Onderweg App - Wat kun je doen als het even niet gaat zoals je wilt

Als de techniek werkt, is mobiel parkeren met ANWB Parkeren en de ANWB Onderweg app een fluitje van een cent, maar wat moet je doen als het even niet gaat zoals je wilt? Op deze pagina leggen we de meest voorkomende situaties uit en geven er ook een oplossing bij.

Mogelijke situaties

  1. De internetverbinding is weggevallen terwijl je net wil starten of stoppen
  2. De parkeertransactie kan niet gestart worden nadat ik een zone geselecteerd heb
  3. De batterij van je smartphone is leeggelopen terwijl je net wil starten of stoppen
  4. Je bent vergeten de transactie op tijd te stoppen en hebt nu te veel betaald
  5. Je hebt per ongeluk een transactie gestart in een dagzone
  6. Je hebt de transactie gestart met de juiste zonecode en het juiste kenteken en je hebt toch een boete gekregen
  7. De app had een grote storing en nu heb je te veel betaald
  8. Twijfel je of de transactie is afgesloten, controleer het simpel zelf
  9. De zonepaal wordt niet getoond op de kaart of kan niet gevonden worden via de zoek-functie.

 

Situatie 1: geen internet

We hebben de ANWB Onderweg app zo gebouwd dat je altijd kunt starten en stoppen met parkeren, ook al heb je even geen internet. Het starten en stoppen van transacties kan op heel veel verschillende manieren, waarvan de app er maar een van is. Je kunt ook altijd via de belparkeren parkeercomputer die 24 uur per dag bereikbaar is via 088-2742536 een transactie starten en stoppen. Op basis van je ingevoerde 06 nummer bij de registratie wordt je automatisch herkend. De app toont een handige melding als er geen internet gevonden wordt waarmee je makkelijk kunt belparkeren. Het enige dat je hoeft te doen, is de “Bellen” knop in te drukken.

 

Situatie 2: de parkeertransactie kan niet gestart worden nadat ik een zone geselecteerd heb

Controleer altijd of je goed bent ingelogd. Klik daarvoor op het menu in het onderdeel Parkeren en kies voor de menu-optie 'Mijn ANWB Parkeren'. Als daar je kenteken niet is vermeld, dan ben je niet goed ingelogd. Log dan uit (knop 'Uitloggen' onderaan het scherm) en log weer opnieuw in. Als dan het kenteken in het 'geel' vermeld staat, dan ben je goed ingelogd. Het starten van een parkeersessie zou dan moeten werken.

Situatie 3: lege batterij

Zorg ervoor dat je batterij goed opgeladen is voordat je start met parkeren. De app belast je batterij nauwelijks als hij tijdens het parkeren in de achtergrond draait. Als je batterij toch leeg is dan kun je via een smartphone van een vriend of vriendin naar Mijn ANWB Parkeren gaan op internet en daar inloggen met je klantnummer en wachtwoord. Eenmaal thuis kan dit ook. Ook kun je tijdens kantooruren de klantenservice van Yellowbrick 09002006999 bellen (€0,45 per gesprek plus de kosten voor het gebruik van je telefoon).

Situatie 4: vergeten te stoppen

Het starten en (op tijd) stoppen van parkeertransacties is de verantwoordelijkheid van de parkeerder. In de ANWB Onderweg app zitten gratis notificaties tijdens het parkeren die gebruikers herinneren aan lopende transacties.

Mocht dit niet voldoende zijn, dan biedt Yellowbrick ook nog een betaalde service aan via SMS (meer informatie). Deze stel je in via Mijn ANWB Parkeren. Deze sms’jes staan standaard uit. Een briefje op je autostoel of autostuur leggen ter herinnering van de lopende transactie kan natuurlijk ook.

Als je een parkeertransactie op straat vergeet te stoppen, loopt deze door tot het einde van de parkeertijd in die zone op die dag. Daarna stopt de transactie automatisch. Zo blijft de schade door het vergeten af te melden ‘beperkt’.

Het parkeergeld is een belasting die Yellowbrick int namens de gemeente. Daar zijn strikte regels aan verbonden. Zij hebben geen mogelijkheid in het systeem de transactieduur achteraf aan te passen. Dit betekent dat uw een doorgelopen transactie moet betalen. 

Situatie 5: een dure dagzone

Er is in Nederland in een aantal gemeentes (onder andere Amstelveen, Delft, Dordrecht, Tilburg, Zaanstad, Spijkernisse, Oisterwijk, Roermond, Roosendaal, Leiden, Hoorn, Zeist, Heerenveen) zogenaamde dagtariefzones of dagdeeltariefzones. Vaak liggen die in gebieden voor parkeervergunninghouders (zie bijvoorbeeld zone 3333 in Delft).

