Eerste rij-indruk Toyota Aygo X
8 februari 2022 10 (!) jaar fabrieksgarantie voor stadsmini nieuwe stijl
ANWB Autoredacteur Frank Buma reed in Barcelona met de Toyota Aygo X. Met een garantietermijn van maar liefst 10 jaar doet zijn mening over de fonkelnieuwe stadsauto er echter nauwelijks nog toe!
In het A-segment werden in ons land jarenlang de meeste nieuwe auto’s verkocht. Alsmaar strengere milieu- en veiligheidsregels hebben de stadsmini inmiddels op de knieën gekregen. Slechts een handvol fabrikanten waagt zich nog aan een nieuwe generatie. Toyota bijvoorbeeld, dat met diens Aygo voor het eerst op eigen benen staat. Tot voor kort maakten de Japanners hun stadsauto’s namelijk in samenwerking met Peugeot en Citroën.
Hoe Toyota denkt alsnog een goed belegde boterham aan hun stadsmini te verdienen? Simpel: door niet klakkeloos met een opvolger op de proppen te komen. Voortaan gaat de uk als crossover door het leven, compleet met een aangepaste typenaam: Aygo X (spreek uit als ‘Cross’). Hoewel een stoeprand in de realiteit al een uitdaging vormt, oogt de kleine Toyota alsof hij de wereld aan kan. En wie maakt je wat, met een rijke standaard veiligheidsuitrusting en 10 (!) jaar – of 200.000 kilometer - fabrieksgarantie?
Verleidelijk aanbod
Prijzen beginnen bij € 15.995 of 259 euro in de maand, wanneer je liever kiest voor private lease. De duurst mogelijke uitvoering kost een kleine 10 mille meer. Goed gevonden van de Japanners, want met zo’n volgehangen exemplaar - met onder meer ‘keyless entry’, een draadloze oplaadmogelijkheid voor je telefoon, stoelverwarming en Apple CarPlay - zou Toyota zomaar eens het type klant in verleiding kunnen brengen dat zijn geld anders aan een Fiat 500 spendeert.
In het echt oogt de Aygo X net zo guitig als op de foto’s. Zeker wanneer je hem voorziet van het optionele stoffen roldak, waarmee je de stadsmini in een handomdraai omtovert tot een halve cabriolet. Andere personalisatiemogelijkheden zijn een tweekleurige koets en de mogelijkheid de carrosseriekleur terug te laten keren op het dashboard.
Aangenaam breed
Zijn driecilinder benzinemotor kennen we nog van het uitgaande model en levert 72 pk en 93 Nm: ruim voldoende voor in de stad en vermoedelijk ook daarbuiten. Wat dat betreft, moeten we nog een slag om de arm houden, omdat we de Toyota alleen in hartje Barcelona reden. De Aygo X is van binnen in ieder geval aangenaam breed, met dank aan de bodemgroep, die hij deelt met zijn grotere broer de Yaris. Alleen de zitpositie laat te wensen over: wie langer is dan gemiddeld, heeft weinig steun aan de korte zittingen. Daarnaast is het stuurwiel uitsluitend in hoogte verstelbaar.
Een belangrijk onderdeel van het ontwerp zijn de grote wielen: de eenvoudigste uitvoering staat al op 17-inch. Doorgaans betekent zo’n forse diameter weinig goeds voor het rijcomfort, maar Toyota heeft de wielen weliswaar groter, maar niet breder gemaakt. De Aygo X wordt van zijn schoeisel niet stoterig en ook de geluidsproductie valt mee. Al komt dat voornamelijk, omdat de driepitter zich tijdens het accelereren duidelijk laat horen.
Geen hybride Aygo X
De krachtbron mag bekend zijn, de traploze automaat waarmee je de Toyota kunt bestellen is helemaal nieuw. Een technisch huzarenstukje, want dit type transmissie neemt normaliter extra ruimte in onder de motorkap. Je begeeft je er schokloos mee door het verkeer. Wel is het zaak om met beleid gas te geven, anders klimt de driecilinder hoorbaar in toeren.
Toyota heeft geen plannen voor een hybride Aygo X en waarom zouden ze ook, wanneer de fabrieksopgave van minimaal 1 op 20 met een traditionele verbrandingsmotor al haalbaar lijkt? Letwel: dat is dan voor de versie mét CVT, waarvoor de Nederlandse importeur een meerprijs rekent van € 1.700. Da’s niet gering, maar in vergelijking met de bedragen die de concurrentie voor een automaat rekent, vinden we het een koopje.
Inclusief reddende engeltjes
Alternatieven als de Hyunai i10 en Kia Picanto zijn weliswaar voordeliger in aanschaf dan de nieuwe kleine Toyota, maar bieden voor dat geld geen volwaardige veiligheidsuitrusting. Adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie, een noodstopsysteem dat zelfs in het donker voetgangers herkent: zulke rijhulpsystemen zijn allemaal standaard aan boord. De concurrentie vraagt voor dergelijke reddende engelen extra geld, als ze überhaupt al leverbaar zijn!
Bovendien is de Aygo X met een lengte van 3.70 groter dan zijn concurrenten, al geldt dat niet voor de binnenruimte. De kofferbakinhoud meet 231 liter. Daar is op zich weinig mis mee, maar een hoge tildrempel zoals de Toyota die heeft, is niet meer van deze tijd. Hetzelfde geldt voor de onafgewerkte rugleuning van de achterbank: neem een plaid mee wanneer je grote spullen gaat vervoeren, anders kon dat ene bezoekje aan de bouwmarkt nog wel eens resulteren in een blijvende - en ontsierende! - herinnering.
Liever boodschappen dan kinderen
Uit eigen klantonderzoek komt volgens Toyota naar voren, dat de meeste Aygo-eigenaren thuis hooguit met zijn tweeën zijn. Vandaar dat de ruimte op de achterbank geen prioriteit had: het wordt voor kinderen al een uitdaging om fatsoenlijk achterin te zitten. De styling van de stadsmini ging zelfs voor praktisch gebruiksgemak, want de achterportieren kunnen nauwelijks open en eindigen in een scherpe punt, waar je lelijk achter kunt blijven haken wanneer je een boodschappentas achterin wilt zetten. De klapraampjes in de achterdeuren zitten daar uit gewichtsbesparing, maar vormen tegelijkertijd een knipoog naar de oorspronkelijke Aygo. Hetzelfde geldt voor de glazen achterruit.
Hoewel we officieel nog reden met een zogenaamd pré-productie exemplaar, durven we alvast te stellen dat Toyota met de Aygo X voor leven in de brouwerij gaat zorgen in dit door velen reeds opgegeven deel van de markt. Er zit genoeg pit in het wagentje, de hoge zit maakt dat je achter het stuur beter om je heen kunt kijken en op de momenten dat je niet oplet, kun je terugvallen op een royale aanvullende veiligheidsuitrusting. Tel daar zijn modieuze uiterlijk en riante garantietermijn bij op en we kunnen voorsorteren op een verkoophit. Maar dan alleen wanneer je thuis inderdaad met zijn tweeën bent: wie ook kinderen heeft rondlopen, is beter af met een van de schaarse alternatieven binnen deze klasse. De Toyota Aygo X staat vanaf april in de Nederlandse showrooms.
Deel deze pagina