Veelgestelde vragen ANWB Parkeren

Op deze pagina vind je vragen en antwoorden over ANWB Parkeren.

Heb je vragen over de recent gecommuniceerde wijziging met betrekking tot Mijn ANWB Parkeren? Bezoek dan deze veelgestelde vragen pagina.

Top 5

Als ANWB-lid parkeer je sneller, makkelijker en voordeliger met behulp van je mobiele telefoon.

Lees hier hoe mobiel parkeren werkt met ANWB Parkeren

Alleen ANWB-leden kunnen zich gratis registreren voor ANWB Parkeren.

Je kunt een kenteken wijzigen in Mijn ANWB Parkeren of via de ANWB Onderweg app. 

MIJN ANWB PARKEREN
Ga naar Mijn Account, Voertuigen en wijzig je kenteken.

ONDERWEG APP
Als je een transactie start via de ANWB Onderweg app of internet kun je bij het starten van de transactie direct het kenteken aanpassen. Dit doe je door te klikken op 'ander kenteken'.

Ga naar Mijn ANWB Parkeren en klik op wachtwoord vergeten? Voer je e-mailadres of klantnummer in* en klik op bevestigen. Er wordt vervolgens een e-mail gestuurd naar het e-mailadres dat bij ons bekend is met een link om je wachtwoord aan te passen.

*Het klantnummer is alleen van toepassing indien je je ANWB Parkeren account voor 2023 hebt aangemaakt. Het klantnummer kun je terugvinden op een factuur van 2022 of eerder.

Mijn ANWB Parkeren is je persoonlijke omgeving gekoppeld aan jouw ANWB Parkeren account. Binnen deze omgeving kun je je gegevens bekijken en aanpassen. Daarnaast kun je onder andere je facturen inzien, betaalgegevens wijzigen, pakket wijzigen of een parkeeractie starten.


Algemeen

Als de techniek werkt, is mobiel parkeren met ANWB Parkeren en de ANWB Onderweg app een fluitje van een cent, maar wat moet je doen als de techniek niet werkt?
Op deze pagina leggen we de meest voorkomende problemen van mobiel parkeren uit en geven er ook een oplossing bij

Erg vervelend dat je een boete hebt gehad. Maar is deze wel terecht? Controleer eerst in onze app of in Mijn ANWB Parkeren je transactiegegevens:
- Het kenteken
- De zonecode
- De tijd van de bekeuring

Een bezwaarschrift indienen
Komen onze transactiegegevens met die op de boete overeen, dien dan een bezwaarschrift in bij de gemeente. Een uitdraai of printscreen van je ANWB Parkeren-transacties geldt als voldoende bewijs. De afhandeling van een naheffing is een zaak tussen de parkeerder en gemeente in kwestie. ANWB Parkeren mag hierin niet bemiddelen.

Als wij je factuur niet kunnen incasseren, ontvang je van ons per e-mail een betalingsherinnering. Het openstaande bedrag dien je binnen 7 dagen na ontvangstdatum over te maken via de handige betaallink in de e-mail. Wanneer er na de 7 dagen niet betaald is, ontvang je een aanmaning. Blijft de betaling na de laatste aanmaning uit dan zijn wij genoodzaakt jouw dossier over te dragen aan ons incassobureau COEO.

Heb je meerdere facturen bij ons openstaan, dan ontvang je voor de tweede factuur alleen een herinnering. Nadat een incasso is mislukt, wordt je account tijdelijk geblokkeerd. Zodra onze administratie je nabetaling heeft verwerkt, heractiveren wij je account zodat je weer kunt parkeren. Een nieuwe creditcard of e-mailadres? Geef wijzigingen direct door via de app of via Mijn ANWB Parkeren.

Je kunt je Yellowbrick-account afmelden via het afmeldformulier. Via de anwb website kun je kiezen welk parkeer product het best bij je past en kun je je aanmelden voor ANWB Parkeren.

Wij adviseren je eerst de nota te controleren aan de hand van Mijn ANWB Parkeren op je persoonlijke pagina. Mocht je daarna alsnog vragen hebben dan kun je contact opnemen met Customer Service Yellowbrick via:anwbparkeren@yellowbrick.nl

ANWB Parkeren is een product van de ANWB dat in samenwerking met Yellowbrick is ontwikkeld. Yellowbrick is degene die de dienst uitvoert en ook alle vragen over het parkeren op straat beantwoord.

