Veelgestelde vragen (FAQ) ANWB Parkeren

Als de techniek werkt, is mobiele parkeren met ANWB Parkeren en de ANWB Onderweg app een fluitje van een cent, maar wat moet je doen als de techniek niet werkt?
Op deze pagina leggen we de meest voorkomende problemen van mobiel parkeren uit en geven er ook een oplossing bij

  • Kan iedereen zich registeren voor ANWB Parkeren?

    Alle leden van de ANWB (particulier en ANWB voor de Zaak) die willen parkeren op straat en Q-Park garages kunnen zich registreren voor ANWB Parkeren.

  • Ik heb bij het registreren een verkeerd kenteken/mobiel telefoonnummer opgegeven!

    Als je tijdens het registreren een fout heeft gemaakt kun je, nadat je de kaarten hebt ontvangen, deze gegevens eenvoudig wijzigen via Mijn ANWB Parkeren op anwbparkeren.nl.

  • Waarom moet ik bij het invoeren van mijn bankrekening 1 cent betalen?

    Om er zeker van te zijn dat de bankrekening voor het betalen van de verschuldigde parkeerbelasting op naam van de juiste persoon staat, is verificatie van belang. Naam en bankrekening moeten overeenkomen met de juiste gegevens. Ter verificatie van je naam en bankrekening vragen wij je daarom om 1 cent te betalen via iDeal. Dit is een vereiste voor de identificatie. Op deze manier kunnen wij zowel jouw als onze veiligheid waarborgen.

  • In welke steden kan ik ANWB Parkeren gebruiken?

    Voor ANWB Parkeren werkt de ANWB samen met Yellowbrick. Wil je in één oogopslag zien in welke gemeente je  op welke manier ANWB Parkeren kunt gebruiken? Bekijk het overzicht met alle steden.

  • Kan ik voor elke auto ANWB Parkeren gebruiken?

    Voor elke auto waarmee je op straat wilt parkeren met ANWB Parkeren geldt dat je het kenteken op Mijn ANWB Parkeren moet registreren. In de Onderweg app of via Mijn ANWB Parkeren kun je op elk moment van de dag het kenteken kosteloos wijzigen.

  • Hoe ziet de parkeercontroleur dat ik wel betaald heb?

    De controleurs zien door het ingeven van je kenteken of er een parkeertransactie voor het desbetreffende voertuig bestaat.

  • Is parkeren op straat met ANWB Parkeren goedkoper dan parkeergeld betalen via de parkeerautomaat?

    Bij ANWB Parkeren betaal je evenveel parkeerbelasting als bij de automaat. De meeste mensen gooien echter vooraf vaak te veel geld in de automaat. Met ANWB Parkeren ben je dan al snel goedkoper uit, je betaalt namelijk alleen voor de daadwerkelijke parkeertijd.

  • Wat zijn de parkeertarieven van ANWB Parkeren?

    Je betaalt de parkeertarieven zoals die door de gemeenten vastgesteld zijn. De tarieven worden vermeld op de parkeerautomaten. Naast deze kosten betaal je per parkeeractie transactiekosten. Bij een abonnement betaal je per week een vast bedrag en kun je daarvoor ongelimiteerd transacties maken.

  • Kan iedereen ANWB Parkeren aanvragen en gebruik maken van de voordelige tarieven?
    Alle ANWB-leden kunnen ANWB Parkeren aanvragen. Nog geen lid van de ANWB? Vraag nu een lidmaatschap aan voor jezelf of als ondernemer. Ben je geen lid dan kun je geen gebruik maken van de voordelige tarieven die gelden voor ANWB leden.

  • Maakt het uit met welk mobiel telefoonnummer ik bel?
    Ja, het is noodzakelijk dat je belt met een mobiel telefoonnummer dat aan je gebruikersaccount is gekoppeld. Anders zal het Yellowbrick systeem het nummer niet herkennen en dus niet accepteren. Je kunt het telefoonnummer op elk moment wijzigen op Mijn ANWB Parkeren. Er kunnen maximaal twee telefoonnummers aan een gebruiker worden gekoppeld. Je mobiele telefoon kan maar aan één gebruiker tegelijk gekoppeld zijn. Indien je een 2e auto bezit, kun je het beste een extra gebruiker toevoegen. Als je via de ANWB Onderweg app transacties maakt, is het telefoonnummer irrelevant.  Je maakt de transactie dan immers via het internet van de telefoon.
  • Moet ik mijn nummerherkenning aanzetten?

