Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest vernieuwde Kia Stonic vs. Opel Crossland

6 april 2021 De Opel is groter, maar de Kia stukken voordeliger

Om op te vallen tussen de andere kleine semi-terreinwagens, heeft Opel diens Crossland een opvallende facelift gegeven. Een vergelijk met de eveneens vernieuwde Kia Stonic moet uitwijzen of daar zo’n radicaal ander uiterlijk voor nodig is.

Ruimte

De vernieuwde Opel Crossland is langer, breder én hoger dan de Kia Stonic. Dat betaalt zich uit in meer beenruimte op de achterbank en een grotere kofferbakinhoud. Je kunt in de Opel minimaal 410- en maximaal 1.255 liter bagage meenemen. Onze testuitvoering beschikte bovendien over een verschuifbare achterbank met verstelbare rugleuning. Het is alleen jammer dat de Duitsers die handige achterbank uitsluitend op hun topmodellen voeren: als optie kun je hem alleen bestellen in combinatie met lederen bekleding, en die luxe is voorbehouden aan de duurste uitrustingsniveaus. De beenruimte mag achterin de Kia dan bescheiden zijn, de hoofdruimte pakt wel gunstig uit. De kofferbakinhoud is met minimaal 352- en maximaal 1.155 liter marktconform.

Rijgedrag

Kia levert de Stonic voortaan standaard met een mild hybride aandrijflijn. Dat betekent dat de startmotor een stukje groter is geworden en wordt gevoed door een batterij. Op die manier kan de elektrische krachtbron de benzinemotor assisteren bij het optrekken en accelereren. Ga je van het gas, dan gebruikt de Stonic de energie die vrijkomt om de accu’s bij te laden. Die techniek wordt mild hybride genoemd, omdat de elektromotor niet sterk genoeg is om de 120 pk en 200 Nm sterke Stonic op eigen kracht voort te bewegen. Dergelijke milieuvriendelijke techniek vind je niet onder de motorkap van de Crossland. Daar ligt een reguliere driecilinder benzinemotor met turbo, in ons geval goed voor 130 pk en 230 Nm koppel. Desondanks bleek de Duitser in de praktijk zuiniger dan de Koreaan. Op de dag dat we de begeleidende video opnamen, zag het er nog rooskleurig uit voor de Stonic. We noteerden uiteindelijk echter een praktijkverbruik van 1 op 15,6 voor de Opel tegen een score van 1 op 15,2 voor de Kia.

Hoe rijden de testkandidaten verder? Dat hangt in het geval van de Kia een beetje af van de gekozen rijmodus. Daarvan heb je er drie: ‘Eco’, ‘Normal’ en ‘Sport’. Starten doet de Kia altijd in de spaarstand, wat vrij hinderlijk is. In de twee overige rijmodi heb je in ieder geval niet het gevoel dat het vermogen wordt afgeknepen. De besturing is hoe dan ook direct en de zitpositie aangenaam laag. De Stonic heeft een zeventraps transmissie. Die schakelt weliswaar niet naadloos, maar we hebben ons er geenszins aan gestoord. Dat was bij de Crossland wel anders! Die automaat telt zes verzetten en is onderweg nadrukkelijk aanwezig. Belangrijk om te vermelden is het feit dat de Opel niet over verschillende rijstanden beschikt: je zult het moeten doen met de manier waarop de transmissie staat afgesteld. De bak schakelt snel op, waarna de motor bij een laag toerental hinderlijk gaat ‘brommen’. En dan is het ook nog eens een behoudend type: vlot optrekken bij het verkeerslicht moet je echt forceren. Oh ja, en altijd het start/stop-systeem uitzetten! Als je die functie ingeschakeld laat, gaan ze achter je geheid lopen toeteren. In de Kia hoor je veel bandengeruis. In zo’n mate, dat het rijcomfort er onder te lijden heeft. De Opel is überhaupt rumoerig. Zijn het niet de banden, dan hoor je wel de rijwind of anders de driepitter in het vooronder. De besturing is licht, maar je zit aangenaam hoog. Dat brengt wel met zich mee dat de carrosserie meer overhelt in de bocht. Dankzij de optionele comfortstoelen in onze testuitvoering blijf je echter keurig op je plek.

Veiligheid

Voor een crossover uit het B-segment heeft de Stonic een riante veiligheidsuitrusting. Van adaptieve cruise control tot een waarschuwing voor kruisend verkeer: het is allemaal verkrijgbaar op de crossover. Of je daar ook blij mee moet zijn, is een tweede. De adaptieve cruise control staat bijvoorbeeld voorzichtig afgesteld: passeer je iemand op de snelweg, dan houdt de Kia nog steeds in terwijl je al een rijstrook bent opgeschoven. Daar worden de automobilisten achter je niet vrolijk van! De dode hoek bescherming gaat gepaard met een snerpende toon, waar je van schrik een rijbaan van opschuift. En dan is er nog de actieve rijstrookassistentie, die je continu in jouw stuur voelt. Je moet een menu induiken om het systeem uit te schakelen. En dat elke rit opnieuw, want zodra je de Stonic start, staat het weer aan!

