Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hulpverlening elektrische auto’s verdubbeld in 2021

21 maart 2022

De Wegenwacht heeft steeds vaker te maken met pech aan elektrische auto’s. De cijfers zijn ruim verdubbeld: van 12.000 gevallen in 2020 naar bijna 27.000 in 2021. Dit is vooral bij zakelijke rijders. Wat is het verschil tussen pech aan elektrische auto’s en benzineauto’s?

Gilbert de Rover, senior Wegenwacht bij de ANWB

Vaker een lekke band bij elektrische auto

Gilbert de Rover, senior Wegenwacht bij de ANWB: “Bij elektrische auto’s kom ik vaker lekke banden tegen. Ook kan de 12v accu leeglopen als je bijvoorbeeld de binnenverlichting aan laat staan. Dat zijn de twee meest voorkomende pechoorzaken.”

Maar liefst 37% van de hulpverlening aan elektrische auto’s is aan banden gerelateerd, terwijl dit maar 17% is voor alle hulpverleningen in 2021. Gilbert legt uit: “De oorzaak is eigenlijk heel eenvoudig. Een elektrische auto heeft minder onderdelen waarmee je pech kunt krijgen dan een benzineauto. Daardoor is de kans groter dat je uiteindelijk met een lekke band stil komt te staan.” 

Omdat een elektrische auto minder onderdelen heeft, is er minder onderhoud nodig. Dat betekent tegelijkertijd dat een elektrische auto bij pech iets vaker op transport moet. Gilbert: “Reparatie aan een elektrische auto is iets complexer. Er zitten minder onderdelen op die defect kunnen raken. Maar als er iets defect is, kan de Wegenwacht dat niet altijd zelf repareren. In dat geval zorgen we ervoor dat de auto netjes bij de dealer terechtkomt.”    

Laadkabel nog in de laadpaal bij wegrijden

De Wegenwacht heeft ook te maken met hulpverlening aan laadpalen. Dat wordt echter steeds minder. Gilbert: “In de opstartfase waren er veel problemen. Zo kwam ik in het begin elke week bij dezelfde laadpaal, vanwege een storing. Inmiddels heb ik hier nog maar ongeveer vier keer per jaar mee te maken. De meeste problemen komen door een laadstekker die vastzit of door een storing. Een storing kan liggen aan de laadpaal of aan een fout in de auto. Wij hebben uitleesapparatuur om dit te achterhalen. Meestal kunnen we dit resetten. 

Ook komt het voor dat klanten al wegrijden terwijl hun eigen laadkabel nog in de laadpaal zit. Dan bieden wij ook service en laten we de kabel niet zomaar zitten. Ik heb weleens een laadkabel in een winkel afgegeven waar de klant vaak kwam of bij iemand thuis afgegeven die in hetzelfde dorp woonde als ik.”     

ANWB gaat over op elektrisch rijden

De ANWB Wegenwacht wil de komende tijd landelijk 50 elektrische auto’s in gebruik nemen. Deze zijn nu nog vooral in stedelijke gebieden te zien. De ambitie is om in 2030 volledig elektrisch te rijden.

Gilbert rijdt zelf sinds een klein jaar ook in een elektrische auto. Daar is hij zeer enthousiast over: ”De auto rijdt echt fantastisch. Ik kan de hele dag rijden op een acculading en het rijdt heel ontspannen. Ook klanten zijn allemaal zo enthousiast over deze elektrische auto. Qua dienstverlening kan ik hetzelfde als met een traditionele Wegenwacht auto. De auto doet dus niet onder voor andere auto’s.”

Meer weten over elektrisch rijden? Speciaal voor ondernemers hebben wij veel informatie over elektrisch rijden op een rijtje gezet. 

Bekijk ook

Alles over elektrisch rijden
Wat kost elektrisch rijden?
Wel of geen elektrische auto kopen?
Wegenwacht voor particulieren