Contact via: Customer Services Yellowbrick , Tel: 0900 - 200 6999 (normaal tarief) , ma t/m vrij 8.00 tot 18.00 uur, e-mail: info@yellowbrick.nl.   

Wanneer je problemen, suggesties en wensen hebt betreffende de ANWB Onderweg App, dan kan je een e-mail sturen naar appsupport@anwb.nl.


Registreren

Alleen ANWB-leden kunnen zich gratis registreren voor ANWB Parkeren.

Als je tijdens het registreren een fout hebt gemaakt, kun je dit gemakkelijk wijzigen via Mijn ANWB Parkeren.

Om er zeker van te zijn dat de bankrekening voor het betalen van de verschuldigde parkeerbelasting op naam van de juiste persoon staat, is verificatie van belang. Naam en bankrekening moeten overeenkomen met de juiste gegevens. Ter verificatie van je naam en bankrekening vragen wij je daarom om 1 cent te betalen via iDeal. Dit is een vereiste voor de identificatie. Op deze manier kunnen wij zowel jouw als onze veiligheid waarborgen.

Alle ANWB-leden kunnen ANWB Parkeren aanvragen. Nog geen lid van de ANWB? Als ANWB-lid kun je profiteren van de voordelige tarieven. Ben je geen lid dan kun je geen gebruik maken van de voordelige tarieven die gelden voor ANWB-leden.


Mijn ANWB Parkeren

Mijn ANWB Parkeren is je persoonlijke omgeving gekoppeld aan jouw ANWB Parkeren account. Binnen deze omgeving kun je je gegevens bekijken en aanpassen. Daarnaast kun je onder andere je facturen inzien, betaalgegevens wijzigen, pakket wijzigen of een parkeeractie starten.

Ga naar Mijn ANWB Parkeren en klik op wachtwoord vergeten? Voer je e-mailadres of klantnummer in* en klik op bevestigen. Er wordt vervolgens een e-mail gestuurd naar het e-mailadres dat bij ons bekend is met een link om je wachtwoord aan te passen.

*Het klantnummer is alleen van toepassing indien je je ANWB Parkeren account voor 2023 hebt aangemaakt. Het klantnummer kun je terugvinden op een factuur van 2022 of eerder.

Na drie keer een fout wachtwoord te hebben ingevoerd, word je account voor 1 uur geblokkeerd. Dit gebeurt uit veiligheidsoverwegingen. Het 'Internet Parkeren' kan in deze gevallen een uur lang niet meer gebruikt worden. Ook de Customer Service kan geen transacties meer starten of stoppen.

De enige mogelijkheid tot starten van een transactie is dan nog telefonisch of via de Onderweg app, mits er een telefoonnummer aan het gebruikersnummer is gekoppeld.

Je kunt een kenteken wijzigen in Mijn ANWB Parkeren of via de ANWB Onderweg app. 

MIJN ANWB PARKEREN
Ga naar Mijn Account, Voertuigen en wijzig je kenteken.

ONDERWEG APP
Als je een transactie start via de ANWB Onderweg app of internet kun je bij het starten van de transactie direct het kenteken aanpassen. Dit doe je door te klikken op 'ander kenteken'.

Via Mijn ANWB Parkeren. Ga naar Mijn Account en vervolgens naar Mijn Gegevens. Wijzig je gegevens en klik vervolgens op opslaan.

Let op! Indien je je persoonlijke gegevens of betaalgegevens wijzigt in Mijn ANWB Parkeren wordt dit alleen toegepast voor de ANWB Parkeren dienst en niet voor overige ANWB diensten en/of producten. Voor de overige diensten moet je je gegevens aanpassen in Mijn ANWB.

Ja, je kunt kosteloos het pakket aanpassen in Mijn ANWB Parkeren. Ga naar Mijn Account. Klik op Producten en Tarieven. Bij Tarief staat door middel van een vinkje je huidige pakket weergegeven. Voor het wijzigen klik je op het gewenste pakket en vervolgens op de knop ‘’Selecteer …’’.

Controleer of je kenteken(s) en 06-nummer(s) juist vermeld staan in de Mijn ANWB Parkeren omgeving.

Ben je je inloggegevens vergeten? Vraag deze dan opnieuw aan via het inlogscherm in de ANWB Onderweg app of Mijn ANWB Parkeren. Lukt het nog steeds niet om in te loggen? Neem dan contact op met de Customer Service.


