Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Triotest Opel Astra Electric vs. Peugeot e-308 vs. Volkswagen ID.3

22 december 2023 Welkome aanvulling of mosterd na de maaltijd?

De elektrische Opel Astra en Peugeot 308 komen net kijken, terwijl de Volkswagen ID.3 zijn eerste facelift al heeft gehad. Mosterd na de maaltijd in dit deel van de markt? Ons vergelijk zal het leren.

Ruimte

Vanwege de grotere batterij in onze testauto hebben de Duitsers de ID.3 een beetje moeten saboteren. Zo kun je op de Pro S geen panoramadak bestellen en is de middelste zitplaats op de achterbank onklaar gemaakt: met 77 kWh aan accucellen, een vijfde inzittende én een glazen dak zou de Volkswagen anders zijn toelaatbaar totaalgewicht overschrijden. 

De duurste ID.3 is dus eigenlijk een vierzitter, maar in de Opel en Peugeot zit de vijfde gordelaansluiting er ook hoofdzakelijk voor de vorm. Beide EV’s zijn gebaseerd op een traditionele brandstofauto, met alle gevolgen van dien. De hoofdruimte gaat nog, maar de gebrekkige beenruimte speelt beide Stellantis producten parten.

Niet geschikt voor vijf personen

Hetzelfde geldt voor de middentunnel en het uiteinde van de middenconsole, waardoor er wel beschouwd ook geen vijf personen in de elektrische Astra of 308 passen. Op de achterbank van de ID.3 kun je in ieder geval nog vrij zitten met je kruin én je knieën. 

De Volkswagen weet raad met minimaal 385 liter bagage. De kofferbak van de e-308 is groter, met een inhoud van minstens 412 liter. Die van de Opel is opvallend genoeg juist kleiner: de Astra Electric weet slechts raad met 352 liter aan spullen. Het zal de vorm van de bagageruimte of de hoek van de rugleuning zijn: op het oog hebben wij althans geen verschillen kunnen ontdekken. 

Klap je de rugleuning neer, dan ontstaat er zowel in de Opel als de Peugeot een oplopende laadvloer. Onder de bagagebodem kun je met moeite jouw laadkabel kwijt. De Volkswagen heeft wél een variabele laadbodem, al moet je daar negentig euro voor bijbetalen. Geen van de drie testkandidaten biedt opbergruimte onder de traditionele motorkap.

Rijgedrag

De schokdempers van de ID.3 kun je op wel vijftien (!) verschillende manieren instellen als je daar behoefte toe voelt. Dat noemen de Duitsers ‘Dynamic Chassis Control’ en het is een optie die is voorbehouden aan de duurste uitrustingsniveau’s. Voor wie er vanuit gaat dat ze in Wolfsburg zelf nog altijd het beste weten hoe hun auto’s horen te rijden, zijn er altijd nog de reguliere rijmodi. Je merkt het overigens wel: dankzij DCC is de Volkswagen van dit drietal de meest comfortabele EV. 

De aandrijflijn van de ID.3 is goed voor 204 pk en 310 Nm koppel. De besturing is aangenaam direct, over de werking van het rempedaal waren de meningen verdeeld: redacteur Buma had geen reden tot klagen, collega Wisse vond het pedaal sponzig aanvoelen en klaagde over een lange slag. Wat beide opviel, was het gebrek aan isolatie: wanneer je een vrachtwagen passeert, lijkt het wel alsof je in de Volkswagen met het dak open rijdt: zo goed komen de geluiden van buiten het interieur binnen.

Zelfde motor, ander rijgedrag

De Opel en Peugeot maken zich dan weer schuldig aan overmatig bandengeruis. De Astra en de 308 beschikken beide over een 156 pk en 270 Nm sterke elektromotor. Ze rijden echter compleet anders. De Opel is de sportieve van de twee, met een stevige vering en demping die zich wreekt op korte oneffenheden. De Peugeot is een stuk comfortabeler om mee te rijden. 

Onze testkandidaten weten geen van allen raad met een aanhanger: het trekgewicht bedraagt in alle drie de gevallen 0 kilogram.