    Om te parkeren met ANWB Parkeren moet nummerherkenning geactiveerd te zijn.

  •  Kan ik met meerdere mobiele nummers gebruik maken van ANWB Parkeren?

    Je kunt alleen telefonisch een transactie starten en stoppen met een telefoonnummer dat aan je gebruikersaccount is gekoppeld. Je kunt maximaal twee telefoonnummers aan een gebruiker koppelen. Je kunt dan met beide telefoonnummers een transactie maken voor een voertuig. Als je een mobiel telefoonnummer hebt of als je een ander nummer wilt gebruiken kun je dit op je persoonlijke pagina wijzigen. Je mobiele telefoon kan maar aan één gebruiker tegelijk gekoppeld zijn. Indien je een 2e auto bezit, kun je het beste een extra gebruiker toevoegen.

 

 

 

  • Ik heb een boete gekregen terwijl ik wel stond aangemeld, wat moet ik doen?

    Erg vervelend dat je een boete hebt gehad. Maar is deze wel terecht? Controleer eerst in onze app of in Mijn ANWB Parkeren je transactiegegevens:
    - Het kenteken
    - De zonecode
    - De tijd van de bekeuring

    Een bezwaarschrift indienen
    Komen onze transactiegegevens met die op de boete overeen, dien dan een bezwaarschrift in bij de gemeente. Een uitdraai of printscreen van je ANWB Parkeren-transacties geldt als voldoende bewijs. De afhandeling van een naheffing is een zaak tussen de parkeerder en gemeente in kwestie. ANWB Parkeren mag hierin niet bemiddelen.

  • Werkt mijn P+ pas nog wel?

    Het zou kunnen zijn dat je P+ pas is gedemagnetiseerd door bijvoorbeeld je mobiele telefoon (Blackberry), een speaker of de magnetische sluiting van je telefoonhoesje. Als de problemen aanhouden kun je een nieuwe pas bestellen via Mijn ANWB Parkeren op anwbparkeren.nl onder 'Mijn kaarten'.

  • Wat doe ik als ik mijn P+ pas ben verloren?

    Als je je P+ pas bent verloren dien je deze te (laten) blokkeren via Mijn ANWB Parkeren of via de Customer Service van Yellowbrick. De pas is dan vanaf de volgende dag niet meer te gebruiken in de parkeergarage.

  • P+ pas verloren tijdens een lopende transactie?

    Als je tijdens een parkeertransactie bij Q-Park de P+ pas verliest en je pasnummer niet weet (of kunt achterhalen) ben je genoodzaakt een verloren kaart te kopen. Meld je dan bij de beheerder van de parkeergarage of, indien deze er niet is, via de informatiebutton bij Q-Park. Bel vervolgens tijdens kantooruren met Customer Services om de transactie de volgende dag bij Q-Park te laten stoppen. Weet je jouw P+ pas nummer wel, dan kan Q-Park je transactie stoppen via de informatiebutton bij de terminal.

  • Waarom zie ik bij mijn Q-Park transacties geen starttijd?

    De transacties gemaakt met de P+ pas worden door Q-Park hetzelfde afgehandeld als een creditcard transactie. Er wordt alleen een bedrag en een eindtijd doorgegeven aan Yellowbrick. Hierdoor wordt er geen starttijd en duur vermeld in de transactie.

  • Krijg ik ook sms'jes als ik de P+ pas gebruik?

    Als je parkeert met de P+ pas bij Q-Park worden er geen sms'jes verzonden!

  • Welk nummer moet ik bellen om te parkeren met mijn mobiel?

    ANWB Parkeren starten of stoppen via de mobiele telefoon kan via: 088-274 25 36 (Lokaal tarief*)
    * Plus de kosten voor het gebruik van je mobiele telefoon. 

