Fietsveiligheid route-informatie:
• Tussen de knooppunten 95-48 en 28-26 gaat de route over oneffen (puin)paden; houd hier rekening mee en pas zo nodig je snelheid aan.
• Tussen de knooppunt 95-48 en 32-71 bevindt zich tweemaal een druk oversteekpunt.
• Tussen de knooppunten 47-72 is het traject langs de N280 vrij smal; fiets waar nodig achter elkaar en houd rekening met inhalers e/o tegenliggers.
• De route steekt op verschillende punten een drukke doorgaande weg over, let hier goed op! 83-93 (N292); 95-48 (N280); 47-72 (N280); 32-71 (Gratemerweg).
Toegankelijkheid: deze route is ongeschikt voor extra brede fietsen (driewielers, bakfietsen, etc.) vanwege bovengenoemde puinpaden met gaten en dikke stenen en het genoemde smalle traject langs de N280.
Stramproy maakte tot de Franse Revolutie deel uit van het vorstendom Thorn. De Molen van Nijs , een beltmolen uit 1903, is in principe te bezoeken als de molen draait. Na knooppunt 86 passeert u voor de eerste maal de Tungelroyse Beek, de naamgever van deze route.
De Tungeler Wallen vormen een klein stuifduincomplex dat grotendeels getemd is door de aanplant van dennen. Het bos wordt afgewisseld door open stukken heide en stuifzand. Op de overgang van stuifzand en heide groeien (korst) mossen.
De Tungelroyse Beek doorsnijdt het landgoed De Krang. Hier wordt de beek hersteld en keren de meanders weer terug. De beken in Midden-Limburg zijn in de afgelopen decennia ‘genormaliseerd’ om een snellere afvoer van het overtollige water te bevorderen. De oorspronkelijke beekloop en de karakteristieke beekflora en fauna zijn daarbij verloren gegaan. Het gevolg van de versnelde afvoer is dat de natte natuurgebieden en landbouwgronden verdrogen en de kwaliteit van het beekwater afneemt. Het project ‘Herstel Watersysteem Tungelroyse Beek'is gericht op het langer vasthouden van het water in de beken door de aanleg van stuwen (met speciale vistrappen) en peilverhoging van de aanvoerbeken.
Bij Ell passeert u de A2 en het Kanaal Wessem-Nederweert. Het kanaal werd in de periode 1920-1929 gegraven en verbindt de Maas met de Zuid-Willemsvaart. Na knooppunt 47 fietst u door een afwisselend gebied van kleine bospercelen, bouwland en weiland. Natuurgebied Keversbroek is afwisselend en staat dankzij de bloemrijke hooilandjes bekend om
zijn vele vlindersoorten.
De Grathemermolen in Grathem is een koren- en oliemolen met (oorspronkelijk) twee waterraderen in de Uffelse beek.
Even van de route ligt Groot Buggenum, een romantisch omgracht kasteel. Het is gesticht rond 1400, in de 17e eeuw door brand verwoest en in de 19e eeuw in renais- sancestijl herbouwd. Het kasteel is nu een trouwlocatie en is met een gids te bezoeken.