Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest Mazda CX-5 vs. Volkswagen Tiguan

Grote SUV’s met een kleine motor: werkt dat?

Elektrisch rijden is (nog) kostbaar en de huidige belastingregelgeving maakt het onzeker of een PHEV of EV op termijn aantrekkelijk blijft. Een auto met een mild hybride aandrijving is dan helemaal geen slecht idee. Daarom vergelijken we de vernieuwde Mazda CX-5 met de hagelnieuwe Volkswagen Tiguan, elk met een dergelijk type aandrijving.

Type auto en prijzen

Een MHEV of mild hybride is een auto die een gewone benzinemotor heeft, in combinatie met een extra grote startmotor en een batterij(tje) dat de benzinemotor helpt bij optrekken en versnellen. Zo'n aandrijflijn kan dus nooit alleen op elektriciteit rijden zoals een (stekker)hybride of een volledig elektrische personenwagen dat kan. Onze testauto’s hebben een dergelijk type aandrijving.

De Volkswagen Tiguan is een geheel nieuw model en opvolger van de vorige generatie Tiguan. Hij is er vanaf 46.990 euro of 699 euro in de maand als je gaat private leasen. Voor dat bedrag krijg je een mild hybride motor, goed voor 130 pk en een standaarduitrusting compleet met een heel groot infotainmentscherm, een rijstrookassistent, een dodehoeksensor en een achteruitrijcamera.

Onze testauto is de op een na duurste Tiguan: de R-Line Business met 150 pk en een DSG7-automaat. Dan heb je ook nog eens massagestoelen, adaptieve cruise control en Dynamic Chassis Control met 15 verschillende onderstelafstemmingen. Ons exemplaar heeft daar bovenop een aantal optiepakketten en een schuif/kantel-panoramadak. En dan kost deze testauto liefst 65.130 euro. Je krijgt 2 jaar fabrieksgarantie vanuit de Volkswagen-fabriek, maar kennelijk vindt zelfs de Nederlandse importeur dat nogal karig. Die geeft je er daarom nog eens 2 jaar bij, maar dan wel met een kilometerbeperking tot 100.000 stuks.

Beide met cilinderuitschakeling

De Mazda dan. Oorspronkelijk stamt de CX-5 uit 2012. Pas in 2017 volgde er een nieuwe CX-5 en in 2022 kwam daarvan een uitgebreide facelift. Nu, in 2024, zijn er twee mild hybride motoren aan het gamma toegevoegd. Het zijn respectievelijk een 2.0-liter met 165 pk en een 2.5-liter met 194 pk. Het zijn beide viercilinders met cilinderuitschakeling. De goedkoopste Mazda CX-5 (2.0 met handbak en voorwielaandrijving) kost 41.140 euro en is er in de private lease vanaf zo’n 550 euro per maand. Hij is dus zo’n zes mille goedkoper dan de instap-Tiguan en 150 euro in de maand goedkoper in de lease! Je kunt de CX-5 met deze motor overigens ook met vierwielaandrijving bestellen.

Die instapper is echter niet onze testauto. Wij kregen van de importeur een tweeliter met voorwielaandrijving en een 6-traps automaat mee, in de zogeheten Homura-uitvoering. Die heeft een basisprijs van € 50.840. Maar door twee optiepakketten en de gekozen lakkleur kost de testauto € 53.790. Voor dat geld profiteer je van stoelverwarming voor- én achterin en zijn de voorstoelen elektrisch verstelbaar. En er zit een schuifdak in. Da's weliswaar een hoop geld, maar de Mazda is nog altijd bijna 12 mille goedkoper dan de hier geteste Volkswagen. Garantie ten slotte: 6 jaar en maximaal 150.000 km. Kijk, dat wekt vertrouwen!

Ruimte

Hoewel zowel de totale lengte als de wielbasis – dat is de afstand tussen de voor en de achteras – beide 3 centimeter korter zijn dan van de Mazda heb je in de Volkswagen tóch meer ruimte. Zowel op de achterbank als in het kofferruim. De ruimte op de achterbank van de Volkswagen is overvloedig en ruimer dan in de Mazda, wat ook geldt voor de hoofdruimte.

