Autotest Subaru XV

Zoek andere autotests

Sterk verbeterd werkpaard

Subaru XV | prijs vanaf: € 38092 | in de showroom vanaf: Januari 2018
Dec 2017 - Gert Wisse | © Fotografie Arno Lingerak

De Subaru XV heeft misschien niet de finesse van een Nissan Qashqai of Peugeot 3008, maar is wel een ijzersterke caravantrekker met standaardvierwielaandrijving en een uitgebreide veiligheidsuitrusting.

Conclusie

Subaru heeft zijn XV – die is gebaseerd op de Impreza - ingrijpend verbeterd. Zo zijn de rijeigenschappen (vooral ook off road) naar een hoger niveau getild en mooiere materialen in het interieur gebruikt. Met de standaard gemonteerde, permanente vierwielaandrijving is het opnieuw een van de meest capabele SUV's/crossovers van het moment. Maar dat zal vooral bestaande Subaru-rijders aanspreken die aan een nieuwe auto toe zijn. Voor mensen die nu een ander automerk rijden biedt de Subaru XV niet de finesse van bijvoorbeeld een Nissan Qashqai of Peugeot 3008. Maar de XV is wel een ijzersterke (caravan)trekker met standaard een uitgebreide veiligheidsuitrusting. Wie van een no nonsense auto houdt, heeft aan de XV een goeie.

Type auto en prijs

Subaru heeft onlangs de vernieuwde Impreza gelanceerd en dit is het SUV-broertje ervan: de Subaru XV. Hij is er vanaf 29 mille en komt er met een 1,6 en tweeliter benzinemotor en een 2.0 diesel. Zoals het een SUV betaamt heeft ie stoere accenten zoals dikke plastic randen rond de wielkuipen en staat ie hoger op de pootjes. Het mooie is dat die extra grondspeling in het geval van deze XV ook echt handig kan zijn omdat de auto terreinkwaliteiten heeft. Met een paardentrailer van een drassig grasveld wegkomen? De Subaru XV kan het, waar vrijwel elke andere voorwielaangedreven crossover of SUV je in de steek laat. Het is wel zo dat veel mensen die een SUV kiezen juist bewust voor voorwielaandrijving gaan, omdat ze toch nooit het asfalt verlaten. Dat Subaru de terreinkwaliteiten nu (nog) verder heeft verbeterd zal dus vooral mensen aanspreken die al Subaru rijden en aan een nieuwe Subaru toe zijn. Zij hebben dan nu ook altijd de beschikking over X-Mode – een systeem waarmee hij indrukwekkend goed uit de voeten kan op onverhard terrein. Dat doet geen enkele andere vergelijkbare SUV hem na.

Hoe rijdt de Subaru XV

Tja, dit is en blijft een auto met een trouwe schare fans die 'm inzetten als werkpaard en als caravantreker, juist vanwege die standaard vierwielaandrijving. Deze XV staat op een geheel nieuw platform en de Japanners zeggen dat ze de auto 80 tot 100 procent torsiestijver hebben gemaakt. Dat zorgt dan weer voor meer comfort en een betere wendbaarheid. Veel merken claimen bij hun crossover en SUV’s dat hun auto geschikt is voor een ‘actieve lifestyle’. Afijn, je kent al die marketingkreten wel. Subaru is één van de weinige merken die dat ook werkelijk waar kan maken – ook al op hujn instapmodel. Want elke Subaru heeft standaard vierwielaandrijving en dat geldt ook voor deze gloednieuwe Subaru XV. Dankzij het eveneens standaard aanwezige X-Mode systeem heb je op onverhard terrein echt veel grip. Monteer terreinbanden en je komt nog verder off road in deze crossover. Maar goed, meestentijds beweegt de Subaru XV zich natuurlijk voort over het asfalt. En het moet gezegd, de rijeigenschappen zijn ook dan prima. De auto is duidelijk minder rumoerig dan zijn voorganger en dankzij de vierwielaandrijving biedt hij in bochten lekker veel grip, wat de veiligheid verhoogd. À propos veiligheid: het standaard gemonteerde EyeSight systeem – zeg maar een elektronische co-piloot – omvat andere adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie en een noodremsysteem. Los van EyeSight kun je ook nog kiezen voor dode hoek signalering en een waarschuwing voor kruisend verkeer, maar dan ben je wel aangewezen op een duurder uitrustingsniveau. Het is te prijzen dat EyeSight standaard op elke XV zit. Bij veel andere merken moet je dit soort rijhulpsystemen apart bestellen en dat kan de prijs aardig opdrijven.

De Subaru XV van binnen

Hoe ziet het er dan van binnen uit? Nou, Subaru heeft het allemaal wat ge-upgrade met hier en daar zachtere materialen, maar het is nog steeds niet zo verfijnd als dat van veel concurrenten. Hetzelfde geldt voor dit infotainmentsysteem. Het ziet er nu modern uit en reageert prima, maar het haalt niet het verfijnde niveau dat je in bijvoorbeeld de Seat Ateca tegenkomt. Wat fijn is, is dat alle bedieningen nu logisch zijn gegroepeerd. Er zijn drie uitrustingsniveaus, Pure, Comfort en Premium. Standaard is de auto al rijk uitgerust met onder meer Apple Car play, X-Mode en natuurlijk het hierboven genoemde Subaru EyeSight systeem dat zeven actieve veiligheidssystemen omvat. Zowel voor- als achterin zit je prima. Maar de zittingen van de voorstoelen zijn aan de korte kant en de stoelen bieden weinig zijdelingse steun. Wat heel goed is, is de beenruimte achterin. Er is echt een overdaad aan ruimte. Ook de achterbak is keurig ruim en heeft een vlakke laadvloer. Overigens mag de nieuwe Subaru XV 1.400 kilogram aan de trekhaak hebben, waar de oude tot 1.200 kilogram kwam.

De Subaru XV en het milieu

Subaru’s zijn nooit de meest zuinig auto’s geweest. Dat komt door toepassing van de vierwielaandrijving, dat legt extra gewicht in de schaal.

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een SUBARU en wil je deze verkopen?