Autotest Volkswagen e-Golf

Zoek andere autotests

Puntjes op de ‘e’

Volkswagen e-Golf | prijs vanaf: € 37900 | in de showroom vanaf: januari 2017
Jun 2017 - Frank Buma

De elektrische Volkswagen Golf is net op tijd bijgepunt om het hoofd te kunnen bieden aan een nieuwe hoos concurrenten. Ook met een alternatieve aandrijflijn staat de iconische gezinswagen zijn mannetje, al blijft geduld een schone zaak.

Conclusie

Zijn toegenomen rijbereik sluit naadloos aan bij de overige kwaliteiten van de vernieuwde Volkswagen e-Golf: het is nu in meerdere opzichten een praktische gezinsauto, zowel wat het de binnenruimte als de elektrische gebruiksmogelijkheden aangaat. Zijn trage laadtijd staat een jubelende beoordeling echter nog altijd in de weg.

Type auto en prijs

Tijdens zijn introductie in 2014 sneeuwde de elektrische Volkswagen Golf onder bij zijn broer de GTE, die evengoed in een gunstige bijtellingscategorie viel, maar naast een elektromotor ook een brandstofmotor aan boord had. Was de batterij leeg, dan kon je altijd nog op benzine je reis vervolgen. Nu de e-Golf is opgefrist, liggen de kaarten anders. Niet alleen is het rijbereik van de Volkswagen toegenomen, de GTE speelt als concurrent geen rol van betekenis meer. De plug-in hybride komt dankzij nieuwe wetgeving immers niet langer in aanmerking voor fiscaal voordeel. Dat wil niet zeggen dat de Duitse EV het nu gemakkelijk krijgt: inmiddels heeft ook aartsrivaal Opel een volledig elektrisch model geïntroduceerd. Deze Ampera-e beschikt over een actieradius die op papier bijna twee keer zo hoog ligt als die van de Volkswagen. De e-Golf is met een vanafprijs van € 38.970 wel voordeliger, hoewel er goedkopere hatchbacks te koop zijn (de Hyundai IONIQ electric bijvoorbeeld, of de Nissan Leaf).

Hoe rijdt de Volkswagen e-Golf

Moet je goed kijken om de elektrische Golf aan de buitenzijde van een exemplaar op benzine of diesel te onderscheiden, de rijeigenschappen zijn al even inwisselbaar. Een groter compliment kun je de auto niet maken, want zelfs met deze alternatieve aandrijflijn doet de Volkswagen dus vertrouwd aan. Dat betekent een intuïtieve bediening en een rijbeleving die het midden houdt tussen sportief en comfortabel. De zitpositie is wel anders: je zit iets hoger achter het stuur dan in de reguliere versies. Met behulp van een drietal rijmodi kies je eenvoudig de manier waarop je onderweg wilt zijn: van razendsnel tot begrensd (in de strengste spaarstand werkt de verwarming niet en kun je maar 95 kilometer per uur). De keuzehendel van de automaat dient niet alleen om te bepalen of je voor- of achteruit wilt, maar kan ook worden gebruikt om de mate te bepalen waarin remenergie wordt teruggewonnen. In de felste stand hoef je nauwelijks nog je rempedaal te gebruiken. Laat je de pook in ‘D’ staan, dan rolt de e-Golf juist lang uit. Dergelijke techniek betrekt je extra bij het autorijden; het wordt al gauw een sport om je zo vloeiend mogelijk door het verkeer te begeven. De vernieuwde Volkswagen komt niet alleen verder op een lading stroom, hij is ook sneller geworden. Voortaan levert zijn elektromotor 136 pk. Behalve een bekend uiterlijk en soortgelijke, ijzersterke rijeigenschappen kun je de elektrische Volkswagen uitrusten met dezelfde veiligheidsvoorzieningen als de reguliere Golf. Adaptieve cruise control wordt standaard meegeleverd, evenals vermoeidheidsherkenning en een zelfstandig remsysteem bij stadssnelheden. Actieve rijstrookassistentie staat op de optielijst, maar bestel je dat systeem mee, dan kan de e-Golf ook meteen zelfstandig filerijden. Voor dode hoek signalering moet eveneens worden bijbetaald. Een gevoelig punt is de geluidssimulator die de importeur tegen meerprijs aanbiedt. Die stelt voetgangers en fietsers in staat om de geruisloze gezinsauto bij lage snelheden te horen aankomen. Het valt te prijzen dat de Duitsers aan een dergelijk systeem hebben gedacht, maar waarom moet het dan € 142 kosten?

