Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

“Rij telefoonvrij, rij veilig en rij MONO”

13 september 2022 De leasedivisie van de Van Mossel Automotive Groep stuurt op bewust autorijden

De leasedivisie van Van Mossel werkt dit jaar voor de tweede keer samen met de ANWB aan een MONO-campagne. We spraken Kirsten de Vos, Marketing Manager binnen het bedrijf, over de campagne en het belang van veilig en bewust autorijden.

De leasedivisie van Van Mossel heeft via hun leaselabels veel contact met leaserijders en wagenparkbeheerders. ANWB Zakelijk vroeg ze daarom vorig jaar om samen een MONO-campagne te starten. Kirsten: “De samenwerking van vorig jaar hebben we heel erg gewaardeerd. Wij vinden het vanuit onze voorbeeldrol als Automotive-partij belangrijk om maatschappelijke verantwoordelijkheid uit te dragen en hebben verkeersveiligheid hoog op de agenda staan.”

Nieuwe spreekwoorden als slogans

Ook dit jaar is het doel van de campagne met name bewustwording. Kirsten: “Vorig jaar waren we nog aan het zoeken naar de juiste insteek: met welke boodschap bereik je die bewustwording? Dit jaar wilden we een concept ontwikkelen dat langer blijft hangen. Daarvoor gebruiken we spreekwoorden die we wat vervormd hebben, zoals: ‘De beste stuurlui zijn offline’, 'App je niet, dan schaad je niet’ of ‘Een ongeluk zit in een klein schermpje’. Elk leaselabel heeft een spreekwoord toegewezen gekregen en die brengen we via verschillende kanalen naar buiten.”

De doelgroep van de campagne is dit jaar groter dan vorig jaar. Kirsten: “Je ziet dat 10% van de werkgevers het nog normaal vindt dat een werknemer onderweg zijn telefoon opneemt. We willen dus niet alleen de leaserijders bereiken, maar ook de werkgevers. Daarnaast willen we ook mensen bereiken die geen klant bij ons zijn. Dat laatste doen we via advertenties in navigatieapps en streamingsdiensten. Op deze manier bereiken we onze doelgroep als ze ook echt in de auto zitten, op een veilige manier.” 

Stap voor stap 

Het stimuleren van verkeersveiligheid bereikt het bedrijf ook door samen met de klant te kijken naar hun schadelast. Kirsten: ”We kijken actief met onze klanten naar de schadefrequentie en schadelast van hun vloot. Op basis daarvan helpen we met het opstellen van beleid en met bewustwording van de medewerkers. Zo nemen we de beheerder echt stap voor stap mee naar een beter verkeersveiligheidsbeleid.”  

Ook de medewerkers van de leasedivisie van Van Mossel worden betrokken bij de campagne. Kirsten: “De MONO-campagne triggerde ons om een pilot te draaien onder onze medewerkers en we starten binnenkort met een enquête. We willen graag weten wat het gedrag van onze medewerkers in hun auto is. De uitkomsten daarvan kan ons inzicht geven in hun rijgedrag, zodat we daar een passende boodschap bij kunnen maken en tips of ervaringen kunnen delen.”

Kirsten de Vos, Marketing Manager International Car Lease Holding

Burger betrekken

Bij de volgende campagne wil Kirsten nog meer uitbreiden: “We willen graag kijken of we meer leasemaatschappijen kunnen laten aansluiten bij dit initiatief. Verder willen we volgend jaar meer offline doen en bijvoorbeeld de burger erbij betrekken. Een mooi voorbeeld vind ik de ANWB fietsverlichtingsactie.  Bij deze actie deden agenten, scholen en ANWB-leden mee om in iedere gemeente de tekst 'Zet je licht aan' te plaatsen op fietspaden bij scholen en op schoolroutes. De ANWB deelde hiervoor de pakketten uit. Dat is wel ons ultieme doel om op die manier onder de aandacht te krijgen dat we echt moeten stoppen met het gebruiken van onze telefoon in de auto.”