Dit zijn de 10 zuinigste nieuwe middenklassers

Nieuwe middenklasse auto's worden steeds vaker van een hybrideaandrijving voorzien, al dan niet met een stekker. Deze systemen drukken in meer of mindere mate het brandstofverbuik, onder andere door de verbrandingsmotor elektrisch te ondersteunen op piekmomenten. Een andere mogelijkheid om auto's zuiniger te maken, is het met turbo versterken van motoren met een kleine inhoud. Onderstaande lijst maakt echter duidelijk dat vooral de hybrides het goed doen voor milieu en portemonnee.

Voor de top 10 hebben we gekeken naar middenklasse personenauto's (het zogenaamde C-segment) die op dit moment nieuw te koop zijn. In deze vergelijking zijn alleen auto's meegenomen met een benzinemotor, maar zonder stekker. In de lijst vind je dus wel reguliere hybrides, maar geen plug-inhybrideauto's. Voor het verbruik van zo'n plug-inhybride is de frequentie waarmee de auto wordt opgeladen belangrijk en dat maakt een eerlijk vergelijk onmogelijk.

  Merk & model Verbruik* (l/100km en km/liter)
1 Toyota Corolla 1.8 Hybrid 90 kW 5,4 / 1 op 18,5
2 Suzuki Swace 1.8 Hybrid 90 kW  5,4 / 1 op 18,5
3 Skoda Scala 1.0 TSI 81 kW 5,6 / 1 op 17,9
4 Suzuki S-Cross 1.5 HEV 85 kW 5,6 / 1 op 17,9
5 Honda Civic 2.0 HEV 135 kW 5,6 / 1 op 17,9
6 Audi A3 Sportback 35 TFSI MHEV 110 kW 5,7 / 1 op 17,5
7 Mazda 3 2.0 MHEV 132 kW 5,9 / 1 op 16,9
8 Fiat Tipo 1.5 HEV 96 kW 6,0 / 1 op 16,7
9 Ford Focus 1.0 MHEV 114 kW   6,1 / 1 op 16,7
10 Volkswagen Golf 1.0 TSI 81 kW 6,1 / 1 op 16,7

*Het te verwachten praktijkverbruik (zie onder), gebaseerd op cijfers per november 2022. 

Hoe zijn de cijfers tot stand gekomen?

Het redelijkerwijs te verwachten praktijkverbruik is met een formule berekend. Deze formule is door ANWB afgeleid (mede in samenwerking met TNO en Travelcard) na analyse van een grote hoeveelheid data over werkelijk getankte liters brandstof en werkelijk gereden kilometers, alsmede een groot aantal brandstofverbruiksmetingen van testauto's. Afhankelijk van rijstijl en gebruiksomstandigheden kan het werkelijke verbruik afwijken van het hier gehanteerde gemiddelde te verwachten praktijkvebruik. Op basis van de door ons ontwikkelde formule hebben we bepaald wat de auto's zijn met het, volgens onze formule of inzichten, laagste (te verwachten) praktijkverbruik. Het gaat hier om middenklassers op benzine die op dit moment nieuw leverbaar zijn. Sommige modellen hebben een cijfer achter de komma een gelijkwaardig verbruik. De rangschikking wordt dan bepaald door de overige cijfers achter de komma. Het gaat dan dus om minimale verschillen.

Voor de hieronder uitgelichte modellen hebben we met de ANWB Autokosten Tool een indicatieve berekening gemaakt van de kosten per maand en per kilometer. Hierbij zijn we in alle gevallen uitgegaan van de voordeligste uitvoering met de betreffende motorisering. Overigens rekent de autokostentool met de zogenaamde 'fiscale waarde', dit is de nieuwprijs zonder afleveringskosten. 

Toyota Corolla

Toyota Corolla

Toyota bezet normaal gesproken maar liefst twee plekken in deze top 10. Lang heeft de hybride Toyota Prius de ranglijst aangevoerd, met een verbruik van amper 1 op 25. Geen slecht resultaat voor een van de pioniers in hybride rijden. De Prius is op het moment waarop we deze top 10 actualiseren 4 november 2022) echter (tijdelijk) niet leverbaar. Vandaar dat hij zijn plekje moet afstaan aan zijn teamgenoot, de Corolla. Deze deelt de brandstofmotor en aandrijflijn met de Prius, goed voor een totaalvermogen van 90 kW. Toch springt de Corolla iets minder zuinig om met de hem toebedeelde brandstof. Dat de Prius betere resultaten haalt, heeft voornamelijk te maken met de bijzondere 'wigvorm' van dit model. Door dit opvallende uiterlijk heeft wind amper vat op de Prius, waardoor de motor net iets minder hard hoeft te werken. De Corolla ontbeert deze maximale stroomlijn, maar nog altijd is een verbruik van 1 op 18,5 zeer prettig.

Een Toyota Corolla 1.8 Hybrid 90 kW Comfort (nieuwprijs € 29.997) kost, bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 km/jaar, circa € 599 per maand, ofwel € 0,479 per kilometer.

Bekijk het actuele aanbod hybride Toyota Corolla-occasions

Suzuki Swace

Suzuki Swace

De innige samenwerking tussen Suzuki en Toyota is onder andere zichtbaar bij deze Suzuki Swace. Wie goed kijkt, ziet onmiddelijk de overeenkomsten tussen de Swace en de Toyota Corolla Touring Sports. Ook onder de motorkap is niet gesleuteld en ligt daarom dezelfde aandrijflijn als bij zijn Toyota-neefje. Vandaar ook dat verbruikscijfers lekker op elkaar lijken. 

Een Suzuki Swace 1.8 Hybrid 90 kW Select (nieuwprijs € 31.095 euro) kost, bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 km/jaar, circa € 608 per maand, ofwel € 0,485 per kilometer.

Bekijk het actuele aanbod Suzuki Swace-occasions

Skoda Scala

Skoda Scala

De niet-hybride Skoda Scala houdt zich wat verbruik betreft keurig staande in de zuinigheidslijst die door hybrideaandrijving voortgestuwde modellen wordt gedomineerd. Een puik staaltje van de kleine driecilindermotor, die dankzij een turbo 81 kW/110 pk aan aandrijfkracht voor de inzittenden in petto heeft. Hij scoort zelfs een stukje beter dan zijn concerngenoot, de Volkswagen Golf, die met dezelfde motor op plek tien terecht is gekomen. 

Een Skoda Scala 1.0 TSI 81 kW Greentech (nieuwprijs € 24.825) kost, bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 km/jaar, circa € 575 per maand, ofwel € 0,459 per kilometer.

Bekijk het actuele aanbod Skoda Scala-occasions

Jouw zuinige auto nog niet gevonden?

Bekijk dan het totale occasionaanbod op ANWB.nl. We hebben het aanbod voor je aangevuld met de informatie die je van de ANWB kent, zoals de richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, inzicht in de maandelijkse autokosten (incl. afschrijving), de bevindingen uit de ANWB Autotest en die van de Wegenwacht.