Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Afstand houden in Duitsland

Vraag gesteld door DurfTeVragen op 15 juni 2017

Ik probeer altijd netjes afstand te houden op de snelweg. Ik heb gehoord dat in Duitsland de regels strenger zijn dan in Nederland. Hoe zit dat?

Antwoord van Cathy

Antwoord van Cathy

ANWB Expert

U vraagt of in Duitsland de regels voor afstand houden strenger zijn dan in Nederland. Dit is niet het geval.

In Duitsland moet u de snelheid waarmee u rijdt door 2 delen (in Duitsland wordt dit halber Tacho genoemd). Dus als u 100 km/h rijdt, moet u ten minste 50 meter afstand houden. Omgerekend in tijd is dat, ongeacht de snelheid, een afstand van 1,8 seconde. In Nederland is dit de 2 seconden regel (dat is dus ietsje strenger).

De politie in Duitsland controleert veel en treedt streng op bij overtreding van deze regel. Automobilisten kunnen al een boete krijgen als ze iets minder dan "halber Tacho" afstand houden.

Meer informatie over de verkeersregels vind u in onze landeninformatie Duitsland.

Test uw eigen kennis over verkeersregels in het buitenland in onze internationale verkeersquiz.



***

Reactie van Fruitje:

In Duitsland kan je beter niet in de achterruit spiegel kijken, kan je nog eens bang worden hoe dicht de mensen daar op je rijden. Afstand houden, deze regel bestaat dar niet.



***

Reactie van Dirk280:

Ben wekelijks onderweg in Duitsland en mij valt inderdaad ook op dat er weinig afstand wordt gehouden en ik zie ook nauwelijks politie die controleert. Ook bij wegwerkzaamheden wordt er flink doorgereden met 100-110km/uur waar 80km/uur is toegestaan en ik zie zelden controles of bestuurders die aangehouden worden. Wel zie ik regelmatig controle op snelweg A61 voor snelheid (max. 130km/uur) en voor inhaalverbod voor vrachtwagens en auto met aanhanger.



***

Reactie van rbgr:

Op de A61 rij ik regelmatig en zie zelden controle. Vrachtwagens halen in, ook als er een inhaalverbod is.
Er zijn automobilisten die een keurige, rustige afstand houden als ze zien dat er iemand aan het inhalen is. Er zijn er ook, die met een enorme snelheid vanuit het niets lijken te komen en bijna in de kofferbak duiken. Vervolgens ook nog een gebaar maken om mij duidelijk te maken dat ik beter moet kijken. Als je je wil opwinden, moet je op de autobahn gaan rijden. In wezen verschilt het rijgedrag niet zoveel van Nederland. Alleen zijn in Duitsland de snelheden hoger.
In Duitsland is een ongeschreven 'regel' dat wanneer je je richtingaanwijzer aanzet, men je er tussen laat als je van rijbaan wil wisselen. Dat functioneert meestal goed. In Nederland niet.



***

Reactie van P. Izelaar:

Ik rij echt duizenden kilometers per jaar op de autobaan en moet zeggen dat ik ervaar dat het rijgedrag van de Duitsers niet slecht is. Ik zie ook inderdaad nauwelijks politie die controleert. Ik hou me altijd aan de aangegeven snelheden bij wegwerkzaamheden en het lijkt me dat ik dan de enige ben. De banen zijn bij wegwerkzaamheden soms erg smal. Bij die wegwerkzaamheden heb ik in dertig jaar nog nooit controle gezien. Je kunt je wel opwinden als je dat wilt op de autobaan, maar dat kun je in Nederland ook. En zélf maak ik ook fouten. Net zoals in Nederland gebeuren de minste ongelukken op de autobaan.



***

Reactie van fabie:

in Duitsland geld de regel degene die sneller rijden moet je voor op zij. dus zie je in je spiegel iemand met forse snelheid nadere geef da gas bij en ga zodra je de auto heb ingehaald opzij. ook als je daardoor even moet afremmen voor de auto of vrachtauto die er daarna komt. de Duitsers hebben namelijk een bloedhekel aan die Nederlanders die niet op zij gaan omdat ze 300 meter of verder weg een vrachtwagen zien en dan niet opzij gaan. ik rij ook vaak in duitsland en de duitsers blijven altijd op de rechterbaan als ze mij zien naderen en remmen dan gewoon even af of als ze aan het inhalen zijn geven ze even gas bij en gaan daarna meteen weer naar rechts. dat zie je hier in Nederland niet. hoe vaak ik het al niet zie dat mensen waar je 130 mag met 90 a 100 km/ph op de linkerbaan blijven nadat ze een vrachtauto hebben ingehaald en 3 vrachtwagen lengtes verder nog een vrachtwagen zien. hier in Nederland is iedereen bang (ook als er voor de rest niemand achter mij rijd) dat ze niet meer die vrachtwagen kunnen inhalen die daar een stuk verder rijd. tot ergenis van andere automobilisten die gewoon door willen kunnen rijden.