  • Kan ik een transactie alvast starten voordat de parkeertijd ingaat?

    Je kunt een transactie na 00:30 uur alvast telefonisch starten voor de komende dag. De transactie zal dan starten wanneer de parkeertijd in de desbetreffende zone ingaat. Als je besluit de transactie ook voor het begin van de parkeertijd te stoppen, dan wordt er voor deze transactie het minimum aan transactiekosten gerekend.

  • Waarom moet ik een zonecode intoetsen als ik een transactie wil starten?

    Aan de zonecode herkent het Yellowbrick systeem het tarief en de geldende parkeertijden in het desbetreffende gebied. Je vindt de zonecode op het blauwe bord boven de parkeerautomaat.

  • Als ik de transactie vergeet te stoppen, wat zijn dan de consequenties?

    Op straat blijft de transactie doorlopen tot het einde van de parkeertijd in die zone.*
    Aan het einde van de parkeertijd wordt de transactie automatisch beëindigd. Als extra optie bieden we de SMS Reminder Service aan. Door gebruik te maken van deze service wordt je via een sms (€ 0,35 per ontvangen bericht) herinnerd aan de lopende transactie. Twijfel je of de transactie is gestopt, dan kun je dit in de Onderweg app of telefonisch checken. Ook kun je op Mijn ANWB Parkeren controleren of de transactie nog loopt. Hier kun je de transactie gelijk ook eenvoudig stoppen.
    * voor Leiden geldt dat transactie automatisch pas de volgende dag stopt. Dit is op verzoek van de gemeente Leiden zo ingesteld.

  • Wanneer wordt een transactie door het systeem automatisch gestopt?

    Als je met ANWB Parkeren parkeert wordt de transactie automatisch aan het einde van de parkeertijd gestopt. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook als je in een zone staat waar er maar één uur geparkeerd mag worden, de zogenaamde 1-uurszones. Besluit je binnen het uur te stoppen, dan kun je uiteraard de transactie wel stoppen. Informatie over de parkeerduur vind je op de automaat. Je dient voor het gebruik van ANWB Parkeren op de hoogte te zijn van de regels in de desbetreffende zone.

  • Hoe lang mag ik maximaal parkeren?

    Informatie over de regels in de zone waar je parkeert staat op de parkeerautomaat. 

  • Als de parkeertijd in een zone eindigt, stopt de parkeertijd dan automatisch of moet ik zelf de transactie stoppen?

    Het systeem zal de transactie in dat geval aan het einde van de parkeertijd automatisch stoppen.*
    In een 1-uurszone wordt je parkeertijd na 1 uur ook automatisch gestopt door ons systeem. Het is je eigen verantwoordelijkheid om op de hoogte te zijn van de regels in een bepaalde parkeerzone.
    *In opdracht van de gemeente Leiden loopt de parkeertijd in deze stad tot het einde van de volgende dag door.

  • Waarvoor gebruik ik het Calamiteiten/Noodnummer?

    Als de batterij van je mobiele telefoon leeg is of als je mobiel is zoekgeraakt kun je een transactie stoppen via het Calamiteiten/Noodnummer: 0900 - 2007999 (€0,20 per gesprek). Belangrijk is dat je van te voren weet wat je pincode is, deze vind je op Mijn ANWB Parkeren. Hier kun je de pincode ook eventueel wijzigen.

  • Wat is Mijn ANWB Parkeren?

    Hier kun je je gegevens bekijken en aanpassen. Onder 'Mijn transacties' kun je jouw transacties terugvinden. Ook kun jetransacties starten en stoppen via de functie 'Internet parkeren'. Je logt in met het per e-mail toegezonden klantnummer en wachtwoord. Eenmaal ingelogd kun je het wachtwoord wijzigen.

  • Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord kwijt ben?

    Klik op ‘wachtwoord vergeten’ nadat je op het tabblad 'Mijn ANWB Parkeren' heeft geklikt. Houd hiervoor wel je klantnummer bij de hand. Dit klantnummer heb je per e-mail gekregen na registratie en staat ook op de factuur vermeld. Er wordt vervolgens een e-mail gestuurd naar het e-mailadres dat bij ons bekend is met een link om je wachtwoord aan te passen.

