Hoe is er getest?

De ANWB e-bike test 2020 was onze meeste uitgebreide e-bike test tot nu toe. Lees hieronder op welke manier de budgetfietsen zijn geselecteerd, aangeschaft én natuurlijk grondig getest en onderzocht.

Selectie en aanschaf

Voor deze test zochten we – op internet, in brochures en in winkels – eerst naar de goedkoopst verkrijgbare e-bikes in Nederland. Die kochten we vervolgens anoniem. De bedrijven wisten dus niet dat het ging om een ANWB-test. Bij aankoop vroegen we om optimale afstelling van remmen, versnellingen, ketting etc. Deze tien fietsen ondergingen alle volgende tests, inspecties en onderzoeken. Elke fiets is op exact dezelfde wijze getest en beoordeeld. 

Stabiliteitstest

De fietsen werden getest op ‘shimmy-gedrag’ door heuvelafwaarts te rijden en het stuur los te laten. Gaat het stuur trillen, dan is er sprake van shimmy-gedrag: dat duidt bijv. op een minder stijf frame en de fiets voelt dan minder stabiel tijdens het rijden. Wanneer de fiets geen enkel shimmygedrag vertoont (ofwel kaarsrecht naar beneden rijdt), wordt de hoogste score gegeven ofwel 10. Let op: probeer dit nooit zelf en fiets sowieso niet met losse handen.

Actieradius

Drie dagen achter elkaar werden de accu’s van alle fietsen letterlijk ‘leeggefietst’ en het aantal kilometers dat werd behaald – ofwel de maximale reikwijdte op één volle accu genoteerd. Dit werd gedaan in de hoogste ondersteuningsstand door een groep van 10 fietsers. Om factoren als gewicht, fietsstijl en postuur zoveel mogelijk uit te vlakken werd om de ca. 7 kilometer gewisseld van fiets. Het betrof een licht heuvelig parcours van 33 kilometer bij Arnhem. Omstandigheden als wind, temperatuur, wegdek etc. waren dus gelijk.

Inspecties constructie, afstelling, onderdelen en montage

Zowel ingenieurs van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) als een testexpert van de ANWB hebben alle fietsen visueel beoordeeld op meer dan 200 punten, onder meer constructie, onderdelen, montage, afwerking, bedrading, opties van display etc. etc.. Daarnaast is elke fiets geïnventariseerd op onder meer gewicht, specificaties en eventuele extra’s zoals remlicht, loopstand, toegestane belading bagagedrager etc.      

Praktijktest rijeigenschappen & elektrische ondersteuning

De meer subjectieve eigenschappen van de fietsen werden beoordeeld door een panel van 8 fietsexperts uit verschillende disciplines. Dat gebeurde op een heuvelachtig, gevarieerd parcours in Arnhem van 7,5 kilometer. De experts beoordeelden de fietsen onder meer op kracht, souplesse, stoppen en starten van de elektrische ondersteuning (óók heuvelopwaarts), rijeigenschappen (remmen, schakelen etc.), fietsen zonder ondersteuning, gebruiksgemak (o.m. schakelen tussen ondersteuningsniveau) en comfort van bijv. zadel, zithouding en vering. Deze test gebeurde ‘blind’: alle merken waren afgeplakt, zodat merkvoorkeur geen rol kon spelen. 

Remtests

Er werden 6 verschillende remtests gedaan: drie onder droge omstandigheden en drie onder ‘natte condities’ waarbij fietsen in de regen wordt gesimuleerd. Telkens werd er met een snelheid van 25 km/u zo krachtig mogelijk geremd tot stilstand. Dat gebeurde met beide remmen, alléén voorrem én alleen achterrem – zowel nat als droog – vandaar dus zes verschillende remtest. Telkens werd de remvertraging en de remweg gemeten met gevoelige apparatuur. Vervolgens werd gekeken of die remweg voldeed aan de Europese regels voor (elektrische) fietsen. Vier merken hebben meegedaan aan een hertest van de remmen, drie fietsen ‘slaagden’ toen alsnog. 

Accumeting, inspectie & beoordeling

Accuspecialist Zuidewind in Purmerend heeft alle accu’s geopend en onder meer de verzegeling, constructie, laders, bedrading en accucellen visueel beoordeeld en vooral gecontroleerd of de accu veilig in gebruik is. Ook werd de capaciteit van elke accu twee keer gemeten en vergeleken met de ‘nominale’ capaciteit.

Informatievoorziening, service en bereikbaarheid

In een eerder stadium werden deze punten al beoordeeld voor een artikel dat verscheen in het aprilnummer van de Kampioen.

Voor deze test werkte de ANWB nauw samen met ingenieurs van de Hogeschool van Arnhem & Nijmegen (HAN, afdeling Automotive). Elke fiets is op exact dezelfde wijze en door dezelfde mensen getest en beoordeeld. Hetzelfde geldt voor de accu’s: werden beoordeeld door het accu-specialisten van het bedrijf Zuidewind in Purmerend.