Pechhulp aangegeven, wat nu?

Wat gebeurt er als je pech meldt?

 

Telefoon en praatpaal

Je kunt je de Wegenwacht bellen met je (mobiele) telefoon of via de praatpaal. De praatpaal is eigenlijk een speciale telefoon langs de weg. Je krijgt iemand van de ANWB Alarmcentrale aan de lijn. Dit is een telefoniste die ervoor zorgt dat er een Wegenwacht naar je toe komt. Als je een smartphone hebt, kun je ook de Wegenwacht app gebruiken, dan weet de Alarmcentrale meteen precies waar je bent.

De Alarmcentrale

Op een computer ziet de telefoniste of je met een (mobiele) telefoon belt, via de app of een praatpaal. De telefoniste zal het volgende vragen:

  • je naam en je ANWB lidmaatschapsnummer (want je moet natuurlijk wel lid zijn)
  • waar sta je met met pech?
  • wat voor auto heb je? 

De telefoniste zal vervolgens vertellen hoe lang het ongeveer duurt voordat de Wegenwacht er is.

Dispatch: de automatische planning 

Het kantoor waar de planning wordt gemaakt heet Dispatch. De pechmeldingen worden daar in een computer gezet die de planning maakt. Die computer weet precies welke Wegenwachten er in de buurt van een pechgeval zijn. En hij weet ook wie er op dat moment niet al een andere auto aan het repareren is. Zo zoekt de computer uit welke Wegenwacht het snelste kan helpen. 

De Wegenwacht heeft een scherm in de auto waar hij alles op kan zien. Dit scherm heet WWI. Op dit scherm ziet hij wie er pech heeft en wat het probleem is. Via dit scherm kan de Wegennwacht het volgende doorgeven:

  • dat hij onderweg is naar een pechgeval
  • dat hij is aangekomen bij het pechgeval
  • dat hij koffie- of lunchpauze heeft

Hierdoor kan de planning ook precies zien wat een Wegenwacht aan het doen is. De auto heeft natuurlijk ook een navigatiesysteem in de auto. Die wijst hem de weg naar het pechgeval en zoekt de snelste route. Zo kan de Wegenwacht de auto met pech makkelijk vinden en is hij er zo snel mogelijk. 

Reparatie langs de weg

De Wegenwacht repareert de auto langs de weg. Als hij klaar is, drukt hij op een knop op het scherm en dan weet de planning dat de Wegenwacht weer vrij is voor een andere klus. Soms kan de auto niet meteen gerepareerd worden. Bijvoorbeeld als er een onderdeel nodig is dat de Wegenwacht niet bij zich heeft. Dan regelt de telefoniste dat de auto wordt weggesleept. Ook zorgt zij ervoor dat de mensen uit de auto weggebracht worden naar hun bestemming.

Dan is de klus geklaard!