  • Mijn ANWB Parkeren is geblokkeerd, kan ik nu nog parkeren via internet?
    Na drie keer een fout wachtwoord te hebben ingevoerd, wordt je account voor 1 uur geblokkeerd. Dit gebeurt uit veiligheidsoverwegingen. Het 'Internet Parkeren' kan in deze gevallen een uur lang niet meer gebruikt worden. Ook de Customer Service kan geen transacties meer starten of stoppen.

    De enige mogelijkheid tot starten van een transactie is dan nog telefonisch of via de Onderweg app, mits er een telefoonnummer aan het gebruikersnummer is gekoppeld.

  • Hoe kan in mijn kenteken wijzigen?

    Je kunt een kenteken wijzigen op Mijn ANWB Parkeren. Als je klikt op "Mijn kaarten" krijg je jouw kaart(en) te zien. Vervolgens kun je kiezen voor wijzigen, hier kan het kenteken dat gekoppeld is aan de gebruiker gewijzigd worden. Als je een transactie start via de ANWB Onderweg app of internet kun je bij het starten van de transactie direct het kenteken overschrijven.

Ja, gebruikers kunnen kosteloos hun pakket aanpassen via Mijn ANWB Parkeren. Je logt in met je klantnummer en wachtwoord. Via Mijn Gegevens > Mijn Lidmaatschap kunt je je huidige pakket aanpassen. De aanpassing wordt binnen twee weken verwerkt. 

  • Hoe zeg ik mijn lidmaatschap op?

    Indien je geen gebruik meer wenst te maken van ANWB Parkeren, dien je je account op te zeggen. Dat kan door een mail te sturen naar afmelden@yellowbrick.nl onder vermelding van klant- en kaartnummer(s). Wij zullen je account dan per direct afmelden.
    Als je een abonnement hebt zijn er twee weken opzegtermijn, ingaande vanaf de eerst volgende maandag.
    Als je voor een langere periode geen gebruik van ANWB Parkeren zult maken kunnen we je account ook tijdelijk afmelden. Het account kan daarna weer worden geactiveerd om weer te kunnen parkeren. 

  • Hoe neem ik een abonnement?

    Als je per week meerdere transacties maakt, kan een abonnement al snel voordeliger zijn. Via je persoonlijke pagina 'Mijn ANWB Parkeren' onder 'Mijn lidmaatschap' kun je een abonnement aanvragen. Je betaalt dan niet meer per transactie, maar een vast bedrag per week.

  • Hoe werkt een abonnement?

    * Een abonnement is niet verplicht maar een mogelijkheid.
    * Per account kun je  één servicevorm kiezen, of u neemt een abonnement óf u betaalt per keer dat u parkeert (transactiekosten).
    * Als je een abonnement hebt houdt dat in dat u per week een vast bedrag betaalt en geen transactiekosten meer betaalt.
    * Deze abonnementskosten betaal je per week. Stel dat je twee gebruikersaccounts hebt, dan betaal je per week tweemaal de abonnementskosten.
    * Deze kosten worden samen met je parkeerkosten geïncasseerd, je vindt ze terug op je factuur.

  • Hoe betaal ik mijn parkeergeld?

    Particuliere klanten betalen maandelijks via automatische incasso of dagelijks via een creditcard (Visa Card of MasterCard). Zakelijke klanten kunnen ook maandelijks betalen via automatische incasso of dagelijks via een (ANWB) creditcard (VISA MasterCard).

  • Ik heb een betalingsherinnering ontvangen, wat nu?

    Indien wij bericht krijgen dat een bedrag niet geïncasseerd kan worden wordt dezelfde dag per e-mail een betalingsherinnering verzonden. Je dient dan binnen 7 dagen na de dagtekening het geld over te maken naar het rekeningnummer dat op de brief staat. Vergeet je klantnummer niet in de beschrijving te vermelden! Je account wordt daags na het mislukken van de incasso tijdelijk op inactief gezet. Zodra je betaling is verwerkt door onze administratie wordt je account automatisch weer geactiveerd en kun je weer starten met parkeren! De verwerking van een handmatige betaling duurt twee tot drie werkdagen.

