Veelgestelde vragen ANWB Parkeren
Op deze pagina vind je vragen en antwoorden over ANWB Parkeren.
Kan iedereen gebruik maken van ANWB Parkeren?
ANWB-leden kunnen ANWB Parkeren aanvragen en profiteren van de voordelige tarieven.
Let op: Om ANWB Parkeren te kunnen gebruiken, heb je een ANWB Parkeren account nodig.
Maak een ANWB Parkeren account aan
Voor de registratie heb je je lidmaatschapsnummer nodig. Deze staat op je lidmaatschapskaart. In Mijn ANWB vind je jouw digitale lidmaatschapskaart: inloggen op Mijn ANWB.
Nog geen lid? Word dan eerst ANWB-lid
Er rijden verschillende personen in onze auto. Wat zijn de mogelijkheden?
- Gebruik samen één ANWB Parkeren account. Je kunt met hetzelfde e-mailadres of klantnummer op meerdere telefoons inloggen in de Onderweg app. De hoofdaanvrager van het ANWB Parkeren account ontvangt de factuur.
- Een andere mogelijkheid is dat iedereen zijn/haar eigen account aanmaakt en hetzelfde kenteken koppelt. In dit geval krijgt elke gebruiker een eigen factuur.
Kan ik meerdere kentekens op één parkeeraccount zetten?
Ja, dit kan. Ga in de Onderweg app naar de tab Parkeren en klik op de drie puntjes rechtsboven. Klik op 'Mijn ANWB Parkeren' en daarna op 'Kenteken toevoegen'. Je kunt zoveel kentekens toevoegen als je wilt.
Hoe kan ik een extra gebruiker toevoegen aan mijn account zonder dat deze toegang krijgt tot mijn account?
Dit kan door een parkeerrecht te kopen. Een parkeerrecht kopen is gratis. Met een parkeerrecht kunnen meerdere gebruikers tegelijkertijd parkeertransacties starten voor hun eigen voertuig op één account. De extra gebruiker heeft een eigen account met logingegevens, maar de betaling en facturatie verloopt voor alle onderliggende gebruikers via het hoofdaccount.
Ga hiervoor naar Mijn ANWB Parkeren, log in, ga naar Producten en tarieven en klik op Parkeerrecht kopen. Nadat je een parkeerrecht gekocht hebt, kun je een extra account (profiel) aanmaken. Per gebruiker heb je een uniek telefoonnummer en e-mailadres nodig.
Kan ik mijn Mijn ANWB account gebruiken voor ANWB Parkeren?
Nee, voor ANWB Parkeren heb je een apart ANWB Parkeren account nodig. Dit komt doordat ANWB Parkeren een samenwerking is met Yellowbrick, waarbij we gebruik maken van de systemen van Yellowbrick. Yellowbrick gebruikt hiervoor eigen inloggegevens waarmee de ANWB geen koppeling kan maken. Een ANWB Parkeren account maak je gemakkelijk aan door gratis te registreren. Na het aanmaken van dit account, ga je in de Onderweg app naar de tab Parkeren. Klik dan op de drie puntjes rechtsboven en vervolgens op 'Mijn ANWB Parkeren'. Log daar in met je ANWB Parkeren account.
Hoe zit het met de samenwerking met Yellowbrick?
Inloggen en wijzigen gegevens
Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord vergeten ben?
Ga naar Mijn ANWB Parkeren en klik op Wachtwoord vergeten? Vul je e-mailadres of klantnummer* in en klik op Bevestigen. Je ontvangt een e-mail op het e-mailadres dat bij ons bekend is, met daarin een link om je wachtwoord aan te passen.
*Het gebruik van je klantnummer is alleen mogelijk als je je ANWB Parkeren account vóór 2023 hebt aangemaakt. Dit klantnummer vind je terug op een factuur van 2022 of eerder. Met een account vanaf 2023 gebruik je je e-mailadres.
Let op: inloggen in Mijn ANWB Parkeren is niet hetzelfde als inloggen voor Mijn ANWB (op website of in de Onderweg app). Om ANWB Parkeren in de Onderweg app te kunnen gebruiken, heb je een apart account (nodig). Dit komt doordat ANWB Parkeren aangeboden wordt in samenwerking met Yellowbrick. Inloggen in de Onderweg app zelf doe je met je ANWB-account (Mijn ANWB). Ben je je wachtwoord voor je Mijn ANWB-account vergeten? Maak dan via deze link een nieuw wachtwoord aan.
Ik kan niet inloggen. Wat moet ik doen?
Ben je je inloggegevens vergeten? Vraag deze dan opnieuw aan via het inlogscherm in de ANWB Onderweg app of Mijn ANWB Parkeren.
Lukt het nog steeds niet om in te loggen? Neem dan contact op met de Customer Service van Yellowbrick.
