Dubbeltest vernieuwde Ford Fiesta vs. Seat Ibiza
10 juni 2022 De Seat beschikt over extra binnenruimte, maar de Ford biedt meer verfijning
Nu er steeds minder stadsmini’s zijn, is de voordeligste optie in de showroom vaak een kleine gezinswagen. De Ford Fiesta en Seat Ibiza zijn recentelijk opgefrist: welke facelift heeft onze voorkeur?
Ruimte
De Ford Fiesta is in dit deel van de markt niet de grootste gezinsauto die je kunt kopen. Op de achterbank komen kinderen nog wel weg, maar volwassenen die langer zijn dan gemiddeld, schaven met kop en knieën langs het interieur. De kofferbak van de Fiesta heeft een inhoud van minimaal 311- en maximaal 1.093 liter. Een variabele bagagebodem ontbreekt, waardoor je met een fikse tildrempel zit. Bovendien moet je het zonder vlakke laadvloer stellen. Ook achterin de Ibiza houdt de been- en hoofdruimte voor volwassenen niet over. In beide auto’s kun je op de middelste zitplaats geen extra passagier kwijt: de Ford omdat het uiteinde van de middenconsole ver naar binnen steekt, de Seat omdat de middentunnel zelf erg groot is. Er kan in de Ibiza wel meer bagage mee: de kofferbak is tussen de 355- en 1.165 liter groot.
Rijgedrag
Seat geldt als het sportieve broertje uit de Volkswagen-stal, maar dat gaat niet op voor de door ons gereden Ibiza. Sowieso kun jij je afvragen of dat hele imago niet aan inflatie onderhevig is, nu het Volkswagen-concern nadrukkelijk CUPRA in het zadel helpt als sportieve loot aan de stam. Maar goed: vooralsnog houdt CUPRA zich uitsluitend met elektrische auto’s bezig. De Ibiza is niet eens met elektrische rijondersteuning beschikbaar. De belangrijkste reden dat de Seat zo tegenvalt, is echter z’n transmissie. De fabrikant levert de 110 pk en 200 Nm sterke driecilinder turbo uitsluitend met een zeventraps DSG. En die bak staat nadrukkelijk afgesteld op een zo spaarzaam mogelijk verbruik, welke rijmodus of stand van de automaat je ook selecteert. In de Ford moet je de schakelindicator net zo goed negeren. Voor je het weet, rijd je anders 70 kilometer per uur in de zesde versnelling. Daar gaat de Fiesta dusdanig van ‘brommen’, dat er een vervelende resonantie door de hele auto gaat.
Onze testauto had de nieuwe instapmotor aan boord: een 1.0-liter driecilinder met turbo, goed voor 125 pk en 210 Nm koppel. Het is een zogenaamde mild hybride aandrijflijn en dat wil zeggen dat de Fiesta een extra grote startmotor heeft, die af en toe een welkom duwtje in de rug kan geven. Tussen de 2.000- en 3.000 toeren kun je merken dat de Ford er zin in heeft. Hij stuurt ook lekker ‘vlezig’. De energie die vrijkomt tijdens het remmen, wordt opgeslagen in een klein batterijpakketje onder de bijrijdersstoel. Je kunt de krachtbron bestellen in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak of een automaat. Wie in de Seat een handbak wil, is aangewezen op een minder krachtige aandrijflijn, goed voor 95 pk. Je levert dan echter ook 100 kilo trekgewicht in. Achter de door ons gereden 110 pk sterke variant mag een aanhanger van 1.100 kilogram. Het maximale trekgewicht van de mild hybride Fiesta ligt op 1.000 stuks.
