Dubbeltest Opel Corsa vs. Volkswagen Polo
5 maart 2020 De Volkswagen is ruimer, maar de Opel biedt meer rijplezier
De rivaliteit tussen de Opel Corsa en Volkswagen Polo dateert al van de jaren ’80. Inmiddels zijn beide gezinsauto’s toe aan hun zesde modelgeneratie. De vraag blijft na al die decennia: welke van de twee moet je hebben?
Ruimte
De zesde generatie van de Volkswagen Polo zag in 2017 het levenslicht en is niet meer uit ons straatbeeld weg te denken. Dat zal voorlopig ook wel even zo blijven, want Polo’s gaan over het algemeen lang mee. De voorganger van het huidige model zong het maar liefst acht jaar uit! Die gezinsauto was nog verkrijgbaar met drie- of vijf portieren; de hedendaagse Polo heeft altijd vijf deuren. Op de achterbank zijn de been- en hoofdruimte flink, ook wanneer je langer van stuk bent. De middentunnel gooit roet in het eten: die is dermate fors, dat het niet zal meevallen om een derde passagier op de achterbank mee te nemen. In de kofferbak kun je minimaal 355- en maximaal 1.125 liter aan spullen kwijt. Daarmee biedt Volkswagen nog altijd een van de grootste bagageruimtes in deze klasse. Pluspunt is de in hoogte verstelbare bagagebodem, waarmee je een zo goed als vlakke laadvloer kunt creëren. Alleen wel jammer dat je daarvoor bent aangewezen op een duurder uitrustingsniveau!
De Corsa deelt zijn bodemgroep met de nieuwe Peugeot 208, die een fractie eerder aan het publiek is gepresenteerd. Wat het de bagageruimte aangaat, maakt de Opel zich los van zijn onderhuidse tweelingbroer. De kofferbakinhoud is met minimaal 309 liter namelijk tientallen liters groter dan bij de 208. Helaas moeten beide auto’s het zonder verstelbare bagagebodem stellen, zodat je niet alleen met een hoge tildrempel zit, maar een vlakke laadvloer bovendien kunt vergeten. Op de achterbank houden de been- en hoofdruimte niet over voor wie langer is dan gemiddeld. De middentunnel vormt geen probleem: als je wilt, kun je met drie volwassenen naast elkaar zitten.
Rijgedrag
Bij het starten van de Corsa kan er geen twijfel over bestaan dat je met een driepitter te maken hebt: je voelt de auto even ‘schudden’. In ons geval gaat dat om een 100 pk en 205 Nm sterke driecilinder benzinemotor mét turbo, die raad weet met een aanhanger tot 1.200 kilogram. Eenmaal op snelheid zijn alle trillingen gelukkig verdwenen. Ook het motorgeluid is alleszins acceptabel: wij zouden de kenmerkende brom zelfs als sportief willen omschrijven. Op de snelweg moet je wel goed luisteren om dat te kunnen horen, want wind- en afrolgeluiden strijden op dat moment om voorrang. Onze testauto was gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Schakelen voelt een tikkie ‘rubberig’: trefzeker het volgende verzet inleggen, is er niet bij. De besturing is aan de lichte kant, waar je in de stad ongetwijfeld profijt van zult hebben. Bovendien is de Opel comfortabel gedempt en geveerd.
Rijden met de Polo voelt net zo vanzelfsprekend als ademen. De fijne stoelen, de logische bediening, de besturing en de onderstelafstemming die preciés het midden houden tussen sportief en comfortabel: de Volkswagen scoort onderweg de nodige punten. Zelfs het feit, dat de 95 pk sterke driecilinder benzinemotor uit onze testuitvoering is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, is overkomelijk. Het koppel van het door ons gereden exemplaar bedraagt 175 Nm, het maximale trekgewicht 1.000 kilogram. Voor wie van doorrijden houdt, biedt Volkswagen optioneel de mogelijkheid aan, om jouw eigen rijprofiel te kiezen. In de sportmodus maakt de Polo vervolgens goed, wat hij anders aan rijplezier tekort komt. De driepitter doet in relatieve stilte zijn werk: alleen bij lage toerentallen hoor je de krachtbron ‘brommen’. Op de snelweg is het voornamelijk de rijwind die op de voorgrond treedt.
Verbruik
Behalve de door ons gereden, 95 pk sterke driecilinder met turbo kun je jouw Polo uitrusten met zes andere benzinemotoren, inclusief een variant op aardgas en natuurlijk de GTI-uitvoering. Er staat ook een dieselkrachtbron in de prijslijst, maar je zoekt vergeefs naar een (semi)elektrische versie van de kleine gezinsauto. Da’s een aandachtspunt, want menig rivaal biedt wél een dergelijke variant aan. Het vermogen van de beschikbare motoriseringen loopt bij Volkswagen uiteen van 80- tot 200 pk. De Duitsers geven voor onze testauto een gemiddeld verbruikscijfer op van 1 op 21,7. In de praktijk schopten wij het tot een score van 1 op 15,3.
Opel levert de Corsa in Nederland met één diesel- en drie benzinemotoren. Het vermogen loopt uiteen van 75- tot 130 pk. De krachtigste Corsa is de volledig elektrische variant, die in het voorjaar van 2020 op de markt komt. Die auto levert het equivalent van 136 pk en moet 330 kilometer kunnen afleggen op een volle lading stroom. Het fabrieksverbruik van de door ons gereden, 100 pk sterke benzineversie met handbak bedraagt 1 op 18,5 volgens de strengste Europese meetcyclus. Wij kwamen in de praktijk tot een score van 1 op 15.
