Wiel verwisselen

Lekke band of winterbanden wisselen voor zomerbanden? Zo vervang je een wiel.

Wiel verwisselen

TIP: Draai de wielmoeren enigszins los terwijl de auto nog niet is opgekrikt. Zo kun je veel meer kracht zetten. Zet de auto wel eerst in de versnelling en op de handrem.

  • Zoek een veilige plek om het wiel te wisselen.
  • Haal i.v.m. je eigen veiligheid het reservewiel uit de auto voordat de auto op de krik staat.
  • Draai de wielmoeren een paar slagen los.
  • Plaats de krik bij het krikpunt dat het dichtst bij het te vervangen wiel zit (instructieboekje).
  • Zorg dat de auto niet kan wegrollen; kies een egale ondergrond, trek de handrem aan en zet de auto in een versnelling (of in de P-stand bij een automaat).
  • Draai de wielmoeren enigszins los terwijl de auto nog niet is opgekrikt. Zo kan je veel meer kracht zetten.
  • Krik de auto zover op dat het wiel los is van de grond. Draai de wielmoeren nu helemaal los en verwijder het wiel.
  • Het monteren van het reservewiel gaat in omgekeerde volgorde. Draai de wielmoeren alvast met de hand aan. Het kruislings vastzetten doe je zodra de auto weer op vier wielen staat.
  • Gebruik bij voorkeur een momentsleutel om de wielbouten met het juiste aanhaalmoment vast te zetten.
  • Heb je wielmoeren met diefstalbeveiliging? Zorg dan dat je het speciale bijbehorende sleuteltje altijd bij je hebt.

Thuiskomers en reparatiesets

Een thuiskomer is een klein en smal reservewiel dat alleen is bedoeld om thuis (of bij de garage) te komen. Rijd hiermee niet harder dan 80 km/h. Reparatiekits hebben een gebruiksaanwijzing; volg deze. Ook dit hulpmiddel is er alleen om de garage te bereiken.

Als het wiel niet los wil

Als het wiel niet los wil, hoewel alle bouten of moeren los zijn - dit komt vooral voor bij lichtmetalen wielen - probeer dan het volgende: monteer een aantal moeren of bouten en draai ze vervolgens weer één slag los. Laat de krik weer zakken zodat het wagengewicht op het wiel rust. Stuur een aantal keer heen en weer en/of rijd een klein stukje vooruit om vervolgens te remmen. Krik de auto weer op en controleer of het wiel is losgekomen.

Steeds minder reservewielen

Meer dan de helft van de nieuw verkochte auto's heeft geen reservewiel meer. Daarvoor in de plaats is er een spuitbus vulschuim aan boord. De Wegenwacht van de ANWB rukt zo'n 85.000 keer per jaar uit voor auto's met een lekke band. Maar het gat is vaak zo groot dat vulschuim niet meer werkt. De Wegenwacht kan daardoor de band ook niet ter plekke repareren. Het is dan ook aan te raden bij de koop van een nieuwe auto er ook een echt reservewiel bij te bestellen. Dat kost zo'n € 80 extra.

Universeel reservewiel

Om het oponthoud van leden met een lekke band en geen reservewiel  zo kort mogelijk te houden rust de Wegenwacht hun voertuigen sinds eind 2016 uit met een universeel reservewiel. Bijzonder aan dit wiel is, dat het passend is te maken voor de meeste voertuigen.

Het gele wiel van de Wegenwacht vervangt de lekke band met velg en is een noodreparatie waarmee de leden in een mum van tijd weer met hun eigen auto verder kunnen. In de bijgeleverde bandenhoes kunnen ze het gele wiel gratis terugzenden naar de ANWB of hun garage vragen dit te verzorgen. Lekke banden horen samen met accu- en dynamoproblemen tot de meeste voorkomende oorzaken van pech.

Meer informatie

Bandenspanning controleren

Meer over banden

Klik hier voor tests van winter- en zomerbanden