Verbruik

Regeneratieflippers, daar doen Europese automakers niet aan. Alledrie de testkandidaten hebben een spaarmodus en een Brake-stand op de transmissie: dat zijn de enige manieren waarop ze je helpen optimaal gebruik te maken van de van huis meegebrachte stroom. ‘One pedal driving’ is er bij geen van de auto’s bij: de regeneratie valt eigenlijk een beetje tegen.

Met het 77 kWh grote batterijpakket uit onze testauto zou je volgens Volkswagen 559 kilometer ver moeten kunnen komen op een lading stroom. Na een nacht aan de laadpaal zagen we echter een heel wat aardser rijbereik van 474 stuks op het dashboard verschijnen. Bij Opel en Peugeot gebeurt juist precies het tegenovergestelde: de Astra Electric zou 418 kilometer ver moeten kunnen komen op een lading stroom, de e-308 tot 412 kilometer. Dat werden er in ons geval respectievelijk 422 en 418 stuks.

Resultaten actieradiusproef

Bij een buitentemperatuur van rond de 10 graden zetten we vervolgens koers naar Lelystad Airport. We reden ditmaal binnendoor heen en over de snelweg terug. Na afloop van onze actieradiusproef bleek de e-308 het zuinigst met zijn stroom om te springen met een praktijkverbruik van 15,1 kWh per 100 kilometer. De Astra Electric volgde hem op de voet met een score van 15,3 stuks. De ID.3 eindigde achteraan met 16,4 kWh per 100 kilometer.

Daarentegen had de Volkswagen nog bijna 300 kilometer over, waar er volgens de boordcomputer in de Opel en Peugeot nog maar 100 stuks resteerden. De ID.3 is in deze uitmonstering dan ook driehonderd kilogram zwaarder: 1.900 om 1.600 kilo. Het voor- én nadeel van zo’n grote batterij.

Veiligheid

Bij het moederconcern van Opel en Peugeot moet er nog altijd voor een aantal hulpsystemen worden bijbetaald. Adaptieve cruise control bijvoorbeeld, een 360 graden camera en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto.

Kies je voor een elektrische 308 in plaats van eentje op benzine, dan krijg je de volledige aanvullende veiligheidsuitrusting er standaard bij! In het geval van de Astra Electric moet er - zelfs wanneer je kiest voor het door ons gereden vlaggenschip - apart worden betaald voor de veiligheidszaken die we aan het begin van dit testonderdeel aanhaalden.

Twee optiepakketten verder

De geteste Volkswagen heeft de complete aanvullende veiligheidsuitrusting aan boord, maar dat geldt niet voor de standaard uitvoering. Dode hoek bescherming en een 360 graden camera kennen een meerprijs. Je moet er alleen wel twéé optiepakketten voor aanvinken, en dan heb je het toch over € 2.500 extra.

Het is de Volkswagen van waaruit je het beste om je heen kunt kijken: de ID.3 heeft even goed een paar lelijke dode hoeken, maar bij de Opel en Peugeot pakt het glasoppervlak ook nog eens bescheiden uit.

Gebruiksgemak

De Opel en Peugeot zijn in de basis dezelfde auto. De e-308 is echter duurder en dat prijsverschil moet natuurlijk verklaard worden. Gedurende dit vergelijk heb je al een aantal verschillen voorbij horen komen: de Fransman heeft bijvoorbeeld een grotere kofferbak en een rijkere veiligheidsuitrusting. Maar bijvoorbeeld ook een extra stroompunt voor de achterpassagiers: bij de Duitser is dat er maar eentje, in het geval van de 308 zijn het er twee.

De Astra daarentegen heeft in de kofferbak een paar haakjes voor de boodschappentassen. Die heeft de Peugeot dan weer niet. Wat de e-308 trouwens ook mist, is een stoel die volledig elektrisch te verstellen valt. Dat zou je wel verwachten van een masserende sportstoel maar helaas: wil je naar voren of naar achteren, dan moet dat nog met de hand.

