Twijfel Top-4

De vier meest gestelde adviesvragen bij de Wegenwacht

De Wegenwacht kun je niet alleen om hulp vragen als je auto kapot gaat. Ook als je twijfelt óf er iets mis is met je auto kun je nu de Wegenwacht bellen voor deskundig advies. Er komen opvallend veel vragen binnen over elektrische storingen en over een slecht trekkende motor. Hier volgen de de vier meest voorkomende vragen en adviezen.  

Elektrische storing of slecht trekkende motor

Wat merk je?

Wat is het probleem?

Wat moet je doen?

Net deed-ie het nog, maar opeens werkt er niets meer! Afstandsbediening, centrale deurvergrendeling en elektrische raambediening doen het niet. Lampjes op het dashboard branden niet. Starten lukt niet.

Moderne auto's hebben een elektronisch 'netwerk' waarover alle elektronische onderdelen met elkaar communiceren. Daardoor kan de bedrading in de auto veel simpeler worden uitgevoerd. Maar dit netwerk, de zogeheten CAN-bus, is wel gevoelig voor elektrische storingen van buitenaf. Die kunnen bijvoorbeeld afkomstig zijn van een telefoonmast of een radartoren in de haven.

De Wegenwacht maakt in zo'n geval de accuklemmen los en dan weer vast. Daardoor start het hele netwerk opnieuw op en de storingen zijn verholpen. Vergelijk het maar met 'contr-alt-del' op de computer. Eventueel kan je dit ook zelf, maar als je twijfelt, vraag dan gewoon de Wegenwacht om hulp.

Verlies van motorvermogen. De motor trekt niet zoals je gewend bent en het motorstoringslampje brandt.

Heeft jouw auto een dieselmotor en komt er bij het optrekken zwarte rook uit de uitlaat? Dan is de EGR-klep mogelijk defect. EGR betekent uitlaatgasrecirculatie: vervuilende uitlaatgassen worden via een klep teruggevoerd in de motor. Bij trekkende motor moet deze klep vanzelf dicht gaan. Maar hij kan vuil zijn geworden door roet en blijft dan hangen. Gevolg: vermogensverlies en zwarte rook.

Dit probleem kan je niet zelf oplossen, de Wegenwacht moet erbij komen. Die geeft een klap op de goede plek. Dan werkt de klep wel weer even en kan je verder rijden. Maar het probleem zal binnen een paar dagen terugkomen. Maak dus meteen een afspraak bij jouw garage om de klep te laten schoonmaken of repareren.

De motor houdt in en op het dashboard knippert het motorstoringslampje.

De oorzaak kan een defecte bobine zijn. Een bobine is een elektrische spoel die hoogspanning opwekt. Die hoogspanning gaat naar de bougie, die een vonk produceert. Daarmee wordt de brandstof in de motor tot ontsteking gebracht.

Niet mee doorrijden. Vraag hulp van de Wegenwacht. Die kan eventueel een nieuwe bobine voor je monteren. Deze service is kosteloos, alleen de bobine moet je zelf betalen. Maar je hoeft niet meer langs de garage en je kunt er weer jaren mee vooruit.

Je merkt verlies van motorvermogen, maar géén brandend of knipperend storingslampje.

Mogelijk is de luchtmassameter (LMM) kapot. Dat is een elektronische sensor die meet hoeveel lucht er in de motor komt. Op basis daarvan wordt berekend hoeveel brandstof er kan worden ingespoten. Als de LMM een verkeerde waarde doorgeeft raakt de brandstofinspuiting ontregeld en loopt de motor niet goed meer.

Hier kan je niet zelf aan sleutelen. De Wegenwacht heeft een noodoplossing: die trekt de stekker van de LMM los. Er gaat dan een lampje op het dashboard branden, maar je kan wel weer rijden. Maak wel meteen een afspraak bij de garage om de LMM te laten vervangen.

Of is er toch wat anders aan de hand?

Vermogensverlies

Dit kan veel verschillende oorzaken hebben. Het brandstofsysteem van een personenauto is altijd computergestuurd. Zodra de computer aanleiding ziet zal deze het vermogen beperken, om motor en milieu te beschermen.

De storingen die hierboven zijn genoemd zijn dan ook voorbeelden. Ze komen wel het meest voor, maar het is zeker mogelijk dat er met je auto toch net wat anders aan de hand is.

Wil je zekerheid? Bel dan de Wegenwacht (088 269 28 88) voor advies!

Problemen met de auto herkennen

Wat betekent dat dashboardlampje?