Naar de inhoudlogo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Het accupakket van een elektrische auto

Alles wat je moet weten over accu's, de techniek en hun levensduur

Het accupakket is het grootste, zwaarste en bovenal duurste onderdeel van een elektrische auto. Het is ook het onderdeel waar de meeste vragen over bestaan: hoe ver kom ik op één lading, hoe lang gaat het accupakket mee en presteert een accu in de winter écht zo slecht? Tijd voor antwoorden!

Het vergelijk tussen een elektrische auto en een smartphone wordt vaak gemaakt: je laadt beide ’s avonds op en de volgende ochtend zijn ze weer vol. Gebruik je ze gedurende de dag intensief, dan moet je tussentijds nog eens laden. En na verloop van tijd doe je minder lang met een volle accu.

Ook de chemische samenstelling van een telefoonaccu en de batterij van een elektrische auto komt overeen. Net als smartphones maken veel EV’s gebruik van lithium-ion-accu’s, of een variant die daaraan sterk verwant is. Een scheikundige uitleg laten we achterwege, maar het is belangrijk om te weten dat lithium-ion-accu’s een hoge energiedichtheid en een lange levensduur hebben.

LFP-accu

Veel elektrische auto's maakten gebruik van een NMC-accu, dat is een lithium-ion-accu. Deze NMC accu had lange tijd het rijk voor zichzelf alleen, maar inmiddels gebruiken fabrikanten van elektrische auto's ook andere batterijtypes voor hun modellen. Zo is de LFP-accu aan een opmars bezig. Dit is in tegenstelling tot wat je zou verwachten OOK een lithium-ion-accu. Maar voor dit type batterij zijn geen zeldzame materialen nodig, wat de accu voordeliger maakt.

LFP batterijen zijn ook beter bestand tegen herhaaldelijk tot vol opladen en vliegen minder snel in brand. Maar nadelen zijn er ook: zo hebben de cellen een lagere energiedichtheid dan die van een NMC-accu (lees: je hebt een grotere batterij nodig om even ver te kunnen komen) en zijn LFP accu's minder goed bestand tegen kou.

Actieradius

Dankzij lithium-ion-batterijen zijn moderne elektrische auto’s net zo praktisch als elke andere personenwagen. Ze wegen nog maar een paar honderd kilogram extra en hebben een behoorlijke actieradius. Daarnaast wordt de laadsnelheid alsmaar hoger. Het is tegenwoordig minder van belang hoe ver je EV komt dan hoe snel hij weer kan worden opgeladen.

Wat mag je qua levensduur verwachten?

Of het nu hybride of elektrische auto is: voor kopers van nieuwe auto's speelt de angst voor dure schade aan de aandrijfbatterij geen grote rol. De fabrikanten geven immers royale garanties op de batterijpakketten. Maar wat nu wanneer je er tweedehands eentje wilt kopen?

Aangezien het accupakket van een elektrische auto zo’n belangrijk en duur onderdeel is, wil je dat het ook na langere tijd nog goed functioneert. Ook hier bewijst de moderne lithium-ion-accu zijn meerwaarde. Onderzoek onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu’s na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben.

Reparatie vanaf € 100

Belangrijk om te weten is, dat niet alle elektrische auto’s van het eerste uur al zo’n goed accupakket hadden. Lees je voor aanschaf van een gebruikte elektrische auto daarom goed in over de levensduur van het accupakket.

Gaat de accu van jouw EV daadwerkelijk stuk, dan is het niet persé noodzakelijk om het complete batterijpakket te vervangen. Vaak kunnen individuele componenten zoals modules, cellen en hardware worden vernieuwd. Daarmee blijft jouw accupakket in tact en wordt de levensduur van je batterij verlengd. Een simpele zoekopdracht op Google levert meerdere Nederlandse, specialistische bedrijven op. De kosten van een reparatie worden op het moment van schrijven geraamd op een bedrag tussen de € 100 en € 300.

Degradatie accupakket

Een oplaadbare batterij slaat steeds minder energie op naarmate deze langer wordt gebruikt. Dat wordt degradatie genoemd. Gemiddeld verliest een elektrische autoaccu ieder jaar rond de 2% capaciteit. Bij nieuwere elektrische auto’s zien we een steeds lagere degradatie, zoals ook blijkt uit bovenstaand voorbeeld van Tesla. Met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu’s eigenlijk alleen maar langer.

Batterijtest

Ben je benieuwd naar de staat van de accu van jouw elektrische auto? Of kijk je naar een tweedehands EV en wil je weten hoe het met de batterijcapaciteit gesteld is? Laat dan een batterijtest uitvoeren. Als ANWB-lid krijg je korting op de batterijtest van DEKRA.

Waar laat ik de accu's van mijn EV maken en wat kost dat?

