Autoruit krabben

Ramen ijsvrij maken

Als Koning Winter in ons land is, hebben we ook weer te maken met bijbehorende ongemakken. Zoals bevroren autoruiten. Maar gelukkig zijn dit soort winterproblemen makkelijk te verhelpen. Lees daarom onze tips, zodat je veilig de weg op gaat.

Het vriest dat het kraakt en de ijzige wind snijdt in je gezicht. Heldhaftig trotseer je de kou en gewapend met je krabber ga je de bevroren autoruiten te lijf. De motor heb je alvast gestart, met het idee om warme lucht rond te blazen. Toch schiet het ijsvrij maken van je ruiten niet erg op. En je bent al aan de late kant. Vanwege de haast en de kou besluit je daarom dat je zicht goed genoeg is en ga je de weg op. Turend door een ‘kijkgaatje’ heb je de grootste moeite om alles goed te kunnen zien. Was je nou maar niet zo ongeduldig geweest…

Tips om je ramen ijsvrij te maken

Komt dit tafereel je bekend voor? Dan wordt het tijd om de zaken anders aan te pakken. Want rijden met slecht zicht is niet alleen gevaarlijk, het kan je ook een fikse boete (tot € 230,-) opleveren. De politie adviseert daarom de voor- en achterruit, de zijramen en de buitenspiegels voor het rijden goed schoon te maken. Maar hoe doe je dat? Met de tips van Frank Buma, redacteur ANWB Autoportal, ben je na een nacht vorst sneller én veiliger op weg:

  1. Gebruik een anti-ijsdeken. Terwijl je buurman zich een ongeluk krabt, trek jij de deken van je voorruit en stap je vrolijk fluitend in je auto.
  2. Ook uiterst efficiënt: de ruitontdooier. Spray dit goedje op de bovenkant van je ramen en het ijs verdwijnt vanzelf als sneeuw voor de zon.
  3. Liever aan de gang met de ijskrabber? Zet deze dan schuin tegen de ruit. Zo krijg je het ijs het makkelijkste weg. Pak je achterruit mee, ook al heb je achterruitverwarming. Zo heb je direct bij vertrek zicht op het verkeer achter je.
  4. Wil je je ruitenwissers gebruiken? Tik deze dan even los met de ijskrabber. Zo voorkom je schade als de ruitenwisserrubbers zijn vastgevroren.
  5. Klop sneeuw of ijs van je kleding voordat je instapt; dit voorkomt condensvorming. Schakel de recirculatiestand uit en wrijf met een doek of zeem de binnenkant van de ruiten schoon.
  6. Last but not least: start de motor nadat je je ruiten ijsvrij hebt gemaakt; de ventilatie blaast pas warme lucht bij een warme motor. Bovendien verbruikt een koude motor extra benzine en is dit slecht voor het milieu.

Ruitschade in de winter

Een bevroren ruit is soms ook de oorzaak van ruitschade in de winter. Althans, het op een verkeerde manier ijsvrij maken ervan. Bij Autotaalglas weten ze dat als geen ander. Elke winter krijgt de ruitschadespecialist mensen over de vloer die iets te enthousiast te werk zijn gegaan. “Ze hebben dan bijvoorbeeld heet water over de voorruit gegooid”, weet commercieel directeur Bob Werensteyn. “Erg onverstandig, want door het plotselinge temperatuurverschil kan het raam barsten of breken. Een ijsdeken voorkomt een hoop gedoe.”

Ruitschade door steenslag

Maar de meest voorkomende oorzaak van ruitschade in de winter is steenslag. Sterker: het bekende sterretje in de ruit komt vóóral ’s winters voor. Volgens Werensteyn krijgt het wegdek in dit seizoen een behoorlijke opdonder. “Door de lage temperaturen en het vele zout raken de wegen beschadigd en krijg je losse steentjes. Als die opspatten tegen je ruit komt er een ster in. Wij adviseren om dit zo snel mogelijk te laten repareren, want als het vriest is de kans erg groot dat de ruit barst.”

Ruitschade? Een afspraak bij Autotaalglas is zo gemaakt.