Top 10 waardevaste hybride auto's
Niet alleen nieuw zijn hybrides populair. Na 5 jaar behouden ze ook heel goed hun waarde. Veel vraag leidt na vijf jaar tot hogere inruilprijzen en dus tot lagere afschrijving. De tien meest waardevaste hybrides uit de ANWB koerslijst hebben we voor je op een rij gezet.
Merk en type | nieuwprijs | richtprijs kopen | richtprijs inruil | waarde-behoud |
---|---|---|---|---|
1. Toyota Yaris 1.5VVTI HEV 74KW | € 21.965 | € 16.900 | € 14.700 | 67% |
2. Honda Jazz 1.5 HEV Elegance 80KW | € 25.470 | € 18.600 | € 16.200 | 64% |
3. Toyota Prius+ 1.8 HEV 100KW | € 37.700 | € 27.000 | € 23.600 | 63% |
4. Toyota RAV4 2.5VVTI HEV 163KW 4WD | € 47.102 | € 32.000 | € 28.600 | 61% |
5. Toyota C-HR 1.8 HEV 90KW | € 32.332 | € 22.000 | € 19.300 | 60% |
6. Toyota Prius 1.8 HEV 90KW | € 32.350 | € 22.100 | € 19.100 | 59% |
7. Lexus CT200H HEV 100KW | € 28.755 | € 19.800 | € 16.800 | 58% |
8. Toyota Corolla Touring Sports 1.8 HEV 90KW | € 31.592 | € 20.700 | € 18.000 | 57% |
9. Kia Niro1.6GDI HEV 104KW | € 30.550 | € 19.900 | € 17.200 | 56% |
10. Hyundai Kona 1.6GDI HEV 104KW | € 27.187 | € 16.900 | € 14.600 | 54% |
Cijfers juni 2025
Als uitgangspunt hebben we het aanbod en de nieuwprijs van 1 juni 2020 genomen. Vervolgens hebben we gekeken wat deze auto's in juni 2025 dus 5 jaar oud en dan met ca. 75.000 km op de teller bij inruil nog opbrengen.
We hebben gekeken naar auto's die in behoorlijke aantallen verkocht zijn en dan de meest gangbare uitvoeringen.
Fiscale waarde
Wij rekenen altijd met de oorspronkelijke nieuwprijs exclusief afleveringskosten, inclusief bpm en btw (dus de 'fiscale waarde'). De afleverkosten zitten wel in de consumentenprijs van de auto maar behoren volgens onze definitie niet tot de nieuwprijs. Dit zijn eigenlijk 'onderhoudskosten', berekend voor het rijklaarmaken van de auto en de afleveringsbeurt.
1. Toyota Yaris 1.5VVTI HEV 74KW
De hybride Toyota Yaris is zo populair op de occasionmarkt dat er zelfs bij Toyota dealers geregeld geimporteerde modellen te vinden zijn. Er zijn in Nederland dus niet voldoende exemplaren om aan de vraag te voldoen. De betrouwbare techniek in combinatie met de ruime garantievoorwaarden van het Japanse merk maken dit tot een relatief veilig keuze. Zeker als je op zoek bent naar een compacte auto met een automaat.
Dat de auto daarnaast ook nog eens zuinig is door de hybride aandrijflijn is een extra bonus. Voor een exemplaar dat 5 jaar geleden nieuw een kleine 22.000 euro moest kosten, krijg je nu bij inruil (bij circa 75.000km op de teller) nog een dikke € 14.700 terug.
Bekijk alle Toyota Yaris hybrid occasions
2. Honda Jazz Elegance
Als je naar de prijslijst van de hybride Honda Jazz kijkt in 2025 dan moet je wel even slikken. Deze begint bij een dikke 33.000 euro. Dan is het gelijk iets beter te begrijpen dat je voor een 5 jaar oud exemplaar nog € 16.200 terug krijgt volgens de koerslijst. In juni 2020 was de nieuwprijs namelijk 'maar' € 25.470. Gebruikte Honda's zijn vaak populair. Maar ook in 2020 was de nieuwprijs in vergelijking met bijvoorbeeld de Toyota Yaris al stevig. Dus veel zijn er destijds niet nieuw verkocht.