Verbruik
Met het oog op de steeds strengere Europese milieuregels én het feit dat de autowereld nog altijd kampt met een tekort aan computerchips, schrapt Ford alle Fiesta’s met een traditionele verbrandingsmotor op het sportieve topmodel na. Instappen doe je voortaan in een mild hybride variant. In de folder prijkt een verbruikscijfer van 1 op 20: in de praktijk wisten we daar met een score van 1 op 17,8 redelijk bij in de buurt te komen. Seat levert de Ibiza met een drietal benzinemotoren, waarvan het vermogen uiteenloopt van 80- tot 110 pk. Wij reden het vlaggenschip van het modellengamma, compleet met automaat. Daarvoor geven de Spanjaarden zelf een verbruikscijfer op van 1 op 17,2. Wij brachten het tot 1 op 15,5.
Veiligheid
Adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, vermoeidheidsherkenning, een achteruitrijcamera: het is bijna onwerkelijk wat er tegenwoordig allemaal voor hulpsystemen op zo’n B-segmenter zitten. Desondanks heeft Ford kans gezien om de Fiesta bij diens recente opfrisbeurt nóg veiliger te maken. Zo waarschuwt de kleine gezinsauto je voortaan ook wanneer je onverhoopt tegen de rijrichting in gaat: een vernuftige combinatie van de GPS-gegevens en een camera achter de voorruit. Het systeem behoort nog tot de standaarduitrusting ook! In het geval van de Seat is voor adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning en een file assistent een meerprijs verschuldigd. LED-verlichting is standaard.
Bij Ford hebben ze verschillende soorten LED-verlichting. De eenvoudigste variant zit bij de prijs in, maar hoe geavanceerder de lamp, hoe duurder de uitvoering die je moet kiezen. Voor het spreekwoordelijke neusje van de zalm moet je sowieso bijbetalen, maar dan kijkt de Ford ook voor jou om het hoekje en raken medeweggebruikers nooit verblind wanneer jij met groot licht rijdt. De Seat heeft een lelijke dode hoek over je schouder. De Ford net zo goed en daarvan zijn de raampjes een stuk kleiner. Net als de buitenspiegels trouwens! Als doekje voor het bloeden beschikte onze testauto gelukkig over een achteruitrijcamera.
Gebruiksgemak
Meer dan 30 mille kost de door ons gereden Seat. En dan moet je ‘m nog starten met een sleutel. In ieder geval heeft de Ibiza een volledig nieuw interieur: de complete indeling is anders, alleen de beloofde soft touch materialen moet je met een kaarsje zoeken. Zeker achterin, waar zelfs de deurklinken van plastic zijn. In de Ford heb je gewoon een startknop tot je beschikking. Achter het stuur kun je alleen aan het digitale instrumentarium zien dat je in de gefacelifte versie zit. In beide auto’s zoek je achterin vergeefs naar stroompunten of ventilatieroosters. Zowel de Fiesta als de Ibiza bieden je nog fysieke bedieningsknoppen voor de kachel en de radio. Dat scheelt eindeloos menu’s door spitten wanneer je het koud krijgt. De Seat heeft zelfs een virtuele assistent, waaraan je kunt vragen of de verwarming een graadje warmer mag.
Maar het systeem heeft zijn eigen wil, dus kijk niet vreemd op wanneer je hardop zit mee te zingen met de radio en de Ibiza vraagt of -ie iets voor je kan doen. Ford heeft een systeem ontwikkeld waardoor je nooit meer de verkeerde brandstof kunt tanken: dat zit er standaard op. Net als My Key: een programmeerbare reservesleutel, zodat je de Fiesta met een gerust hart aan de kinderen mee kunt geven. Je kunt bijvoorbeeld de topsnelheid beperken, of het volume van de radio. De testauto is verder nog voorzien van deurbeschermers, maar daar moet je een paar honderd euro voor bijbetalen. Het enige handigheidje van de Seat zit bij de vanafprijs inbegrepen: speciale lipjes aan weerszijde van de achterbank, zodat de veiligheidsriemen niet in de verdrukking raken wanneer je de rugleuning neerklapt.