Waarom is inloggen in de Onderweg app apart voor Mijn ANWB en ANWB Parkeren?
ANWB Parkeren is een samenwerking met Yellowbrick waarbij we gebruik maken van de systemen van Yellowbrick. Yellowbrick gebruikt hiervoor eigen inloggegevens waarmee de ANWB geen koppeling kan maken. Je hoeft maar 1 keer in te loggen in de Onderweg app en ANWB Parkeren. De app onthoudt je inloggegevens.
Wil je binnen de ANWB Parkeren omgeving in de app naar de Mijn ANWB Parkeren omgeving gaan? Dan moet je wel opnieuw inloggen. Dit komt doordat je dan verbinding maakt met het systeem van Yellowbrick.
Hoe wijzig ik gegevens (contactgegevens, betaalgegevens of kenteken)?
Contactgegevens wijzigen
Ga naar Mijn ANWB Parkeren, log in, ga naar Mijn account en ga naar Mijn Gegevens. Hier kun je je inloggegevens en het contact- en factuuradres wijzigen.
Betaalgegevens wijzigen
Ga naar Mijn ANWB Parkeren, log in, ga naar Mijn account en ga naar Betaalgegevens en facturen. Hier kun je de betaalmethode wijzigen.
Kenteken wijzigen
Je kunt een kenteken wijzigen in je Mijn ANWB Parkeren account of via de ANWB Onderweg app:
- In je Mijn ANWB Parkeren account
Ga naar Mijn ANWB Parkeren, log in, ga naar Mijn account, Voertuigen en wijzig je kenteken. -
In de Onderweg app
Ga in de Onderweg app naar naar de tab Parkeren, klik op de drie puntjes rechtsboven. Klik op Mijn ANWB Parkeren en daarna op Wijzig (naast het huidige kenteken).
Als je een parkeertransactie start via de ANWB Onderweg app of internet kun je bij het starten van de transactie direct het kenteken aanpassen. Dit doe je door te klikken op 'ander kenteken'.
Let op! Wijzigingen in Mijn ANWB Parkeren staan los van je Mijn ANWB-account en andersom. Deze gegevens worden niet onderling uitgewisseld.
Hoe kan ik een extra kenteken toevoegen?
Je kunt een kenteken toevoegen in Mijn ANWB Parkeren of via de ANWB Onderweg app:
- In de Mijn ANWB Parkeren omgeving
Ga naar Mijn ANWB Parkeren, log in en ga naar Mijn Account. Ga dan naar Voertuigen en voeg een kenteken toe.
- In de Onderweg app
Ga in de Onderweg app naar naar de tab Parkeren, klik op de drie puntjes rechtsboven. Klik op Mijn ANWB Parkeren en daarna op Kenteken toevoegen.
Je kunt zoveel kentekens toevoegen als je wilt.
Hoe kan ik een extra gebruiker toevoegen aan mijn account zonder dat deze toegang krijgt tot mijn account?
Dit kan door een parkeerrecht te kopen. Een parkeerrecht kopen is gratis. Met een parkeerrecht kunnen meerdere gebruikers tegelijkertijd parkeertransacties starten voor hun eigen voertuig op één account. De extra gebruiker heeft een eigen account met logingegevens, maar de betaling en facturatie verloopt voor alle onderliggende gebruikers via het hoofdaccount.
Ga hiervoor naar Mijn ANWB Parkeren, log in, ga naar Producten en tarieven en klik op Parkeerrecht kopen. Nadat je een parkeerrecht gekocht hebt, kun je een extra account (profiel) aanmaken. Per gebruiker heb je een uniek telefoonnummer en e-mailadres nodig.
Parkeren met de ANWB Onderweg app
Hoe ziet de parkeercontroleur dat ik betaald heb?
De controleur scant je kenteken en kan daarmee nagaan of er een parkeertransactie voor jouw voertuig is gestart.
Als ik de transactie vergeet te stoppen, wat zijn dan de gevolgen?
Op straat blijft de transactie doorlopen tot het einde van de parkeertijd in die zone*. Aan het einde van de parkeertijd wordt de transactie automatisch beëindigd. Wil je een herinnering ontvangen dat de parkeertransactie nog loopt? Hiervoor zijn er meerdere mogelijkheden:
- Zet in de Onderweg app, in de tab Parkeren via ‘Parkeermeldingen’ gratis parkeermeldingen aan.
- Ook is het mogelijk om via je ANWB Parkeren account een parkeerherinnering aan te zetten via e-mail of sms. De SMS Reminder Service kost € 0,35 per ontvangen bericht.
Wil je weten of de parkeertransactie gestopt is? Dit kun je checken: in de Onderweg app, in je ANWB Parkeren account of telefonisch.
