Borden op 130km snelwegen

Duidelijkheid op de snelweg

Op 1 september 2012 is de algemene snelheidslimiet verhoogd van 120 naar 130 km/uur. De wisselende maximum snelheid en de verkeersborden zelf leidden tot veel verwarring.

Op 1 september 2012 is de algemene snelheidslimiet verhoogd van 120 naar 130 km/uur. De wisselende maximumsnelheid en de verkeersborden zelf leidden tot veel verwarring. Zo waren er verkeersborden met maar liefst twee onderborden: ‘bij gesloten spitsstrook’ en ’06-19h’. Dit was voor veel automobilisten onleesbaar. Ook de snelle afwisseling van stukken waar je 130 mag, gevolgd door 120 km/uur was verwarrend. Reden voor de ANWB om een meldpunt in te richten. Op basis van de reacties die binnenkwamen heeft de ANWB aanbevelingen opgesteld voor de minister van Verkeer en Waterstaat. De ANWB heeft gepleit voor langere trajecten met één snelheid. Ook het gebruik van dubbele onderborden met verschillende boodschappen werd afgeraden vanwege de slechte leesbaarheid.

De actie van de ANWB had succes. Rijkswaterstaat werkt aan de uitbreiding van de algemene limiet van 130 km/uur voor lange trajecten. Ook de dubbele onderborden zijn vervangen. Er staan nu spitsstrookborden met een nieuwe techniek, ook wel kantelwalsborden of rotatiepanelen. Hiermee kan Rijkswaterstaat gedurende de dag andere boodschappen doorgeven aan de automobilisten, afhankelijk van de verkeerssituatie.

Overigens zijn er nog steeds trajecten waar je niet harder mag dan 100 of 80 km/uur. Dat blijft zo, in verband met de verkeersveiligheid, de gezondheid van de omwonenden en het milieu.