Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoeveel duurder is een grotere auto?

Dit zijn de kosten van een klasse groter rijden

Dat een grotere auto duurder in gebruik is lijkt logisch. Maar hoeveel duurder precies? We vergelijken een Polo met een Golf, een BMW 3 Serie met een 5 Serie en een Hyundai Kona met een Tucson om erachter te komen wat een klasse rijker je nu echt kost.

Je hebt je zinnen gezet op een (voor jou) nieuwe auto. Het geld brandt in je zak en je weet wat je graag wil. Maar als je dan gaat zoeken naar de perfecte occasion, kom je er al snel achter dat je voor hetzelfde geld ook een grotere auto kunt kopen. Vaak iets ouder, of met meer kilometers, maar ook met meer ruimte en meer luxe. 

Alleen is aanschaf maar één deel van je autokosten, je krijgt ook nog te maken met motorrijtuigenbelasting, verzekering, onderhoud, brandstof… Het ligt voor de hand dat een grotere auto je elke maand ook iets meer geld kost. Groter betekent vaak ook zwaarder en daarmee meer MRB en een hoger brandstofverbruik. Ook het onderhoud van een grotere auto valt vaak net iets duurder uit. Maar hoeveel is ‘iets duurder’ precies? Tijd om dat aan de hand van drie populaire occasions én een grotere auto van hetzelfde merk uit te zoeken met de ANWB Autokostentool.

Volkswagen Polo versus Volkswagen Golf - 10.000 euro

Als we met een budget van 10.000 euro gaan shoppen voor een Volkswagen Polo, zouden we zomaar thuis kunnen komen met een Polo 1.2 TSI Comfortline Executive+ uit 2015 met net geen ton op de klok. Voor dat geld krijg je een compacte personenauto met handbediende airco, navigatie, elektrische ramen rondom en cruise control. Eigenlijk alles wat je nodig hebt, maar wat nou als we eens voor een wat luxere Golf gaan kijken?

Voor hetzelfde budget vinden we ook een Golf 1.4 TSI Highline uit 2013 met 160.000 kilometer. Deze heeft ook navigatie, elektrische ramen en cruise control, maar daarbovenop nog climate control met twee zones en parkeersensoren achter. Daarbij levert de motor een comfortabele 123 pk, terwijl de Polo het met 90 pk moet doen. Al met al een luxere, grotere en snellere auto, maar ook iets ouder en bovendien met flink wat meer kilometers op de klok. Tijd om kosten te vergelijken.

Als we er bij beide auto’s vanuit gaan dat we ze 4 jaar in bezit houden en jaarlijks 15.000 kilometer rijden, dan kost de Polo 411 euro per maand (of 33 cent per kilometer). Dezelfde rekensom met de Golf komt uit op 472 euro per maand (of 37,8 cent per kilometer). Een Golf in plaats van een Polo kost je in dit geval dus 61 euro per maand extra, wat over vier jaar uitkomt op 2928 euro.

Bekijk het aanbod Volkswagen Polo-occasions
Bekijk het aanbod Volkswagen Golf-occasions

BMW 3 Serie Touring versus BMW 5 Serie Touring - 15.000 euro

Als we met 15.000 euro op zak gaan zoeken naar een BMW 3 Serie Touring, dan kunnen we voor dat bedrag kiezen uit een rijk uitgerust exemplaar van de E91-generatie of een wat eenvoudigere versie van de nieuwere F31-generatie. We kiezen voor dat laatste en komen thuis met een handgeschakelde BMW 316i Touring uit 2013 met 130.000 km op de teller. Deze sportieve stationwagen heeft 136 pk, climate control met twee zones, cruise control, navigatiesysteem en xenonverlichting. 

Voor ongeveer hetzelfde bedrag vinden we ook een BMW 523i Touring uit 2010 en met 180.000 kilometer op de teller. Een BMW van de oude stempel, deze heeft nog zo’n heerlijke drieliter zes-in-lijn motor onder de kap liggen, goed voor 201 pk. Ook qua luxe zit je met deze High Executive-uitvoering goed, bovenop de uitrusting van bovengenoemde 3 Serie krijg je ook nog lederen bekleding, een automaat, luchtvering op de achteras, fraaie pianolak afwerking en een elektrisch weg te klappen trekhaak. Een zeer luxe en snelle wagen voor de liefhebber dus, maar wat kost dat nou?

Als we er bij beide auto’s wederom vanuit gaan dat we ze 4 jaar in bezit houden en jaarlijks 15.000 kilometer rijden, dan kost de 3 Serie 598 euro per maand (of 48 cent per kilometer). Dezelfde rekensom voor onze schitterende 5 Serie valt nog een stukje hoger uit: 694 euro per maand (of 56 cent per kilometer). Dat is een verschil van 96 euro per maand, of 4608 euro over vier jaar.

Bekijk het aanbod BMW 3 Serie-occasions
Bekijk het aanbod BMW 5 Serie-occasions

Hyundai Kona versus Hyundai Tucson - 20.000 euro

Met een budget van liefst 20.000 euro kunnen we gaan shoppen voor een hele jonge Hyundai Kona. We komen thuis met een Kona 1.0 T-GDI uit 2019, met slechts 30.000 km op de teller. De 119 pk sterkte crossover is voorzien van flink wat opties, zoals climate control, navigatie en een achteruitrijcamera.

Een maatje groter kan ook, zoals een Hyundai Tucson 1.6 GDi uit 2016, met 50.000 kilometer. Deze grotere crossover heeft ook een grotere motor, met 132 pk en mag 1400 in plaats van 1200 kilo trekken. Op iets grotere lichtmetalen wielen na ontlopen de twee Koreanen elkaar niet veel qua uitrusting. Liggen ze dan ook qua maandelijkse kosten dicht bij elkaar?

Dat valt tegen. Bij 4 jaar bezitsduur en 15.000 kilometer per jaar ben je aan de Kona gemiddeld 523 euro per maand kwijt, of 42 cent per kilometer. De Tucson kost maandelijks gemiddeld 611 euro, of 49 cent per kilometer. Dat is een maandelijks verschil van 88 euro, wat na vier jaar neer komt op een meerprijs van 4224 euro.

Bekijk het aanbod Hyundai Kona-occasions
Bekijk het aanbod Hyundai Tucson-occasions

Groter = duurder

Het mag geen verrassing zijn dat een grotere auto ook duurder in gebruik is. Daar krijg je in de meeste gevallen ook wel iets voor terug: meer ruimte, luxe en vermogen. Of dat je de meerprijs waard is kun je alleen zelf bepalen. Met de ANWB Autokostentool kun je in ieder geval eenvoudig berekenen wat een auto je ongeveer maandelijks gaat kosten. Zoek je je occasion via de ANWB, dan vind je die berekening ook eenvoudig bij elke occasion terug.