Pechhulp en ANWB

De geschiedenis van de Wegenwacht

De Wegenwacht van de ANWB is vlak na de Tweede Wereldoorlog gestart, namelijk in 1946. Iemand kreeg het plan om mensen te helpen die onderweg pech hadden. Het voorbeeld was de Automobile Association (AA) in Engeland. Dat was net zo’n organisatie als de ANWB. Die hielp toen al auto’s met pech.

De beginjaren

In het begin noemden we de Wegenwacht nog hulpbrigade. Op 15 april 1946 ging de eerste hulpbrigade in Nederland van start. Die bestond uit zeven Harley Davidson Liberator motorfietsen met zijspan. Ze waren geel geschilderd en reden de 'grote wegen' af om auto’s met pech weer op weg te helpen.

In die tijd had bijna iedereen vaak pechhulp nodig. In het eerste jaar van de Wegenwacht waren er in Nederland 30.000 auto’s. Daarvan stonden dat jaar wel 10.000 auto’s een keer met pech stil. In 1947 verscheen de eerste Technomobiel. Op het dak stond een enorme snelheidsmeter. Automobilisten die daar achter reden, konden zien of hun snelheidsmeter goed werkte.

Gele motoren 

Begin 1948 reden er al zeventig motoren van de Wegenwacht op de weg. De automobilisten waren blij met de Wegenwacht, want in 1951 had de Wegenwacht al 250.000 leden. Kort na 1960 werden de motorfietsen met zijspan afgeschaft. De Wegenwachten gingen toen rondrijden in een gele besteleend.

Ook daarna paste de Wegenwacht zich aan de eisen van de tijd aan. Steeds kwamen er modernere auto’s. Na de besteleend volgde in 1973 de Renault 4. Die werd in 1982 opgevolgd door de Volkswagen Golf diesel. In 1980 was de Wegenwacht was weer gegroeid: 2 miljoen leden! En hoe meer leden, hoe meer werk voor de Wegenwacht.

 

Volkswagen Caddy

Sinds oktober 2010 is de opvallende Volkswagen Caddy het gezicht van de Wegenwacht. Ook kregen de Wegenwachten een mobilofoon. Dat is de voorloper van de mobiele telefoon van nu. Ze hoefden nu niet meer zelf te zoeken naar pechklanten. Een centrale meldpost kon ze door de mobilofoon vertellen waar een kapotte auto stond.