  • Kan ik een factuur opgestuurd krijgen?

    ANWB Parkeren wordt uitgevoerd door Yellowbrick. Yellowbrick werkt met het systeem E-Billing. Dit houdt in dat Yellowbrick de facturen via de mail verstuurt. Facturen kunnen dan ook niet per post worden opgestuurd. Indien je een kopie van een nota gemaild wilt hebben dan kun je dat opvragen via de Customer Service.

  • Waarom wordt er geen btw over het parkeergeld geheven?

    Parkeergeld is al een vorm van belasting. Daarom wordt hier geen btw over geheven. Over de registratie-, transactie- en kaartkosten wordt wel 21% btw geheven. Hetzelfde geldt voor de parkeerkosten in Q-Park garages. Je betaalt voor het gebruik van ANWB Parkeren per parkeertransactie of op basis van een weekabonnement. De bedragen zijn inclusief btw voor particulieren en exclusief btw voor ondernemers.

  • Ik krijg de melding dat mijn account geblokkeerd is, wat nu?

    Indien wij bericht krijgen dat een bedrag niet geïncasseerd kan worden wordt dezelfde dag per e-mail een betalingsherinnering verzonden en je account geblokkeerd. Je dient dan binnen 7 dagen na de dagtekening het geld over te maken naar het rekeningnummer dat op de brief staat. Vergeet je klantnummer niet in de beschrijving te vermelden!

    Je account wordt daags na het mislukken van de incasso tijdelijk op inactief gezet. Zodra deze is verwerkt door onze administratie wordt het account automatisch weer geactiveerd en kun je weer mobiel parkeren! De verwerking van een handmatige betaling duurt twee tot drie werkdagen.

    Voor optimaal gebruik van ANWB Parkeren is het dus belangrijk dat er genoeg geld op je rekening staat. Je dient ook wijzigingen in je betalingsgegevens tijdig aan te passen op Mijn ANWB Parkeren. Zo merken we dat klanten vaak vergeten  hun creditcardgegevens aan te passen bij het krijgen van een nieuwe kaart.

    Indien je na de herinnering niet op tijd betaalt, zal de niet betaalde parkeerbelasting worden verhoogd met  € 10,- administratiekosten. Indien je daarna nog in gebreke blijft zal het dossier worden overdragen aan de EDR Incasso.

  • Hoe reserveer ik een parkeerplaats bij Schiphol?

    Je maakt online rechtstreeks een reservering bij Park and Fly. Hiermee zorg je ervoor dat er een parkeerplek voor je is gereserveerd. ANWB Parkeren in samenwerking met Yellowbrick kan deze reservering niet namens jou maken. Je maakt de reservering door hier te klikken. Je komt dan in een speciaal voor Yellowbrick klanten aangemaakte reserveringsmodule. Nadat je een reservering hebt gemaakt en je reservering gecontroleerd is, ontvang je een bevestiging per e-mail. Het kan een paar uur duren voordat je deze bevestiging per e-mail ontvangt.

  • Wat is de zonecode?

    De zonecode is groot afgebeeld bij de locatie van Park and Fly.
    (Je start de transactie pas wanneer je daar met de auto aankomt, niet eerder!)

  • Hoe kan ik mijn reservering bij Park and Fly wijzigen/annuleren?

    Als je reis wijzigt en je de reservering wilt omzetten of annuleren bel je met de Customer Service van Park and Fly/Holiday Cars op het nummer: 0252-343212.

    Als je terugvlucht wijzigt waardoor je eerder of later terug komt met een andere vlucht, neem dan zo snel mogelijk contact op met Park and Fly op het nummer: +31 (0) 20 65 37 544.

    Geef aan dat het om een boeking via Yellowbrick gaat!

  • Ik moet steeds mijn klantnummer en wachtwoord opnieuw invoeren?