Bekijk alle Honda Jazz hybride occasions
3. Toyota Prius+ 1.8 hev
De Prius+ kan nog net mee in dit lijstje, want na 2021 werd dit model niet meer geleverd op de Nederlandse markt. In 2011 kwam het model op de markt als de ruimere versie van de gewone Prius. Vergelijk het met de Model Y van Tesla, dat is de hogere en ruimere versie van de Model 3.
De Prius+ is een zevenzitter en dat betekent dat het één van de weinige zuinige keuzes is in dat segment. Dat zie je terug in de occasionprijzen. Een exemplaar met 75.000 km dat in 2020 voor € 37.700 in de prijslijst stond kan je nu nog altijd inruilen voor € 23.600.
Bekijk alle Toyota Prius+ occasions
4. Toyota RAV4 2.5VVTI HEV 163KW 4WD
In 2025 kan je alleen nog maar kiezen voor een plug-in hybride versie van de RAV4. In 2020 was er keuze uit een hybride of een benzineversie van dit model. De 2025 versie verschilt overigens uiterlijk niet heel veel van de 2020 hybrideversie. Dus het model is nog steeds redelijk bij de tijd. Dat zie je terug in de occasionprijzen, die blijven stevig. De afschrijving voor een RAV4 uit 2020 die destijds in de prijslijst stond voor € 47.200 is na 5 jaar en 75.000 km nog altijd € 28.600.
Hou er overigens rekening mee dat de RAV4 vaak tot de meest gestolen auto's behoort.
Bekijk alle Toyota RAV4 hybride occasions
5. Toyota C-HR 1.8 HEV 90KW
Tot 2020 kon je ook nog een C-HR kopen die NIET hybride was, een benzineversie. Maar vanaf 2020 was het puur hybride en later ook plug-in hybride. Dit kenmerkende model speelde goed in op de trend voor compacte crossovers. Inmiddels is de C-HR in de eigen familie door de Yaris Cross aan alle kanten ingehaald. De Yaris Cross spreekt meer Toyota kopers aan. Dat betekent overigens niet dat je een C-HR niet kwijt kunt als je hem wilt verkopen. Want er zijn genoeg mensen geinteresseerd in een betrouwbare hybride die zich onderscheid van de massa.
Dit doet de restwaarde ook goed, want na 5 jaar krijg je bij inruil nog zo'n 60% terug van de oorspronkelijke aanschafprijs.
Bekijk alle Toyota C-HR hybride occasions
6. Toyota Prius 1.8 HEV 90KW
Inderdaad nog een Toyota in deze lijst en wel als 5e Toyota. We kunnen de Prius gerust het origineel noemen. En de versie die je in 2020 kon kopen was sowieso origineel. Want hoe zeggen we het netjes, niet iedereen vindt dit model fraai. In 2020 had de Prius als model zijn voorloper-status ook wel enigszins verloren.
De milieubewuste rijder die er eerst prat op ging een hybride te rijden koos in 2020 al massaal voor een elektrische auto. Zeker de zakelijke rijders. Het handjevol Priussen dat in 2020 nog op de weg werd gezet is echter nog steeds populair. Dit komt natuurlijk door de betrouwbare techniek en prima garantie van Toyota op haar hybride modellen.
Maar ook de destijds bescheiden aanschafprijs van € 32.350 zorgt ervoor dat de afschrijving bescheiden is. Dat was inderdaad destijds ook al minder dan de prijs van een C-HR en de Prius was wellicht minder hip, maar bood wel meer ruimte dan de C-HR. Inmiddels is de Prius nieuw alleen nog maar als plug-in hybride te koop in Nederland.
Bekijk alle Toyota Prius occasions
7. Lexus CT200H HEV 100KW
De Lexus was populair als alternatief voor de Toyota Prius. We kunnen wellicht stellen dat de CT200H in Nederland de populairste Lexus tot op heden is geweest. Dat betekent dat er best veel rondrijden op de Nederlandse markt. Lexus heeft altijd goed de markt in de gaten gehouden en de prijs zeker niet teveel laten stijgen door de jaren heen.
