Files in 2022 terug van weggeweest
31 december 2022 Filezwaarte 2022
De dagelijkse files zijn het afgelopen jaar weer teruggekeerd. De filezwaarte (lengte x duur van de files) in de maanden april t/m december in 2022 was nog maar 12 procent lager dan in diezelfde periode in het pre-coronajaar 2019. Dit concludeert de ANWB op basis van haar filecijfers, gemeten over alle A en N- wegen in ons land. Grootste knelpunt was de A27 Utrecht richting Breda.
Sinds de afschaffing van de coronamaatregelen eind maart zijn de ochtend- en de avondspits weer druk vanwege de toename van het woon-werkverkeer. Vooral op dinsdag en donderdag. Op nummer één staat de spits van donderdagavond 3 november. Vanwege buien liep de fileteller op tot 1.227 kilometer.
Hoogtepunt ochtendspits wat later
Opmerkelijk is dat het woon-werkverkeer tijdens de ochtendspits zich meer verspreidt in vergelijking met 2019. Zo ziet de ANWB in de vroege ochtenduren veel minder files en is het hoogtepunt van de spits verschoven van 08.00 uur naar 08.30 uur. De dinsdag en donderdag waren al de drukste dagen maar die worden alleen maar drukker. Daarentegen is de filezwaarte op maandagochtend met bijna 40 procent gedaald.
De totale filezwaarte in 2022 ligt nog zo’n 20 procent onder het niveau van 2019. Maar in het eerste kwartaal van dit jaar werd er door de coronamaatregelen veel thuisgewerkt en tijdens de spits fors minder gereden.
Regionaal
In Noord-Brabant waren de files na het beëindigen van de coronamaatregelen weer snel op het oude niveau. In andere regio’s, met name in Noord-Holland, was het effect van thuiswerken goed te merken.
Filezwaarte kwartaal 2 t/m 4 2022
(in de drukste provincies vergeleken met 2019)
- Noord-Holland -26%
- Utrecht -18%
- Zuid-Holland -13%
- Gelderland -9%
- Noord-Brabant -4%
File top tien 2022 |
2022 |
2019 | |||
1 |
A27 Utrecht -> Breda |
Lexmond - Werkendam |
↑ |
2 | |
2 |
A58 Tilburg -> Eindhoven |
Moergestel - Oirschot |
↑ |
3 | |
3 |
A4 Den Haag -> Rotterdam |
Den Haag-Zuid - Ketheltunnel |
↑ |
5 | |
4 |
A15 Rotterdam -> Gorinchem |
Hendrik-Ido-Ambacht - Sliedrecht |
- |
4 | |
5 |
A1 Apeldoorn -> Amsterdam |
Voorthuizen - Hoevelaken |
↑ |
6 | |
6 |
A2 Utrecht -> ‘s-Hertogenbosch |
Culemborg - Zaltbommel |
↑ |
7 | |
7 |
A12 Duitse grens -> Arnhem |
Duitse grens - Arnhem |
↑ |
- | |
8 |
A4 Amsterdam -> Den Haag |
Roelofarendsveen - Zoeterwoude |
↓ |
1 | |
9 |
A20 Gouda -> Hoek van Holland |
knp. Terbregseplein - Kleinpolderplein |
↑ |
10 | |
10 |
A50 Arnhem -> Eindhoven |
knp.Valburg - knp. Bankhoef |
↓ |
8 |
File top tien ochtendspits |
2022 |
2019 | ||
1 |
A12 Duitse grens -> Arnhem |
Duitse grens - Arnhem |
↑ |
9 |
2 |
A1 Apeldoorn -> Amsterdam |
Voorthuizen - Amersfoort |
↓ |
2 |
3 |
A58 Tilburg -> Eindhoven |
Moergestel - Oirschot |
↑ |
5 |
4 |
A27 Breda -> Utrecht |
Geertruidenberg - Gorinchem |
- |
4 |
5 |
A2 ’s-Hertogenbosch -> Utrecht |
knp. Empel - Waardenburg |
↑ |
- |
6 |
A4 Den Haag -> Amsterdam |
Leidschendam - Zoeterwoude |
↓ |
2 |
7 |
A50 Arnhem -> Eindhoven |
knp.Valburg - knp. Bankhoef |
↓ |
6 |
8 |
A2 Maastricht -> Eindhoven |
Budel - Valkenswaard |
- |
8 |
9 |
A67 Venlo -> Eindhoven |
Someren - Geldrop |
↓ |
7 |
10 |
A4 Rotterdam -> Den Haag |
Den Hoorn - Rijswijk |
↑ |
- |
File top tien avondspits |
2022 |
2019 | ||
1 |
A27 Utrecht -> Breda |
Lexmond - Werkendam |
- |
1 |
2 |
A4 Amsterdam -> Den Haag |
Roelofarendsveen - Zoeterwoude |
- |
2 |
3 |
A4 Den Haag -> Rotterdam |
Den Haag-Zuid - Ketheltunnel |
- |
3 |
4 |
A2 Utrecht -> ‘s-Hertogenbosch |
Culemborg - knp. Deil |
- |
4 |
5 |
A1 Amsterdam -> Apeldoorn |
Amersfoort-West - Barneveld |
↑ |
6 |
6 |
A15 Rotterdam -> Gorinchem |
Hendrik-Ido-Ambacht - Sliedrecht |
↓ |
5 |
7 |
A58 Tilburg -> Breda |
Tilburg - Bavel |
↑ |
- |
8 |
A20 Gouda <-> Hoek van Holland |
knp. Gouwe - knp. Terbregseplein |
↓ |
7 |
9 |
A58 Tilburg -> Eindhoven |
Moergestel - Oirschot |
↓ |
8 |
10 |
A12 Arnhem -> Duitsland |
knp. Velperbroek - Zevenaar |
↓ |
9 |
File top tien N-wegen |
2022 |
2019 | ||
1 |
N206 |
Katwijk -> Zoetermeer, bij Leiden |
- |
1 |
2 |
N50 |
Emmeloord <-> Zwolle, bij Kampen |
↑ |
8 |
3 |
N247 |
Amsterdam -> Hoorn, tussen Amsterdam en Volendam |
- |
3 |
4 |
N57 |
Rotterdam -> Middelburg, tussen aansluiting A15 en Hellevoetsluis |
↑ |
- |
5 |
N242 |
Middenmeer <-> Alkmaar, bij Alkmaar |
↓ |
2 |
6 |
N207 |
Hillegom -> Alphen a/d Rijn, tussen A4 en Rijnsaterwoude |
↑ |
- |
7 |
N210 |
Rotterdam <-> Krimpen a/d IJssel |
↓ |
5 |
8 |
N233 |
Kesteren -> Veenendaal, bij Rhenen |
↑ |
- |
9 |
N36 |
Ommen -> Almelo, bij Wierden |
↑ |
- |
10 |
N219 |
Zevenhuizen -> Capelle a/d IJssel |
↑ |
- |
Filezwaarte (kwartaal 2 t/m 4) 2022 in de drukste provincies vergeleken met 2019 | |
Noord-Holland | -26% |
Utrecht | -18% |
Zuid-Holland | -13% |
Gelderland | -9% |
Noord-Brabant | -4% |
* Filezwaarte = lengte keer duur van de file
Bron: ANWB Verkeersinformatie