Wegenwacht biedt pechhulp dienstverlening voor (elektrische) fiets
6 juli 2020 Sterke toename in woon-werkverkeer geeft meer pech
Sinds 2018 zien we bij ANWB een stijging in het fietsgebruik, ook voor woon-werkverkeer. Onze verwachting is dat dit door de coronacrisis verder zal toenemen. Dit zorgt er ook voor dat er steeds meer fietsverzekeringen worden afgesloten. De Wegenwacht biedt naast pechhulp bij auto’s ook pechhulp bij (elektrische) fietsen aan.
We spraken Arend Bosker, Manager Service Development op de afdeling Business Support bij de Alarmcentrale van de ANWB. Zijn uitvalsbasis is het ANWB kantoor in Assen, maar hij werkt ook op locatie bij klanten en in heel Nederland met de wegenwachten samen. Deze wegenwachten zijn inmiddels allemaal getraind om ook ingezet te kunnen worden voor pechhulp bij (elektrische) fietsen.
Reparatie en transport
De Wegenwacht Fiets service bestaat inmiddels al zo’n acht jaar en is exclusief voor ANWB-leden. E-bikes zijn nog redelijk nieuw en hiervoor moest de Wegenwacht een andere hulpverlening gaan aanbieden. “Denk hierbij aan problemen met de navigatiesystemen en accu. Ook zijn e-bikes een stuk zwaarder en zitten ze complexer in elkaar. Dit maakt het soms wat moeilijker om een reparatie uit te voeren”, aldus Arend. “Als een accu bijvoorbeeld echt kapot is kunnen we de klant niet op locatie helpen. We hebben namelijk geen lading accu’s bij ons. In zo’n geval wordt de fiets in overleg met de klant op transport gezet. Dit doen we samen met Logicx, die net zoals bij auto’s ook bij fietsen onze partner in transport is”.
Oplossingen voor nieuwe problemen
Alle 900 wegenwachten van de ANWB hebben inmiddels een training gehad om alle fietsen, inclusief bromfietsen, scootmobielen en e-bikes, te kunnen repareren. Hierdoor dragen ze ook extra materialen en gereedschap met zich mee.
“Een simpel voorbeeld: het repareren van een lekke band. Bij een auto is dit vaak niet mogelijk, dus dan verwissel je de band. Bij fietsen is dit lastiger. Je moet de band gaan lappen en hier heb je materialen voor nodig. Je zult de fiets ook ergens moeten neerzetten zodat je dit werk kunt doen. Gewone fietsen zet je op de kop, maar e-bikes mag je niet zomaar op de kop zetten. Dit is iets waar we nu tegenaanlopen: moeten we de wegenwachten een liftje meegeven om elke fiets te kunnen liften? Nu er meer e-bikes rondrijden lopen we vaker tegen dit soort zaken aan. Daar zoeken we een oplossing voor”, aldus Arend.
Binnen 48 uur je gestolen fiets terug
Voor diefstal van fietsen hebben we inmiddels een oplossing gevonden. Arend: “Een populair component om aan een fietsverzekering toe te voegen is een diefstalcomponent. Dat bieden we sinds 2018 aan en is echt een succes. Je koopt een fiets en sluit via ons of een partner de ANWB Fietsenverzekering af. Hier zit een pech- en schadecomponent in, aangevuld met een diefstalcomponent”.
Hij legt verder uit: “Als jouw fiets gestolen is geef je dit door en komt je melding bij onze Alarmcentrale binnen. Vanaf dat moment wordt de fiets gevolgd. Wij werken met een systeem van KPN dat een tracker activeert wanneer de klant een diefstal meldt. Hiervoor werken we samen met een opsporingsbedrijf, dat vervolgens de opdracht krijgt om de fiets te zoeken. Meer dan 80% van de fietsen wordt op deze manier teruggevonden. Als de fiets niet binnen 48 uur wordt gevonden krijgt de klant via de verzekeraar tot aan de nieuwwaarde van de fiets terug. Dit zorgt voor een grote vermindering van schadelasten voor de verzekeraar”.
ANWB biedt verschillende fietsverzekeringen aan. Via fietshandelaren en verschillende verzekeringsmaatschappijen is het mogelijk om een component met onze pechhulp af te nemen. Particulieren en bedrijven kunnen via ANWB ook een fiets leasen, inclusief ANWB Wegenwacht Fiets services. Met de nieuwe fietslease-regeling is dit ook een aantrekkelijke optie voor werkgevers en hun medewerkers.
Deel deze pagina