Veiligheid
Het zicht rondom is in de Opel matig. De A-, B- én C-stijl zijn dusdanig fors, dat je lastig om je heen kunt kijken. De achteruitrijcamera op onze testauto helpt, maar is afkomstig van de optielijst. Iedere Corsa wordt standaard voorzien van een noodstopsysteem, actieve rijstrookassistentie, verkeers- en vermoeidheidsherkenning. Desondanks tikte de gezaghebbende botsproefinstantie Euro NCAP de Duitsers op de vingers, omdat de eenvoudigste Corsa alleen voor voetgangers remt. Pas wanneer je kiest voor een uitbreiding van de aanvullende veiligheidsuitrusting, houdt de kleine gezinsauto ook in voor fietsers. Wie dat wil, kan daarnaast nog zaken als dode hoek signalering en adaptieve cruise control aanschaffen.
Hoewel de Polo in 2017 op de markt verscheen met een uitgebreide aanvullende veiligheidsuitrusting, zijn er de afgelopen jaren wat hulpsystemen afgevallen. Dode hoek signalering bijvoorbeeld, of een waarschuwing voor kruisend verkeer. Standaard beschikt de kleine gezinsauto over een noodstopsysteem met voetgangersherkenning. Voor adaptieve cruise control en vermoeidheidsherkenning is een meerprijs verschuldigd.
Gebruiksgemak
Zoals te doen gebruikelijk valt er op de ergonomie van de Polo weinig aan te merken. Het interieur oogt verzorgd en alle knoppen zitten waar je ze verwacht, maar de Duitsers hebben voor de afwerking goedkope kunststoffen gebruikt. Wie langer is dan gebruikelijk, zal dat zeker niet ontgaan: op de bestuurdersstoel zit je namelijk met jouw rechterbeen tegen de pijnlijk harde middenconsole geplakt. In die console prijken verder opvallend kleine bekerhouders. De optielijst biedt mogelijkheden om het binnenste van de Volkswagen nog enigszins op te fleuren. Met kleurige sierstrips voor op het dashboard bijvoorbeeld, of een digitaal instrumentarium. Tover je de kaart van het navigatiesysteem tussen je meters tevoorschijn, dan zit je op het infotainmentscherm tegen een zwart vlak aan te kijken; de kaart kan niet op twee plekken tegelijk worden geprojecteerd. Een luxeprobleem in vergelijking met de passagiers achterin, die weliswaar twee stroompunten tot hun beschikking hebben, maar geen ventilatieopeningen.
Ook bij Opel hoort een digitale klokkenwinkel tot de optiemogelijkheden. Het infotainmentsysteem bedien je met een aanraakscherm dat niet bovenaan, maar ongeveer halverwege de middenconsole is bevestigd. De ergonomie laat te wensen over, maar door drie vingers op het scherm te drukken, kom je eenvoudig terug in het hoofdmenu. Hoewel het binnenste van de Corsa er verzorgd uitziet, zijn de gebruikte materialen van hard kunststof. Ook de delen die je vaak aanraakt! De achterpassagiers hebben twee stroompunten tot hun beschikking, maar geen eigen ventilatiemogelijkheid. Afhankelijk van het seizoen wordt het dus flink warm of knap koud achterin!
Prijs
Opel beconcurreert Volkswagen al jaren en dan met name wat het de prijs betreft. De eenvoudigste Corsa komt op € 16.999. De uitrusting is dan grotendeels gelijk aan die van de Polo (ook de Opel moet het in de basistrim bijvoorbeeld zonder airconditioning stellen) maar voor het geld van een compacte Volkswagen rijd je bij de Duitsers uit Rüsselsheim wel in een rijker aangeklede auto.
Prijzen van de Polo beginnen bij € 18.360 voor een 80 pk sterke benzineversie met vijf portieren maar zónder airconditioning. Ga je de Corsa en de Polo aankleden zoals in ons geval door beide importeurs is gedaan, dan heb je het zomaar over bedragen van 25.000 euro of meer. Als financieringsvorm is private lease daarom in zwang voor dit soort modellen. Ook in dat geval ben je met de Opel voordeliger uit dan de Volkswagen: reken op een maandbedrag van minimaal € 269 voor een Corsa mét airco, terwijl je voor een Polo waarin je het hoofd koel houdt, maandelijks minstens € 309 moet afdragen.
Winnaar
De Volkswagen Polo is de jurk of het jasje dat altijd kan, wat de gelegenheid ook is. Je kunt er geen buil aan vallen, maar daar betaal je dan ook voor. Of de Opel Corsa over vijf jaar nog altijd zo modieus oogt als nu het geval is, moet de toekomst leren. Het is in ieder geval een feit dat ze in Rüsselsheim met die toekomst bezig zijn, want in tegenstelling tot de Polo kun je met de komst van deze nieuwe Corsa ook voor een volledig elektrische variant kiezen. De Opel rijdt ook nog eens een stuk dynamischer én hij is een stuk voordeliger. Of je ‘m nu in een keer betaalt of kiest voor private lease: van het geld dat je overhoudt in vergelijking met de Volkswagen, weet een gemiddeld gezin genoeg andere dingen te doen!
Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze testkandidaten:
Opel Corsa
Volkswagen Polo