Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hij komt er echt: een moderne Renault 4!

17 oktober 2022 Ruige studie voorbode van volledig elektrisch retromodel

Renault pakt uit op de Autosalon van Parijs. De fabrikant toont daar een productierijp studiemodel van een moderne klassieker: een hedendaagse, volledig elektrische Renault 4.

Van 17- tot 23 oktober wordt de Autosalon van Parijs gehouden. Erg populair lijken dit soort evenementen niet meer, omdat fabrikanten torenhoge kosten moeten maken om de spotlights vervolgens met de concurrentie te delen. 

Menig automerk bedankt daar inmiddels voor, maar in Parijs kunnen autoliefhebbers ouderwets hun hart ophalen. Omdat er überhaupt weer een autobeurs wordt georganiseerd, maar vooral om het nieuws dat Renault daar voor het voetlicht brengt: een productierijp studiemodel van een moderne Renault 4.

Retro-Renault

Tot voor kort deed Renault niet aan ‘retro-design’: een auto ontwerpen op basis van succesnummers uit het verleden. En dat terwijl de fabrikant zoveel van zulke successen kent! Een dergelijke ontwerpstijl heeft concurrenten als Mini en Fiat bovendien geen windeieren gelegd. Dat moet langzaam tot de Fransen zijn doorgedrongen, want de laatste tijd duiken er steeds vaker studiemodellen op die knipogen naar Renaults van toen.
 
Officieel gaat het bij de 4EVER Trophy nog om een concept car, maar de fabrikant maakt er geen geheim van de aloude 4 binnenkort weer nieuw leven in te willen blazen. Afgaand op dit studiemodel zal de definitieve auto trouw zijn aan het origineel. Kijk maar naar het front, dat karakteristieke derde zijruitje en de grote achterklep.

Paraplubak

In 1961 kwam Renault met hun alternatief voor de Citroën 2CV. Net als de Lelijke Eend was de 4 bedoeld voor gebruik in de stad én op het platteland. Schakelen deed je met een zogenaamde ‘paraplubak’: een versnellingspook die uit het dashboard stak. Maar in tegenstelling tot de Citroën voorzag Renault hun kleine gezinsauto van een grote vijfde deur. Vandaag de dag kijken we daar niet meer van op, maar begin jaren ’60 was dit uniek. 

De 4 bleef 30 jaar lang in productie, in de meest uiteenlopende verschijningsvormen. Zo maakte ook onze eigen Wegenwacht een aantal jaar van zijn trouwe diensten gebruik. Het Viertje geniet tot op de dag van vandaag een cultstatus. Ook onder jongeren, die er 60 jaar na dato nog altijd de grootste avonturen mee beleven tijdens rally’s door Afrika.

Niet in plaats van-, maar náást de Captur

Renault hoopt dat die avonturiers bij thuiskomst allemaal voor de straatversie van dit studiemodel kiezen. Een volledig elektrische crossover - hoe kan het ook anders – met een maatvoering die overeenkomt met die van de Captur. Dat hedendaagse succesmodel hoeft echter geen plaats te maken voor de nieuwe 4: beide auto’s worden straks naast elkaar gevoerd. 

De productieversie van de 4EVER moet in 2025 in de Nederlandse showrooms staan. Het is natuurlijk de vraag wat hij dan moet opbrengen. Een elektrische Fiat 500 kost al gauw 25 mille, een Mini op stroom nog eens 10 mille extra. Met een batterijpakket van naar verluidt 42 kWh groot zal de 4 vermoedelijk op een soortgelijk bedrag uitkomen. Niet goedkoop dus, maar wat maakt -ie hebberig!
 

Lees meer over de klassieke Renault 4

Lees meer over elektrisch rijden