Parkeren met ANWB Parkeren

Voor ANWB Parkeren werkt de ANWB samen met Yellowbrick. Wil je in één oogopslag zien in welke gemeente je  op welke manier ANWB Parkeren kunt gebruiken? Bekijk het overzicht met alle steden.

Ja, mits je het desbetreffende kenteken gekoppeld hebt aan je ANWB Parkeren account.

De controleurs zien door het ingeven van je kenteken of er een parkeertransactie voor het desbetreffende voertuig bestaat.

Bij ANWB Parkeren betaal je evenveel parkeerbelasting als bij de automaat. De meeste mensen gooien echter vooraf vaak te veel geld in de automaat. Met ANWB Parkeren ben je dan al snel goedkoper uit, je betaalt namelijk alleen voor de daadwerkelijke parkeertijd.

Je betaalt de parkeertarieven zoals die door de gemeenten vastgesteld zijn. De tarieven worden vermeld op de parkeerautomaten. Naast deze kosten betaal je per parkeeractie transactiekosten. Bij een abonnement betaal je per week een vast bedrag en kun je daarvoor ongelimiteerd transacties maken.

Ja, het is noodzakelijk dat je belt met een mobiel telefoonnummer dat aan je ANWB Parkeren account is gekoppeld. Anders zal het Yellowbrick systeem het nummer niet herkennen en dus niet accepteren. Je kunt het telefoonnummer op elk moment wijzigen in Mijn ANWB Parkeren. Je mobiele telefoon kan maar aan één gebruiker tegelijk gekoppeld zijn. Indien je een 2e auto bezit, kun je het beste een extra gebruiker toevoegen. Als je via de ANWB Onderweg app transacties maakt, is het telefoonnummer irrelevant. Je maakt de transactie dan immers via het internet van de telefoon.

Om te parkeren met ANWB Parkeren moet nummerherkenning geactiveerd te zijn.

Je kunt alleen telefonisch een transactie starten en stoppen met een telefoonnummer dat aan je ANWB Parkeren account is gekoppeld. Je kunt maximaal twee telefoonnummers aan een gebruiker koppelen. Je kunt dan met beide telefoonnummers een transactie maken voor een voertuig. Als je een mobiel telefoonnummer hebt of als je een ander nummer wilt gebruiken kun je dit in Mijn ANWB Parkeren wijzigen. Je mobiele telefoon kan maar aan één gebruiker tegelijk gekoppeld zijn. Indien je een 2e auto bezit, kun je het beste een extra gebruiker toevoegen. 

ANWB Parkeren starten of stoppen via de mobiele telefoon kan via: 088-274 25 36 (Lokaal tarief*)

* Plus de kosten voor het gebruik van je mobiele telefoon.

Aan de zonecode herkent het Yellowbrick systeem het tarief en de geldende parkeertijden in het desbetreffende gebied. Je vindt de zonecode op het blauwe bord boven de parkeerautomaat.

Op straat blijft de transactie doorlopen tot het einde van de parkeertijd in die zone*. Aan het einde van de parkeertijd wordt de transactie automatisch beëindigd. Als extra optie bieden we de SMS Reminder Service aan. Door gebruik te maken van deze service wordt je via een sms (€ 0,35 per ontvangen bericht) herinnerd aan de lopende transactie. Twijfel je of de transactie is gestopt, dan kun je dit in de Onderweg app of telefonisch checken. Ook kun je op Mijn ANWB Parkeren controleren of de transactie nog loopt. Hier kun je de transactie gelijk ook eenvoudig stoppen.

* voor Leiden geldt dat transactie automatisch pas de volgende dag stopt. Dit is op verzoek van de gemeente Leiden zo ingesteld.

Als je met ANWB Parkeren parkeert, wordt de transactie automatisch aan het einde van de parkeertijd gestopt. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook als je in een zone staat waar er maar één uur geparkeerd mag worden, de zogenaamde 1-uurszones. Besluit je binnen het uur te stoppen, dan kun je uiteraard de transactie wel stoppen. Informatie over de parkeerduur vind je op de automaat. Je dient voor het gebruik van ANWB Parkeren op de hoogte te zijn van de regels in de desbetreffende zone.