    Als je niet handmatig uitlogt, blijf je in de ANWB Onderweg app ingelogd na de eerste keer inloggen. Er zijn een paar toestellen op de markt waar de inloggegevens niet worden onthouden. Vanaf versie 2.3 zal het klantnummer onthouden worden op die toestellen. Excuses voor het ongemak.

  • Moet ik de app open laten staan tijdens de transactie?

    Nee, je kunt de app sluiten en open laten staan als actieve app. Log niet uit, anders moet je weer inloggen om je transactie te kunnen stoppen. In het openingsscherm van de Onderweg app kun je tijdens de transactie zien hoeveel minuten je al parkeert. 

  • Is GPS parkeren ook mogelijk met de Apple iPad?

    De ANWB Onderweg app werkt ook op de iPad met 3G, maar is niet geoptimaliseerd. De app is vooral voor de iPhone en Android telefoon.
  • Hoe kom ik aan het wachtwoord voor de app?

    Het wachtwoord voor de ANWB Onderweg parkeer app is hetzelfde als het wachtwoord dat je voor Mijn ANWB Parkeren gebruikt.

  • Waarvoor gebruik ik de zwarte P+ pas die ik heb ontvangen?

    Met de zwarte P+ pas ut het welkomstpakket kun je betalen bij Q-Park garages. Je hoeft dus niet in de rij te staan voor een betaalautomaat.

  • Hoe werkt de zwarte P+ pas bij Q-park garages?

    Bij het inrijden van een Q-Park garage steek je de P+ pas in de creditcard lezer. Het systeem registreert het tijdstip van inrijden. Bij het uitrijden steek je opnieuw de P+ pas in de kaartlezer. Het systeem registreert het tijdstip van uitrijden en berekent zo de parkeerkosten. De slagboom gaat open en je kunt uitrijden. De gemaakte parkeerkosten worden achteraf verrekend.

  • Problemen met de P+ pas bij de slagboom?
    Heb je problemen met de P+ pas bij de slagboom, bijvoorbeeld een foutmelding of de kaart wordt niet gelezen? Gebruik dan de intercomknop. De medewerker van Q-Park zal direct helpen. De medewerker kan de lopende transactie stoppen en in de meeste gevallen kan er ook een transactie gestart worden aan de hand van het nummer op de pas.

  • Over het welkomstpakket

    Heb je ANWB Parkeren aangevraagd? Binnen enkele dagen ontvang je een welkomstpakket met daarin standaard 1 zwarte P+ kaart te gebruiken bij Q-Park garage en een ANWB Parkeren folder. Lees de instructies in de folder over hoe je jouw gegevens kunt koppelen aan je account goed door. Dit is nodig om gebruik te kunnen maken van onze dienst.  

    Per email heb je ook een bevestiging ontvangen van je registratie. In de deze mail staat je klantnummer. Via de bijgevoegde link in de email kun je een wachtwoord aanmaken om je account te activeren.
    Je kunt 28 dagen gebruik maken van deze link, na deze periode moet je een nieuwe link aanvragen met behulp van je klantnummer. Op Mijn ANWB Parkeren kun je o.a. je parkeertransacties bekijken of gegevens wijzigen. Bewaar je klantnummer goed!

  • Ik weet niet zeker of ik kan starten

    Controleer of je kenteken(s) en 06-nummer(s) juist vermeld staan in je persoonlijke Mijn ANWB Parkeren omgeving en plaats vervolgens het gele pasje achter de voorruit.

  • Ik kan niet inloggen

    Klik hier als je problemen hebt met inloggen op de app of Mijn ANWB Parkeren.

  • Ik heb geen pasje(s)
    In de Mijn ANWB Parkeren omgeving kun je heel eenvoudig pasjes (en hoesjes) bijbestellen. Nadat je hebt ingelogd, klik op ‘Mijn kaarten’ en dan op ‘Bestellen’.

Het bedrag van 1 euro is een reservering op je creditcard, die plaatsvindt als je je als nieuwe klant registreert of je creditcardgegevens aanpast. Het bedrag wordt niet daadwerkelijk afgeschreven; wij incasseren pas van je creditcard als je onze service gaat gebruiken. Je betaalt geen 3% toeslag bij betaling per creditcard. 