De achterbank is bovendien verschuifbaar, zodat je eventueel meer bagageruimte kan creëren. Daarover gesproken: er is 652 liter ruimte met de achterbank op z’n plek en maar liefst 1.650 liter als je alles wegklapt. Dat wegklappen gaat heel handig vanuit de kofferbak.

De Mazda komt tot 522 liter met de bank op z’n plek en 1.620 liter met alles weggeklapt, wat ook hier gaat met een hendel in de kofferbak. En het is nog steeds best veel ruimte, maar de Volkswagen troeft ‘m wel af. De Tiguan heeft bovendien een dubbele laadvloer, inclusief een verstelbare bodem.
 

De laadvloer van de Mazda CX-5 is niet verstelbaar, hoewel je dat aanvankelijk wel denkt omdat de klep uitneembaar is. Kies je voor de Newground-uitvoering, dan is de laadbodem een omkeerbare laadvloerplaat met een waterbestendige coating aan de onderzijde, waardoor hij geschikt is voor het opbergen van natte, modderige kleding en schoeisel.

Deuren haaks op de koets open

Wat positief opvalt bij de CX-5, is dat de doorgang naar de kofferbak lekker breed is. Als je achterin instapt moet je weliswaar over een wielkuip stappen, maar de portieren gaan wel bijna tot haaks op de koets open.

Zit je eenmaal op de achterbank dan heeft de middelste passagier zowel in de Volkswagen als in de Mazda last van een middentunnel. En hoewel de Tiguan riant is achterin, mag de ruimte achterin de CX-5 er ook zijn!
 

Rijgedrag

De belangrijkste reden waarom we juist deze versies van de Tiguan en de CX-5 testen, zijn hun mild hybride motoren. Voldoen die een beetje? En dan bedoelen we niet alleen in de omgang maar ook voor wat betreft brandstofverbruik. Je zou immers zeggen dat met cilinderuitschakeling – wat beide auto’s hebben - en een elektrisch duwtje in de rug deze twee auto’s met keurige verbruikscijfers op de proppen moeten komen. Van de Tiguan zou bovendien de luchtweerstand-coëfficiënt wat zijn afgenomen. Hij heeft dus minder last van weerstand van de rijwind.

Maar helaas, dat gemiddelde brandstofverbruik valt dus tegen. Volgens de fabriek zou de Volkswagen Tiguan met deze 150 pk sterke 1.5-krachtrbon 6,5 liter per 100 km moeten kunnen halen. Oftewel 1 op 15,3. Maar wij kwamen niet verder dan 1 op 12,0. Dan zou je wellicht denken: de auto is zeker heel zwaar? Maar zijn 1.616 kilogram is voor een SUV eigenlijk een heel normaal gewicht.

Bij de Mazda CX-5 was het van hetzelfde laken een pak. De fabriek belooft volgens de WLTP-meting 1 op 14,4 gemiddeld, wij haalden 1 op 11,7. En de Mazda weegt met 1.665 kilogram nauwelijks meer dan de Volkswagen.

Flink onderbemeten

Daar komt nog bij, dat deze Mazda-motor voor dit type auto onderbemeten is. 165 pk klink als voldoende, maar dat is het niet. De krachtbron moet er flink aan trekken als je wilt versnellen of optrekt bij een verkeerslicht. Dan gaat hij toeren maken en wil pas schakelen bij zo’n 4.000 toeren. De motor zet inmiddels een enorme keel op. En het kost natuurlijk brandstof.
 

Staat de CX-5 in de comfortstand, dan duurt dat optrekken langer dan je lief is. In de sportstand is de auto beduidend kwieker, maar dan trekt -ie nog verder door en schakelt eerder terug, met nog meer kabaal als gevolg. Daarbij voel je bovendien een schok in de bak als er van verzet wordt gewisseld. Echt jammer, want vering, demping en besturing van de Japanner zijn verder dik in orde. Kun jij het je veroorloven, ga dan voor de sterkere 2.5-liter met 194 pk. Daarmee doe je jezelf echt een groot plezier.

