TEST: 9 trekhaakkoffers

Grote test: welke moet je hebben?

Wie komt er geen ruimte tekort bij het inladen van de vakantiespullen? Een redelijk nieuwe oplossing voor wat meer laadvolume is de trekhaakkoffer. Is dat wat, zo’n koffer op je haak?

Kom je bagageruimte tekort voor de vakantie? Dan kun je de bekende dakkoffer op je auto monteren. Maar sinds enkele jaren is er een tweede optie: de trekhaakkoffer, ook wel bekend als ‘trekhaakbox’ of ‘trekhaakbagagebox’. Deze koffer zet je vast op de trekhaak, precies zoals je een fietsendrager op de kogel klemt. Sommige fietsendragers dubbelen dan ook als basis voor trekhaakkoffers. Je hoeft dan alleen nog de koffer te kopen, die past op een bestaand model fietsendrager. O.a. de merken Westfalia, Thule en Menabo bieden die optie.

Wat krijg je er aan ruimte bij? Een kleine stadsauto heeft een kofferbak met volume van zo’n 200 tot 250 liter en een compacte auto gemiddeld 350 tot 400 liter. De geteste trekhaakkoffers hebben een inhoud van 220 tot 480 liter, dus letterlijk een extra kofferbak. Trekhaakkoffers kunnen dan weer niet tippen aan de veel grotere kofferbakken van stationwagens of SUV’s, maar bieden dan misschien net dat extra stukje bagageruimte. Zo kan de opblaasbare SUP tóch nog mee. 

Testresultaten

De verschillen in gebruiksgemak en (een van de belangrijkste criteria) klemkracht op de kogel zijn groot. Zo hebben de Menabo Alcor 3 fietsendrager en Modula Re-Cargo te weinig klemkracht op de kogel en veroorzaakten zelfs schade tijdens de rijproeven. Daarom vinden we deze modellen geen aanraders. Zoek je een goede fietsendrager waarop je een box kunt zetten? Dan kom je uit bij de fietsendrager Bikelander van Westfalia, plus de Transportbox of de winnende combinatie van Thule: fietsendrager VeloSpace XT 2B plus box Backspace XT (samen € 1.228,-). Wil je alleen extra pakruimte, dan zijn de beide Towboxen een goede maar ook prijzige keuze: kantelbaar en voorzien van wielen en dus makkelijk te verplaatsen. Is je budget beperkter, kies dan voor de combinatie Moving Box plus Moving Base. Het gebruiksgemak kan beter, maar deze stoffen ‘koffer’ biedt wel het meeste pakvolume, zit muurvast op de kogel en is met € 529,- de één na goedkoopste in de test.

Video: Dakkoffer versus trekhaakkoffer

Hoeveel ballen passen er in de dakkoffer? En hoeveel passen er in de trekhaakkoffer? Frank en Gert testen hoe gemakkelijk de koffers te monteren, inpakken en mee te nemen zijn!

 

Testresultaten per trekhaakkoffer
 

Merk en model Score Opmerking
    Thule Backspace XT 4,5  
  Westfalia Transportbox 4  
  Towbox V1 4

 

  Towbox V3 4  
  MFT Backbox 3,5  
  Moving Box 3,5  
  Thule Backup 3  
  Menabo Mizar 3  
  Modula Re-Cargo 3  

 

Toelichting score
5 = zeer goed
4  = goed
3  = redelijk
2  = matig
1  = slecht

Gebruiksgemak

Bij de ‘unboxing party’ van de negen koffers komen we veel verschillen tegen. Sommige zijn vrijwel of helemaal gebruiksklaar (beide Towboxen, Westfalia, Thule VeloSpace XT, MFT Backbox), terwijl andere koffers montage vereisen voor je op pad kunt: o.a. de Moving Box, Modula en Thule EasyBox.
Ook de inhoud en de vorm van de koffer zijn van belang voor het gebruiksgemak – en dan vooral bij het inpakken van
bagage. Zo hebben de halfronde Thule VeloSpace XT en de smalle Westfalia Transportbox een onhandige vorm. De MFT is de beste keuze voor wintersporters. Deze kan aan de zijkant worden verbreed, zodat ook ski’s erin passen.  De beide Towboxen en – vooral de zeer ruime – Moving Box zijn makkelijk in te pakken door hun rechthoekige vorm. Nadeel van de scherp geprijsde Moving Box: deze kan net als de Thule EasyBox niet kantelen. Je kunt dus niet even snel iets uit je achterbak pakken onderweg. Dus goed nadenken tijdens het inpakken voor vertrek!

Rijproeven

Andere grote verschillen lieten de koffers zien tijdens de rijproeven. Die deden we op de openbare weg (een gevarieerde route met o.m. een stuk snelweg, klinkerwegen, scherpe bochten, verkeersdrempels en kleine stijgingen) én op een afgesloten terrein. Bij de ‘gewone’ rijproeven waren de verschillen klein: de koffers hadden amper tot geen invloed op het rijden. Alleen de hoge Modula trilde wat nerveus in de achteruitkijkspiegel.

Bij de rijproeven op een afgesloten locatie deden we noodstops tot 100 km/u en uitwijkproeven tot 80 km/u met vol beladen trekhaakkoffers. Bij deze beproevingen kwam het vooral aan op de klemkracht van de dragers op de kogel. Daarin verschillen zowel het gebruiksgemak als de prestaties.