ANWB Parkeren is te gebruiken voor meerdere voertuigen of gebruikers. Hieronder per parkeervorm een uitleg:

  • Ik parkeer op straat door te bellen

    Je kunt met twee verschillende telefoonnummers transacties starten en stoppen voor hetzelfde gebruikersaccount. Je mobiele telefoon kan maar aan één gebruiker tegelijk gekoppeld zijn. Indien je een tweede auto bezit, kun je het beste een tweede gebruiker toevoegen op Mijn ANWB Parkeren onder 'Kaart/Gebruiker'.

  • Ik parkeer op straat met de app

    Je kan ook transacties maken via onze gratis iPhone en Android app. Met deze app start en stop je de parkeertransactie. Je kunt in de app direct het kenteken wijzigen of, als je meerdere accounts hebt, kiezen voor welke gebruiker je een transactie wil starten!
    Meer informatie: ANWB Parkeren: Zo werkt het

  • Meerdere accounts?
    Je kunt meerdere accounts nemen bij ANWB Parkeren (bijvoorbeeld zakelijk en particulier gescheiden). Als je telefonisch transacties wilt starten en stoppen houd dan rekening dat het telefoonnummer waarmee je wilt gaan parkeren in één account tegelijk kan voorkomen.

Als je samen de kosten betaalt dan heb je maar 1 login/klantnummer nodig die je kunt delen. Je kunt met hetzelfde klantnummer op verschillende telefoons inloggen. Ook kun je 2 mobiele nummers koppelen aan 1 klantnummer voor belparkeren. Je ontvangt per registratie 1 Q-Park P+ Pas gratis. Ook die kun je delen met elkaar. 

  • Mijn parkeertransactie is gestart in een onjuiste zone, hoe kan dit?

    Bij het starten van de transactie is de zonecode niet correct of onvolledig aangeleverd vanaf je telefoon. Hierdoor is een bestaande code van een andere plaats doorgekomen en daarmee is de transactie opgestart. Bij het telefonisch starten van de transactie worden de zonecode en de stad waarin je parkeert herhaald in de bevestigingstekst van 'het bandje'. Een onjuist ingetoetste zonecode kan je eventueel wijzigen via het telefoonmenu. Deze optie om de zonecode extra te controleren stel je zelf in via Mijn ANWB Parkeren (log in, klik op 'Mobiel' en kies 'Toevoegen'). Iedere gestarte transactie dient ANWB Parkeren af te dragen aan de gemeente. De parkeerbelasting is officieel afgenomen, want hij staat geregistreerd bij de gemeente. Wij zijn dan ook genoodzaakt deze door te belasten aan de klant.

  • Wat is de zonecode check?

    Met de functie 'zonecode check' kan je jouw ingetoetste zonecode controleren als je telefonisch het parkeren start. Er wordt dan om een bevestiging van de zonecode gevraagd om te voorkomen dat je per ongeluk een onjuiste zonecode gebruikt. Je kiest zelf of je deze functie wilt gebruiken. Je stelt zonecode check in via Mijn ANWB Parkeren. Ga naar ‘Mobiel’ en klik op 'wijzigen' achter je mobiele telefoonnummer. Volg dan de aanwijzingen. Als je een telefoonnummer toevoegt staat deze functie automatisch aan.

  • Hoe gebruik ik de testzone?

    Wil je testen of je klaar bent om telefonisch te parkeren? Dat kan! Maak een testtransactie in de gratis zone 99999. Volg de stappen hieronder.
    - Bel naar 088-2742536
    - Toets de zonecode 99999 in en sluit af met een hekje
    - Luister het bandje af en bevestig je keuze

    Vergeet de transactie niet te stoppen.
    - Dat doe je door hetzelfde nummer te bellen
    - Luister het telefoonmenu af en bevestig het stoppen
    - Nadat je de bevestiging hebt afgeluisterd kun je ophangen

Je transactiekosten zijn €0,-

Je hebt een betalingsherinnering van ons ontvangen maar je betaalt met een creditcard. Hoe kan dat? Er zijn 2 oorzaken; je limiet is bereikt of je hebt onlangs een nieuwe creditcard ontvangen. In het laatste geval kloppen de kaartgegevens die je ooit bij ons hebt ingevoerd niet meer.