Prijs
Kleine gezinsauto’s als de exemplaren die wij voor het voetlicht brengen, zijn tegenwoordig de voordeligste optie wanneer je een nieuwe auto wilt kopen. Maar zo voordelig zijn de Seat en Ford helemaal niet! Met ingang van deze zomer wordt de Fiesta zelfs 4 mille duurder. De B-segmenter kost dan geen 20.815 euro meer, maar € 24.825. Een mild hybride variant geldt vanaf dat moment als instapmodel. De Ford beschikt wel over een rijke standaarduitrusting. Denk bijvoorbeeld aan klimaatcontrole, parkeersensoren en verwarmde buitenspiegels. We zijn inmiddels aanbeland bij de zevende generatie van de Fiesta en het huidige model loopt alweer sinds 2017 mee. Hoog tijd dus om ‘m een beetje bij te punten en dat heeft Ford onder andere gedaan door de neuspartij op te frissen. Het logo zit voortaan bijvoorbeeld ín de grille. Aan de binnenzijde valt een nieuw, digitaal instrumentarium op. ,
Wij kregen van de importeur een auto mee in de ST-Line X trim. Kost je minstens € 27.350 of vér over de 400 euro in de maand wanneer je kiest voor private lease. Maar je profiteert dan wel van een sportief uiterlijk, LED-verlichting en een achteruitrijcamera. Het komt tegenwoordig gelukkig steeds minder vaak voor, maar de Seat is nog zo’n auto met een misleidende vanafprijs. Er wordt geadverteerd vanaf € 20.700, maar dan hebben we het wel over een uitvoering zonder airco, met wieldoppen, een achterbank uit één stuk en je moet achterin handmatig de raampjes open doen. Ook de huidige Ibiza stamt uit 2017. Dit is de vijfde generatie van het Spaanse succesmodel. Blijkbaar was Seat nog tevreden met hoe de B-segmenter er van buiten uit zag, want je kunt de vernieuwde Ibiza uitsluitend herkennen aan de handgeschreven typenaam op de achterklep. Het interieur is echter volledig herzien met een infotainmentscherm dat voortaan bovenop het dashboard prijkt. Daarnaast is de beschikbare veiligheidsuitrusting uitgebreid en de Spanjaarden beloven dat ze voortaan materialen gebruiken die ‘fijner aanvoelen’.
De Seat die wij hebben gereden, is een zogenaamde FR Business Style-uitvoering. Je krijgt dan zaken meegeleverd als een digitaal instrumentarium, verwarmde sportstoelen en een navigatiesysteem. Het prijskaartje bedraagt in dat geval wel € 30.400 of tegen de 500 euro per maand. Dat is een smak geld, al komt dat niet zozeer door het uitrustingsniveau, maar vanwege het feit dat Seat de dikste motorisering heeft afgevaardigd en die is er alleen in combinatie met een zeventraps automaat. Tot slot: de fabrieksgarantie. Op dit onderdeel kom je er bij Ford karig vanaf: je mag slechts 2 jaar aankloppen met eventuele onvolkomenheden. Bij Seat kun je 4 jaar terecht.
Winnaar
Ook al komen zowel de Ford als de Seat niet ongeschonden uit de strijd: de kleine gezinsauto’s geven elkaar maar weinig toe. Zo blijkt maar weer hoe moordend de concurrentie is in dit deel van de markt. En dat zal voorlopig nog wel even zo blijven, nu dit bij veel fabrikanten de instapmodellen zijn. Prijspakkers zijn de Fiesta en Ibiza niet. De Seat is het voordeligst van de twee. Je krijgt ook nog eens de meeste binnenruimte en fabrieksgarantie. De Ford is echter leverbaar met de meeste rijhulpsystemen, hij verbruikt minder brandstof én hij beschikt over het grootste aantal handigheidjes. Ga je de modellen aankleden, dan blijkt de Fiesta alsnog goedkoper. De Ford gaat hier dus als eerste over de finishlijn.
Op zoek naar een occasion?
Op anwb.nl vind je een actueel occasionaanbod, verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB-koerslijst en de ANWB autotest inclusief de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Ford Fiesta en Seat Ibiza.
Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Ford Fiesta ST-Line X 1.0 EcoBoost Hybrid
Seat Ibiza 1.0 EcoTSI FR Business Intense DSG