logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Bijtelling

Betalen voor het privégebruik van een auto van de zaak

Bijtelling is het bedrag dat bij het salaris wordt opgeteld als de ‘auto van de zaak’ privé wordt gebruikt. Het is alleen verschuldigd als dit privégebruik meer dan 500 km per kalenderjaar bedraagt. Alleen auto’s die geen CO2 uitstoten (volledig elektrische auto's of waterstofauto's) genieten tot en met 2027 nog van verlaagde bijtelling.

In de basis is de bijtellingsregeling heel eenvoudig: voor alle auto’s die CO2 uitstoten, bedraagt het bijtellingspercentage 22% van de cataloguswaarde. Dit geldt dus ook voor hybride en plug-in hybride auto's. Voor auto’s die vóór 1 januari 2017 voor het eerst op naam gesteld zijn en nog steeds zakelijk gebruikt worden, geldt een bijtellingspercentage van 25%.

Geen bijtelling als zakelijke auto niet privé gebruikt wordt

Er is maar een uitzondering om bijtelling te voorkomen: wanneer je met je zakelijke auto niet of minder dan 500 km per jaar privé rijdt, hoef je geen bijtelling te rekenen. Let wel: de Belastingdienst verwacht dat je dit aan kunt tonen. In de praktijk betekent dit in de meeste gevallen het bijhouden van een sluitende rittenregistratie, in combinatie met een ‘verklaring geen privégebruik auto’. Deze verklaring is digitaal beschikbaar op de site van de belastingdienst. 

Bijtelling elektrische auto tot en met 2027 lager

Is privé rijden met de auto van de zaak wel gewenst, dan is het misschien slim om te kiezen voor een volledig elektrische auto of een auto op waterstof. Daarvoor geldt ook een bijtelling, maar deze ligt tot en met 2027 lager dan de 22% van de brandstofauto's. Meer weten over de bijtelling elektrische auto's 2026 en verder? Lees er dan alles over op de pagina over bijtelling voor elektrische auto's.

Geldigheidsduur verlaagd bijtellingspercentage

Het bijtellingspercentage dat geldt op de dag waarop het kenteken van de auto voor het eerst op naam wordt gesteld, blijft 60 maanden geldig. Gerekend vanaf de eerste dag van de maand volgend op de eerste ingebruikname. Hierbij zijn eigenaar- en gebruikerswisselingen niet relevant, net als het wel of niet onder de bijtelling vallen. 

Een voorbeeld: een volledig elektrische auto (CO2-uitstoot = 0) die op 1 januari 2026 voor het eerst in gebruik wordt genomen, houdt tot en met januari 2031 (5 jaar lang) 18% bijtelling over de eerste 30.000 euro catalogusprijs. Wordt de auto in februari 2031 nog steeds als zakenauto ingezet, dan geldt vanaf dat moment het algemene bijtellingspercentage van 22%. Een eventuele milieukorting wordt bepaald volgens de dan geldende bijtellingsregels.

Wel is het zo dat na de periode van 60 maanden per jaar bezien wordt of de auto nog in aanmerking komt voor een korting op het algemene bijtellingspercentage. Voor auto’s die voor 1 januari 2017 voor het eerst op naam zijn gesteld, is het algemene bijtellingspercentage 25%, voor auto’s daarna 22%.

Youngtimers

En dan is er nog een regeling om de bijtelling te drukken voor oudere auto’s, de zogenaamde youngtimerregeling. Hierbij is het algemeen bijtellingspercentage vastgesteld op 35% van de dagwaarde van de auto. Om daarvoor in aanmerking te komen moest in 2025 de auto minimaal 15 jaar oud zijn. In 2026 is dit gewijzigd naar minimaal 16 jaar oud. In 2027 moet een youngtimer zelfs 25 jaar oud zijn om onder deze regeling te vallen. Dit betekent concreet dat een auto van 16 jaar oud die in 2026 onder de youngtimerregeling valt, in 2027 NIET meer onder die regeling valt.

Bestelauto

Heb je voor de zaak genoeg aan een pure bedrijfswagen, dan gelden andere regels. Wordt deze uitsluitend zakelijk gebruikt, dus 0 kilometer privé, dan kan dit aangegeven worden met het formulier ‘Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto’. Hiermee voorkom je bijtelling. Een rittenregistratie is niet nodig. Woon-werkkilometers tellen als zakelijke kilometers.