Ook bij de Tiguan geldt dat de 150 pk van de 1.5-motor het eigenlijk niet kan bolwerken. Vooral tussenacceleraties duren te lang. Ook de Volkswagen-motor hoor je behoorlijk werken. Wat verder tegenvalt, is het enorme bandenlawaai. Dat is vooral op de snelweg echt teveel van het goede. De DSG-automaat is wel heel fijn; die schakelt echt razendsnel.

Daarnaast is de Tiguan aangenaam gedempt. Met het als extra geleverde Dynamic Chassis Control heb je maar liefst 15 onderstelafstemmingen tot je beschikking! Nu moet je zo ongeveer Max Verstappen zijn om het verschil te voelen tussen bijvoorbeeld standje 12 en standje 13, maar je voelt wel duidelijk verschil tussen stand 1 en stand 15. Sportief en strak of soepel en comfortabel dus.

Extra verstevigingen in de stoelen

Mazda zegt extra verstevigingen in en rond de voorstoelen te hebben aangebracht, waardoor je als inzittende weinig zijwaartse krachten ervaart en jouw lijf en hoofd minder in beweging zijn. Dat zou voor rust moeten zorgen. Wij hebben er eerlijk gezegd niks van gemerkt, maar misschien is dat juist wel het geheim. 

Blijft over de trekgewichten. De CX-5 mag 2.000 kg trekken als je de automaat neemt en 1.800 kg met een handbak. De Volkswagen Tiguan mag maximaal 1.800 kilogram aan de trekhaak hebben.
 

Veiligheid

Standaard is de aanvullende veiligheidsuitrusting van de Mazda al heel uitgebreid. Zo heeft de Japanner altijd dodehoekbewaking en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto. Hij heeft ook altijd een noodstopinstallatie met voetgangersherkenning (ook in het donker), een rijstrookassistent, cruise control en een grootlichtassistent. Alle rijhulpsystemen werken naar behoren en laten zich gemakkelijk bedienen. De grote buitenspiegels en de fikse zijramen zijn ook fijn. Wel jammer dat de raamstijlen dan weer behoorlijk fors uitpakken.

De Tiguan heeft standaard dezelfde hulpsystemen als de Mazda aan boord, met daar bovenop een waarschuwing voor kruisend verkeer zowel achter als voor de auto. De Volkswagen beschikt standaard over aanhangerstabilisatie, wat fijn is wanneer je met de caravan op pad bent. We hebben trouwens wel de nodige ergernis gehad met de adaptieve cruise control. Die weigert namelijk rechts in te halen, wat bijzonder irritant is op een weefvak en tijdens filerijden. En de rijstrook-assistent is wel heel erg bezig met jou er op te attenderen dat je jouw handen aan het stuur moet houden.
 

Gebruiksgemak

De Mazda CX-5 is volgens de fabrikant goed voor meer dan 26 procent van de jaarlijkse Europese verkopen. Wereldwijd is het de best verkochte auto binnen Mazda's modellengamma. Onbegrijpelijk dus dat er niet allang een compleet nieuwe CX-5 is.

Want als je de deur open trekt, ziet het interieur er weliswaar netjes uit, maar ook – we noemen het beestje maar gewoon bij de naam – ronduit ouderwets! Met analoge instrumenten - statische ronde klokken dus - in plaats van een digitale projectie waarbij je bijvoorbeeld ook de navigatie voor je neus krijgt. Op het dashboard prijkt een teleurstellend klein infotainmentscherm. En dan is dit scherm al minder pietepeuterig dan het was.