Head-up display gemis

In tegenstelling tot de Opel mist de Peugeot een head-up display, terwijl je dat in de 308 nu juist zo goed kunt gebruiken! Vanwege die eigenwijze i-Cockpit - je kijkt over je stuur naar de instrumenten in plaats van er doorheen - valt het nog niet mee om goed zicht op het dashboard te krijgen. Met een head-up display was dat probleem verholpen geweest. Daarentegen is het binnenste van de Peugeot heel wat fraaier uitgevoerd dan dat van de Astra: daarin stuiten we - zelfs in de door ons gereden luxueuze uitvoering - op de nodige harde kunststoffen.

Inmiddels zijn we wel gewend aan de smaakgevoelige ergonomie van de Volkswagen, waarbij je meer aan het vegen bent in plaats van te drukken. Alle ID-modellen beschikken over een dergelijk instrumentarium. Nee, dan de laadmogelijkheden. Want in zo’n ID.3 met een grote batterij laad je met maximaal 170 kW. Zo zijn die 77 kWh aan batterijen in een half uurtje weer vol.

Stuk voor stuk drie fasen

De Opel en Peugeot hebben een maximale laadsnelheid van 100 kW. Nu laad je uiteindelijk het meeste bij een publiek laadpunt en dan zijn deze drie EV’s ongeveer even snel: ze laden althans stuk voor stuk met drie fasen.

De ID.3 plant voortaan laadstops voor je in tijdens het navigeren. De Astra en 308 gaan niet zo ver: die EV’s vertellen je weliswaar dat er onderweg moet worden geladen, maar je mag zelf uitkiezen waar dan precies.

Prijs

We sluiten 2023 af met de nieuwe, volledig elektrische Opel Astra en Peugeot 308. Belangrijke auto’s, maar we hebben er wel lang op moeten wachten. De Opel werd in september 2021 al aangekondigd, de Peugeot zelfs in maart van dat jaar! Ondertussen was de Volkswagen ID.3 al een jaar te koop.

Na de e-Golf was de ID.3 voor Volkswagen alweer de tweede volledig elektrische C-segmenter. Ditmaal kreeg hun EV een eigen platform en een eigen typenaam. De Astra Electric en e-308 verschijnen op de markt wanneer de ID.3 net zijn eerste opfrisbeurt heeft ondergaan: hij ziet er van buiten iets anders uit, maar er is vooral goed geluisterd naar de gebruikers van het eerste uur. Zo worden er voortaan vriendelijker bekledingsmaterialen gemonteerd en plant de Volkswagen zoals gezegd zelf een laadstop voor je in.

Verscheidenheid aan accugroottes

Standaard heeft de ID.3 58 kWh aan accucellen onder de inzittenden liggen, maar tegen meerprijs kun je ook een uitvoering met 77 stuks aanschaffen. Voor dit vergelijk heeft Volkswagen Nederland zo’n ID.3 met het grote batterijpakket afgevaardigd. 

Bij Opel en Peugeot bestaat er geen verscheidenheid aan accugroottes. Er zijn wel meer carrosserievarianten beschikbaar. Zo bestaan er van de Astra en 308 ook volledig elektrische stationwagens. 

Voordeligste van dit drietal

De Opel Astra Electric is de voordeligste van dit drietal, met een batterijinhoud van 54 kWh en een vanafprijs van € 39.999. Da’s dan wel het prijskaartje van de vijfdeurs versie: de voordeligste Sportstourer - zo noemt Opel z’n stationwagens - kost je 1.500 euro extra. Het private leasetarief start bij € 499 in de maand.

De Volkswagen moet minimaal 42.690 euro kosten - of € 669 per maand - met een 58 kWh groot batterijpakket. De Peugeot is hekkensluiter met een prijskaartje van € 43.585 of € 584 in de maand. De batterijinhoud en het beschikbare vermogen zijn identiek aan dat van de voordeliger Opel Astra Electric, maar je krijgt bij Peugeot een stuk meer uitrusting. Stoel- en stuurwielverwarming worden bijvoorbeeld standaard meegeleverd, terwijl je daarvoor bij Opel bent aangewezen op een duurdere versie.

