Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Pechhulp en ANWB

De geschiedenis van de Wegenwacht

In het begin van de twintigste eeuw begon het gebruik van auto's toe te nemen op de Nederlandse wegen. De Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB, opgericht in 1883, was zich al snel bewust van de uitdagingen die deze nieuwe vorm van mobiliteit met zich meebracht. Met steeds meer automobilisten op de weg ontstond daarmee behoefte aan hulp bij autopech. In 1946 werd de ANWB Wegenwacht (eerst genaamd 'hulpbrigade') opgericht, als een reactie op de groeiende vraag naar pechhulp. Het was een nieuw concept, die bestond uit zeven Harley Davidson Liberator motorfietsen met zijspan. Ze waren geel geschilderd en reden de 'grote wegen' af om auto’s met pech weer op weg te helpen. Dit was het begin van een iconische service die al snel bekend werd in Nederland.

De beginjaren

In de beginjaren van de Wegenwacht waren de voertuigen eenvoudig, maar ze waren uitgerust met basisgereedschap om kleine reparaties ter plaatse uit te voeren. De monteurs moesten vaak improviseren en creatieve oplossingen bedenken om automobilisten weer op weg te krijgen.

In het eerste jaar van de Wegenwacht waren er in Nederland 30.000 auto’s. Daarvan stonden dat jaar wel 10.000 auto’s een keer met pech stil. In 1947 verscheen de eerste Technomobiel. Op het dak stond een enorme snelheidsmeter. Automobilisten die daar achter reden, konden zien of hun snelheidsmeter goed werkte.

Gele motoren 

Begin 1948 reden er al zeventig motoren van de Wegenwacht op de weg. De automobilisten waren blij met de Wegenwacht, want in 1951 had de Wegenwacht al 250.000 leden. Kort na 1960 werden de motorfietsen met zijspan afgeschaft. De Wegenwachten begonnen toen aan hun ritten in een gele besteleend.

In de jaren 60 en 70 werd de Wegenwacht ook steeds professioneler. De monteurs kregen uitgebreide training en werden experts op het gebied van autotechniek. Ze konden nu diagnose stellen met behulp van geavanceerde testapparatuur en auto's met complexe problemen repareren. Ook daarna paste de Wegenwacht zich aan de eisen van de tijd aan. Steeds kwamen er modernere auto’s.

Mobieltjes en mobiliteit

Met de komst van de mobiele telefoon in de jaren 90 veranderde ook de manier waarop de Wegenwacht werd opgeroepen. Automobilisten konden nu eenvoudig via een telefoontje hulp inroepen, wat de responstijd aanzienlijk verkortte.

In de afgelopen decennia is de Wegenwacht blijven innoveren. De gele voertuigen werden uitgerust met moderne technologie, zoals GPS-navigatie en digitale communicatiemiddelen, om nog sneller op locatie te zijn en beter in contact te blijven met de alarmcentrale.

Een vloot aan gele voertuigen

Tegenwoordig heeft de ANWB Wegenwacht een uitgebreide vloot van voertuigen, variërend van kleine en wendbare auto's tot grote en goed uitgeruste bedrijfswagens. Deze voertuigen zijn speciaal ontworpen om onderweg een breed scala aan pechgevallen aan te pakken.

De geschiedenis van de Wegenwacht weerspiegelt niet alleen de evolutie van technologie en autotechniek, maar ook het voortdurende streven van de ANWB om automobilisten de beste hulp en service te bieden. De gele auto's van de Wegenwacht blijven een vertrouwd symbool van hulp en betrouwbaarheid op de Nederlandse wegen. We zullen nog vele jaren blijven rijden om de beste pechhulp te bieden, altijd dichtbij.