* voor Leiden geldt dat transactie automatisch pas de volgende dag stopt. Dit is op verzoek van de gemeente Leiden zo ingesteld.
Wanneer wordt een transactie door het systeem automatisch gestopt?
Als je met ANWB Parkeren parkeert, stopt de transactie automatisch aan het einde van de parkeertijd (dit is de betaald parkeren periode). Dit gebeurt bijvoorbeeld ook als je in een zone staat waar er maar één uur geparkeerd mag worden, de zogenaamde 1-uurszones. Besluit je binnen dat uur te stoppen, dan kun je uiteraard de transactie zelf stoppen via de app. Informatie over de tijden waarin je moet betalen voor parkereen, vind je op de automaat. Je dient voor het gebruik van ANWB Parkeren op de hoogte te zijn van de regels in de desbetreffende zone.
Kan ik een transactie alvast starten voordat de parkeertijd ingaat?
Je kunt een transactie na afloop van de betaald parkeren periode alvast telefonisch starten voor de komende dag.
Moet ik de app open laten staan tijdens de transactie?
Nee, je kunt de app sluiten en open laten staan als actieve app. Log niet uit, anders moet je weer inloggen om je transactie te kunnen stoppen. In het openingsscherm van de ANWB Onderweg app kun je tijdens de transactie zien hoeveel minuten je al parkeert.
Hoe werkt ANWB Parkeren zonder de ANWB Onderweg app?
Heb je onderweg geen internet op je telefoon of wil je liever via een belverbinding een parkeertransactie starten? Dat kan ook met ANWB Parkeren. Je belt (na het aanmaken van een parkeeaccount) 088 - 2742536 en toetst de zonecode in. Ben je klaar met parkeren? Dan bel je ditzelfde nummer opnieuw om de transactie direct te stoppen.
Welk nummer moet ik bellen om te parkeren met mijn mobiel?
ANWB Parkeren starten of stoppen via de mobiele telefoon kan via: 088 - 274 25 36 (Lokaal tarief*)
* Plus de kosten voor het gebruik van je mobiele telefoon.
Kom je er niet uit? Bel dan de Customer Service van Yellowbrick op 0900 - 200 6999 (ma t/m vrij tussen 08:00 en 18:00 uur).
Wat is de zonecode check?
Met de functie 'zonecode check' kan je jouw ingetoetste zonecode controleren als je telefonisch het parkeren start. Er wordt dan om een bevestiging van de zonecode gevraagd om te voorkomen dat je per ongeluk een onjuiste zonecode gebruikt. Je kiest zelf of je deze functie wilt gebruiken. Je stelt zonecode check in via Mijn ANWB Parkeren. Ga naar ‘Mobiel’ en klik op 'wijzigen' achter je mobiele telefoonnummer. Volg dan de aanwijzingen. Als je een telefoonnummer toevoegt staat deze functie automatisch aan.
Mijn parkeertransactie is gestart in een onjuiste zone, hoe kan dit?
Bij het starten van de transactie is de zonecode niet correct of onvolledig aangeleverd vanaf je telefoon. Hierdoor is een bestaande code van een andere plaats doorgekomen en daarmee is de transactie opgestart. Bij het telefonisch starten van de transactie worden de zonecode en de stad waarin je parkeert herhaald in de bevestigingstekst van 'het bandje'. Een onjuist ingetoetste zonecode kan je eventueel wijzigen via het telefoonmenu. Deze optie om de zonecode extra te controleren stel je zelf in via Mijn ANWB Parkeren (log in, klik op 'Mobiel' en kies 'Toevoegen'). Iedere gestarte transactie dient ANWB Parkeren af te dragen aan de gemeente. De parkeerbelasting is officieel afgenomen, want hij staat geregistreerd bij de gemeente. Wij zijn dan ook genoodzaakt deze door te belasten aan de klant.
Kan ik ANWB Parkeren eerst testen?
Om ANWB Parkeren te testen heb je eerst een account nodig.
Telefonisch testen
Wil je testen of je klaar bent om telefonisch te parkeren? Dat kan! Maak een testtransactie in de gratis zone 99999. Volg de stappen hieronder.
- Bel naar 088 - 2742536
- Toets de zonecode 99999 in en sluit af met een hekje
- Luister het bandje af en bevestig je keuze
Vergeet de transactie niet te stoppen.
- Dat doe je door hetzelfde nummer te bellen
- Luister het telefoonmenu af en bevestig het stoppen
- Nadat je de bevestiging hebt afgeluisterd kun je ophangen
Je transactiekosten zijn € 0,-
Testen in de Onderweg app op je mobiel
Testen van ANWB Parkeren in de Onderweg app kan ook.
Wat moet ik doen als er een technisch probleem is met ANWB Parkeren?