Ronduit ouderwets

Dat hij gedateerd overkomt, betekent dat de CX-5 nog de nodige normale, fysieke knoppen heeft voor bijvoorbeeld de aircobediening. Vreemd is dan weer dat je het infotainmentscherm meestentijds bedient met knoppen, maar soms ook door het beeldscherm aan te raken. Als je Apple Carplay gebruikt bijvoorbeeld, activeer je dat met een aanraking op het scherm, maar moet je vervolgens door menu’s heen met de draaiknop om het verder te bedienen.

Twee draadloze, gekoelde opladers

Wat wel fijn is, is dat er in dat eenvoudige Mazda-scherm niet eindeloze menu’s zitten zoals in de Tiguan. Als je in de Volkswagen de dagteller wil resetten, dan zoek jij je kleurenblind. In de Mazda doe je dat met een knopje op het stuurwiel. Maar goed, er is over het interieur van de Tiguan ook erg veel positiefs te melden. Zo heeft de auto niet één, maar twee draadloze opladers voor je telefoon en die zijn bovendien gekoeld. Overigens moest de keuzehendel voor de automaat verplaatst worden naar de stuurkolom, om zo ruimte maken voor die opladers.

Op het stuurwiel vind je niet langer schuiftoetsen maar gewone druktoetsen. Dat werkt stukken beter. Het volume van de radio bedien je nu niet meer door te schuiven, maar met een centraal geplaatste draaiknop die bovendien twee functies heeft. Je kan er namelijk ook nog de rijstanden mee instellen. Wat opvalt, is het materiaalgebruik en de afwerking. Daar is duidelijk meer zorg aan besteed dan in de elektrische ID-modellen van Volkswagen het geval is. Bovendien vind je in de testauto fijne stoelen met niet alleen verwarming en verkoeling maar ook een ‘droog’-functie. Voor als je bijvoorbeeld een bezwete rug hebt.

Lege portemonnee

Verder heeft de testauto een elektrische achterklep en een parkeergeheugenfunctie, al zijn dat extra’s. Vink je alle opties aan, dan heb je een uitrusting waar je u tegen zegt, maar ook een lege portemonnee. En nog steeds geen verwarmde achterbank zoals in de Mazda CX-5 zit! Die heeft ook standaard een 360 graden camera en een elektrisch bedienbare achterklep.

Nog even over die verwarmde achterbank van de Mazda. De knoppen voor de verwarming zitten net als de twee USB-C aansluitingen ín de armsteun. De middelste passagier heeft het daardoor niet makkelijk. Hij zit al met z’n knieën tegen z’n neus, maar als iemand achterin z’n telefoon wil opladen, moet hij of zij ook nog eens noodgedwongen voorover buigen!
 

Winnaar

Er is niet zo heel veel keuze als je een mild-hybride aangedreven, forse SUV wilt rijden. Je hebt deze twee auto’s, binnenkort de Skoda Kodiaq met dezelfde motoren als deze Tiguan en je hebt de Hyundai Tucson en de BMW 2 Serie Active Tourer. Maar dan ben je er wel zo’n beetje. En in dat rijtje is de Volkswagen Tiguan zeker niet de goedkoopste.

Dat is waar de Mazda CX-5 punten scoort. Hij is over de hele linie beter betaalbaar dan de Volkswagen en heeft een mooie rijke standaarduitrusting. Maar daarmee is eigenlijk meteen alles gezegd. Je merkt dat de CX-5 in de basis al zes jaar mee draait. Het is eenvoudigweg tijd voor een geheel nieuwe. Concurrenten zoals deze Tiguan streven de Japanner nu moeiteloos voorbij.

Voor beide auto’s geldt dat de mild hybride aandrijving niet sterk genoeg is, wat mede tot gevolg heeft dat het brandstofverbruik tegenvalt.

De Volkswagen is weliswaar een stuk duurder dan de Mazda, maar het is ook duidelijk de betere auto in deze test. Onze tip van de week: wacht op de mild hybride Skoda Kodiaq. Die is nóg ruimer dan de Tiguan en bovendien goedkoper.

Geen nieuwe, maar op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volkswagen Tiguan en de Mazda CX-5.