De ANWB Mobiliteitskaart gebruiken doe je zo
Van tanken tot laden en je auto wassen, het kan allemaal met de ANWB Mobiliteitskaart. Maar hoe werkt dit eigenlijk? Op deze pagina vind je uitleg over het gebruiken van de ANWB Mobiliteitskaart. Zo vertellen we je meer over o.a. het vinden van een laadstation, tanken in Europa en hoe je gemakkelijk kunt parkeren met de ANWB Mobiliteitskaart.
Tanken
Hoe kan ik tanken met de ANWB Mobiliteitskaart?
Met de ANWB Mobiliteitskaarten Auto Compleet en Mobiliteit Compleet is het mogelijk om te tanken.
- Onthoud de huidige kilometerstand van de auto.
- Start met tanken zoals je dat normaal ook altijd doet.
- Reken met de Mobiliteitskaart af bij de kassa in het tankstation of volg de instructies op het betaalautomaat bij een zelfkassa.
- Om af te rekenen gebruik je de pincode van de kaart.
- Er wordt vervolgens gevraagd of je met een vervangende auto rijdt. Geef aan indien je in een vervangende auto rijdt en vul de kilometerstand in.
- Je hebt betaald en bent klaar om weer de weg op te gaan.
Voor tanken met de ANWB Mobiliteitskaart geldt een standaard weeklimiet van € 350,- per kaart. Is dit niet voldoende? Neem dan contact met ons op voor het verhogen van het limiet. Je ontvangt alle gemaakte kosten op één factuur die je maandelijks via een automatische incasso betaalt.
Hoe kan ik tanken in Europa met de ANWB Mobiliteitskaart?
Heb je een Auto Compleet Mobiliteitskaart met de optie tanken in heel Europa, dan ontvang je één kaart met twee magneetstrippen.
Je gebruikt je pas als een betaalpas bij het tankstation. Let er hierbij op dat je de juiste magneetstrip op de pas gebruikt — smal binnen Nederland en breed in het buitenland.
Als je bij een onbemande pomp gaat tanken is het vaak een apparaat waarbij je de kaart moet insteken. Volg hierbij het pijltje en de tekst op de kaart. 'NL' met een pijltje aan de bovenzijde binnen Nederland en 'EU' met een pijltje aan de bovenzijde in het buitenland.
Bij een bemand tankstation moet je bij het betalen vaak de kaart swipen. Let hierbij op dat je de smalle magneetstrip gebruikt binnen Nederland en de brede magneetstrip in het buitenland.
Laden
Hoe kan ik laden met de ANWB Mobiliteitskaart?
Met de ANWB Mobiliteitskaart kun je voor laden zowel terecht bij reguliere publieke laadpalen of snelladen (binnen 20 minuten je auto opladen) bij de laadpalen van Fastned.
Zo werkt elektrisch opladen bij een publieke laadpaal met de ANWB Mobiliteitskaart
- Check de app voor een overzicht van publieke laadpalen bij jou in de buurt.
- Steek de kabel in de laadpaal en de andere kant in de auto.
- Houd de laaddruppel voor de sensor van de paal en wacht tot de lampjes blauw kleuren.
- Je auto wordt nu opgeladen.
- Om het opladen te beëindigen, houd je de laaddruppel weer tegen de sensor. Wacht totdat de lampjes uitgaan.
- Verwijder nu de kabel en je kunt wegrijden.
Zo werkt elektrisch opladen bij Fastned met de ANWB Mobiliteitskaart
- Check op fastned.nl of jouw auto geschikt is om mee te snelladen.
- Kies een Fastned laadstation dat op jouw route ligt.
- Steek de stekker in de auto.
- Houd de laaddruppel voor de kaartlezer en je laadsessie start direct.
- Door de laaddruppel weer voor de kaartlezer te houden, beëindig je de laadsessie.
- Trek de stekker uit je auto en hang deze weer terug.
- Je kunt nu wegrijden.
Met de ANWB Mobiliteitskaart kun je direct gebruik maken van Fastned zonder je te hoeven registreren bij Fastned, dit doe je door de laaddruppel voor de paslezer te houden. Als je de Fastned app wil gebruiken kun je je ANWB Mobiliteitskaart koppelen aan je Fastned account in de app.
Hoe koppel ik mijn ANWB Mobiliteitskaart aan de Fastned app?
In de Fastned kun je aangeven dat je de betalingen van de laadbeurten via de ANWB Mobiliteitskaart wilt laten verlopen. Doorloop de volgende stappen:
- Ga naar de Fastned App en maak een account aan
- Ga naar de betaalmethode onder “Mijn profiel” en kies de optie “laadpas”
- Voer het kaartnummer in van je ANWB Mobiliteitskaart. Voeg toe en je kaart is gekoppeld.
- Nu kun je een Fastned laadsessie eenvoudig starten en stoppen met de Fastned app. Alle transacties worden via de ANWB Mobiliteitskaart gefactureerd.
In welke landen kan ik laden met de ANWB Mobiliteitskaart?
Met de ANWB Mobiliteitskaart kun je op veel locaties in Nederland en de rest van Europa laden. Bekijk hier het overzicht van alle laadpunten. Wil je graag snelladen? Kijk hier voor alle Fastned locaties.
