Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest Opel Mokka vs. Suzuki S-Cross

28 januari 2022 De Opel ziet er leuk uit, maar de Suzuki stemt op andere vlakken vrolijk

Steeds meer volumemerken bieden hun compacte crossovers in verschillende gedaantes aan. De verstandige keuze staat in de showroom spiegel aan spiegel met een wat frivolere variant. Zo gaat dat tegenwoordig ook bij Opel en Suzuki. Hoe verhoudt de Mokka zich tot de nieuwe S-Cross?

Ruimte

In vergelijking met de S-Cross is de Mokka een stuk kleiner. Dat geldt al voor de buitenmaten – de Suzuki meet 4,30 meter, de Opel is 15 centimeter korter – maar gaat ook op voor de kofferbakinhoud. In de S-Cross kun je minimaal 430 en maximaal 1230 liter bagage kwijt, de Mokka weet slechts raad met 350 tot 1105 liter aan persoonlijkheden. Daar komt nog eens bij dat de Suzuki standaard over een variabele laadbodem beschikt. Die is bij de Duitsers alleen op de elektrische Mokka leverbaar. Onze benzinevariant heeft een fikse tildrempel en ontbeert een vlakke laadvloer. Bovendien is de bumper diep: je moet dus ook nog eens ver reiken!

Op de achterbank wacht ons een verrassing: ondanks zijn flitsende lijnenspel biedt de Opel van dit tweetal de meeste hoofdruimte. Daarbij moeten we aantekenen dat de Suzuki optioneel is voorzien van een glazen dak, dat zowel voor- als achterin de nodige hoofdruimte afsnoept. Daar helpt de verstelbare rugleuning van de S-Cross niks aan. De beenruimte achter in de Japanner is dan weer beter voor elkaar. Eigen ventilatieroosters en stroompunten ontbreken in de Suzuki; achter in de geteste Mokka kun je wél jouw mobiele telefoon opladen, al wordt die mogelijkheid niet standaard aangeboden.

Rijgedrag

Opel Mokka

De door ons gereden Mokka heeft een 130 pk sterke driecilinder benzinemotor, goed voor 230 Nm koppel en een trekgewicht van 1200 kilo. Helemaal geen verkeerde prestaties, alleen moet je dan wel de sportstand permanent ingeschakeld laten. Gebruik je een andere rijmodus, dan wordt het beschikbare vermogen door de Opel teruggeschroefd.

Het is overigens geen straf om continu in de sportstand rond te toeren. Met die modus ingeschakeld geeft de Opel tussengas wanneer je afremt bij het verkeerslicht: geinig! De benaming doet wellicht vermoeden dat je opgefokt door het verkeer gaat, maar niets is minder waar: om een beetje op te schieten, is de sportmodus zelfs broodnodig. De achttraps automaat schakelt anders nodeloos snel op, waardoor er nauwelijks gang in de Mokka te krijgen valt. Ongeacht de gekozen rijstand zijn de vering en demping aan de stugge kant; de Opel kopieert als het ware het wegdek.

Voor een crossover zit je aangenaam diep in de auto. En dan kijk je ook nog eens uit over die fraai gewelfde motorkap, voor de gelegenheid zwart gespoten. Dat kost € 200 extra, maar het smoelt wel goed. Een afknapper is het feit dat de driepitter de Opel doet trillen wanneer-ie stationair loopt.

Suzuki S-Cross

De Suzuki is er met een handbak of automaat, in beide gevallen voorzien van zes versnellingen. Wij maakten onze testkilometers met een handgeschakelde S-Cross. Welke transmissie je ook kiest: de versnellingsbak is altijd gekoppeld aan een 1.4-liter turbomotor, die 129 pk en 235 Nm koppel levert. Daarmee ligt het koppel hoger dan dat van de Opel, maar het verschil in trekgewicht is nóg groter: in plaats van 1200 kilo mag de Suzuki een aanhanger trekken van 1500 kilo. De zitpositie is ook een beetje die van een werkpaard: je zit op de bok, op stoelen waarvan de zittingen voor lange mensen een fractie te kort zijn. De handbak in onze testauto werkte een beetje stroef, maar gelukkig hebben we hem nauwelijks nodig gehad: de benzinemotor van de S-Cross is namelijk hartstikke soepel. Een rotonde in zijn drie is geen enkel probleem; het lukt zelfs in de vierde versnelling!

Minpunten zijn er ook: de besturing is wat licht – aangenaam in de stad, minder fijn op de snelweg – en de Suzuki produceert onderweg de nodige banden- en rijwindgeluiden.

Verbruik

Opel verkoopt van de Mokka niet alleen uitvoeringen met traditionele verbrandingsmotoren (benzine én diesel); de crossover is ook verkrijgbaar op stroom. Zo ver zijn ze bij Suzuki nog niet, maar op dit moment heeft elke S-Cross wel een elektrische hulpmotor aan boord, door de Japanners ten onrechte aangeduid met het typeplaatje ‘Hybrid’. Een volwaardige hybride aandrijflijn verschijnt echter pas in de loop van 2022 op de Nederlandse markt.

