Occasiontest Volkswagen Golf 7 (2012/2015)

Zoek andere autotests

Gewaardeerde allemansvriend

Het is knap hoe Volkswagen met elke generatie van de Golf weer voortborduurt op het succes van de vorige. De Golf van generatie 7 is herkenbaar, heeft alle bekende kwaliteiten én meer en is uiteraard als occasion opnieuw zeer courant. Dat is dan weer goed voor de restwaarde.

Korte introductie

  • Verstandige keuze
  • Rijdt bijzonder goed
  • Tijdloos en altijd herkenbaar
  • Kwalitatief beter dan de vorige
  • Extreem populair, supercourant

Over de Volkswagen Golf 7

Waar praten we over?

Deze Golf-generatie was destijds het eerst model van het concern dat gebruik maakte van het zogenaamde MQB-platform. Die naam mag direct vergeten worden, maar deze techniek is uitermate flexibel, waardoor het mogelijk is de lengte en zelfs breedte te variëren en zo zijn er sindsdien al veel andere modellen op dezelfde technische basis gebouwd.

Dit vindt de Wegenwacht

Het heeft er alle schijn van dat Volkswagen met de invoering van het zogenaamde MQB-platform, waarop ook de Golf ‘7’ is gebaseerd een flinke stap vooruit heeft gezet in productiekwaliteit. Er zijn nog geen specifieke euvels van deze Golf-generatie bekend. Bij de 1,2 en 1,4 liter motor komt het voor dat de bougiekabels ‘doorslaan’, waardoor de motor op drie cilinders gaat draaien. Vaak gebeurt dat eerst alleen in koude toestand, later ook als de motor warm(er) is. De Wegenwacht kan dit oplossen, desnoods door montage van een nieuwe kabel. Alle TSi- en TFSi-motoren zijn bijzonder kritisch op oliegebied. Het is zaak de (lange!) onderhoudsinterval strikt aan te houden. Tussentijds regelmatig olie peilen is ook aanbevolen, juist vanwege die lange verversingstermijn. Vooral de 1,8 staat bekend om enig olieverbruik en zonder te peilen draait de motor ongemerkt enige tijd met te weinig olie, wat tot ernstige motorschade kan leiden. Dat is niet eens pech, maar pure onachtzaamheid, die ook Volkswagen niet is te verwijten. De DSG-automaten kunnen soms elektronisch ontregeld worden en daardoor niet meer schakelen. De Wegenwacht kan dit soms met een ‘harde reset’ oplossen. Als de zekering van de bak kapot is, dan is er in de regel ter plekke niks aan te doen en moet de auto op transport. Wie van plan is een flinke caravan of een andere trailer met een Golf te trekken, doet er goed aan te letten op de exacte specificatie. Het maximaal toegelaten trekgewicht ligt hoger als ‘trailer assist’ werkt, maar dat is alleen het geval als de trekhaak door de dealer is gemonteerd en ‘ingeleerd’.

Uitvoeringen en varianten

Als we ons beperken tot de Golf, zonder de afgeleide versies als de Sportsvan, Variant en Cabriolet, dan komen we toch al tot ruim 150 (!) uitvoeringen. Het grootste deel is leverbaar als drie– en vijfdeurs hatchback. Er is een 1,2 liter benzinebasismotor met 63 kW/85 pk. Deze motor is er ook met 77 kW/105 pk. Die is in 2015 naar 81 kW/110 pk gestegen, tegelijk met de komst van de 85 kW/115 pk 1,0 liter driecilinder, die gebaseerd op de motor uit de up!. De 1,4 liter TSI-benzinemotor had aanvankelijk 90 kW/122 pk, per 2015 is dat 92 kW/125 pk. Er is ook een 103 kW/140 pk, die vanaf begin 2013 uitschakelbare cilinders heeft en in 2015 is gestegen naar 110 kW/150 pk. Tot slot is er de 2,0 TSI benzinemotor, die uitsluitend wordt geleverd in de uitvoeringen GTI en 4Motion R met respectievelijk 162 kW/220 pk en 221 kW/300 pk. De 1,6 TDI heeft aanvankelijk 77 kW/105 pk en vanaf 2014 81 kW/140 pk. De 2,0 TDI heeft 110 kW/150 pk, of, vanaf 2013 135 kW/184 pk in de GTD-uitvoering. Bijzondere motoriseringen zijn de 1,4 TGI met 81 kW/110 pk op aardgas, de e-Golf is volledig elektrisch en de GTE is een plug-in hybride met de 1,4 liter benzinemotor, plus een elektromotor met een gezamenlijk vermogen van 150 kW/204 pk. De Golf GTE, de 1,0 liter driecilinder, de aardgasversie en de e-Golf zijn allen uitsluitend beschikbaar als vijfdeurs. Met uitzondering van de 1,2 liter basis-benzinemotor zijn alle motoren ook leverbaar met automatische transmissie, de alom toegepaste 6- en 7-traps DSG-transmissies. Voor de GTE is deze standaard, de e-Golf heeft in feite geen transmissie. De normale programma-opbouw van de Golf is Easyline (alleen 1,2 basis), Trendline, Comfortline en Highline. In 2014/5 zijn er twee tijdelijke versies, de Business Edition en de Cup Edition. De uitvoeringen GTI en 4Motion R staan op zichzelf. De GTE komt vrijwel overeen met de GTI.

