Dubbeltest Mercedes C-Klasse vs. Volvo S60

De Volvo is de beste koop, maar met de Mercedes verwen je jezelf het meest

De traditionele sedan is een carrosserievariant voor fijnproevers geworden. Tegenwoordig kopen mensen liever een crossover! Stel dat je toch gaat voor zo’n typische zakenauto, verwen je jezelf dan het meeste met de Mercedes C-Klasse of Volvo S60?

Ruimte

Een sedan koop je niet voor de bagageruimte: daarvoor is zowel in het geval van de Mercedes als de Volvo een stationwagenvariant beschikbaar. Uiteraard kun je achterin de C-Klasse en S60 wel wát spullen kwijt: de kofferbak van de Duitser is met 455 liter de grootste van de twee. De Zweed komt normaal gesproken tot 442 liter inhoud, maar kies je voor de door ons gereden stekkerhybride, dan slinkt de laadruimte tot 390 stuks. Bij Volvo voorzien ze niet in een opbergruimte voor je laadkabels: die slingeren dus los door de kofferbak. Om extra spullen mee te nemen, kun je in beide sedans de rugleuning van de achterbank neerklappen. De manier waaróp is zowel bij de Mercedes als de Volvo opvallend te noemen. In de C-Klasse moet je bijvoorbeeld eerst een hendeltje omhalen in de bagageruimte, om vervolgens vanuit de deuropening met de achterbank aan de slag te kunnen. Bij de S60 moet je sowieso achterin zijn, maar dan wel uitsluitend aan de bestuurderszijde. Daar zitten namelijk twee knoppen waarmee je de rugleuning plat kunt klappen. We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat een simpele hendel makkelijker was geweest. Op de achterbank geven de Mercedes en de Volvo elkaar weinig toe. Beide testauto’s hebben te leiden onder het optionele panoramadak, dat kostbare centimeters hoofdruimte afsnoept. De beenruimte is voor volwassenen dik in orde, maar drie personen kun je achterin niet kwijt. In de Volvo is het zelfs de vraag of dat met drie kinderen gaat lukken, vanwege de grote middentunnel. In de S60 zit je daarnaast met opgetrokken knieën op de achterbank, waardoor je nauwelijks steun ondervindt aan je benen. 

Rijgedrag

Je moet maar eens opletten wanneer je op televisie een Volvo voorbij ziet komen. Dat is vrijwel altijd een model uit de tijd dat de Zweden nog personenwagens maakten in de vorm van Lego-steentjes. Het enige dat in de S60 nog aan die periode doet denken, is het overmatige windgeruis: niet vanwege de hoekige koets, maar om de buitenspiegels. In vergelijking met vroegere Volvo’s is de sedan bovendien stug geveerd. Ook de gerieflijk ogende stoelen zitten stiekem best hard. Dat dit allemaal niet zonder reden is, merk je wanneer je het gaspedaal intrapt. Standaard levert de S60 163 pk, maar gekoppeld aan een elektromotor op de achteras is de aandrijflijn ineens goed voor 350 paardenkrachten, met een maximum koppel van maar liefst 659 Nm! Zo’n extra krachtbron en vierwielaandrijving wegen natuurlijk het nodige, maar het leeggewicht van de T6 Plug-in Hybrid blijft nog altijd onder de twee ton. Dat is ook meteen het gewicht van de aanhanger die achter de Volvo mag. Mercedes heeft een grote mond wanneer het aankomt op hun milieuvriendelijke ambities. Vanaf 2022 moet er van elke nieuw model ook een elektrische versie beschikbaar zijn. Wij reden nog een exemplaar met een traditionele verbrandingsmotor. De eenvoudigste motorisering zelfs: een 1.5-liter viercilinder benzinemotor mét turbo en een piekvermogen van 190 pk en 250 Nm koppel. De sedan heeft een negentraps automaat en weegt iets meer dan 1.500 kilogram. De Mercedes weet raad met een aanhanger van 1.800 stuks. De benzinekrachtbron krijgt hulp van een grotere startmotor, zodat je elektrisch van je plek komt bij het verkeerslicht. Dat gaat helaas niet ongemerkt: de sedan lijkt een beetje terughoudend, totdat de viercilinder benzinemotor zich in het gesprek mengt. Da’s overigens bij een reguliere rijstijl: heb je haast, dan is er van vertwijfeling geen sprake. Wanneer de Mercedes eenmaal rolt, ervaar je de jarenlange ervaring die het merk met dit soort modellen heeft: de C-Klasse is een ster in het uitsluiten van de buitenwereld. Of het nu gaat om de rolgeluiden van de banden of oneffenheden in het wegdek: je merkt er nagenoeg niets van. Alles gaat met zo’n gemak, dat je bijna zou vergeten hoe indrukwekkend dat eigenlijk is! Als enig kritiekpunt noteren we de lage zit: om soepel in en uit te stappen, kun je maar beter jong van lijf en leden zijn!