In 2020 was de basis CT200H dan ook een prijspakker met een vanafprijs van € 28.755. Niet heel gek dat je daar na 5 jaar en 75.000 km nog ruim 58% van terugkrijgt. Zeker als je bedenkt dat de crossover opvolger van de CT200H, de UX, met een prijs vanaf € 45.995 in de prijslijst staat in 2025.
Bekijk alle Lexus CT200H occasions
8. Toyota Corolla Touring Sports 1.8 HEV 90KW
Is het de meest spannende auto die je kon rijden in 2020? Nee, zeker niet, maar de Corolla Touring was wel een zeer praktische auto voor de berijder die nog niets moest hebben van SUV's of crossovers. De hybride aandrijving was een goed alternatief voor zakelijke rijders die nog niet volledig elektrisch wilden rijden. Bovendien was de Toyota ook nog eens zeer schappelijk geprijsd.
Als je naar de 2025 prijslijst kijkt, dan is dat nog steeds het geval. Maar de Corolla Touring heeft inmiddels dan ook zeer geduchte tegenstand van alle crossovers op de markt. Waaronder de Toyota Cross in eigen huis. De restwaarde van de Touring Sports is sterk, na 5 jaar krijg je bij inruil nog altijd 57% van de aanschafwaarde in 2020 van € 31.592.
Bekijk alle Toyota Corolla Touring Sports occasions
9. Kia Niro hybride
De Kia Niro was er in 2020 als hybride en als plug-in hybride uitvoering. De elektrische versie kwam pas een jaar later in Nederland op de markt. In 2020 was de 'normale' hybride de voordelige keuze. In gelijke uitvoering was de hybride namelijk zo maar € 5.000 goedkoper dan de plug-in versie. De ruime garantievoorwaarden en de inmiddels sterke reputatie van Kia zorgen ervoor dat de restwaarde van de hybride modellen. Als je nu een hybride Niro uit 2020 koopt zit er gewoon nog 2 jaar fabrieksgarantie op (mits natuurlijk voldaan wordt aan de voorwaarden).
De Niro is niet het meest spannende ontwerp en inmiddels is er natuurlijk ook al een nieuwe versie op de markt. Maar voor 2020 modellen krijg je op dit moment nog 56% van de oorspronkelijke prijs terug bij inruil.
Bekijk alle Kia Niro hybride occasions
10. Hyundai Kona hybride
In 2018 kwam de elektrische Hyundai Kona op de markt, dus de Kona is vooral bekend bij ons in Nederland in die versie. Maar er was in 2020 ook gewoon een hybride versie te bestellen. Vergelijkbaar met de Kia Niro maar dan helaas met 'maar' 5 jaar garantie. Qua restwaarde doet de Kona het ook net iets slechter dan de Kia. Na 5 jaar en 75.000 km krijg je voor een hybride Kona nog 54% van de oorspronkelijke prijs bij inruil.
Bekijk alle Hyundai Kona hybride occasions
Wil je zelf opzoeken wat een gebruikte auto nu waard is, kijk dan op de ANWB Koerslijst. Wil je een indicatie van wat wij verwachten dat een gebruikte of nieuwe auto die je nu koopt over een aantal jaar nog oplevert; gebruik dan de Autokostenbegroting. (klik onderaan in stap 4 < Toon basisgegevens> open voor de specificaties van de berekening en onze inschatting van de restwaarde aan het eind van de door jou ingevoerde gebruiksduur).
Jouw ideale occasion nog niet gevonden?
Bekijk dan ons totale occasionaanbod. We hebben het aanbod voor je aangevuld met de informatie die je van de ANWB kent, zoals de richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, inzicht in de maandelijkse autokosten (incl. afschrijving), de bevindingen uit de ANWB Autotest en die van de Wegenwacht.
Of kies voor private lease
Wil je je geen zorgen hoeven te maken over de waardevastheid van je volgende auto? Kies dan voor private lease! Met ANWB Private Lease rijd je zorgeloos in een gloednieuwe auto voor een vast bedrag per maand. Je hoeft alleen nog maar te tanken of op te laden. En mocht je pech krijgen, dan kun je rekenen op de vertrouwde service van de Wegenwacht.