Ook in de ANWB Mobiliteitskaart App vind je alle laadpunten terug, kijk onder het kopje 'in de buurt' en vind een overzicht met laadpunten bij jou in de buurt.
Ik ben mijn laaddruppel kwijt. Wat moet ik doen?
Wanneer je laaddruppel kwijt is, kunt u contact opnemen met ons via info@anwbmobiliteitskaart.nl.
Wasstraat
Hoe kan ik mijn auto wassen met de ANWB Mobiliteitskaart?
Wanneer je jouw auto wast bij een wasstraat die is aangesloten bij Travelcard, kun je deze wasbeurt afrekenen met je ANWB Mobiliteitskaart. Gebruik je Mobiliteitskaart als een betaalpas, steek je pas in de gleuf en toets je pincode voor de pas in en je rekening is betaald.
Parkeren
Hoe kan ik parkeren met de ANWB Mobiliteitskaart?
Met de ANWB Mobiliteitskaart kun je parkeren op straat en bij verschillende parkeergarages. Zo kun je terecht bij de parkeergarages van Park Bee. Lees alles over parkeren hier.
App & Mijn Omgeving
Hoe kan ik gebruiken maken van de Mobiliteitskaart App?
Je kunt ook gebruik maken van de ANWB Mobiliteitskaart app, met deze app kun je op elke gewenste plek en moment jouw reis plannen, reizen classificeren, je reisgedrag inzien en alle facturen bekijken. Download de ANWB Mobiliteitskaart app in de App- of Playstore, maak een account aan en start (als je al inloggevens hebt voor de Mijn ANWB Mobiliteitskaart omgeving, dan kun je dezelfde inlog gebruiken voor de app).
Hoe kan ik gebruik maken van de Mijn ANWB Mobiliteitskaart omgeving?
Maak een account aan op ANWB (anwbmobiliteitskaart.nl) en log in op de Mijn ANWB Mobiliteitskaart omgeving. In de Mijn omgeving kun je jouw reisgedrag inzien en alle facturen terugvinden.
Ik heb een nieuwe telefoon en ik kan niet meer inloggen op de app of ik krijg een foutmelding wanneer ik de app open. Hoe kan ik dit oplossen?
De volgende stappen kunnen doorlopen waarna de app het weer doet.
Android:
1. Open het instellingenmenu en druk op Apps.
2. Selecteer de ANWB Mobiliteitskaart App.
3. Druk daarna op "Opslag" en vervolgens op "Opslag beheren".
4. Je kunt hier data verwijderen door op "Alle gegevens wissen" te drukken.
Apple:
1. Kies: Instellingen.
2. Kies: iCloud.
3. Kies: Beheer opslag.
4. Kies: Reservekopieën.
5. Kies: de reservekopie.
6. Zorg dat het schuifbalkje bij de ANWB Mobiliteitskaart App uit staat.
7. Verwijder de ANWB Mobiliteitskaart App.
8. Installeer de ANWB Mobiliteitskaart App.
Inloggen is weer mogelijk.
Werkgeversmodule
Hoe gebruik ik de werkgeversmodule?
Ga naar manager.anwbmobiliteitskaart.nl. Log je voor het eerst in, volg dan de stappen voor het aanmaken van een nieuw account en ga aan de slag.
Hoe vraag ik een fysieke ANWB Mobiliteitskaart aan voor mijn medewerkers?
Wanneer je de registratie hebt voltooid, kun je voor je medewerkers een fysieke ANWB Mobiliteitskaart aanvragen via het werkgeversaccount. Je medewerkers krijgen een link in de e-mail waar zij de aanvraag van de fysieke ANWB Mobiliteitskaart kunnen bevestigen. Na de bevestiging ontvangen je medewerkers de ANWB Mobiliteitskaart binnen 10 werkdagen thuis. De kaart wordt samen met extra informatie over het eenmalige activeren van de kaart opgestuurd. Zodra je medewerkers de kaart hebben geactiveerd kan deze gebruikt worden.
- Log in op het werkgeversaccount.
- Klik aan de linkerkant op 'aanvragen'.
- Vervolgens klik je onder 'nieuwe aanmelding', 'aanvragen mobiliteitskaart' aan.
- Klik op 'volgende' en doorloop de stappen.
Let op! In het bestelproces op anwb.nl vind je tijdens je bestelling een overzicht van de producten die je hebt geselecteerd en een indicatie van het maandbedrag wat je gaat betalen. De fysieke ANWB Mobiliteitskaart dien je achteraf te bestellen via bovenstaand proces.
Facturatie
Heeft u de bank al laten weten dat u een SEPA machtiging heeft afgegeven?
Er wordt maandelijks gefactureerd. Wanneer de SEPA machtiging wordt afgegeven, wordt het openstaande bedrag automatisch afgeschreven. Wordt het bedrag niet afgeschreven? Controleer dat bij uw bank of de machtiging correct verwerkt is en neem zonodig contact met ons op via 033 - 303 4600 (werkdagen van 08:00 uur tot 18:00 uur) of mail naar administratie@shuttel.nl.
Deel deze pagina