Bij het starten van de transactie is de zonecode niet correct of onvolledig aangeleverd vanaf je telefoon. Hierdoor is een bestaande code van een andere plaats doorgekomen en daarmee is de transactie opgestart. Bij het telefonisch starten van de transactie worden de zonecode en de stad waarin je parkeert herhaald in de bevestigingstekst van 'het bandje'. Een onjuist ingetoetste zonecode kan je eventueel wijzigen via het telefoonmenu. Deze optie om de zonecode extra te controleren stel je zelf in via Mijn ANWB Parkeren (log in, klik op 'Mobiel' en kies 'Toevoegen'). Iedere gestarte transactie dient ANWB Parkeren af te dragen aan de gemeente. De parkeerbelasting is officieel afgenomen, want hij staat geregistreerd bij de gemeente. Wij zijn dan ook genoodzaakt deze door te belasten aan de klant.

Met de functie 'zonecode check' kan je jouw ingetoetste zonecode controleren als je telefonisch het parkeren start. Er wordt dan om een bevestiging van de zonecode gevraagd om te voorkomen dat je per ongeluk een onjuiste zonecode gebruikt. Je kiest zelf of je deze functie wilt gebruiken. Je stelt zonecode check in via Mijn ANWB Parkeren. Ga naar ‘Mobiel’ en klik op 'wijzigen' achter je mobiele telefoonnummer. Volg dan de aanwijzingen. Als je een telefoonnummer toevoegt staat deze functie automatisch aan.

Wil je testen of je klaar bent om telefonisch te parkeren? Dat kan! Maak een testtransactie in de gratis zone 99999. Volg de stappen hieronder.

  • Bel naar 088-2742536
  • Toets de zonecode 99999 in en sluit af met een hekje
  • Luister het bandje af en bevestig je keuze

Vergeet de transactie niet te stoppen.

  • Dat doe je door hetzelfde nummer te bellen
  • Luister het telefoonmenu af en bevestig het stoppen
  • Nadat je de bevestiging hebt afgeluisterd kun je ophangen

Je transactiekosten zijn € 0,-

Het systeem zal de transactie in dat geval aan het einde van de parkeertijd automatisch stoppen.*

In een 1-uurszone wordt je parkeertijd na 1 uur ook automatisch gestopt door ons systeem. Het is je eigen verantwoordelijkheid om op de hoogte te zijn van de regels in een bepaalde parkeerzone.

*In opdracht van de gemeente Leiden loopt de parkeertijd in deze stad tot het einde van de volgende dag door.

Informatie over de regels in de zone waar je parkeert, staat op de parkeerautomaat. 


Parkeren met de ANWB Onderweg app

Als je niet handmatig uitlogt, blijf je in de ANWB Onderweg app ingelogd na de eerste keer inloggen. Er zijn een paar toestellen op de markt waar de inloggegevens niet worden onthouden.

Nee, je kunt de app sluiten en open laten staan als actieve app. Log niet uit, anders moet je weer inloggen om je transactie te kunnen stoppen. In het openingsscherm van de ANWB Onderweg app kun je tijdens de transactie zien hoeveel minuten je al parkeert. 

Je kunt een transactie na afloop van de betaald-parkeren periode alvast telefonisch starten voor de komende dag.

Het wachtwoord om in te loggen voor ANWB Parkeren in de ANWB Onderweg app is hetzelfde als het wachtwoord dat je gebruikt om in te loggen in Mijn ANWB Parkeren.


ANWB Parkeren Vaak abonnement

Wat jammer dat je het lidmaatschap bij ANWB Parkeren wil opzeggen! Via de Mijn ANWB Parkeren omgeving kun je jouw account opzeggen door te klikken op ‘Mijn account’. In Mijn Account klik je onderaan het scherm op ‘’Beheerdersaccount verwijderen’’. Betaal je per parkeeractie, dan wordt je account direct beëindigd. Bij abonnementhouders geldt een opzegtermijn van 2 weken, die ingaat vanaf de eerstvolgende maandag.

Als je gebruik maakt van ANWB Parkeren Vaak dan houdt dat in dat u per week een vast bedrag betaalt en geen transactiekosten per parkeeractie betaalt. De kosten worden samen met je parkeerkosten geïncasseerd en zijn terug te vinden op je factuur. Als je meerdere gebruikersaccounts hebt, dan betaal je per week tweemaal de abonnementskosten.