Dit zijn zones waar jouw parkeerkosten niet afhankelijk zijn van de parkeerduur, maar waar je een vast dagtarief betaalt. Ook al parkeer je maar 10 minuten.
Voordat je gaat betalen is het van belang dat je goed naar de situatie op straat kijkt en de situatie in de app bekijkt. Er staan borden die de situatie op straat uitleggen (zie onderstaande foto’s). Zo voorkomt je onnodige hoge rekeningen. Je betaalt bij deze zones in een keer het tarief van 12 of 24 uur parkeren. Dit wordt door de gemeente bepaald en is voor Yellowbrick of ANWB niet aan te passen.

De zones zijn op straat duidelijk zichtbaar.

In de app zijn deze zones bij veel gemeentes zichtbaar met een afwijkende label "DAGTARIEF" of "DAGKAART". Ook komt er een waarschuwing voordat je gaat betalen. 

Als je per ongeluk in zo’n zone terecht komt, kun je overwegen om bij de desbetreffende gemeente een klacht in te dienen. Met jouw parkeergeschiedenis kun je aantonen dat je kort hebt geparkeerd. Per gemeente en per situatie wordt bepaald of er vanuit de gemeente gecompenseerd wordt. Het meest verstandige is, niet in een dure zone te parkeren als je maar kort wilt parkeren.

Situatie 6: alles goed ingevoerd en toch een boete

Heel incidenteel komt het voor dat de zone juist ingevoerd is, het kenteken goed staat en dat de maximale parkeerduur nog niet verstreken was, dat je toch een boete hebt ontvangen. Super vervelend natuurlijk. De afhandeling van een naheffing is een zaak tussen de parkeerder en gemeente in kwestie. Yellowbrick of de ANWB kan hierin niet bemiddelen. In deze gevallen kunnen we je wel helpen met het indienen van een bezwaar bij de desbetreffende gemeente. Want de boete is onterecht. Hoe dit dan toch kan gebeuren? Controleurs zijn ook afhankelijk van techniek bij het controleren. Ergens in het systeem kan een foutje optreden. Maar samen lossen we dit in goed overleg op.

Situatie 7: de app had een groot technisch probleem

We proberen de app zo betrouwbaar mogelijk te maken. Toch kan het voorkomen dat de app het opeens helemaal niet meer doet. Het blijft techniek. Het starten en stoppen van transacties kan gelukkig op heel veel verschillende manieren, waarvan de app er maar een van is. Je kunt ook altijd via de belparkeren-parkeercomputer die 24 uur per dag bereikbaar is via 088-2742536 een transactie starten en stoppen. Op basis van je ingevoerde 06 nummer bij de registratie wordt je automatisch herkend. Zet dit 088 nummer altijd in je adresboek voor noodgevallen. Krijg je vreemde foutmeldingen en gaat het daarna mis? Maak screenshots en stuur je naar ons op. Samen lossen we de eventueel geleden schade op. Had je inmiddels (naast de app) ook bij de parkeerpaal op straat betaald? Stuur ons de twee bonnetjes op en we gaan samen op zoek naar een passende oplossing.

Komen we er samen niet uit, dan hebben we een een speciale afdeling Klachten die ook aangesloten is bij de diverse geschillencommissie.

Situatie 8: twijfel je of een transactie is gestopt? Check het even

Van transacties die succesvol afgesloten zijn heb je een kostenoverzicht gekregen. Dat is het sluitende bewijs. Twijfel je toch of de transactie nog loopt? Je kunt dit in een aantal makkelijke stappen zelf controleren.

  • In de ANWB-app zie je op het dashboard lopende transacties staan.
  • Check telefonisch via 088-2742536 of jouw transactie is geëindigd. Kunt u starten met een transactie? Dan loopt er geen transactie meer.
  • Controleer online via Mijn ANWB Parkeren of de transactie nog loopt. Ga naar ‘Internet Parkeren’ op Mijn ANWB Parkeren. Hier stop je transacties ook eenvoudig.

Situatie 9: de zonepaal wordt niet getoond op de kaart of kan niet gevonden worden via de zoek-functie

Het kan helaas voorkomen dat de app ten onrechte een zone niet toont. Excuses daarvoor. Als je de zone via deze link aan ons doorgeeft, dan voeren we deze met hulp van onze partner binnen 2 werkdagen toe. Om toch te kunnen parkeren, heb je twee opties:

  1. bellen met 088-2742536, of
  2. de Yellowbrick App gebruiken. Daar log je met dezelfde Yellowbrick gegevens in.