Ford F-150 Lightning kan wereldwijde doorbraak van de EV ontketenen
23 september 2022 De belangrijkste nieuwe elektrische auto wordt bij ons alleen niet verkocht...
Ford heeft diens beroemde pick-up de F-150 geëlektrificeerd. Dat kan wereldwijd grote gevolgen hebben.
De bestverkochte nieuwe auto van 2022 is in ons land de Peugeot 208, met tot op heden een kleine 6.700 registraties. In de Verenigde Staten is het de Ford F-150 die al voor het 45ste jaar op rij de verkoopstatistieken aanvoert. In totaal zijn er van het werkpaard al zo’n 40 miljoen (!) exemplaren verkocht.
Dat er uitgerekend van dít model een volledig elektrische variant verschijnt, is om meerdere redenen bijzonder. De F-150 is een stereotype Amerikaanse bedrijfswagen van 2 meter breed en bijna 6 meter lang: om zo’n gigant louter op stroom voort te kunnen drijven, heb je heel wat accucellen nodig. Die zitten er dan ook in: onder de inzittenden gaat tot wel 131 kWh aan batterijen schuil. Het is het grootste accupakket uit een personenauto tot nu toe.
Weinig traditioneel
De kopersgroep van de F-150 is heel divers, maar ook behoorlijk traditioneel. Ford steekt dan ook zijn nek uit door het geliefde werkpaard te elektrificeren. De fabrikant heeft voor de F-150 Lightning bewust gekozen voor een bestaande carrosserie, zodat alleen de aandrijflijn hun klantenkring vreemd is. Bijkomend voordeel is, dat de volledig elektrische variant goedkoop kan worden geproduceerd én verkocht: in Amerika start de prijslijst bij 40.000 dollar. Dat is slechts 10 mille meer dan de eenvoudigste benzineversie.
De F-150 mag dan de Amerikaanse Peugeot 208 zijn; hij wordt toch vooral als bedrijfswagen ingezet. Met een in verhouding tot de brandstofversie fors lager laadvermogen en trekgewicht lijkt de Lightning voor werklui in eerste instantie weinig interessant. Overigens mag er dan nog steeds 900 kilogram aan spullen in de laadbak. De Ford weet bovendien raad met een aanhanger tot 4.500 kilogram. Maar de troef van de Lightning zit ‘m juist in de louter aan deze volledig elektrische variant voorbehouden functionaliteiten.
Van dik hout..?
De elektromotoren op de voor- en achteras zijn samen goed voor 580 pk en maar liefst 1.050 Nm koppel. De Lightning sprint in 4,4 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur: sneller dan welke F-150 ook. Waar voorheen de motor schuilde, tref je nu een extra kofferbak. Deze zogenaamde ‘frunk’ is met een inhoud van 400 liter net zo groot als de reguliere bagageruimte van een Ford Focus. Bovendien kun je het immense batterijpakket van de elektrische pick-up ook gebruiken om stroom terug te leveren. In totaal heeft de speciale F-150 zes USB-punten, elf reguliere stopcontacten en tien 120V-aansluitingen aan boord. Genoeg om ook op afgelegen locaties van dik hout planken te zagen.
De Lightning zal niet in Europa worden gevoerd, wat niet wil zeggen dat je de pick-up nooit gaat tegenkomen. Via de grijze import kun je er alsnog eentje naar hier halen, al loopt dat in het geval van de door ons gereden testauto al gauw in de papieren: reken op een prijskaartje van anderhalve ton. De Ford is vooral zo duur vanwege de aanwezige hoeveelheid batterijen. Daarmee kom je op papier zo’n 500 kilometer ver. Al die accucellen hebben hun weerslag op het gewicht van de Lightning: dat bedraagt net geen 3 ton. Je moet goed opletten wie of wat je allemaal meeneemt, want boven de 3.500 kilogram mag je in Nederland anders alleen nog in de Ford rijden… met een vrachtwagenrijbewijs!
In Nederland zal de rol van deze F-150 marginaal zijn, maar de gebruikte techniek vindt straks ook zijn weg naar de nieuwe, volledig elektrische Transit Custom: een Ford bedrijfswagen die hier wél wordt verkocht. In Amerika hoeft slechts een tiende van de bestaande kopersgroep overstag te gaan om een revolutie te ontketenen. Daarmee heeft deze typisch Amerikaanse pick-up het in zich om de autowereld blijvend te veranderen.
Deel deze pagina