Als de techniek werkt, is mobiel parkeren met ANWB Parkeren en de ANWB Onderweg app een fluitje van een cent. Maar wat kun je doen als de techniek niet werkt?
Op deze pagina vind je de meest voorkomende problemen en oplossingen
Betalen
Hoe betaal ik mijn parkeergeld?
Je betaalt maandelijks via automatische incasso of via een creditcard (Visa Card of MasterCard). Indien gewenst kun je de betaalmethode altijd wijzigen via Mijn ANWB Parkeren.
Ga daarbij naar Mijn account. Ga vervolgens naar Betaalgegevens en Facturen en klik op Verander betaalmethode.
Waar kan ik mijn ANWB Parkeren facturen inzien?
Dit kan via Mijn ANWB Parkeren. Ga naar Mijn Account, Betaalgegevens en Facturen en klik op het Factuuroverzicht.
Ik heb een betalingsherinnering ontvangen, wat nu?
Als het openstaande factuurbedrag voor ANWB Parkeren niet door Yellowbrick geïncasseerd kan worden, ontvang je per e-mail een eerste betalingsherinnering en wordt je account tijdelijk geblokkeerd.
Het openstaande bedrag dien je binnen 3 dagen na de ontvangstdatum van de e-mail over te maken via de betaalknop in de e-mail. Hierbij wordt de betaling direct verwerkt en daardoor wordt ook de blokkering van jouw ANWB Parkeren account direct opgeheven. Je kunt dan meteen weer gebruik maken van ANWB Parkeren.
Ook kun je de betaling handmatig overmaken door middel van de betaalgegevens in de e-mail (verwerkingstermijn: 3 – 5 werkdagen) of via de betaalknop in de Mijn ANWB Parkeren omgeving bij Betaalgegevens en facturen (verwerkingstermijn: direct).
Blijft de betaling na deze herinnering uit, dan volgt er een tweede herinnering. Als de betaling na de laatste aanmaning uitblijft, dan is Yellowbrick genoodzaakt jouw dossier over te dragen aan het incassobureau COEO. Er worden op dat moment incassokosten in rekening gebracht a € 40,00.
Een nieuwe creditcard of e-mailadres? Geef wijzigingen direct door via Mijn ANWB Parkeren.
Hoe kan ik een betalingsherinnering ontvangen als ik met de creditcard betaal?
Je hebt een betalingsherinnering van ons ontvangen maar je betaalt met een creditcard. Hoe kan dat? Er zijn 2 mogelijke oorzaken:
- De limiet is van je creditcard is bereikt, of
- Je hebt onlangs een nieuwe creditcard ontvangen.
In het laatste geval kloppen de kaartgegevens die je ooit bij ons hebt ingevoerd niet meer.
Hoe los ik dit op?
Je maakt het openstaande bedrag op de betalingsherinnering over met het kenmerk zoals in de betalingsherinnering omschreven en voert de gegevens van de nieuwe creditcard in op Mijn ANWB Parkeren. Je kunt binnen 2 dagen weer gebruik maken van ANWB Parkeren.
Ik ondervind al lange tijd problemen met mijn creditcardbetalingen. Hoe kan dit opgelost worden?
Door je creditcardgegevens opnieuw in te voeren in de Mijn ANWB Parkeren omgeving. Dat doe je als volgt:
1. Log in op Mijn ANWB Parkeren.
2. Ga naar Mijn account, klik op Betaalgegevens en facturen en klik op Verander betaalmethode.
3. Kies creditcard als betaalwijze, geef toestemming en klik op Doorgaan.
4. Vul je creditcardgegevens in via de beveiligde omgeving. Hierbij wordt € 1,- gereserveerd. Dit is echter geen betaling en dient slechts ter verificatie.
5. Je automatische creditcardbetaling is opnieuw geactiveerd.
Waarom wordt er geen btw over het parkeergeld geheven?
Parkeergeld is een vorm van belasting. Daarom wordt hier geen btw over geheven. Over de registratie-, transactie- en kaartkosten wordt wel 21% btw geheven. Je betaalt voor het gebruik van ANWB Parkeren per parkeertransactie of op basis van een weekabonnement. De bedragen zijn inclusief btw voor particulieren en exclusief btw voor ondernemers.
Kan ik een factuur opgestuurd krijgen?
ANWB Parkeren wordt uitgevoerd door Yellowbrick. Yellowbrick werkt met het systeem E-Billing. Dit houdt in dat Yellowbrick de facturen via de mail verstuurt. Facturen kunnen niet per post worden opgestuurd. Indien je een kopie van een nota gemaild wil hebben dan kun je die opvragen via de Customer Service van Yellowbrick.
Ik heb vragen over het afgeschreven bedrag. Wat moet ik doen?
Heb je vragen over de factuur, neem dan contact op met Customer Service Yellowbrick.
Deel deze pagina