De Volkswagen Golf 7 als occasion

Als één van de absolute bestsellers in ons land, is het logisch dat er een enorm aanbod occasions te koop staat. De Golf ‘7’ is volop te vinden bij Volkswagen-dealers, maar hij duikt ook op bij dealers van andere merken en bij de onafhankelijke occasionverkopers. De Golf wordt veelvuldig ingezet als zakenauto, dus ook bij de outletcenters van leasemaatschappijen worden steeds vaker mooie ex-lease-Golfs aangeboden. De prijzen lopen nogal uiteen, maar dat kan te maken hebben met bijvoorbeeld meer of minder gewilde uitvoeringen en natuurlijk de variabelen als kilometerstand, conditie enzovoorts. De Volkswagen-dealers bieden jonge gebruikte auto’s aan onder het label ‘Das WeltAuto’, wat onder meer een vol jaar garantie inhoudt. Door de enorme variatie in uitvoeringen en motoren is het zaak vooraf goed te bepalen wàt je precies wilt, anders is door de bomen het bos niet meer te zien. Gericht zoeken en vooral niet te ver vanuit de woonplaats kijken zijn twee stelregels om de zoektocht niet nodeloos ingewikkeld te maken.

De proefrit

Stap in een Golf, rij weg en je ontdekt vanzelf weer waarom dit model zo mateloos populair is. Een ‘doodgewone’ Golf is een erg fijne auto. Hij is mooi stil, heel comfortabel, stuurt lekker, zit goed, wat wil een mens eigenlijk nog meer? Daarbij is hij zo ruim als je maar mag verwachten van een middenklasse-hatchback. Achterin is ook voor een volwassene prima te zitten. De nadruk bij de verkoop op de vijfdeurs heeft alles te maken met de betere bereikbaarheid van de achterbank, want dat is voor een volwassene bij een driedeurs wel even gedoe. De bagageruimte met een inhoud van 380 liter is ook best royaal voor deze klasse. Mooi detail is de opklapbare vloer van de bagageruimte, die vanzelf rechtop blijft staan, waardoor je je handen vrij hebt. In een normale versie staan al opvallend goede voorstoelen. De brede achterste dakstijl zorgt wel voor een aanzienlijke dode hoek, vooral rechtsachter. Verder is er eigenlijk bar weinig op een Golf ‘7’ aan te merken. Met een versie met de 1,4 liter motor en cilinderuitschakeling – de meeste bestuurders zal dat niet eens opvallen- is een doorsnee verbruik van rond de 1 op 14 gemakkelijk te halen.

Met dank aan Pon Occasion Center, Barneveld, 0342 – 425400 | www.ponoccasions.nl

Conclusie

Zijn enorme populariteit bepaalt dat een mooie gebruikte Golf een relatief dure occasion is. Daar zit ook een goede kant aan, want na enkele jaren zal de restwaarde ook flink zijn en dus valt de afschrijving best mee. Wie gewoon een erg fijn rijdende, vrijwel klasseloze gebruikte auto zoekt, is met een nette Golf-occasion uitstekend geholpen.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een VOLKSWAGEN en je wilt deze verkopen?

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type