Bij Opel moet het merendeel van de veiligheidsuitrusting van de optielijst komen. Inclusief een noodremsysteem met voetgangersherkenning, wat anno 2021 toch een beetje schunnig is. En dan werkt het ook nog alleen bij stadssnelheden! Het aanbod reddende engeltjes pakt bovendien een stuk bescheidener uit dan bij de Koreanen. Geen adaptieve cruise control of een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de Crossland. Maar zit de actieve rijstrookassistentie je in de weg, dan voorzien de Duitsers in ieder geval nog in een traditionele bedieningsknop. Beide testkandidaten krijgen een tik op de vingers voor wat betreft het matige zicht rondom. Zowel de Opel als de Kia kampen met een bescheiden glasoppervlak in combinatie met dikke raamstijlen.

Gebruiksgemak

Als je naar de Crossland kijkt, verwacht je misschien dat deze Opel ook buiten de gebaande paden zijn mannetje staat. Nederlanders zetten nu eenmaal graag zo’n stoer ding voor de deur. In het geval van de Crossland is dat niet alleen maar schijn, want onze voorwielaangedreven testuitvoering beschikt over adaptieve tractiecontrole, waardoor je bij gladde weersomstandigheden nét iets meer grip hebt. In de Kia kun je hooguit de illusie wekken dat je de natuur bent ingetrokken, door middel van een speciale audiobibliotheek in het multimediasysteem Maar werkelijk je bandjes vies maken, zouden wij niet adviseren. Hetzelfde geldt voor het aankoppelen van een caravan. Het trekgewicht van beide testkandidaten is niet om over naar huis te schrijven: de Kia mag een aanhanger trekken van 900 kilogram, de Opel eentje van 840 kilogram. 

Een andere opmerkelijke overeenkomst is de matige instap achterin. Bij de Stonic moet je nadrukkelijk over de wielkuip heen stappen, in de Crossland valt de deuropening klein uit. Dat laatste is extra vervelend, wanneer je bijvoorbeeld een kinderstoel moet bevestigen. De Crossland heeft weliswaar een variabele bagagebodem, maar die extra is voorbehouden aan het topmodel. Alle overige versies hebben dus geen vlakke laadvloer en een behoorlijke tildrempel. Valt er bij dit testonderdeel dan niets positiefs over beide kandidaten te melden? Jazeker wel: ze hebben allebei een stroompunt voor de kinderen achterin en kiezen in deze moderne tijd nog voor een traditionele kachelbediening. Die zit niet verstopt in een menuutje, maar werkt nog met ouderwetse druk- en draaiknoppen. De Kia heeft bovendien een mooi groot infotainmentscherm, bovenop de middenconsole. Je hoeft jouw ogen dus niet van de weg te halen om het te kunnen aflezen.

Prijs

Met een vanafprijs van € 21.795 is de Kia een paar honderd euro voordeliger dan de Opel. Voor minder geld krijg je bovendien een sterkere motor, rijkere uitrusting én 7 jaar fabrieksgarantie. De Opel kost minimaal € 21.999. Bij de Duitsers kun je maar twee jaar aankloppen, mocht er iets met hun kleine semi-terreinwagen mis zijn. Ze verkopen je wél een grotere auto dan de Koreanen. Ga je private leasen dan moet je voor de Stonic rekening houden met een vanafprijs van rond de € 300 per maand. Voor de Crossland zal die vanafprijs per maand iets hoger liggen.

Zoals wij de auto’s met elkaar hebben vergeleken, hebben we te maken met de duurste uitrustingsniveaus uit de folder. Voor € 31.995 rijd je een Stonic 1.0 T-GDi GT-PlusLine, mét automaat. Dan heb je ook wel zo’n beetje het hele boekje aan boord. We noemen bijvoorbeeld stoel- en stuurverwarming, een schuif/kanteldak én dikke wielen. De gereden Crossland is een 1.2 Turbo Ultimate met 130 pk en een automaat. In het geval van de Opel ben je dan zomaar € 36.399 lichter. Voor een crossover uit het B-segment! Dat de Duitsers daar tegenwoordig met twee modellen actief zijn - de nieuwe Mokka komt ook in deze klasse uit – vormt slechts een schrale troost: die Opel is in een gelijksoortige uitvoering slechts fractioneel goedkoper. Voor dik 36 mille zit je er in de Crossland dan wel warmpjes bij, met ergonomische comfortstoelen en een navigatiesysteem.

Winnaar

Andere koplampen, een nieuw infotainmentsysteem: dat is doorgaans wat een facelift voor een personenwagen inhoudt. Zo ook in het geval van de opgefriste Kia Stonic. Opel heeft diens Crossland weliswaar een grondiger opfrisbeurt gegeven, maar de Duitsers laten je stevig bijbetalen voor een fatsoenlijke veiligheidsuitrusting en praktische gebruiksmogelijkheden. Bovendien is de Opel knap rumoerig. De Kia Stonic is ook niet zonder fouten: de aanwezige rijhulpsystemen zitten je geregeld in de weg en hij verbruikt meer dan je op basis van de folder mag geloven. De Koreaan beschikt desondanks over de modernere aandrijflijn. In combinatie met zijn scherpe prijs, aangename rijgedrag en die fameuze 7 jaar fabrieksgarantie maakt dat de Stonic alsnog tot de winnaar van dit vergelijk.

Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Kia Stonic en Opel Crossland.

 

Bekijk ook onze afzonderlijke rijtesten van deze testkandidaten:
Kia Stonic 1.0 T-GDi MHEV DCT7 GT-PlusLine
Opel Crossland 1.2 Turbo AT Ultimate