***

Reactie van Petegabon:

Ik woon zelf in Duitsland en heb er erg veel gereden kriskras door Duitsland.
Ik wil de rijders niet de kost geven die traag op de linkerbaan rijden en blijven rijden en zelfs niet opzij gaan wanneer er iemand met hoge snelheid achterop rijdt.
Mijn advies is gwoon netjes en beleefd rijden, jezelf niet op laten jagen maar gewoon je tijd nemen om in te halen en in te voegen.
Bumperklevers heeft men hier ook een hekel aan.



***

Reactie van Ralph Kamps:

De regel is: boven een snelheid van 80 km/h minimaal 50 mtr afstand houden !!
Onder de 80 km/h vervalt de regel.
Hoe weet je wat 50 mtr is ? De witte reflectorpaaltjes staan op 50 meter, probeer maar eens bij te houden met je dagteller; om de 100 mtr ben je 2paaltjes voorbijgereden....
Soms bij op- en afritten staan ze dichter op elkaar, dat is dan om de weg beter te markeren (in het donker).
Controles worden uitgevoerd dmv videobeelden; heel vaak zijn vóór bruggen overdwars witte strepen in de baanvakken op het wegdek aangebracht op 50 mtr afstand.
In de middenberm staat dan vaak een plateautje waar een camera op geplaatst kan worden of op de brug zelf is een vierkant geplaatst alwaar een camera in bevestigd kan worden....
Rij je binnen de lijnen achter iemand dan word je dus gefilmd in geval van een controle...en dus heb je prijs.
De boete bedraagt €80+ en 3 punten op je rijbewijs.....
Groeten van een uit ervaring sprekende vrachtwagenchauffeur ��



***

Reactie van Route 1946:

Afstandhouden geld nu na de Busramp ook heel erg sterk bij files, er moet voldoende ruimte op je voorganger zijn om te kunnen sturen naar de zijkant om een Reddingsbaan in het midden te maken, boetes worden nu enorm verhoogd.



***

Reactie van Chicken06:

Ik ben het geheel met de expert eens. Uit ervaring weet ik wel dat Duitsers een hekel hebben aan "kort achterop rijden". Zij laten dit echt merken door of echt te remmen of de rem lichtjes aan te raken zodat de remlichten oplichten.
Algemeen advies is wel om bij links rijden wel regelmatig in de achteruitkijkspiegel te kijken naar aanstormend verkeer. Ga bijtijds weer rechts(er) rijden om irritatie te voorkomen.
Fijne vakantie gewenst.



***

Reactie van kees48:

De reden van het links blijven rijden in Nederland als men verderop nog in te halen voertuigen ziet is, dat men je er niet meer tussen laat als je naar rechts bent gegaan om achterop komend verkeer te laten passeren. In Duitsland doet men dat na het aanzetten van de richtingaanwijzer naar links meestal wel. De meeste Nederlandse chauffeurs laten je gewoon gevangen zitten achter een vrachtwagen al staat je richtingaanwijzer aan. Zo goed als niemand laat je ertussen, ook al heb je zelf het fatsoen om iemand te laten passeren.
Veel Nederlanders rijden echt aso.



***

Reactie van ricblues:

De regel in Duitsland is halve snelheid in meters; bijv 108 km/u is 54 m afstand. Deze regel gold ook in Nederland en is aangescherpt naar 2 sec. afstand (je passeert hetzelfde punt van je voorganger na 2 sec.). Dat komt neer op 108 km/u = 30 m/s × 2 sec = 60 m afstand houden. Helaas zijn dit soort inschattingen niet voor iedereen even makkelijk en zo zit half Nederland op je bumper. Op de snelweg soms begrijpelijk, want onnodig (langzaam) links rijden is ook een bloedkoker voor anderen. Maar op een tweebaans weg waar niet ingehaald mag worden en 80 km/u de max is (mijn dagelijkse werkroute) zit ALTIJD iemand op m'n bumper, terwijl ik dan al iets overtreed door 83 te rijden (86 op de teller, Garmin geeft de exacte 83).
We hebben in NL dan vier soorten brokkenmakers; zij die onvoldoende afstand houden, te hard rijders, door rood licht rijders en allen die cognitief te kort schieten om én auto te rijden én er een activiteit naast te bezigen. De laatste groep groeit almaar; We worden dommer of doen teveel andere dingen in 't bakkie.

Voorbeeld van te dicht achterop; Met 108 km/u op 10 meter (lijkt best genoeg) achter je voorganger gaan zitten. De voorganger moet bovenop de rem voor whatever.. Jij moet dat dan ook, als je wakker bent en niet zit te appen is optimaal je reactietijd 0,8 sec en de aanspreektijd van het remsysteem 0,5 sec. Het duurt dan 1,3 sec voordat je volop remt en hebt dan al 39 meter afgelegd.. dat is iets meer dan 10 meter en jouw neus staat gegarandeerd te snuffelen aan het honden-netje van je voorganger. Geniet er van.. Maar als je dat eenmaal hebt meegemaakt houd je daarna ALTIJD afstand.