Beide Towboxen, Thule VeloSpace, Westfalia, Modula en MFT zet je makkelijk vast, door een hendel te draaien en vast te zetten. Bij de Thule EasyBox en de Moving Box gaat dat iets ingewikkelder (gereedschap nodig). Het merendeel van de trekhaakkoffers bleef bij alle rijproeven strak zitten. De MFT had wél flink wat speling op de kogel en de Modula en Menabo ‘dansten’ op de trekhaak. Deze modellen veroorzaakten ook schade aan de testauto tijdens de uitwijkproeven. Bij een hertest met enkele identieke dragers van Menabo ging het een stuk beter. Maar ook toen was er sprake van te veel speling én kwam een koffer deels los van de drager. Daarom krijgt Menabo een punt aftrek op de beoordeling ‘rijproeven’.  

De rijproeven toonden aan dat trekhaakkoffers vooral bij onverwachte manoeuvres flinke krachten te verduren krijgen. Ze zijn daarom vooral geschikt voor grote bagagestukken met een laag gewicht, zoals slaapzakken of tassen met kleding. Zet je bagage het liefst vast met spanbanden (bijgeleverd bij de meeste modellen).

Trekhaak- of dakkoffer: de voor- en nadelen

Trekhaakkoffer

+ laag en makkelijk monteren en inpakken

+ geen hoogtebeperkingen

+ sommige dubbelen als fietsendrager

+  je kunt (meestal) nog bij achterbak

+ minder luchtweerstand

– veel duurder dan een dakkoffer, zo’n € 400,- tot € 1.200 ,-

– achteruitrijsensors/camera werken vaak niet meer (goed)

– ski’s passen zelden

– klemkracht op kogel moet goed zijn

– auto wordt stuk ‘langer’

– afhankelijk van maximale kogeldruk

 

Dakkoffer

+ veel goedkoper dan trekhaakkoffers: ca. € 200,- tot € 600,- 

+ licht van gewicht

+ ski’s passen bijna altijd

+ geen belemmering sensoren of rijhulpcamera’s

– dakdragers vereist

– vaak twee personen nodig voor monteren

– vooral voor lange, lichte spullen

– oppassen met hoogtebeperkingen

– nadelig voor luchtweerstand/verbruik

– afhankelijk van de maximale daklast

– inpakken lastig, zeker met hoge SUV’s

 

ANWB trekhaakaansluiting controleren

Geen trekhaak?

ANWB-leden krijgen gratis extra’s t.w.v. € 50,- wanneer ze een trekhaak laten monteren bij Trekhaakcentrum. Zoals een gratis verloopstekker, kniematje en witte kentekenplaat. Je kunt ook kiezen voor een RMC-trekhaak voor een elektrische auto: zo’n trekhaak is ongeschikt voor het trekken van aanhangwagen of caravan, maar wel voor veel fietsendragers en trekhaakkoffers. Meer info over trekhaken.

Denk aan de kogeldruk!

Elke auto met trekhaak heeft een maximale kogeldruk. Deze wordt opgegeven door de fabrikant: middenklasse auto's hebben vaak een kogeldruk tussen 50 en 75 kg. Kleinere auto's hebben een veel lagere kogeldruk, soms zelfs nul kg. Overbelast de trekhaak niet! De rekensom is simpel: gewicht trekhaakkoffer (inclusief evt. losse drager) + gewicht bagage moet minder zijn dan de kogeldruk. Voorbeeld: weegt je trekhaakkoffer 30 kg, heb je 35 kg bagage en heeft je auto een kogeldruk van 75 kg? Dat kan. 30 kg + 35 kg = 65 kg, je hebt dus nog 10 kg speling.

Regentest

Omdat het ook op vakantie wel eens regent  – en in Zuid-Europa soms heel wat harder dan hier – stelden we de boxen bloot aan een zware regenproef. Daarbij werden de koffers een uur lang zwaar ‘beregend’ vanuit verschillende hoeken met behulp van een regen- en windmachine. Die test bleken vrijwel alle koffers goed aan te kunnen. Alleen de Towbox 3 en Westfalia lieten minieme lekkages zien (enkele druppels in de box), maar de Thule EasyBox liet veel te veel druppels door. Deze box heeft kleine gaatjes aan de achterzijde, zodat er na de regentest een plasje water op de bodem stond…

Minder luchtweerstand

Door de positie achter de auto zorgen trekhaakkoffers voor aanzienlijk minder luchtweerstand dan een dakkoffer. Dat is weer gunstig voor je brandstofverbruik of de actieradius van je elektrische auto. Uit onderzoek van HAN Automotive & Engineering (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) met een schaalmodel auto en kleine windtunnel blijkt dat je met een dakkoffer zo’n 40% meer luchtweerstand hebt in vergelijking met een ‘kale’ auto. Met een trekhaakkoffer heb je slechts 5% meer luchtweerstand. Dat is dus voordelig voor je brandstofverbruik – zeker bij langere ritten - en vooral gunstig voor de actieradius van elektrische auto’s. Let op, lang niet alle elektrische auto’s bieden de optie voor een ‘gewone’ trekhaak. Je bent dan aangewezen op een RMC-trekhaak, op deze pagina lees je meer over de trekhaak voor elektrische auto’s. Helaas passen niet alle modellen op deze test op een RMC-trekhaak: alleen de Thule EasyBox, Modula en Menabo.

Speciaal voor jou geselecteerd