Saillant genoeg is die techniek niet afkomstig van Toyota, waarvan Suzuki onder eigen naam reeds enkele modellen verkoopt. In dit geval maken de Japanners de combinatie van een verbrandings- en een elektromotor helemaal zelf. Het gemiddelde verbruik van de mild hybride S-Cross bleef in de praktijk steken op 1 op 14,9, waar de fabrikant zelf een score opgeeft van 1 op 18,9. De Opel – met automaat – liet een stand van 1 op 14,3 noteren, waarmee we het verbruik uit de folder (1 op 16,9) ook niet wisten te evenaren.

Veiligheid

Niet alleen de buitenzijde van de Suzuki is onder handen genomen, ook de aanvullende veiligheidsuitrusting is bijgepunt. Standaard beschikt de S-Cross voortaan over zaken als adaptieve cruisecontrol, actieve rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, een noodremsysteem en een achteruitrijcamera. Wanneer je een duurder uitrustingsniveau kiest, krijg je daar nog dodehoekbescherming en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto bij.

Ruimhartig, maar al die systemen laten zich wel gelden. Niet zozeer in het stuur, als wel met allerlei meldingen en geluiden. De 360 gradencamera op onze testauto is voorbehouden aan de meest luxueuze uitvoering.

Bij de Duitsers is zo’n camera niet leverbaar; voor adaptieve cruisecontrol en dodehoekbescherming moet hoe dan ook worden bijbetaald. Tenzij je gaat voor het vlaggenschip van het modellengamma: het uitrustingsniveau dat luistert naar de toepasselijke naam ‘Ultimate’. Standaard beschikt elke Mokka over een noodremsysteem met voetgangersherkenning, actieve rijstrookassistentie en vermoeidheids- plus verkeersbordherkenning. Vanaf het tweede uitrustingsniveau zit er ook een achteruitrijcamera bij. Gelukkig maar, want met zijn kleine raampjes en buitenspiegels zie je bitter weinig om je heen. Bij de Suzuki is het wat dat betreft beter voor elkaar.

Gebruiksgemak

De nieuwe S-Cross heeft veel weg van zijn voorganger. Toch is de semi-terreinwagen helemaal nieuw, op het dak, de aandrijflijn en het interieur na; daarvoor is dezelfde mal gebruikt. Alleen het infotainmentscherm heeft een andere plek gekregen: dat prijkt voortaan bovenaan het dashboard. De gebruikte bouwmaterialen zijn nog altijd van knalhard plastic en glimmen bovendien. Het instrumentarium is grotendeels analoog: dat betekent veel knoppen en een traditionele klokkenwinkel. Het oogt mminder modern, maar je kunt alle functies wel eenvoudig bedienen.

De Opel heeft een digitaal instrumentarium, bestaand uit twee grote schermen. De radio en verwarming kun je nog met een ouderwetse knop bedienen, al ben je voor de keuze van de uitstroomopeningen toch weer op een aanraakscherm aangewezen.

De Mokka is van zichzelf al geen ruimtewonder, maar de donkere dakhemel van onze testauto maakt dat de Opel voor je gevoel nóg kleiner aandoet. Bovendien valt de instap tegen. Voorin is de dorpel te breed en achterin moet je over de wielkuip naar binnen klauteren. Minpunten waar je elke dag mee te maken hebt!

Prijs

Uitbundig is de Suzuki S-Cross nooit geweest. Dat hoeft ook niet, want daarvoor hebben de Japanners de Vitara al. Met een vanafprijs van € 26.875 is de S-Cross weliswaar twee mille duurder dan zijn frivole broertje, maar daar krijg je dan ook een grotere auto voor terug.

Bij Opel is het juist precies andersom. Ook de Mokka en Crossland opereren in hetzelfde deel van de markt, maar met een vanafprijs van € 27.999 is de kekke Mokka juist € 2000 duurder dan zijn grotere showroomgezel. De Duitser moet ook meer opbrengen dan de Japanner, terwijl je bij de S-Cross profiteert van een rijkere standaarduitrusting en een langere garantietermijn. Bij de Suzuki-dealer kun je zes jaar met eventuele mankementen terecht, bij Opel slechts twee.

Wij gingen op pad met een voorwielaangedreven S-Cross in de Style-uitvoering. Een belangrijk onderscheid, want je kunt de crossover ook met vierwielaandrijving bestellen. In ons geval kost de crossover € 30.575. Opel vaardigde voor dit vergelijk een Mokka GS Line met automaat af: die gaat voor minimaal € 36.049 van de hand.

Kies je liever voor private lease, dan is de Opel de voordeligste van de twee. De Mokka kost per maand € 375, tegenover € 399 voor de Suzuki.

Winnaar

De Opel Mokka is geweldig om te zien en leuk om mee te rijden. De kritiekpunten wegen echter zwaarder: de Opel is duur, krap en onhandig in het gebruik. Je kunt het financiële leed enigszins verzachten door voor private lease te kiezen. We betwijfelen echter of dat prijsvoordeel overeind blijft, wanneer je de crossovers gelijkwaardig gaat aankleden. Daarnaast is de Suzuki een grotere en veiligere auto, met extra fabrieksgarantie en meer aanvullende rijhulpsystemen dan de Duitsers überhaupt aanbieden. Daarom wijzen wij de Japanner aan als de winnaar van dit vergelijk.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB-koerslijst, een autokostenberekening inclusief afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Opel Mokka en Suzuki S-Cross.

Bekijk ook onze afzonderlijke rijtesten van deze testkandidaten:
Opel Mokka 1.2T 130 pk GS Line 8-traps automaat
Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style