Tips voor fietsverlichting
Welke fietslamp kies jij?
Zien en gezien worden, daar gaat het om bij fietsverlichting. Een fiets met naafdynamo is de slimme keuze als je toch een nieuwe fiets koopt. Losse fietslampjes zijn een prima tijdelijk alternatief voor fietsen zonder fietsverlichting, maar vervang ze zo snel mogelijk voor degelijke verlichting. Zodat je de weg voor je goed kunt zien en je echt opvalt in het verkeer.
Sommige fietsers rijden slechts met een gloeiend pitje of los lampje door de donkere straten. Een lampje is een lampje, toch? Nee, dus. Goede verlichting en reflectie verkleinen de kans op een ongeval in het donker met 20%.
Goede fietsverlichting: drie eisen
- Zichtbaarheid is de belangrijkste eis voor fietsverlichting. In de eerste plaats voor je eigen veiligheid. Daarnaast is het voor andere verkeersdeelnemers fijn als ze een fietser op tijd zien. Het scheelt stress in het toch al zo drukke verkeer. Koop daarom verlichting met een goede zichtbaarheid voor en achter.
- Zelf zien waar je rijdt, is ook erg fijn. Zicht op het wegdek vlak voor je, maar ook een tiental meters vooruit. En wat te denken van een iets bredere lichtstraal, zodat je kunt zien waar de rand van het fietspad is?
- De energievoorziening van e-bikes is steeds constanter en krachtiger geworden. De LED-verlichting is steeds energiezuiniger en efficiënter. Hierdoor zijn sommige fietsen uitgerust met zeer sterke koplampen die andere weggebruikers kunnen verblinden. Een koplamp met een licht-donkergrens is daarom een must voor iedereen die veel of snel fietst.
Welke fietslamp?
Naafdynamo
- Het allermakkelijkste is om een fiets aan te schaffen met naafdynamo en goede voor- en achterverlichting. Dan heb je je verlichting altijd bij je. En hoef je je geen zorgen te maken over lege batterijen.
- Achteraf een naafdynamo en bijpassende dynamoverlichting plaatsen is lastig en kostbaar.
Ingebouwde accu of losse batterijen?
- Verlichting met accu laad je op met een usb-kabel, via een 220V-USB-stekker of de USB-poort van je computer. Een opgeladen, goede accu geeft lang licht. Opladen kost wel tijd.
- Voor losse oplaadbare batterijen heb je een aparte lader nodig. Deze is lastiger mee te nemen dan een USB-kabeltje. Daar staat tegenover: raken de batterijen onverwacht leeg, dan kun je ze vervangen door niet-oplaadbare batterijen die je op veel plekken kunt kopen.
Losse fietslampjes
- Een setje losse fietslampjes kun je op meerdere fietsen gebruiken. Je neemt zo'n setje gemakkelijk mee. Ze zijn een prima alternatief wanneer je oude wieldynamo de geest heeft gegeven.
- Een compact en lichtgewicht setje kun je een vaste plek in bijvoorbeeld je woon-werktas geven. Voor het geval dat.
- Als je losse verlichting koopt, heb je enorm veel keuze: de hoeveelheid licht (vroeger in Watt, tegenwoordig vaak in lumen, soms in lux, zie elders op deze pagina), de vorm van de lichtbundel, de accuduur, het montagesysteem, accu of batterijen. Wat het beste past bij jouw wensen.
- Houd rekening met de zwakke verlichting van de goedkope (nood)lampjes van een paar euro. Die voorkomen een boete, maar zorgen zelden voor goed zicht op de weg. Ook de zichtbaarheid voor overige weggebruikers is matig.
Deze fietslampen zijn verkrijgbaar in de ANWB webwinkel.
Led, Lux en Lumen
Vroeger had je de gloeilamp, maar die mag niet meer verkocht worden. Alternatieven zijn de spaarlamp, de halogeenlamp en de ledlamp. Die laatste komt vooral voor bij fietsverlichting.
Led fietsverlichting
Een ledlamp bestaat uit meerdere kleine elektronische lichtpuntjes die samengepakt voor helder licht zorgen. En daarbij van alle lichtvormen de minste energie verbruiken. Om lampen onderling te kunnen vergelijken, wordt de lichtopbrengst van een lamp vermeld. Veelal gebeurt dit in Lumen.
Lumen
De aloude gloeilamp van 60 Watt gaf al een bak licht: circa 500 tot 700 lumen. Om diezelfde hoeveelheid licht te produceren, heeft een ledlamp maar 5 tot 7 Watt aan stroom nodig. Dat scheelt een hoop energie.
Lux
Lumen is de eenheid die aangeeft hoeveel licht een lamp uitstraalt naar zijn omgeving, terwijl lux aangeeft hoeveel licht er op een oppervlak terechtkomt. 1 Lux staat hierbij gelijk aan 1 Lumen per vierkante meter. Met andere woorden: een lamp van 100 Lumen verlicht een oppervlak van een vierkante meter met 100 Lux. Is het oppervlak tien vierkante meter, dan krijgt alles 10 Lux aan verlichting.
De lichtbundel
Goed kunnen zien waar je rijdt, dat stelt eisen aan het type lichtbundel van de koplamp.
- Bij de wat duurdere verlichting kun je een felle lichtbundel dimmen. Handig als je soms in het pikkedonker en soms op een verlicht fietspad rijdt. Dimmen spaart energie.
- Sommige lampjes hebben kleine vensters aan de zijkanten, zodat je ook zichtbaar bent voor verkeer van opzij.
- Op e-bikes uit het hogere segment zie je dagrijverlichting opkomen. Deze heldere verlichting heeft als taak om overdag op te vallen en brand zodra je de fiets aanzet.
Fietsverlichtingtips
- Koplampen met ledjes kunnen enorm veel licht geven. Let erop dat je je tegenligger niet verblindt.
- Led is de norm bij fietsverlichting. Je krijgt een hoge lichtopbrengst die weinig stroom kost. Om een idee te geven: tot zo'n 100 lumen is een led-fietslampje vooral geschikt om gezien te worden. Vanaf 500 lumen kun je uit de voeten op minder goed verlichte fietspaden of met hogere snelheden.
- Reflecterende kleding en accessoires verbeteren je zichtbaarheid, ook voor verkeer van opzij. Er zijn bijvoorbeeld rugzakken, jassen en fietstassen met reflectie te koop.
- Batterijen en accu's (meestal lithium-ion) gaan langer mee als je ze regelmatig gebruikt. Leeg opbergen verkort de levensduur, evenals extreme temperaturen.
- Andere criteria die je kunt meenemen in je zoektocht naar het perfecte losse fietslampje:
1. Waterdicht of spatwaterdicht.
2. Manier van bevestigen, liefst zonder gereedschap.
3. Makkelijk mee te nemen in je tas of jaszak.
4. USB-oplaadbaar? Altijd de duurzamere optie.
Wat zijn de fietsverlichtingregels?
Wat mag wel en wat absoluut niet? De regels voor fietsverlichting zijn vrij simpel. Bekijk ze hieronder:
Fietsverlichtingregels
Deel deze pagina