijk moet zijn. Wij haalden dat in de praktijk niet en kwamen tot 1 op 15,8. De 1.6 diesel haalt volgens de fabriek een verbruik van 1 op 23,8 en de tweeliter diesel zou 1 op 22,7 halen.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
