Bijtelling

Betalen voor het privégebruik van een auto van de zaak

Bijtelling is het bedrag dat bij het salaris wordt opgeteld als de ‘auto van de zaak’ privé wordt gebruikt. Het is alleen verschuldigd als dit privégebruik meer dan 500 km per kalenderjaar bedraagt. Alleen auto’s die geen CO2 uitstoten (volledig elektrische auto's of waterstofauto's) genieten nog tot en met 2025 van verlaagde bijtelling. 

In de basis is de bijtellingsregeling heel eenvoudig: voor alle auto’s die CO2 uitstoten, bedraagt het bijtellingspercentage 22% van de cataloguswaarde. Dit geldt dus ook voor hybride en plug-in hybride auto's. Voor auto’s die vóór 1 januari 2017 voor het eerst op naam gesteld zijn en nog steeds zakelijk gebruikt worden, geldt een bijtellingspercentage van 25%.

Geen bijtelling als zakelijke auto niet privé gebruikt wordt

Er is maar een uitzondering om bijtelling te voorkomen: wanneer je met je zakelijke auto niet of minder dan 500 km per jaar privé rijdt, hoef je geen bijtelling te rekenen. Let wel: de Belastingdienst verwacht dat je dit aan kunt tonen. In de praktijk betekent dit in de meeste gevallen het bijhouden van een sluitende rittenregistratie, in combinatie met een ‘verklaring geen privégebruik auto’. Deze verklaring is digitaal beschikbaar op de site van de belastingdienst. 

Bijtelling elektrische auto tot 2026 lager

Is privé rijden met de auto van de zaak wel gewenst, dan is het misschien slim om te kiezen voor een volledig elektrische auto of een auto op waterstof. Daarvoor geldt ook een bijtelling, maar deze ligt tot en met 2025 lager dan de 22% van de brandstofauto's. Meer weten over de bijtelling elektrische auto's 2022 en verder? Lees er dan alles over op de pagina over bijtelling voor elektrische auto's.

Geldigheidsduur verlaagd bijtellingspercentage

Het bijtellingspercentage dat geldt op de dag waarop het kenteken van de auto voor het eerst op naam wordt gesteld, blijft 60 maanden geldig. Gerekend vanaf de eerste dag van de maand volgend op de eerste ingebruikname. Hierbij zijn eigenaar- en gebruikerswisselingen niet relevant, net als het wel of niet onder de bijtelling vallen. 

Een voorbeeld: een volledig elektrische auto (CO2-uitstoot = 0) die op 1 januari 2022 voor het eerst in gebruik wordt genomen, houdt tot en met januari 2027 (5 jaar lang) 16% bijtelling over de eerste 35.000 euro catalogusprijs. Wordt de auto in februari 2027 nog steeds als zakenauto ingezet, dan geldt vanaf dat moment het algemene bijtellingspercentage van 22%. Een eventuele milieukorting wordt bepaald volgens de dan geldende bijtellingsregels.

Wel is het zo dat na de periode van 60 maanden per jaar bezien wordt of de auto nog in aanmerking komt voor een korting op het algemene bijtellingspercentage. Voor auto’s die voor 1 januari 2017 voor het eerst op naam zijn gesteld, is het algemene bijtellingspercentage 25%, voor auto’s daarna 22%.

Youngtimers

En dan is er nog een regeling om de bijtelling te drukken. Voor auto’s van 15 jaar en ouder bestaat de zogenaamde youngtimerregeling. Het algemeen bijtellingspercentage voor deze auto’s is vastgesteld op 35% van de dagwaarde van de auto. Betreft het een volledig elektrische youngtimer (CO2-uitstoot = 0) dan bedraagt het percentage 17%.

Bijtelling youngtimer in % van de dagwaarde, afhankelijk van CO2-uitstoot

Bijtelling  CO2-uitstoot(g/km) Percentage van de dagwaarde
Volledig elektrisch (EV) 0 17%
Overig > 0 35%


Bestelauto

Heb je voor de zaak genoeg aan een pure bedrijfswagen, dan gelden andere regels. Wordt deze uitsluitend zakelijk gebruikt, dus 0 kilometer privé, dan kan dit aangegeven worden met het formulier ‘Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto’. Hiermee voorkom je bijtelling. Een rittenregistratie is niet nodig. Woon-werkkilometers tellen als zakelijke kilometers.