Waar kan ik compensatie krijgen voor bagage dat vertraagd is

Vraag gesteld door Globetrotter Janny op 03 augustus 2017

Ik had een vlucht van Amsterdam naar Bolivia, via London en Miami. Het eerste gedeelte van de reis was met British Airways, de vlucht van London naar Miami werd uitgevoerd door American Airlines en de laatste vlucht werd uitgevoerd door BOA, een Boliviaanse maatschappij. Bij het inchecken in Amsterdam werd mij door British Airways verteld dat de koffers rechtstreeks naar Bolivia zouden gaan. Echter bij aankomst in Bolivia waren ze zoek. Nu heeft BOA geen overeenkomst met British Airways en derhalve vinden zij dat zij niet verantwoordelijk zijn. De koffers zijn uiteindelijk in Miami gevonden. Nu weet ik dat ik officieel recht heb op compensatie, de vraag is alleen: van wie krijg ik die compensatie?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U bent van Amsterdam naar Bolivia gevlogen, met overstap in Londen en Miami. Al de vluchten werden uitgeveoerd oor verschillende luchtvaartmaatschappijen. Bij aankomst in Bolivia bleek de bagage vertraagd te zijn, was achtergebleven in Miami. Wanneer bagage vertraagd is, kunt u aanspraak maken op een schadevergoeding. U vraagt zich af tot welke luchtvaartmaatschappij u zich nu dient te richten.

Aangifterapport (PIR)
Wanneer uw bagage bij aankomst beschadigd, vertraagd of kwijt is, moet u met je instapkaart en het bagage-ontvangstbewijs (bagagesticker) naar de bagage-afhandelaar in de bagagehal gaan. Er wordt dan een aangifterapport (PIR: Property Irregularity Report) opgemaakt. Vraag een kopie van het rapport. Dit rapport is namelijk nodig voor het indienen van een claim bij de luchtvaartmaatschappij of reisverzekering. Bewaar ook de instapkaart en de bagagesticker.

Bagage te laat of kwijt
Blijkt uw bagage zoek te zijn, dan moet de luchtvaartmaatschappij ervoor zorgen dat de koffer zo snel mogelijk bij uw terecht komt. De meeste luchtvaartmaatschappijen geven een vergoeding voor de aanschaf van direct noodzakelijke kleding en toiletartikelen. Krijgt u geen vergoeding en moet u zelf noodzakelijke artikelen kopen? Bewaar dan de bonnen. Het bedrag kunt u later claimen bij de luchtvaartmaatschappij of reisverzekering.

Bij vertraagde bagage moet u binnen 21 dagen nadat je de bagage hebt ontvangen, de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen. Stuur alle bewijs mee, zoals het aangifterapport, instapkaart en bagagesticker.

Bagage die meer dan 21 dagen zoek is, wordt als verloren beschouwd. Bij verlies van bagage heb je recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij.

Schade claimen
Bagage schade kunt u claimen op:

  • Luchtvaartmaatschappij
  • Reisverzekering
  • Reisorganisatie

Luchtvaartmaatschappij
Wanneer u een vlucht boekt met één of meerdere overstap, waarbij de vluchten worden uitgevoerd door verschillende luchtvaartmaatschappijen, dan is er doorgaans één luchtvaartmaatschappij die de (hoofd)uitvoerder is van de vlucht. Bij deze partij dient u uw schade te claimen.

Reisverzekering
Schade door verlies of beschadiging van uw bagage is vaak ook gedekt door een reisverzekering. Ga dit na in de polisvoorwaarden. Valt de schade onder de reisverzekering, dan kunt u ervoor kiezen de schade in te dienen bij de reisverzekeraar in plaats van te claimen bij de luchtvaartmaatschappij.

Reisorganisatie
Veel mensen boeken geen losse vlucht, maar een pakketreis. Dat is een vlucht met verblijf en/of een andere dienst (zoals huurauto). De reisorganisator is verantwoordelijk voor het goed uitvoeren van je reis. Daar hoort ook het vervoer van de bagage bij. Bij vertraging, verlies of beschadiging van uw bagage kunt u ook de reisorganisatie aanspreken.

Meer informatie over bagageproblemen op de luchthaven vindt u op onze website.