Verbruik

Als je prestaties van de Volvo verlangt, is het wijs om te zorgen dat het accupakket vol is. Zonder staat de viercilinder benzinemotor er alleen voor en dat merk je aan de pomp! Met een volle batterij kom je tegenwoordig tot wel 91 kilometer ver op een lading stroom. Dat was aanvankelijk bijna de helft minder, maar bij een tussentijdse opfrisbeurt is de batterijcapaciteit van de stekkerhybride stevig toegenomen. Het duurt minimaal 5 uur om de 18,8 kWh aan accucellen weer bij te laden. Je kunt er voor kiezen om die stroom in een keer te gebruiken, of de brandstof- en elektromotor te laten samenwerken. Helaas ben je altijd aangewezen op de achttraps automaat uit onze testauto. Die wisselt haast ongemerkt van verzet, daar niet van. Maar wanneer je van rijrichting wilt veranderen, kan dat niet in een keer: je moet altijd eerst langs ‘Neutraal’. Straatje keren duurt daardoor nodeloos lang. Op de pook prijkt de letter ‘B’ van ‘Brake’. Schakel je die stand in, dan heb je meer invloed op de mate waarin de Volvo remenergie terugwint. De Nederlandse importeur biedt de S60 uitsluitend nog met benzinemotoren aan. Die krijgen altijd hulp van een elektrische krachtbron. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 163- tot 455 pk. Voor de door ons gereden stekkerhybride rept de folder van een sprookjesachtig verbruikscijfer van 1 liter op 142,9 (!) kilometer. Wij kwamen ondanks trouw ‘stekkeren’ tot een heel wat aardsere score van 1 op 21,2. Mercedes levert de C-Klasse met drie benzine- en evenzoveel dieselmotoren, plus de al eerder aangehaalde plug-in hybride motorvariant. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 170- tot 313 pk. De door ons gereden basismotorisering is op papier goed voor een verbruikscijfer van 1 op 15,1. In de praktijk wisten wij die score nog iets aan te scherpen, tot 1 op 15,2.

Veiligheid

Zo’n beetje ieder denkbaar rijhulpsysteem is leverbaar op de C-Klasse. Het merendeel van die reddende engelen moet echter van de optielijst komen. Alleen dode hoek bescherming, actieve rijstrookassistentie en reguliere cruise control behoren tot de standaarduitrusting. Als doekje voor het bloeden is iedere uitvoering voorzien van kunstmatige intelligentie, maar die functionaliteit hadden we maar wat graag geruild voor een extra hulpsysteem. De Mercedes heeft namelijk de gave om zich te melden op momenten dat je juist niet op bemoeienis zit te wachten. Wanneer je in gesprek bent met je passagier bijvoorbeeld, of een liedje meezingt met de radio. Nee, dan de Volvo. Die houdt tenminste zijn waffel en heeft alleen een head-up display op de optielijst staan: alle overige veiligheidsuitrusting is direct al aan boord.