Duurste ID.3 van Nederland

Hetzelfde geldt voor navigatie en adaptieve cruise control. Saillant detail: de 308 SW kent juist weer een bescheidener meerprijs dan de Opel stationwagen, namelijk 1.300- in plaats van € 1.500. Welke elektrische Astra of 308 je ook kiest: je hebt standaard altijd een drie fase laadmogelijkheid en een warmtepomp aan boord.

Tijd nu om uit de doeken te doen wat de testauto’s kosten zoals wij ze hier hebben staan. Om te beginnen met de ID.3, want een warmtepomp is zo’n beetje het enige dat er niét op zit: de importeur noemde het al gekscherend ‘de duurste ID.3 van Nederland’, omdat verder het hele boekje er op is besteld. De goede verstaander noteert hier dus: zelfs dán is een warmtepomp nog optioneel. 

3D-instrumentarium

Aangezien opties smaakgevoelig zijn, beperken wij ons tot het vermelden van het uitrustingsniveau: wij reden een Pro S Business en die kost minimaal € 49.990. Je krijgt dan onder meer een achteruitrijcamera, stuurwielverwarming, gescheiden klimaatcontrole en getint glas achter bovenop de standaarduitrusting.

Peugeot Nederland heeft voor ons een GT-uitvoering van de e-308 klaargezet. Die valt te herkennen aan alcantara stoelbekleding, een 3D-instrumentarium en het merklogo op de voorschermen. De vanafprijs van onze testauto bedraagt € 45.985, met nog altijd 54 kWh aan batterijen.

Maar één met overheidssubsidie

Ook de ter beschikking gestelde Astra is sportief uitgevoerd. We voeren hier een GS op, compleet met ergonomisch verantwoorde stoelen, een 360 graden camera en zwarte exterieuraccenten, waaronder het complete dak. En dat alles voor slechts € 44.499, inclusief een 54 kWh groot accupakket, waarmee de Opel ook in de door ons gereden uitvoering de voordeligste van dit drietal blijft én de enige testkandidaat die bij particuliere aanschaf in aanmerking komt voor overheidssubsidie. 

Rest ons nog de garantietermijn door te nemen. Die bedraagt in het geval van de Stellantis-zusjes twee jaar op de complete auto’s, zónder kilometerbeperking. De benodigde batterijen komen acht jaar of 160.000 kilometer in aanmerking voor fabrieksgarantie.”

Op de ID.3 krijg je evengoed twee jaar garantie zonder kilometerbeperking en ook de termijn op de accu’s is gelijk. Verschil is wel, dat je bij Volkswagen tot zeven jaar gratis je EV kunt laten onderhouden. We hebben de kleine lettertjes er even op nageslagen: het gaat dan om drie onderhoudsinspecties en twee APK-keuringen. Gebruik je liever jouw eigen adresje, dan kan dat ook. In dat geval trekt de importeur € 600 af van de verkoopprijs in ruil voor het afstand doen van deze service.

Winnaar

De onderlinge verschillen tussen de Opel Astra Electric en Peugeot e-308 blijken verrassend groot. Ze rijden anders, zijn verschillend aangekleed en bieden afwijkende binnenruimte. Buiten het Stellantis-concern is de Volkswagen ID.3 inmiddels uitgegroeid tot een sterke speler in dit deel van de markt. Al is het dan wel met wat kunst- en vliegwerk, want het zijn vooral het optionele adaptieve onderstel en de grotere batterij die tijdens deze test imponeren. 

Als geld geen rol speelt, dan is de Volkswagen de betere keuze. In alle andere gevallen gaat onze voorkeur uit naar de Peugeot, die weliswaar meer kost dan zijn zustermodel de Opel Astra, maar voor die meerprijs wel ruimer, completer, comfortabeler en – zij het dan een heel klein beetje - zuiniger is.

Op zoek naar een occasion?

Op anwb.nl vind je een actueel occasionaanbod, verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB-koerslijst en de ANWB autotest inclusief de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Opel Astra Electric en Volkswagen ID.3.

Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Opel Astra Electric GS
Peugeot e-308 GT
Volkswagen ID.3 Pro S Business