Occasiontest Toyota Aygo (2005/heden)

Zoek andere autotests

Compact en zeer succesvol

De Toyota Aygo van de eerste generatie is als occasion zeer gewild. Dit is één van de drie varianten die zijn ontstaan uit de samenwerking tussen Toyota en PSA (Peugeot/Citroën). De twee andere, de Peugeot 107 en Citroën C1 zijn net zo populair, ook als occasion.

Korte introductie

  • Zeer compact, beperkte binnenruimte
  • Oncomfortabele rijeigenschappen
  • Bijna tijdloos leuk model
  • Best betrouwbaar
  • Occasionprijs erg afhankelijk van nieuwprijs

Over de Toyota Aygo

Waar praten we over?

Het genoemde drietal is onderhuids volledig identiek. Technisch zijn dit feitelijk alle drie Toyota’s. De driecilinder 1,0 liter motor komt van Daihatsu, in welk merk Toyota een flink aandeel heeft. De onderlinge verschillen beperken zich tot wat details in de vormgeving.

Dit vindt de Wegenwacht

Kwalitatief geeft de Aygo wel iets toe op andere Toyota’s, maar behoort wel tot de beste compacte auto’s. Bij wat hogere kilometrages is de waterpomp relatief snel aan vervanging toe. Bij hogere kilometerstanden kunnen de zuigers in de motor kantelen. Dit maakt een ratelend geluid. Dat is wel het begin van het einde van die motor, maar als er voldoende olie in zit, weet de motor het nog verbazend lang uit te houden. De semiautomatische transmissie is nogal storingsgevoelig. Na een kleine aanrijding aan de achterzijde komt het vaak voor dat de nummerplaatverlichting steeds opnieuw sluiting maakt op de dwarsbalk achter de bumper. Bij de oudste exemplaren kan waterlekkage optreden via de deurrubbers. Kijk vooral even of het onder de stoelen vochtig is, dit kan leiden tot doorroesten van de bodenplaat. Het komt ook nog wel eens voor dat de contactsleutel niet wordt herkend. Daarbij is het extra lastig dat dit op het dashboard niet wordt weergegeven. De elektrische zekeringen zitten op een eigenaardige plaats, onder de omkapseling van de snelheidsmeter. De meeste Aygo-rijders vinden het hierdoor niet prettig zelf een zekering te vervangen, maar dat doet de Wegenwacht dan met alle plezier.

Uitvoeringen en varianten

De driecilinder 1,0 liter benzinemotor met 50 kW/68 pk zit in vrijwel elke Aygo. In 2006 t/m 2008 is de Aygo ook aangeboden met de 1,4 liter dieselmotor (40 kW/54 pk) van PSA, maar die aantallen zijn heel minimaal geweest. Alle uitvoeringen van de Aygo zijn er met drie deuren of vijf deuren. Aanvankelijk waren er drie uitvoeringen, een basisversie zonder verdere aanduiding, de Aygo+ en de Aygo Sport. In 2009 is de benaming van de uitvoeringen veranderd in Access, Comfort, Dynamic en Aspiration. Zowel voor als na de naamswijziging zijn er verschillende, tijdelijke actieversies geweest. Tegelijk is ook de gerobotiseerde (halfautomatische) transmissie beschikbaar gekomen.

De Toyota Aygo als occasion

Er is een gigantisch aanbod aan gebruikte Aygo’s beschikbaar, maar er is ook heel veel vraag. Het meest bijzonder is dat de restwaarde van de Aygo zelfs na jaren duidelijk hoger ligt dan van de evenknieën 107 en C1, terwijl die toch slechts minimaal verschillen. Puur op basis van de reputatie van Toyota, liggen de vraagprijzen vaak nog ruim boven die koerslijstwaardes. Daarbij lijkt de kilometerstand van ondergeschikt belang, waarbij het trouwens opvalt dat er nogal wat Aygo’s zijn met hoge kilometrages, voor een zo compacte auto. De neiging bekruipt je snel om te zoeken naar eentje met juist heel weinig kilometers, maar kijk uit, want juist die exemplaren hebben het vaak ‘zwaar’ gehad. Alleen korte stukjes en boodschappenritjes zijn tropenkilometers voor elke auto. De waarheid ligt zoals gewoonlijk in het midden. Zoek naar een goed onderhouden exemplaar met een aantoonbare kilometer- en onderhoudshistorie. Is die duidelijk, dan is een nette Aygo een betrekkelijk risicoloze koop, want ze zijn kwalitatief erg sterk. De diesel is in ons land nauwelijks te vinden.

De proefrit

Dit is echt minimum-autorijden. Voor het idee goedkoop te rijden, moet de Aygo-rijder zo’n beetje alle wensen op het gebied van comfort en rijplezier laten varen. Met die compacte maten is de Aygo ook van binnen heel klein. De afwerking is nogal simpel. De driecilinder doet prima zijn best, maar wil je een beetje vlot met het verkeer meerijden, dan zet hij wel een keel op. Op de snelweg is het geluidsniveau aanzienlijk. De vlakke stoelen, korte wielbasis en knap harde vering betekenen dat je qua comfort echt niets moet verwachten. De vijfbak schakelt hakerig en onexact. In exemplaren met airco hoor je de pomp niet alleen aanslaan, maar dit kost tijdens accelereren ook merkbaar vermogen. Het gemiddeld verbruik is sterk afhankelijk van de wijze waarop de auto wordt gebruikt. Een praktijkverbruik tussen grofweg 1 op 16 en 1 op 18 is wel haalbaar.

Met dank aan Autobedrijf Van Dorst, Tilburg | www.vandorst.nl

Conclusie

Als je meegaat in het idee dat je met een kleine en zuinige auto echt goedkoop uit bent, dan is de Aygo te overwegen. Voor de forse prijzen die voor Aygo’s worden gevraagd zijn ook net iets grotere, maar veel comfortabeler auto’s te koop, die in de praktijk per kilometer nauwelijks meer kosten.

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Opel-Karl_ANWB-Private-Lease_1520x855.jpg

Je privéauto leasen via de ANWB

Ben je op zoek naar een nieuwe auto, maar heb je liever geen onverwachte kosten? Kies dan voor ANWB Private Lease! Je hoeft alleen nog te tanken.

Bekijk het aanbod

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een TOYOTA en wil je deze verkopen?