Gebruiksgemak

De Mercedes heeft de meeste stroompunten aan boord, al moet voor de exemplaren achterin worden bijbetaald. De importeur heeft onze testauto smaakvol aangekleed, maar onderweg ervaar je toch vooral wat er niét standaard op zit: keyless entry bijvoorbeeld. De rugleuning van de voorstoel is weliswaar elektrisch verstelbaar, maar de stoel verplaatsen moet nog met de hand gebeuren. En zelfs daar moet je al voor bijbetalen! Tot slot is er nog de draadloze oplaadmogelijkheid voor je smartphone: die zit op een onhandige plek, namelijk onder een klepje en haast buiten je bereik. Zo kom je in ieder geval niet in de verleiding om onderweg berichtjes te lezen. Bij Mercedes is het tenminste op alle uitvoeringen leverbaar: de plug-in hybride Volvo moet het zonder de accessoire stellen. De C-Klasse is de eerste moderne Mercedes waarbij het dashboard niet als een breedbeeld televisie voor je neus prijkt, maar verdeeld is over een digitale klokkenwinkel en een apart aanraakscherm. Bij Volvo hanteren ze die opstelling al langer, al kun je aan de afmetingen van het infotainment zien dat de S60 alweer wat ouder is. Merken doe je dat echter niet: wanneer je vanaf nu zo’n Volvo koopt, heeft de sedan het in samenwerking met Google ontwikkelde besturingssysteem aan boord dat we al van zustermerk Polestar kennen. Bovendien zit de S60 rijker in zijn spullen, met standaard keyless entry en meervoudig verstelbaar, elektrisch meubilair.

Prijs

De huidige generatie van de S60 wordt weliswaar al sinds 2018 gevoerd, maar vertrouwd willen we het model niet noemen. Moderne Volvo’s doen nog maar nauwelijks denken aan de comfortabele slagschepen waar we het merk oorspronkelijk van kennen. De S60 oogt stoer en dynamisch en heeft in deze plug-in hybride uitvoering een búlk vermogen aan boord. Onze testauto is een Inscription-versie, waarvoor je minimaal € 52.150 kwijt bent. Een mild hybride S60 rijd je al vanaf 45.995 euro. De C-Klasse stamt uit een lange traditie van sedans, waarbij Mercedes nauwlettend in de gaten houdt dat ze niet te ver afwijken van wat hun clientèle graag ziet: ook deze vijfde generatie is in de eerste plaats een aangename reisgezel. In vergelijking met zijn voorganger is de Benz wel flink duurder geworden: stond de vorige C-Klasse nog voor € 42.700 in de prijslijst, deze nieuweling moet minimaal 50.339 euro opbrengen. Onze testauto heeft dezelfde mild hybride aandrijflijn aan boord als dat instapmodel, maar kost vanwege zijn Luxury Line-uitrustingsniveau € 53.170. Wil je liever private leasen, dan betaal je voor de Volvo minimaal 629 euro per maand. Met een maandbedrag van € 649 ben je voor de Mercedes iets meer kwijt. 

Winnaar

Vraag een kind een auto te tekenen en er verschijnt een personenwagen met een neus én een kont op het papier. Of je nu uit nostalgische redenen voor een sedan valt of een dergelijk model nu eenmaal meer uitstraling vindt hebben dan een crossover: rationeel bezien is de Volvo de betere koop. De S60 is het voordeligst in aanschaf, biedt een rijkere uitrusting, meer vermogen en een gunstiger verbruik. Ondanks zijn onhebbelijkheden - de lage zit, het bemoeizuchtige infotainment, de karige standaarduitrusting - is het echter de Mercedes waarmee je jezelf het meeste verwent. De C-Klasse is een auto waarin je het moeiteloos uren achtereen uithoudt. Dat vergt een behoorlijke investering, maar dan heb je ook wat!

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Mercedes C-Klasse en Volvo S60.

Bekijk ook onze afzonderlijke rijtesten van deze testkandidaten:
Mercedes C 180 Luxury Line
Volvo -S60 Recharge T6 AWD Plug-in Hybrid Inscription