De Volkswagen e-Golf van binnen

De meerprijs die je voor een elektrische Golf betaalt, bedraagt maar liefst 17 mille ten opzichte van een standaard exemplaar. Om dat financiële leed te verzachten, zit de e-Golf rijk in zijn spulletjes. We haalden de veiligheidsuitrusting al aan, maar zaken als een digitaal dashboard, twee laadkabels, gescheiden airconditioning en het meest luxueuze infotainmentsysteem willen we ook niet onvermeld laten. Dat dit infotainmentsysteem inmiddels volledig 'touch screen' is, zodat zelfs de volumeknop uit het interieur is verdwenen, had van ons dan weer niet gehoeven. Wanneer je nu de verkeersinformatie of een leuk liedje op de radio hoort, zal je eerst herhaaldelijk op een onzichtbare knop moeten drukken. Wel leuk is de mogelijkheid om voortaan met een handbeweging het volgende nummer of een ander radiostation te kiezen. Je beweegt eenvoudigweg je hand naar links of rechts, waarbij je er op moet letten dat je die hand vlak boven de versnellingspook houdt (daar bevindt zich namelijk de sensor). Ook handig om te weten: beweeg je jouw hand naar rechts, dan selecteert de Volkswagen het vórige nummer (en niet het volgende, zoals je zou verwachten). De binnenruimte van de e-Golf is gelijk aan die van de reguliere exemplaren en daarmee ruimschoots voldoende, zelfs voor wie langer is dan 1.90 meter. De kofferbak valt wel iets kleiner uit; 39 liter om precies te zijn (minimaal 341- en maximaal 1.231 liter in plaats van 380- en 1.270 stuks).

De Volkswagen e-Golf en het milieu

We hebben je lang genoeg lekker gemaakt met die toegenomen actieradius: hoeveel bedraagt dat rijbereik dan wel niet? Welnu; op papier heeft Volkswagen het voortaan over 300 kilometer. Onze praktijkproef, waarbij we op een zomerse dag via een gevarieerde route op en neer reden van het ANWB hoofdkantoor in Den Haag naar Vliegveld Lelystad, geeft geen aanleiding om aan dat cijfer te twijfelen: in totaal legden we 236 kilometer af. Bij terugkomst in Den Haag zaten er volgens de Volkswagen nog 59 kilometer in de batterij, wat het totaal op 295 kilometer brengt. Als EV-rijder mag jij je met een dergelijke bescheiden afwijking in je handen knijpen. Hoewel de laadtijd aan een publiek laadpunt sinds de facelift met drie uur is teruggelopen – een belangrijk kritiekpunt op de eerste generatie van de e-Golf – vinden we dat de gezinsauto er met bijna vijfeneenhalf uur nog steeds lang over doet om weer op krachten te komen. Zelfs voor snelladen moet je een uur uittrekken! Wanneer je de Volkswagen least, maakt een laadabonnement op windenergie deel uit van het maandbedrag. Wie zakelijk rijdt, krijgt er 20.000 kilometer bij. Gebruik je een private lease-constructie, dan moet er vanaf 10.000 kilometer voor de stroom worden bijbetaald.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Opel-Karl_ANWB-Private-Lease_1520x855.jpg

Je privéauto leasen via de ANWB

Ben je op zoek naar een nieuwe auto, maar heb je liever geen onverwachte kosten? Kies dan voor ANWB Private Lease! Je hoeft alleen nog te tanken.

Bekijk het aanbod

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een VOLKSWAGEN en wil je deze verkopen?