Groet, een ervaringsdeskundige.

Nb 1. Voor exacte berekeningen, de krachten die vrijkomen bij inpact etc. kunt u mij altijd benaderen.

Nb 2. "Boete, geen boete", "hoog of laag", "wel of geen controle" ..allemaal bullshit en niet relevant om gewoon afstand te houden.



***

Reactie van Chinder:

Helaas moet ik vele van jullie teleur stellen dat men niet controleert. Ze doen dit namelijk vanaf bruggen. Hoe ik dat weet? Ik heb namelijk kort geleden er een bekeuring voor gehad van €128.50. Ik reed 117 km/h en dan moet je 58.5 mtr afstand houden. Ik reed op 22 mtr. Dus ben gewaarschuwd.
Ik rijd ook heel wat kilometers in Duitsland en waar ik mij gruwelijk aan iriteer van de Duitsers is dat ze tegenwoordig ook onnodig veel links blijven rijden. Vroeger zeiden ze dat NL, Nuhr Links betekende. De duitser kan er op dit moment ook wat van.



***

Reactie van Gerrit H:

Zojuist vanuit Italië, via Villach, Salzburg , Neurenberg, Venlo naar huis gereden. De hele A3 wordt verbreed, een dikke puinhoop is het, ook gevaarlijk. Kilometers van te voren staan rode kruizen boven de betreffende rijstrook, alle Duitsers negeren dit, geen politie te bekennen. Vrachtverkeer dat netjes rechts rijdt staat daardoor zeer lang te wachten. In Italië mag alles, rijden over doorgetrokken strepen en verdrijvingsvakken, richting aangeven zijn ze allemaal mee opgehouden, nergens politie te zien. In Oostenrijk is het vergeven van de politie, over te loeren met laser camera's. Laat je de combinatie auto-caravan rustig uitlopen voordat je een dorp inrijd, staan ze net achter het 70 km bord en pakken je met 64 km op de laser. Puur geld verdienen, daar zijn de Oostenrijkers goed. Vroeger stonden ze ook al met die camera's onder aan een berg, als je met je vouwwagen naar beneden kwam. Ik weet hier bij huis wel wegen, waar je in één dag multimiljonair kan worden met zo'n laser, neem de weg in Leeuwarden-zuid die van de Woudweg naar het centrum van Leeuwarden loopt, deze weg is 4 kilometer lang, je mag max 50 km. Gelukkig houdt men ze aardig aan de snelheid, maar 50 rijden er weinig.



***

Reactie van ruberg:

Ik heb een auto met adaptieve cruisecontrol. Houdt deze de in Duitsland verplichte afstand aan, of loop ik het risico een bekeuring te krijgen? (Dit ondanks het feit dat het in principe onmogelijk is achterop een andere auto te rijden).



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

U heeft een vraag over uw auto en de adaptieve cruisecontrol.

De adaptieve cruiseconrol werkt overal gelijk. Deze is ingesteld om voldoende afstand te houden om veilig te rijden en veilig tot stilstand te kunnen komen. De afstand die u, ook in Duitsland , tot uw voorganger moet hebben is ook de afstand om tijdig tot stilstand te kunnen komen bij een eventuele (nood) stop.



***

Reactie van Bernd:

Ik rijd veel, met een touringcar, op de Duitse Autobahn. Wat een genot, vergeleken met Nederland!
Inhalen is in Duitsland een stuk minder moeilijk omdat Duitsers je er veel eerder tussen laten.
Ik vraag, met mijn richtingaanwijzer, of ik er tussen mag. Ik wacht altijd totdat het voertuig mij de ruimte geeft.

Op de Nederlandse autosnelweg zie je voertuigen die nog snel naast je gaan rijden om te voorkomen dat je naar links gaat, en nog een, en nog een. Na een paar van die auto's ga ik toch echt naar links. Tenslotte staat mijn richtingaanwijzer al 10 tot 15 seconden aan.
In Duitsland hoef ik nooit te duwen.



***

Reactie van Bart Bartels:

Ook mijn jarenlange ervaring is dat er in Duitsland vaak veel hoffelijker gereden wordt. En ja, je moet bij veranderen van rijbaan minstens 2 maal in de spiegel kijken, omdat men nu eenmaal daar wel erg hard mag rijden en het ook doet. Dus wees ook hoffelijk en ga tijdig naar rechts. Maar de vrije snelheid in D wordt hoe langer hoe minder, omdat verzekeringen hoe langer hoe moeilijker doen in D, over het negeren van de adviessnelheid van 130 km/u, die wel overal geldt.