Dit zijn de 10 zuinigste nieuwe middenklassers

16 mei 2022 Nieuwe middenklasse auto's worden steeds vaker van een hybrideaandrijving voorzien, al dan niet met een stekker. Deze systemen drukken in meer of mindere mate het brandstofverbuik, onder andere door de verbrandingsmotor elektrisch te ondersteunen op piekmomenten. Een andere mogelijkheid om auto's zuiniger te maken, is het met turbo versterken van motoren met een kleine inhoud. Onderstaande lijst maakt echter duidelijk dat vooral de hybrides het goed doen voor milieu en portemonnee.

Voor de top 10 hebben we gekeken naar middenklasse personenauto's (het zogenaamde C-segment) die op dit moment nieuw te koop zijn. In deze vergelijking zijn alleen auto's meegenomen met een benzinemotor, maar zonder stekker. In de lijst vind je dus wel reguliere hybrides, maar geen plug-inhybrideauto's. Voor het verbruik van zo'n plug-inhybride is de frequentie waarmee de auto wordt opgeladen belangrijk en dat maakt een eerlijk vergelijk onmogelijk.

  Merk & model Verbruik* (l/100km en km/liter)
1 Toyota Prius 1.8 Hybrid 90 kW 4,0 / 1 op 25,0
2 Hyundai Ioniq 1.6 GDI Hybrid 103 kW 5,4 / 1 op 18,5
3 Suzuki Swace 1.8 Hybrid 90 kW  5,4 / 1 op 18,5
4 Toyota Corolla 1.8 Hybrid 90 kW 5,4 / 1 op 18,5
5 Skoda Scala 1.0 TSI 81 kW 5,6 / 1 op 17,9
6 Audi A3 Sportback 35 TFSI MHEV 110 kW 5,7 / 1 op 17,5
7 Mazda 3 2.0 MHEV 132 kW 5,9 / 1 op 16,9
8 Fiat Tipo 1.5 HEV 96 kW 6,0 / 1 op 16,7
9 Ford Focus 1.0 MHEV 114 kW   6,0 / 1 op 16,7
10 Volkswagen Golf 1.0 TSI 81 kW 6,0 / 1 op 16,7

*Het te verwachten praktijkverbruik (zie onder), gebaseerd op cijfers per mei 2022. 

Hoe zijn de cijfers tot stand gekomen?

Het redelijkerwijs te verwachten praktijkverbruik is met een formule berekend. Deze formule is door ANWB afgeleid (mede in samenwerking met TNO en Travelcard) na analyse van een grote hoeveelheid data over werkelijk getankte liters brandstof en werkelijk gereden kilometers, alsmede een groot aantal brandstofverbruiksmetingen van testauto's. Afhankelijk van rijstijl en gebruiksomstandigheden kan het werkelijke verbruik afwijken van het hier gehanteerde gemiddelde te verwachten praktijkvebruik. Op basis van de door ons ontwikkelde formule hebben we bepaald wat de auto's zijn met het, volgens onze formule of inzichten, laagste (te verwachten) praktijkverbruik. Het gaat hier om middenklassers op benzine die op dit moment nieuw leverbaar zijn. Bij gelijkwaardig verbruik is de rangschikking op alfabetische wijze toegepast.

Voor de hieronder uitgelichte modellen hebben we met de ANWB Autokosten Tool een indicatieve berekening gemaakt van de kosten per maand en per kilometer. Hierbij zijn we in alle gevallen uitgegaan van de voordeligste uitvoering met de betreffende motorisering.

Toyota Prius en afgeleiden

Toyota bezet maar liefst twee plekken in deze top 10. Geen slecht resultaat voor een van de pioniers in hybride rijden: de eerste generatie van de alleen als hybride te krijgen Prius stamt immers alweer uit 2000. Dit model heeft ondertussen vrijwel al zijn broertjes en zusjes in de Toyota showroom met het hybridevirus besmet. Zo ook de nummer 4 van de lijst, de Corolla. Deze deelt zelfs de brandstofmotor en aandrijflijn met de Prius, goed voor een totaalvermogen van 90 kW. Toch springt de Prius beduidend zuiniger om met de hem toebedeelde brandstof. Dit is voornamelijk de winst van de bijzondere 'wigvorm' van de Prius. Door dit opvallende uiterlijk heeft wind amper vat op het model, waardoor de motor net iets minder hard hoeft te werken. 

Een nieuwe Toyota Prius Dynamic (nieuwprijs 33.640 euro) kost, bij een bezitsduur van 4 jaar en 15000 km/jaar, circa 602 euro per maand, ofwel 48,2 cent per kilometer. Voor de Corolla Comfort (nieuwprijs 28.897 euro) geldt circa 602 euro per maand/48 cent per kilometer.

Bekijk het actuele aanbod Toyota Prius-occasions

Bekijk het actuele aanbod hybride Toyota Corolla-occasions

Hyundai Ioniq hybrid HEV

Hyundai Ioniq Hybrid

Je kunt natuurlijk zeggen dat de ontwerpers van de Hyundai Ioniq goed hebben gekeken naar de vorm van de Toyota Prius, maar je kunt ook zeggen dat het uiterlijk van de Ioniq Hybrid wederom bewijs is van de kracht van de wig- ofwel druppelvorm. Hoe dan ook, de eigenaar spint er garen bij. In deze dure brandstoftijden is een verbruik van 1 op 18,5 best lekker voor milieu en portemonnee. Overigens is er van de Ioniq ook een plug-in hybride en een volledig elektrische versie, maar die hebben we in dit vergelijk, zoals eerder uitgelegd, buiten beschouwing gelaten.

Een nieuwe Hyundai Ioniq Hybrid i-Motion (nieuwprijs 27.382 euro) kost, bij een bezitsduur van 4 jaar en 15000 km/jaar, circa 586 euro per maand, ofwel 46,9 cent per kilometer.

Bekijk het actuele aanbod Hyundai Ioniq-occasions

Suzuki Swace

Suzuki Swace

De innige samenwerking tussen Suzuki en Toyota is onder andere zichtbaar bij deze Suzuki Swace. Wie goed kijkt, ziet onmiddelijk de overeenkomsten tussen de Swace en de Toyota Corolla Touring Sports (nummer 5 op de lijst). Ook onder de motorkap is niet gesleuteld en ligt daarom dezelfde aandrijflijn als bij zijn Toyota-neefje. Vandaar ook dat verbruikscijfers lekker op elkaar lijken. De Swace is een stukje duurder dan de Corolla Sports Tourer, maar daar staat een riantere standaarduitrusting tegenover.

Een nieuwe Toyota Swace 1.8 HEV (nieuwprijs 31.095 euro) kost, bij een bezitsduur van 4 jaar en 15000 km/jaar, circa 677 euro per maand, ofwel 54,2 cent per kilometer.

Bekijk het actuele aanbod Suzuki Swace-occasions

Jouw zuinige auto nog niet gevonden?

Bekijk dan het totale occasionaanbod op ANWB.nl. We hebben het aanbod voor je aangevuld met de informatie die je van de ANWB kent, zoals de richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, inzicht in de maandelijkse autokosten (incl. afschrijving), de bevindingen uit de ANWB Autotest en die van de Wegenwacht.