Hoe los ik dit op?
Je maakt het openstaande bedrag op de betalingsherinnering over met het kenmerk zoals in de betalingsherinnering omschreven en voert de gegevens van de nieuwe creditcard in op Mijn ANWB Parkeren (inloggen met je klantnummer).
Je kunt binnen 2 dagen weer bricken.

De P+ pas oftewel de zwarte kaart blokkeren op Mijn Yellowbrick:

  • Log in
  • Ga naar 'Kaart/Gebruiker' en vervolgens 'P+ passen'
  • Klik op 'Blokkeren'

De pas is vanaf de volgende dag niet meer te gebruiken in de parkeergarage.

Via Mijn Yellowbrick vraag je direct een nieuwe pas aan.

De P+ pas telefonisch blokkeren:
Neem tijdens kantooruren contact op met onze Customer Service op 09002006999. Een van onze medewerkers verstuurt je direct een nieuwe pas.

De P+ Pas verloren terwijl er een transactie loopt?
Als je het nummer van je P+ pas weet, kan Q-Park de transactie voor je stoppen. Druk op de informatiebutton bij de terminal om een medewerker te spreken.

Weet je het P+ pasnummer niet? Je dient dan een ‘verloren kaart’ te kopen. Meld je bij de beheerder van de garage of druk bij afwezigheid van de beheerder op de informatiebutton bij de terminal. Bel vervolgens tijdens kantooruren met Yellowbrick om de transactie bij Q-Park te stoppen.
 

Je moet het huidige YellowBrick-account zelf beëindigen op www.yellowbrick.nl. Je krijgt een nieuw inlogaccount via de ANWB met bijbehorende pas(sen).

  • Moet ik mijn vraag over ANWB Parkeren aan Yellowbrick of de ANWB stellen?

    ANWB Parkeren is een product van de ANWB dat in samenwerking met Yellowbrick is ontwikkeld. Yellowbrick is degene die de dienst uitvoert en ook alle vragen over het parkeren op straat beantwoord.
    Contact via: Customer Services Yellowbrick , Tel: 0900-2006999 (€0,45 per gesprek) , ma t/m vrij 8.00 tot 18.00 uur, e-mail: anwbparkeren@yellowbrick.nl
    Wanneer je problemen, suggesties en wensen hebt betreffende de ANWB Onderweg App, dan kan je een e-mail sturen naar appsupport@anwb.nl.
  • Moet ik mijn vragen over de P+ pas en Q-Park garages aan Yellowbrick of Q-Park stellen?

    De afhandeling van vragen en opmerkingen met betrekking tot een Q-Park parkeerfaciliteit ligt bij Q-Park. Denk hierbij aan vragen over lopende transacties en locatie specifieke vragen over bijvoorbeeld openingstijden en doorrijhoogte van de parkeerfaciliteit.

    Q-Park Customer Desk
    Antwoordnummer 1125
    6200 VB Maastricht
    Tel: 0900-4466880 (op werkdagen van 08:00 tot 18:00 bereikbaar, 45 eurocent per gesprek)
    info@cs.q-park.nl

    Vragen en opmerkingen over het gebruik van de P+ pas worden door Yellowbrick afgehandeld. Denk hierbij aan vragen over de factuur, het bestellen van extra passen en de berekening van het tarief.

  • Indien ik vragen heb over het afgeschreven bedrag wat moet ik dan doen?

    Controleer eerst de nota aan de hand van 'Mijn ANWB Parkeren' op je persoonlijke pagina. Mocht je daarna alsnog vragen hebben dan kun je contact opnemen met Customer Service Yellowbrick via: anwbparkeren@yellowbrick.nl

Bekijk de handleiding voor een beknopte uitleg over de werking van ANWB Parkeren.
Handleiding ANWB Parkeren (pdf)