Naar artikel

Elektrische oldtimers

10 januari 2020 Achteraf ombouwen verdrijft donkere wolken boven rijdend erfgoed

Nu steeds meer binnensteden op slot gaan voor oude auto’s en er in ons land vanaf 2030 alleen nog elektrische personenwagens nieuw mogen worden verkocht, raken oldtimereigenaren in nood. Ook voor klassieke auto’s lonkt er echter een milieuvriendelijke oplossing.

Een elektrische Volvo stationwagen of een Porsche 911 op stroom: voor puristen staat het misschien gelijk aan vloeken in de kerk, maar de mogelijkheden groeien met de dag. Alleen in Nederland kun je al bij drie verschillende specialisten terecht, om jouw klassieke auto van een volledig elektrische aandrijflijn te voorzien. En zo’n ‘harttransplantatie’ brengt meer voordelen met zich mee, dan zelf bepalen waar je gaat of staat.

In Wormer halen wij een Lelijke Eend op, die is uitgerust met een elektromotor. De krachtbron is afkomstig van een Nissan Leaf, die in Noorwegen betrokken raakte bij een ongeluk. Het plaatwerk viel niet meer te redden, maar de motor kan nog jaren mee. Alleen bleken daar in het geval van de oldtimer wel wat aanpassingen voor nodig.

Jaren puzzelen

“In vergelijking met een traditionele Citroën 2CV biedt de krachtbron uit de Nissan een veelvoud aan vermogen”, legt Ruben Stern uit. Hij werkt nauw samen met 2CV Garage Sander Aalderink en puzzelt al jaren aan een elektrische Eend. Het terugschroeven van het aantal pk’s was echter een peulenschil in vergelijking met de uitdagingen waarvoor de techneut in het verleden kwam te staan.

“Om van een omgebouwde oldtimer daadwerkelijk een milieuvriendelijke auto te maken, wilde ik een gebruikte elektromotor monteren. Maar een dergelijke aandrijflijn is door de oorspronkelijke fabrikant goed beveiligd. Pas bij deze Leaf is het ons gelukt om de krachtbron werkend te krijgen.”

Grootst mogelijke remmen

Om te voorkomen dat de motor er met de Eend vandoor zou gaan, is het vermogen afgeknepen tot omgerekend 60 pk en 140 Nm. Da’s nog altijd meer dan het dubbele (en in het geval van het beschikbare koppel zelfs het twéédubbele) dan een oorspronkelijke Deux Chevaux produceert. Ruben monteerde de grootst mogelijke remmen waarmee de karakteristieke Citroën ooit is geleverd en schroefde een maat bredere banden onder de oldtimer. En toen was de elektrische klassieker klaar.

De 2CV Électrique, zoals de moderne variant officieel is gedoopt, heeft nog altijd zijn traditionele versnellingsbak. Die is vastgezet in het derde verzet en incidenteel hoor je de transmissie een geluid voortbrengen dat doet denken aan een originele Eend. Uit duizenden herkenbaar is die soundtrack niet meer, maar in ruil daarvoor kun je achter het stuur tenminste een fatsoenlijk gesprek voeren. Het beste wisselgeld is echter de verbaasde uitdrukking op het gezicht van je medeweggebruikers, die niet kunnen geloven dat ze zojuist door een Lelijke Eend zijn ingehaald.

Onverminderd hard werken 

Je mag dan een stuk soepeler met het verkeer meekomen; het blijft onverminderd hard werken achter het stuur van de klassieke Citroën. De Eend vangt een hoop wind en de besturing werkt onbekrachtigd. Wel komt het 140 kilogram zware batterijpakket de wegligging ten goede: wanneer je met de 2CV Électrique een verkeersdrempel neemt, deint de oldtimer minder lang na.

In het door ons gereden exemplaar lag nog een batterijpakket uit een Smart deelauto, maar inmiddels bieden ze bij de 2CV Garage alweer grotere accu’s aan. De actieradius neemt daarmee toe van 120- tot maximaal 250 kilometer. Opladen kost in principe 5,5 uur, maar kan ook binnen dertig minuten gepiept zijn: tegen meerprijs is de Eend leverbaar met een snellaadmogelijkheid.

Tesla-toestanden

In de zomer van 2019 werd de eerste 2CV Électrique met Leaf-motor voltooid. Sindsdien zijn er vijf exemplaren verkocht; Sander Aalderink, naamgever van het Citroën-bedrijf en compagnon van techneut Ruben, verwacht dan ook geen ‘Tesla-achtige toestanden, met duizenden afleveringen op een tochtig haventerrein’.

Als dagelijks vervoermiddel is de Eend nog altijd minder geschikt: ook bij deze elektrische variant beginnen boven de 95 kilometer per uur de deuren te kieren en het dak te flapperen. Bovendien moet de klassieke Citroën het zonder hulpsystemen - of een fatsoenlijke kooiconstructie - stellen.

Niettemin heeft Sander al een aantal zakelijke rijders in de showroom gehad. “Wanneer die horen dat de oldtimer niet in aanmerking komt voor de meest gunstige bijtelling, maar wel een soortgelijke investering vergt als een hedendaagse elektrische auto, vormt dat soms een drempel. Al heb je natuurlijk wel meteen een leuk gesprek, wanneer je bij de klant komt voorrijden in een oldtimer op stroom!”

Breng je eigen Eend mee

De ‘elektrificering’ van de klassieke Citroën kost tussen de 21- en 45 mille, afhankelijk van of je een eigen Eend mee brengt en welk batterijpakket je kiest. Die eigen auto moet dik in orde zijn: vanwege het ingrijpende karakter van de aanpassing, wordt de oldtimer na ombouw opnieuw door de RDW gekeurd.

Hoewel een klantprofiel zich nog moet uitkristalliseren, weet Sander van de eerste kopers het volgende: “Dat zijn mensen die ooit uit sentimentele overwegingen een Eend hebben gekocht en nu om verschillende redenen voor een elektrisch exemplaar kiezen. De een omdat het technisch mogelijk is en geweldig rijdt, een ander omdat hij er weer soepel zijn milieuzone mee in kan. Wíj  hebben de 2CV Électrique primair gemaakt, om de Eend de 21ste eeuw in te helpen.”

Lees meer over elektrisch rijden