  • Een abonnement is niet verplicht maar een mogelijkheid.
  • Per account kun je één servicevorm kiezen, of je neemt een abonnement óf je betaalt per keer dat je parkeert (transactiekosten).
  • Als je een abonnement hebt, houdt dat in dat je per week een vast bedrag betaalt en geen transactiekosten meer betaalt.
  • Deze abonnementskosten betaal je per week. Stel dat je twee gebruikersaccounts hebt, dan betaal je per week tweemaal de abonnementskosten.
  • Deze kosten worden samen met je parkeerkosten geïncasseerd, je vindt ze terug op je factuur.


Betalen en factureren

Je betaalt maandelijks via automatische incasso of via een creditcard (Visa Card of MasterCard).

Als wij je factuur niet kunnen incasseren, ontvang je van ons per e-mail een betalingsherinnering. Het openstaande bedrag dien je binnen 7 dagen na ontvangstdatum over te maken via de handige betaallink in de e-mail. Wanneer er na de 7 dagen niet betaald is, ontvang je een aanmaning. Blijft de betaling na de laatste aanmaning uit dan zijn wij genoodzaakt jouw dossier over te dragen aan ons incassobureau COEO.

Heb je meerdere facturen bij ons openstaan, dan ontvang je voor de tweede factuur alleen een herinnering. Nadat een incasso is mislukt, word je account tijdelijk geblokkeerd. Zodra onze administratie je nabetaling heeft verwerkt, heractiveren wij je account zodat je weer kunt parkeren.

Een nieuwe creditcard of e-mailadres? Geef wijzigingen direct door via de app of via Mijn ANWB Parkeren.

ANWB Parkeren wordt uitgevoerd door Yellowbrick. Yellowbrick werkt met het systeem E-Billing. Dit houdt in dat Yellowbrick de facturen via de mail verstuurt. Facturen kunnen niet per post worden opgestuurd. Indien je een kopie van een nota gemaild wil hebben dan kun je dat opvragen via de Customer Service.

Parkeergeld is een vorm van belasting. Daarom wordt hier geen btw over geheven. Over de registratie-, transactie- en kaartkosten wordt wel 21% btw geheven. Je betaalt voor het gebruik van ANWB Parkeren per parkeertransactie of op basis van een weekabonnement. De bedragen zijn inclusief btw voor particulieren en exclusief btw voor ondernemers.

Dit betreft een reservering op je creditcard. Het bedrag wordt niet daadwerkelijk afgeschreven; wij incasseren pas van je creditcard als je onze service gaat gebruiken.

Je hebt een betalingsherinnering van ons ontvangen maar je betaalt met een creditcard. Hoe kan dat? Er zijn 2 oorzaken; je limiet is bereikt of je hebt onlangs een nieuwe creditcard ontvangen. In het laatste geval kloppen de kaartgegevens die je ooit bij ons hebt ingevoerd niet meer.

Hoe los ik dit op?
Je maakt het openstaande bedrag op de betalingsherinnering over met het kenmerk zoals in de betalingsherinnering omschreven en voert de gegevens van de nieuwe creditcard in op Mijn ANWB Parkeren. Je kunt binnen 2 dagen weer gebruik maken van ANWB Parkeren.

Controleer eerst de factuur. Mocht je daarna nog vragen hebben dan kun je contact opnemen met Customer Service Yellowbrick.


Parkeren met meerdere voertuigen

Je kunt met twee verschillende telefoonnummers transacties starten en stoppen voor hetzelfde gebruikersaccount. Je mobiele telefoon kan maar aan één gebruiker tegelijk gekoppeld zijn. Indien je een 2e auto bezit, kun je het beste een extra gebruiker toevoegen.

Je kunt een parkeeractie starten via de ANWB Onderweg App. Je kunt in de app direct het kenteken wijzigen of, als je meerdere accounts hebt, kiezen voor welke gebruiker je een transactie wil starten!
Meer informatie: ANWB Parkeren: Zo werkt het

Je kunt meerdere accounts nemen bij ANWB Parkeren (bijvoorbeeld zakelijk en particulier gescheiden). Als je telefonisch transacties wil starten en stoppen, houdt dan rekening ermee dat het telefoonnummer waarmee je wil gaan parkeren maximaal in één account kan voorkomen.

Als je samen de kosten betaalt dan kun je één ANWB Parkeren account gebruiken om te delen. Je kunt met hetzelfde e-mailadres of klantnummer op verschillende telefoons inloggen.