Vanwege hun substantiële formaat zijn batterijpakketten nog steeds het duurste onderdeel van een elektrische auto. De prijs van lithium-ion-accu’s is de afgelopen jaren echter spectaculair gedaald: begin 2013 sprak zakenkrant Forbes nog over een prijs van 800 tot 1000 dollar per kilowattuur, in 2019 hebben zowel Tesla als Volkswagen aangegeven dat ze voor hun accu's minder dan 100 dollar per kWh betalen. Het eind van deze daling lijkt nog niet in zicht. 

Kosten vervangen accu

De meeste autofabrikanten geven acht jaar of 160.000 kilometer garantie op de benodigde batterijen van een elektrische auto. Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste batterijen ongeveer tien tot twintig jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen.

De gemiddelde prijs voor een accupakket bedraagt tussen de € 3000 en € 13.000, maar de verwachting is, dat die prijzen de komende tijd zullen dalen. Bovendien neemt het reviseren van EV-batterijen inmiddels ook een vlucht. De accucellen van jouw EV hoeven dan niet te worden vervangen, maar worden gerepareerd.

Hoe ga ik om met de accu van mijn EV en hoe onderhoud ik de batterij?

In het instructieboekje van jouw elektrische auto vind je hoe de fabrikant vind dat je de accu van jouw EV het beste kunt verzorgen. In het algemeen geldt dat elektrische auto's niet van extreme situaties houden: continu stoplichtsprintjes doen is dus niet wenselijk, net als parkeren in de vrieskou of brandende zon.

Afhankelijk van het batterijtype kan continu opladen ook ten koste gaan van de batterij. Je accu kan capaciteit verliezen als jouw EV langdurig blijft ingeplugd na volledig te zijn opgeladen. De accu (vrijwel) helemaal leegrijden heeft een vergelijkbaar effect. Daarom waarschuwen de meeste auto’s je als je ‘in het rood’ rijdt.

Vroegtijdige uitputting

Voor een zo lang mogelijke levensduur van je accu kun je de lading het beste tussen de 20 en 80 procent houden. Probeer ook snelladen tot een minimum te beperken: veelvuldig snelladen kan zorgen voor vroegtijdige uitputting van de accu. Gelukkig wordt tijdens het opladen de temperatuur van de accu voortdurend gecontroleerd: als de accu te warm wordt, wordt het laadvermogen teruggeschroefd.

Ten slotte heeft ook het gebruik van je elektrische auto invloed op de levensduur van de accu. Maak je vaak korte ritjes? Voor een brandstofauto is dat funest, maar een EV vaart er wel bij regelmatig aan het werk te zijn. Verwacht je dat je een periode niet of nauwelijks met jouw elektrische auto rijdt? Laad ‘m dan niet volledig op, maar bijvoorbeeld tot driekwart.

Accu’s in de winter

Een nadeel van accu’s is de gevoeligheid voor temperatuur. Ze functioneren het beste bij circa 20 tot 25 graden. Bij een lagere of hogere temperatuur kom je doorgaans minder ver op een lading stroom. Vooral kou heeft een behoorlijke invloed op de prestaties van een accupakket.

Steeds meer fabrikanten kiezen dan ook voor een geconditioneerd accupakket. Deze kan verwarmd worden als het koud is, vaak zelfs via een app op de smartphone voor wanneer je zelf nog aan de ontbijttafel zit. Vervolgens stap je in een voorverwarmde auto, zodat je verder komt op een volle lading. Bijkomend voordeel: je hoeft ook gaan ruiten meer te krabben!

Met behulp van actieve koeling kan de accu worden gekoeld tijdens het opladen, waardoor hogere laadsnelheden kunnen worden bereikt. Nog altijd zal je in de winter iets minder actieradius hebben dan in de zomer, maar dankzij al die nieuwe technieken wordt het nadelige effect wel kleiner. Dat elektrische auto’s steeds grotere accu’s krijgen, heeft ook een positief effect op de impact van een minder goed functionerende accu.

Private lease een elektrische auto via ANWB

Wil je de overstap maken naar elektrisch rijden, maar zie je het niet zitten om jouw spaargeld in techniek te steken die morgen misschien alweer achterhaald is? Misschien is private lease dan iets voor jou. Met ANWB Private Lease rijd je een elektrische auto voor een vast bedrag per maand, inclusief Wegenwacht Service.

Bekijk alle elektrische private lease auto's 

Pechhulp voor je elektrische auto 

Ga ook met je elektrische auto goed voorbereid de weg op.

Je elektrische auto verzekeren 

Met de autoverzekering van de ANWB is ook je elektrische auto goed verzekerd. Bereken je premie.

Laadpas van ANWB 

De gratis ANWB-laadpas geeft je toegang tot alle openbare oplaadpunten in Nederland.

Snel vol...en gaan!
Goedkoopste laadpalen in de buurt? 

Vind de goedkoopste laadpalen in jouw buurt met de ANWB Onderweg app. In Nederland en Europa. Zie de laadsnelheid en beschikbaarheid.